K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2008, 13:37   #21
Mikkelline
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: Horsens
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
Mikkelline er ny på vejen
Kommer lige fra kommunen. Jeg har været nede med begæring ang. aktindsigt.

Så spurgte jeg hende om der ikke skulle sendes skriftlig besked 4 uger før de lukker for min revalideringsydelse og en klagevejledning med, HUN sagde NEJ.....

PS. Min sag har kun været til drøftelse i fleksrådet:::

Hvad kunne konsekvensen være hvis jeg sammen med min læge søgte førtidspension. (min læge her tit sagt at det ville være det eneste rigtige for mig)

Sidst redigeret af Mikkelline; 28-04-2008 kl. 14:14.
Mikkelline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2008, 15:00   #22
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Mikkeline... jeg har været på revalideringsydelse...
Har lige et par spørgsmål efter at have læst dine indlæg.

Altså, det at de vil stoppe din revalideringsydelse, mener de stadigvæk, at du skal i arbejdsprøvning/virksomhedspraktik, mens du skal være på kontanthjælp?
Hvis ja, så er vil jeg sige, de er helt galt på den. Man bør kunne forlænge revalideringsydelsen, selvom der er gået 5 år...
Jeg vil gætte på, du har været på revalideringsydelse højst 3 år??

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikkelline Se meddelelser
Dette er hvad jeg har fået::::
Hun skriver dette til mig i en mail::

Jeg har her idag haft din sag med til drøftelse på fleksteam møde og konklusionen var her, at der ikke på nuværende tidspunkt er noget i din sag der peger i retningen af et fleks job.

Argumentationen er, at der fortsat burde være revalideringsmuligheder for dig -og at du- trods din ryg lidelse -burde kunne varetage et arbejde på fuldtid.

Du hører fortsat under revalideringsbestemmelserne, dvs. du fortsat vil være berettiget til et revalideringstilbud. Hvad dette skal være indenfor anbefaler jeg dig at du tager et møde om med din kommende beskæftigelsesrågiver Dorthea K. Amdi - Dorthea tiltræder sin stilling på mandag d. 28.05.08, men vil først være at træffe efter d 01.05.08. -på telefon 76294764. Jeg skal sørge for at sætte Dorthea ind i din sag inden jeg rejser, så hun er forberedet inden I mødes.

Indtil der vil kunne startes et nyt revalideringstilbud til dig er du imidleridig henvist til at søge kontanthjælp, idet jeg skal lukke din revalideringsydelses d 30.04.08. Hvis du ønsker at søge kontanthjælp skal du gøre dette i ydelsesafdelingen på Holmboes Allé 1 -eventuelt kan du ringe og høre nærmere hos din nuværende ydelsessagsbehandler Bodil Sørensen på telefon 76293641. Det vigtigste er, at du får søgt inden 01.05.08. Hvis du vælger at søge kontanthjælp skal jeg samtidig oplyse dig om, at der vil blive stillet krav om aktivering - et jobsøgningsrettet tilbud hos en af vore aktører.

Jeg er klar over at det ikke var det svar du havde håbet på, men ønsker dig trods dette alt mulig held og lykke fremover. Jeg er til møde resten af dagen idag og hele torsdag, men du er velkommen til at kontakte mig via mail eller fredag d. 25.04.08 hvis du har spørgsmål eller andet du har brug for at drøfte med mig.
I forbindelse med ovenstående ser jeg det uforståeligt, at hun vil stoppe din revalideringsydelse, når hun samtidig mener, du fortsat er berettiget...??
Nu har vi nævnt dig om forlængelse af revalideringsydelse...
Men jeg ser også i denne lov om kortvarige afbrydelser i revalideringsperioden:

§ 54. Revalidenden bevarer revalideringsydelsen ved kortvarige afbrydelser i revalideringsforløbet, der ikke har betydning for at gennemføre jobplanen med hensyn til mål og indhold.

Jeg synes næsten, du skal klage over deres afgørelse på, at du skal henvises til kontanthjælp.
Du kunne evt. printe den mail ud, som du har fået af den sagsbehandler (ja hvorfor mail??!!, ikke særlig professionelt....) og så skrive en lille klage med love som §54 og om forlængelse af revalideringsperioden §56 i klagen........ Send det gerne til kommunen, både til din sagsbehandler samt lederen i centeret..... I klagen kunne du medsende kopier af de lægelige oplysninger, du har eller noget, som fortæller om dit helbred - det kan være de har overset noget!!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2008, 21:10   #23
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mikkelline du kan også sende mailen eller noget ala den , altså den jeg har lavet et eksempel på tidligere i tråden, det kan godt være at kommunen mener noget andet og som sagt er jeg ikke så velbevandret i revalidering , men hvorom er så har vi alle lov til at være lidt "små dumme"
og vi finder jo ikke ud af noget uden at spørge vel

Så ved at sende brevet til din sagsbehandler så får du om ikke andet så nogen konkrete svar...

tag evt gerne de §`er med som Curls omtaler, og hør hvorfor du ikke er forlænget når man nu mener at du stadig er berettiget til revalidering under alle omstændigheder uanset varslet så har du altid lov til at anke en sag og får du ingen klage vejledning med så gælder de 4 uger fra den dato du får din klagevejledning men derfor kan du godt sende en klage med det samme
  Besvar med citat
Gammel 28-04-2008, 21:36   #24
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
prøver lige igen Mikkelline

siden du har fået revalideringsydelse var der en jobplan uddannels ?
for at kunne modtage revalideringsydelse skal man have en uddannelse plan

man kan ikke få revalideringsydelse bare fordi sygedagpengene stopper som jeg har forstået det du skriver

sådanne som din kommune har gjort det nu, hvis du en dag bliver beretige til flexjob, kan du ikke få flexydelse indtil du har et flexjob
men kun kontanthjælp og mener også at det er det samme hvis du skulle finde dig en uddannelse

så det er faktisk meget vigtig det med revalideringsydelsen og hvorfor du har fået dette og hvorfor de stopper dette

min revalideringsydelse stoppede de, da jeg ikke kunne gemmen føre den uddannelse som var planen og kom på komtanthjælp
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2008, 22:36   #25
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Revalidering

http://borger.dk/forside/arbejde-og-...orrevalidering

Hvis du har mistet dit job på grund af fysiske, psykiske eller sociale årsager og kommunen ikke kan hjælpe dig tilbage på arbejdsmarkedet, har du mulighed for at få revalidering.








Om revalidering
Revalidering er et tilbud, du kan benytte, hvis du har mistet dit job af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Det er en forudsætning for revalidering, at initiativerne kan hjælpe dig tilbage på arbejdsmarkedet.





Uddannelse eller omskoling
En revalidering vil typisk være uddannelse, optræning eller omskoling.



Virksomhedspraktik
En revalidering kan også foregå som en virksomhedspraktik hos en privat eller offentlig arbejdsgiver.



Virksomhedspraktik tilbydes normalt, hvis du har erhvervserfaring, og består af faglig uddannelse, arbejdsoptræning, tillæring, oplæring eller omskoling. Under praktikken får du revalideringsydelse eller som minimum udbetalt den mindste overenskomstmæssige løn.



Ansøgning
Du søger om revalidering i kommunen.





Forrevalidering og jobplan
Før du går i gang med den egentlige revalidering, skal du sammen med en sagsbehandler fra kommunen udarbejde en jobplan. Jobplanen skal bl.a. beskrive, hvilken type arbejde, du sigter mod, de planlagte initiativer og en tidsplan.



Hvad og hvor meget kan du klare
For at kunne afklare disse spørgsmål skal du ofte igennem en kortere forrevalidering. Den indeholder som regel en såkaldt arbejdsprøvning, hvor du kan prøve dine kræfter, evner og muligheder af i forskellige arbejdsfunktioner. En forrevalidering kan foregå på en arbejdsplads eller en revalideringsinstitution, men det kan også være et højskoleophold, hf-kurser, undervisning på 9.-10. klasses niveau, erhvervsintroducerende kurser mv.



Økonomi
Under en forrevalidering kan du bevare fx sygedagpenge eller kontanthjælp.






Klage over revalidering
Hvis du vil klage over kommunens afgørelse om revalidering, skal du inden fire uger efter afgørelsen sende klagen til kommunen. Hvis kommunen ikke er enig i klagen, sendes klagen automatisk videre til Det Sociale Nævn.

Der er ikke valgt kommune
De Sociale Nævn


Revalidering som ansat
Revalidering kan også foregå via ansættelse hos en privat eller offentlig arbejdsgiver - såkaldt virksomhedsrevalidering.



Ordningen bruges normalt, hvis du har meget erhvervserfaring. Denne revalidering kan bestå i en egentlig faglig uddannelse, arbejdsoptræning, tillæring, oplæring eller omskoling.



Under forløbet får du udbetalt et beløb, der svarer til revalideringsydelsen, dvs. 15.232 kr. per måned (2008) eller den mindste overenskomstmæssige løn på det aktuelle område.



Revalideringsydelse
En revalideringsydelse svarer til det højeste dagpengebeløb, du kan få som arbejdsløs. Det vil sige 15.232 kr. per måned (2008). Hvis du er under 25 år, får du dog normalt kun den halve revalideringsydelse.

Ydelsen er skattepligtig og uafhængig af en evt. ægtefælles indkomst og formue.



Revalidering i højst fem år
Du kan højst få revalideringsydelse i fem år. Hvis revalideringen er gået efter planen, har du fundet et arbejde og kan forsørge dig selv efter de fem år. Har du ikke fundet et arbejde i løbet af denne periode, kan du søge om at overgå til fleksjob, skånejob eller eventuelt kontanthjælp.

læs mere om fleksjob
læs mere om skånejob




Flere oplysninger
Du kan få flere oplysninger i kommunen eller De Sociale Nævn.

Der er ikke valgt kommune
De Sociale Nævn



det jeg har makert fed skrift er forrevalidering som man er i inden man kommer på selve revalidering, hvor der er lavet en jobplan og man må tage en uddannelse op til 5 år og får revalideringsydelse i denne periode
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2008, 08:47   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikkelline Se meddelelser
Kommer lige fra kommunen. Jeg har været nede med begæring ang. aktindsigt.

Så spurgte jeg hende om der ikke skulle sendes skriftlig besked 4 uger før de lukker for min revalideringsydelse og en klagevejledning med, HUN sagde NEJ.....

PS. Min sag har kun været til drøftelse i fleksrådet:::

Hvad kunne konsekvensen være hvis jeg sammen med min læge søgte førtidspension. (min læge her tit sagt at det ville være det eneste rigtige for mig)



Jamen det passer overhovdet ikke og jeg kunne godt tænke mig at vide om hun havde det samme svar til dig hvis og så frem du havde bedt om at få det på skrift...

Her er hvad der står i retssikkerhedsloven

Citat:
Begrundelse m.v.

§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.

Dit stop af revalidering skal derfor begrundes skrifteligt


§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.

Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.


Hvis du har sendt brev til kommunen med de spørgsmål der allerede er skrevet til dig her i tråden,så gælder dette for dig nu


§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.


denne mangler du også både hvad ang dit afslag på fleks og dit stop af revalideringsydelse , det er besluttet på kommunen at du ikke kan få fleks, ergo begrundelse skal gives , ellers kan man jo altid bare diskuttere det i kantinen og dermed afskære borger fra at klage over en afgørelse

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Stk. 3. § 24, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, gælder ikke i de sager, der er nævnt i § 9, stk. 4. Begrundelsens indhold kan i øvrigt begrænses i det omfang, hvori partens interesse i at kunne benytte kendskab til denne til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser, jfr. § 15.
Så det gælder alt i alt for dig nu om at klage ...

og her er lige en mere om hvad der står mht klagevejledning



Citat:
Klagevejledning

§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal, når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold

Om hvorvidt du kan søge pension på fortliggende grundlag det kan du altid og det kan være en effektiv måde at få den ryddet op på , men om du kan få pension det er noget mere tvivlsomt men få ryddet op i det ja det kan du ...

Men det kan du også ved kort og godt at bede om at få klagevejledning og dermed få indklaget dit afslag på fleksjob og stop af revalidering ...
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2008, 11:56   #27
Mikkelline
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: Horsens
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
Mikkelline er ny på vejen
Hold da op, der er meget at give sig til. Tusind tak for alt, jeg er i fuld gang. Jeg har lige været nede for at søge kontanthjælp, det bliver jeg jo nød til mens jeg er i gang med at klage. Jeg skal nok svare på spørgsmålene ovenover, men tiden er lige knap nu.
Mikkelline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2008, 19:24   #28
Mikkelline
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: Horsens
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
Mikkelline er ny på vejen
Hejsa,, når jeg har fået min aktindsigt har jeg planer om at klage til lederen plus borgmesteren. Jeg vil fortælle min historie helt fra start til nu, altså med alle de fejl der har været....Jeg er igang med en klade, er der nogle ting jeg skal lægge ekstra vægt på ?????

Er der nogle der har haft klaget til borgmesteren ???? Vil det måske hjælpe ????
Mikkelline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2008, 21:16   #29
Bea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2006
Indlæg: 108
Styrke: 18
Bea er ny på vejen
Jeg tror det er vigtigt du skriver en klage til borgmesteren. Jeg har selv skrevet en klage, som som aldrig blev sendt fordi jeg blev visiteret til et fleksjob inden jeg fik brevet sendt. Desværre er jeg kun med på sidelinjen så jeg kan ikke råde dig specifikt. Jeg ved bare at det betaler sig at sætte sig ind i loven og gøre din sagsbehandler opmærksom på at du godt ved hvad der er rigtigt og forkert. Jeg hentede hjælp fra k 10 og fik aktindsigt osv. Det hjalp mig meget at kunne fremstå som en person, der godt vidste hvad det hele handlede om. Du har alt at vinde, og det hjælper at klage. Lad dig ikke træde på, og giv dem modstand. Det er skrækkeligt at de kan finde på at bilde dig ind at du ikke har ret til at få tingene på skrift og at du ikke har ret til skriftlige begrundelser med klagevejledning.

K 10 er det eneste forum jeg kender, der har hjulpet så mange mennesker, og jeg priser mig lykkelig for at der sidder mennesker, der har overskud til at hjælpe andre. Nå, men du kender jo K 10 så.............

Bea



Bea
Bea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 10:28   #30
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havmanden Se meddelelser
Hej Mikkelline

Kom du fra et arbejde og blev sygemeldt
Har du været sygemeldt hele tiden.
Har du en ajurført RP som du har haft til gennemsyn og godkendelse.
Med hvad begrunder de stop af sygedagpenge og er der en klagevejledning med i afslaget.


jeg tror du har en god sag og vil vinde når du anker.


MVH havmanden
Jeg har her et link vedr. stop af sygedagpenge som er principelt
http://www.dsa.dk/afgoerelser/princi...ch=d%2D17%2D05

MVH Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
60 mio. spildt på private jobfirmaer ekseleven Politik og Samfund 0 03-01-2012 12:52
Millioner spildt i sygepengesager buster Politik og Samfund 0 23-11-2010 08:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension