K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-04-2013, 18:30   #41
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, den kan du måske finde, Web. Min søns kammerat er svensker, han får 1100 om ugen på kontanthjælp - enlig på 28 år.
Han lejer så et værelse for 2500 inkl det hele, og har resten til mobil, tøj og fornøjelser.

Min søn har lige ansat ham på MacDonalds, han starter 1 maj, og kommer til at tjene en hel del mere på deltid. Planen er så kan skal bo hos en anden dansk kammerat og bare splejse til udgifterne.

Men det er rigtigt, pengene er anderledes i andre lande. Havde jeg fået førtidspension, boligsikring og børnechek/ tilskud i USA, så havde jeg haft stor villa med pool i baghaven og to biler i garagen. Mange arbejder for $6 i timen!!! Omvendt får man også mad, tøj osv til en ekstrem lav pris, forhold til dansk målestok. Når jeg har været i USA køber jeg fx Levis bukser til ungerne for omkring 120 kr - samme model koster 600 kr her. På tilbud. Min FolkArt maling giver jeg 8 kr for i USA, i Danmark koster de 48 kr pr stk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2013, 18:53   #42
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jo det var mig Web :-)


Målt på købekraft som jo er den eneste rigtige måde at drage sammenligningen på , er kontanthjælpssatsen i dag højere i flere andre lande. Sverige og Tyskland eksempelvis.

Man skal ikke glemme at magthaverne , og den borgerlige danske presse har en åbenlys interesse i at fordreje fakta når sammenligningerne med udlandet foretages.
Forholdende i Danmark skal helst fremstå bedre end de i virkeligheden er , og i udlandet dårligere end de i virkeligheden er.

Kontanthjælp i Tyskland hedder Soziale Grundsicherung. Og er ligesom i Sverige ( i modsætning til Danmark ) ikke skattepligtig.

Ydelsen udgør 374 euro om måneden ( i 2012) . Og også ligesom i Sverige , er der tale om et kontant netto rådighedsbeløb , efter husleje og varme er betalt.

374 euro = kr. 2786,- om måneden.
Særligt for Tyskland er det væsentligt at tage den øgede købekraft med i beregningerne. Ifølge Danmarks statistik , skal beløbet tillægges ca. 40 pct for at udligne forskellen.

De 374 euro svarer altså i virkeligheden til 3.900,- danske kroner ( endnu mere i 2013 ), omregnet til danske forhold i netto rådighedsbeløb. Her er der vist ikke mange danske kontanthjælpsmodtagere der kan være med.

Citat:
Soziale Grundsicherung


Als Geldleistungen erhalten erwerbsfähige Hilfsbedürftige seit 1. Januar 2011 bundeseinheitlich Regelleistungen in Höhe von 364 Euro (ab Januar 2012zusätzlich 10 Euro). Hinzu kommen die Aufwendungen für angemessene Unterkunft und Heizung

Og en dansk oversættelse til dem der ikke kan tysk

Som kontantydelser får beskæftigelsesegnede trængende siden 1 januar 2011 føderalt 364 Euro (fra januar 2012 , yderligere 10 euro ). Hertil kommer udgifterne til en passende bolig og opvarmning.

http://www.kas.de/wf/de/71.11521/
Citat:
SOCIALHJÆLP (Soziale Grundsicherung)

Socialhjælpen forvaltes af kommunernes (Gemeinden) socialkontorer, og den kan tildeles personer, der er i nød og ikke selv eller gennem hjælp fra andre (familien) kan klare sig. Der findes to hovedtyper af socialhjælp:



Hjælp til underhold, som omfatter hjælp til bl.a. mad, bopæl, tøj, personlig pleje, varme og daglige fornødenheder

Hjælp i særlige livssituationer, som bl.a. omfatter forebyggende sundhedshjælp, hjælp til gravide, indslusningshjælp til handicappede og hjælp til hjemlig pleje



For begge typer socialhjælp gælder princippet om skøn og behov, men der findes dog normalsatser. For yderligere information kontakt den tyske bopælskommune.

http://tyskland.um.dk/da/om-tyskland/social%20sikring/
I Sverige hedder kontanthjælpen försörjningsstöd. Og som nødtvungent dokumenteret af TV-2 , er satserne højere selv uden den forhøjede købekraft tages med i betragtning. Tages der ydermere hensyn til købekraften ( som man jo retteligt skal ) er de markant højere.

I Sverige er de særdeles rundhåndede med hvad der dækkes udenom rådighedsbeløbet. Bl.a. bliver husleje , el , varme , indboforsikring , fagforening og A-kasse dækket.

Dertil kommer som sagt det skattefrie rådighedsbeløb. Det består af to dele , der tilsammen udgør kr. 3.302,- ( danske kroner ). Dertil skal yderlige tillægges at købekraften er større i Sverige. Ifølge Danmarks statistik skal beløbet tillæges 14,3 % for at udligne forskellen. ( Danmark har indeks 144 , Sverige har indeks 126 ).

kr. 3.302,- plus 14,3 % = kr. 3774,- danske kroner i rådighedsbeløb.
Enlige danske kontanthjælpsmodtagere over 30 år , har næppe kr. 3774,- i netto rådighedsbeløb om måneden , heller ikke når man tager højde for boligsikring mv. , og da slet ikke dem under 30 år.

Jeg vil gå så vidt som at hævde ; at efter reformen er de danske kontanthjælpssatser formentlig blandt de laveste i hele vesteuropa.

Hvis jeg skal ændre holdning vil jeg gerne se noget konkret dokumentation
først.

Man kan selv lave beregningerne på nedenstående links , også eventuelt for forsørgere. Husk der er tale om netto rådighedsbeløb ( hvad der også fremgår ) efter udgifter til husleje , el , varme , vand mv er afholdt.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonom.../provberakning

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR670.pdf

Sidst redigeret af halse; 21-04-2013 kl. 20:56.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2013, 21:32   #43
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Groteskt, at besparelserne på kh skal medfinanciere afgiftsnedsættelser på øl og vand. Detailhandlen æder nedsættelsen, og grænsebutikkerne sætter bare priserne ned, og så er vi lige vidt. Taberne bliver igen de svage...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2013, 21:48   #44
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
prøv så at se her hvor lidt afgifterne kan sættes ned i virkeligheden

http://www.avisen.dk/df-vil-fortsat-...da_214945.aspx

Det er jo grotesk over for de mennesker der mister penge, og til ingen nytte i virkeligheden efter min mening
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2013, 23:59   #45
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jeg er naturligvis også ophidset over kontanthjælpsmodtagerne skal finansiere afgiftslettelserne.

Men jeg er faktisk endnu mere fortørnet over de også skal betale boligejernes renoveringer ( sommerhusejerne inklusiv ).

Hvor boligjobordningen favoriserer den rigeste halvdel af befolkningen , favoriserer afgiftslettelserne trods alt lavindkomstgrupperne
( kontanthjælpsmodtagerne og de studerende undtaget , eftersom de betaler regningen ).

Principielt er jeg for nedsættelse af punkafgifter på dagligdags forbrugsvarer. Skat på disse varegrupper vender i den grad den tunge ende nedad.
Men jeg er imod måden det sker på , ved at tage pengene op af lommen på kontanthjælpsmodtagerne.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2013, 07:15   #46
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
man må håbe at bolig pakken giver arbejde til alle de ledige håndværker, så kommer der da lidt godt ud af det.

men ja der er meget specielt, at de fatitige skal betale til de beder stillet.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så var der praktik plads til mig KatrineB Din historie 13 12-06-2012 18:39
Anstændighedens plads lillespir Politik og Samfund 4 11-03-2012 16:30
1.plads til DK i ulighed! buster Politik og Samfund 1 25-08-2011 18:58
Ny plan...er det på plads eller...? mig73 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 19 16-04-2011 16:19
Så er ferien på plads Simmer Dit og Dat 17 14-06-2010 14:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension