K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2014, 18:17   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Den nye kontanthjælpsreform og Arbejde med/uden overenskomst ?

Har hørt at hvis jobcentret (eller anden aktør) tilbyder en arbejde, og hvis man så siger nej tak, at der så trækkes i eller fjerner ens kontanthjælp.

Men er der ikke regler for dette ?

Og ja, jeg vil godt have arbejde, men har det f.eks ikke godt med, at skulle påbegynde et job som lastbilchauffør, hvis jeg ikke får 'trykhed' i ansættelsen, i form af at man arbejde under en overenskomst, så der er nogle 'spilleregler',
og garanti for at alt bliver betalt osv osv

Min problemstilling, har i dag været til jobsamtale, men chefen har ikke,
og ønsker ikke at være medlem af en arbejdsgiverforening eller har nogen overenskomst, så jeg har trykhed i ansættelsen.

Hvis jeg så siger nej til et sådan 'tilbud' vil de så trække i eller fjerne ens kontanthjælp ?

Mvh Kim
Arb.løs chf. fra sidste år 2013, hvor jeg også røg på kontanthjælp for 1'ste gang i mit liv.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2014, 18:32   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Mig bekendt hedder det så selvforskyldt ledighed. Vi har jo organisationsfrihed her i landet, så nok svært at stille det som et krav.

Du kan her se klip fra artikel i avisen.dk

Niels Rasmussen er sektionsleder i det Administrerende Team hos Jobcenteret her i Hillerød:

"Som udgangspunkt må man ikke sige nej til et job. Hvis den ledige er kontanthjælpsmodtager, så går vi på Jobcenteret ind og foretager en vurdering af, om personen står til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis vi vurderer, at borgeren er i stand til at varetage jobbet, skal de sige ja. Ellers får det konsekvenser, i form af, at de så mister deres kontanthjælp."
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2014, 20:19   #3
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
At en arbejdsgiver ikke har noget overenskomst betyder ikke altid en forringelse,

jeg arbejder et sted hvor der ikke er nogen overenskomst, grundlønnen hedder 116 kr. og jeg får 150 kr. i timen.

ang. arbejdstiden så ligger den fast for mig, men vi finder altid ud af det hvis jeg lige skal noget.....

der er altid store julegave samt en ekstra ting her op til ferien, så vær ikke bange men jeg kan godt forstå din frygt, for man høre altid det værste og ikke de gode

historier ang. arbejdspladser uden overenskomst.

Jeg er stadigvæk medlem at 3f. som jeg har været i, ja i over 35 år.
__________________

Sidst redigeret af mand; 10-07-2014 kl. 20:22.
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2014, 08:10   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu har vi selv været arbejdesgiver uden overenskomst, har haft 3-4 ansatte af gangen, vi har aldrig haft klager og har ikke haft overenskomts fordi det koster penge, så skal man også lige være medlem af arbejdesgiverforening osv.

mange små firmaer har ikke overenskomst, men det betyder jo ikke man ikke skal overholde gældende regler.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2014, 08:45   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Snak med din fagforening, vedr. råd og hvordan du forholder dig.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2014, 08:46   #6
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Selv om det er Socialdemokratiet der sidder på magten, som får STOR støtte at mange fagforeninger, forhandler de en Kontanthjælsreform, hvor der åbenbart ikke står noget om nogle KRAV til arbejdsgiverne, i form at trykhed til deres medarbejdere, ved at have en overenskomst...

Her er hvorfor jeg vil arbejde inder en overenskomst...

Derfor er en overenskomst vigtig!
Både medarbejdere og arbejdsgivere har stor gavn af en overenskomst, og begge parter har en
fælles interesse i ordnede forhold.
Fordele for medarbejdere med overenskomst
? Regler for arbejdstid, giver dig sikkerhed for hvornår og hvor længe, du skal arbejde
? Regler om lønfastsættelse og ret til lønforhandling
? Ret til løn i forbindelse med barsel og adoption
? Ret til fri med løn på barns første sygedag
? Ret til frihed med løn i forbindelse med barns hospitalsindlæggelse
? Overarbejdsbetaling
? Feriefridage
? Pensionsordning
? Ret til den efter/videreuddannelse der er nødvendig for at varetage jobbet.
? Ret til uddannelse efter eget valg.
? Kompetencefond, der giver privatansatte ret til 2 ugers betalt og selvvalgt
efteruddannelse i arbejdstiden.
? Ret til at vælge en tillidsrepræsentant, der med ledelsen kan lave lokale aftaler, der
passer til dig og din virksomhed
? Fri 24. december og 5. juni.
Frem for alt kan en arbejdsgiver ikke varsle disse goder væk, når der er en overenskomst, for så
skal arbejdsgiveren forhandle med TL om ændringer. Hvis dine ansættelsesvilkår er aftalt i en
ansættelseskontrakt, kan din arbejdsgiver uden problemer varsle ændringer.
Faktisk har din arbejdsgiver også fordele af overenskomsten, fordi den tiltrækker og fastholder
de dygtigste medarbejdere i branchen, fordi den giver et struktureret system til at behandle
uenigheder mellem medarbejdere og arbejdsgiver, og fordi den sikrer den professionelle
virksomhed ordnede forhold og dermed arbejdsro.


-----------------------

Hvis du ikke har en overenskomst, skal du selv aftale alt med din(e) medarbejder(e) og skrive det i ansættelseskontrakten.
En overenskomst er udtømmende. Det vil sige, at der er taget stilling til ALT. Står det ikke i overenskomsten, har man ikke ret til det.

-----------------------

Den sætter nogle klare regler for rettigheder og pligter på
virksomheden, først og fremmest når det gælder løn- og arbejdsforhold.
Hvis ikke vi havde overenskomsterne, ville vi heller ikke have mange af
de goder, vi nyder godt af i dag.
Overenskomsten vil typisk have bestemmelser om bl.a.:
• ansættelse og afskedigelse
• løn, arbejdstid og pension
• ferie og fridage
• sygdom og barsel
• uddannelse
• tillidsrepræsentant
• løsning af konflikter

-----------------------


En overenskomst indeholder typisk:

Minimumsløn / mindsteløn
Ugentlig arbejdstid
Opsigelsesvarsel for overenskomsten for begge parter - ofte 2 eller 3 år
Feriefridage
Vilkår for barselsorlov
Pension
Betaling for overarbejde, dag/natarbejde samt på weekend og helligdage
Arbejdsgiverens bidrag til lønmodtagerens efteruddannelse

-----------------------
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2014, 09:13   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man er på kontanthjælp kan man ikke frit vælge job, men må tage hvad der er.. så du kan ikke sige nej til job blot fordi der ikke er overenskomst, eller fordi du ikke vil arbejde indenfor bestemte fag eller whatever.

Det eneste du kan forlange er at der tages hensyn til evt stadfæstede skånehensyn.

Jeg har selv arbejdet flere steder uden overenskomst, og så sætter man sig bare ned og får forhandlet det ind i kontrakten man kan.

Hvis de virkeligt gerne vil have en kan man forhandle mere ind end hvis der er mange om at søge stillingen og man ikke har specielle kvalifikationer.

Men ja, hvis du siger nej pga manglende frivillig overenskomst står du til at miste din kontanthjælp, for så ville du have været i stand til at forsørge dig og evt. dine.

Så står det dig jo frit for at søge videre mens du er i job, hvis du hellere vil finde noget andet hvor der evt er overenskomst.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension