K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2012, 11:01   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Stresskader efter mange års fastlåsning på kontanthjælp?

Hvordan bliver man afklaret for stress-skader?
Efter 11 års kamp i kontanthjælpssystemet, kamp for at få lov til at få hjælp til at komme videre, og med udsigt til mere kamp for at få lov til at blive opkvalificeret i min revalidering og beholde min opsparede pension, er jeg udslidt.
Jeg har i flere år scoret vinrødt i stresstest. Jeg klarer ikke, at der sker to ting på en gang, går i sort ved tidspres og er i perioder meget grådlabil, har mange angstreaktioner og reagerer meget på traumer, jeg ellers synes, jeg har brugt megen tid på at bearbejde/forholde mig til.

Den psykiater, som følger min sag, siger, at han ikke kan gribe ind, men bare være der og udskrive medicin, når det går galt. Snakke om tingene vil han egentlig heller ikke, når jeg har behov for at tale med nogen. Han siger, at han er der for det, men jeg oplever, at han vifter mig af og ikke kan slutte samtalen hurtigt nok, hvis jeg vil tale om noget. Hvis jeg spørger ham, om man kan afklares for stress-skader, mumler han afværgende, - og så sker der ikke mere.
Han er ellers meget rar, og siges at være en kapacitet.
Han har besluttet, at jeg har en let narcissistisk forstyrrelse og vil ikke ud med årsagen. På mine spørgsmål om, hvad han ser, siger han bare :"Åhr. Det er sådan noget, man siger". (Det er da ikke godt nok). Jeg føler mig stemplet.
Mine venner kan ikke genkende det, og en meget garvet psykoterapeut, jeg talte med i en periode sagde, "Jeg kan sq ikke høre nogen narcissisme".
Kys til ham.

Jeg føler mig belastet, slidt og svækket efter alle de års kamp.
Så snart jeg har en smule overskud, og gerne også vil dele lidt ud af det, bliver jeg lynhurtigt flad , så jeg skal passe på, hvad jeg involverer mig i.
Er der nogen, der ved, hvordan man opnår en undersøgelse/afklaring?

Endnu prøver jeg af alle kræfter at skaffe mig en vej ud af kontanthjælpsmøllen, men hvis mine tiltag mislykkes, og hvis jeg virkelig ikke kan opnå andet end en udsigtsløs virksomhedspraktik under revalidering, ville jeg gerne sikre mig, at jeg ikke bliver smidt ud i noget med for megen larm og impulser.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 11:26   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Er lidt i tvivl om hvad det er du spørger til..

Afklaring af stress-skader er vel et psykiaterjob.

Det er ham der skal vurdere om din stress har været af en karakter der har påført dig blivende skader, og om der er behandlingsmuligheder.. og hvilke skånebehov det evt. giver.

Din egen læge kan også være med til at definere evt skånebehov i en praktik.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 11:59   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg spørger om, hvilken vej man går for at blive afklsaret for det. Psykiateren siger, "Ja, det har du nok. Det kan være permanent", - og så sker der ikke mere. Når jeg spørger f.eks læger om sådan noget, spørges der ofte spidst,"Vil du have diagnoser?", - og jeg bliver flov og pakker sammen. Måske skulle jeg ruste mig til hurtigt at svare, "Ja, hvis der er grund til en".
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 12:11   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Så er spørgsmålet måske mere afklaret i forhold til hvad..

Hvis det er i forhold til om der er blivende skader som påvirker din erhvervsevne, så er det nok et spørgsmål om først at dokumentere overfor din sagsbehandler at din erhvervsevne er påvirket og har brug for en afklaring, evt gennem journalnotater.. kræv aktindsigt.

Dernæst at hun evt. indhenter yderligere oplysninger hos din læge og evt sætter dig i en arbejdsprøvning..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 12:18   #5
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Neuropsykologisk undersøgelse

Det vil være naturligt, at der først forsøges igangsat en afklaring af din arbejdsevne. Hvis den påviser, at du har nogle begrænsninger kan din sagsbehandler indhente lægelige oplysninger til at belyse din arbejdsevne yderligere. En arbejdsprøvning vil kunne blive individuelt tilrettelagt således din skånebehov imødekommes bedst muligt.

En neuropsykologisk undersøgelse vil kunne belyse din koncentrationsevne, indlæringsevne, evnen til at planlægge, hukommelse mv.

Hvis din sagsbehandler vælger at indhente erklæringen, vil h*n formentlig anmode om at erklæringen belyser flg.: beskrivelse af dine kognitive ressourcer, udviklingsmuligheder og evt. barrierer ift. arbejdsmarkedet. Derudover vil erklæringen indeholde en beskrivelse af behandlingsmuligheder og prognosen.

De lægelige oplysninger vil sammen med arbejdsprøvningsforløbet danne grundlaget for en samlet vurdering af din arbejdsevne.

Lykke til.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 09-10-2012 kl. 13:30.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 12:26   #6
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg har været i arbejdsprøvning flere gange. Det handler om fysiske ting, - og så min store stressbarhed. Det er nok usandsynligt, at jeg falder inden for den gruppe, for hvem man alvorligt afsøger udviklingsmuligheder. Jeg er 59 år og mangeårigt arbejdsløs. Mit indtryk er efterhånden, at kommunen forhaler til folkepensionsalderen.
Men tak for svaret. Jeg vil prøve at tale med min læge om det.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 18:24   #7
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
En neuropsykologisk udredning vil kunne vise eventuelle kognitive skader opstået grundet stress.
Det er bevist at Mindfulness, meditation og medicinering kan udbedre skaderne på hjernen. Måske det kunne være en mulighed for dig? Jeg har selv haft stor gavn af det indtil videre. Det kommer ikke til at fjerne alle mine kognitive skader, men jeg har lært at håndtere stress noget bedre.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 19:31   #8
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af malofa Se meddelelser
En neuropsykologisk udredning vil kunne vise eventuelle kognitive skader opstået grundet stress.
Det er bevist at Mindfulness, meditation og medicinering kan udbedre skaderne på hjernen. Måske det kunne være en mulighed for dig? Jeg har selv haft stor gavn af det indtil videre. Det kommer ikke til at fjerne alle mine kognitive skader, men jeg har lært at håndtere stress noget bedre.
Det vil jeg meget gerne høre mere om. Kan du evt. linke til steder, hvor jeg kan læse beviset.

Hvilke af dine skader har det hjulpet på og hvilke ikke?

Har slv en forhåbninng om, at NOGET MÅ kunne hjælpe mig - lægen siger intet pres og fred og ro
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2012, 23:47   #9
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg kan også kun anbefale en neuropsykologisk undersøgelse
Og så tror jeg du skal gå væk fra ordet "stressskade", men i stedet skele til "kronisk belastningssyndrom", eller "belastningsudløst depressiv reaktion".

Jeg har selv stress, men oplevede gn flere år at blive mødt med tomme øjne af lægestanden når jeg brugte ordet. Indtil en speciallæge satte det korrekte ord på, og dermed også gav mig en diagnose

Skal du have en diagnose? Det er jo spørgsmålet hvor stort problemet er for dig, og i hvilken grad det forhindrer dig i at fungere. Vurderer du at det har begrænset din funktionsevne væsentligt skal du da så absolut udredes så du kan få den korrekte diagnose. Min erfaring siger mig i alle fald at du ingen vegne kommer med at bruge ordet stress. Det er et diffust begreb som dækker over både stort og småt, og derfor svært at forholde sig til

Og så kan jeg forøvrigt anbefale kraniosakralterapi da det tvinger kroppen til at slappe af. Hvis man har alvorlig stress har man en konstant overproduktion af kortisol, der forhindrer at man kan slappe af. Jeg har feks ikke været i stand til meditation pga dette

Men nu er det jo ikke sikkert dit problem er "stress". Kan du have udviklet et traume? Så skal det jo angribes på en anden måde
Under alle omstændigheder har du brug for hjælp til at finde ud af hvad dine konkrete problemer er, og først derefter kan man begynde at angribe dem konstruktivt - deraf anbefalingen med at starte med en neuropsykologisk undersøgelse
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 09:53   #10
wind
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Kbh omegn
Indlæg: 122
Styrke: 15
wind er ny på vejen
Hej Mugge.

Som jeg forstår dit spørgsmål ønsker du pension ....

Kan du mon ikke få en udredning hos en ny Psykiater i forbindelse

med afklaring af arbejdsevne...?

Denne vil se på dig med nye øjne og muligvis sætte mange

ting på plads...

Ydermere vil denne som i mit tilfælde måske foreslå

nye veje til lindring....?

God tur
__________________
Husk : Handling gir forvandling !
wind er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor så mange flere på kontanthjælp? Indiansummer Politik og Samfund 21 10-09-2012 12:02
Hvor mange tilkendelser efter §18 indstilling panti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 34 01-12-2011 21:12
Hvor mange fleksvisiteret er på kontanthjælp Hejdien Politik og Samfund 14 12-11-2007 18:56
S 5903 - Om hvor mange danske soldater der har taget deres eget liv efter at de kom h Webmaster Politik og Samfund 0 19-09-2007 00:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension