K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2012, 20:46   #1
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Hjælp til pargraffer. :)

Hej alle sammen herinde.
Har idag modtaget et brev fra kommunen om at jeg har fået godkendt kontanthjælp. Er havnet på denne ydelse fordi mine sygedagpenge stoppede begrund af varighedsgrænsningen..

I brevet står der " Din kontanthjælp vil blive nedsat til SU-sats seks hele måneder efter påbegyndt aktivering. jf. Lov om aktiv socialpolitik §25f..

Hvad betyder dette helt præscis ?
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 21:03   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det her var hvad jeg fandt, ved ikke om det kan bruges.

Lov om aktiv socialpolitik

§ 25 f. Personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen

1. har modtaget kontanthjælp i 6 måneder efter, at den pågældende er påbegyndt et tilbud efter afsnit IV –VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
2. uden rimelig eller gyldig grund er ophørt med eller har afvist et tilbud efter afsnit IV – VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og den pågældende har overstået en periode, hvor hjælpen har været nedsat eller ophørt efter § 39 eller § 41. 6 måneders perioden beregnes efter § 25, stk. 8-10.

Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på

1. 4.379 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
2. 2.177 kr. for personer under 25 år, som bor hos én eller begge forældre. Hvis hjælpen også er nedsat eller nedsættes efter § 25, stk. 5, kan hjælpen til en person, der ikke bor hos en eller begge forældre, højst nedsættes til beløbet i nr. 1, og hjælpen til en person, der bor hos en eller begge forældre, nedsættes til det beløb, den pågældende er berettiget til efter § 25, stk. 5.

Stk. 3. Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis

1. personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse,
2. revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde inden for en rimelig periode og
3. personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde. Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.

Stk. 4. Personer under 25 år, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, omfattes ikke længere af disse bestemmelser, når de ikke har modtaget hjælp efter § 25 i 6 sammenhængende måneder. 6 måneders perioden afbrydes, hvis de i en kalendermåned modtager hjælp efter § 25. Beregning af perioderne sker efter § 25, stk. 10.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 21:11   #3
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Det her var hvad jegfandt, ved ikke om det kan bruges. Lov om aktiv socialpolitik § 25 f. Personer, der modtager kontanthjælp efter§ 25, stk. 1, nr. 3 eller 4,får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen 1. har modtaget kontanthjælp i 6 måneder efter, at den pågældende er påbegyndt et tilbud efter afsnit IV –VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller 2. uden rimelig eller gyldig grund er ophørt med eller har afvist et tilbud efter afsnit IV – VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og den pågældende har overstået en periode, hvor hjælpen har været nedsat eller ophørt efter§ 39 eller§ 41. 6 måneders perioden beregnes efter§ 25, stk. 8-10. Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på 1. 4.379 kr.for personer under25 år, der ikke bor hos en eller beggeforældre, og 2. 2.177 kr.for personer under25 år, som bor hos én eller beggeforældre. Hvis hjælpen også er nedsat eller nedsættes efter§ 25, stk. 5, kan hjælpen til en person, der ikke bor hos en eller beggeforældre, højst nedsættes til beløbet i nr. 1, og hjælpen til en person, der bor hos en eller beggeforældre, nedsættes til det beløb, den pågældende er berettiget til efter§ 25, stk. 5. Stk. 3. Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der harfået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis 1. personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse, 2. revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde indenfor en rimelig periode og 3. personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde. Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i§ 25, stk. 1, nr. 3 eller 4. Stk. 4. Personer under25 år, der harfået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, omfattes ikke længere af disse bestemmelser, når de ikke har modtaget hjælp efter§ 25 i 6 sammenhængende måneder. 6 måneders perioden afbrydes, hvis de i en kalendermåned modtager hjælp efter§ 25. Beregning af perioderne sker efter§ 25, stk. 10.
Blev ikke så meget klogere har ikke forstået om jeg blir sat ned eller mister mine penge helt? Er jo syg og har ikke mulighed for at starte i aktivering eller påbegynde uddannelse før om 1 år kommer evt aldrig op på 37 timer igen osv.
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 21:14   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Du bør nok bede dem om en forklaring,for jeg troede slet ikke at ens hjælp kunne nedsættes.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 23:08   #5
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Har ikke set den skrivelse før men det er kommunens pligt at vejlede dig så hvis jeg var dig så satte jeg mig ned og skrev til sb og bad hende om at forklare hvad det indebære for dig og især når du er sygemeldt og vil vedblive at være det...

Du kan vedlægge denne § i skrivelsen

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

Retssikkerhedsloven..

Jo mere du har på skrift jo stærkere vil du stå i en evt strid med kommunen ..

Hvad med sygedagpengestop er det anket ?
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 23:56   #6
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Har ikke set den skrivelse før men det er kommunens pligt at vejlede dig så hvis jeg var dig så satte jeg mig ned og skrev til sb og bad hende om at forklare hvad det indebære for dig og især når du er sygemeldt og vil vedblive at være det...

Du kan vedlægge denne § i skrivelsen

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

Retssikkerhedsloven..

Jo mere du har på skrift jo stærkere vil du stå i en evt strid med kommunen ..

Hvad med sygedagpengestop er det anket ?
Nej det er det ikke da jeg ikke aner hvad jeg skal bruge som akument til at det kunne blive forlænget og orker ikke at kæmpe med systemet mere, så har ikke anket endnu, selvom der er 14 dage endnu. Jeg vil prøve at tage en snak med min nye sagsbehandler om 14 dage hvor jeg skal til den første samtale med hende efter at have søgt kontanthjælp.
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 23:57   #7
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Du bør nok bede dem om en forklaring,for jeg troede slet ikke at ens hjælp kunne nedsættes.
Det troede jeg heller ikke, men kan læse der er et eller andet omkring det vis du er under 25 år men troede den pargraf var blevet fjernet her i Januar men nok bare mig der tager fejl
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 00:21   #8
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jette91 Se meddelelser
Det troede jeg heller ikke, men kan læse der er et eller andet omkring det vis du er under 25 år men troede den pargraf var blevet fjernet her i Januar men nok bare mig der tager fejl
nej det var desværre en der blev hængende..


og jeg tror de mener at hvis du kommer i aktivering så bliver din kontanthjælp nedsat..må man spørge om du bor hjemme??
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 00:31   #9
Jette91
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 68
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Jette91 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havheks Se meddelelser
nej det var desværre en der blev hængende..


og jeg tror de mener at hvis du kommer i aktivering så bliver din kontanthjælp nedsat..må man spørge om du bor hjemme??
Ja jeg bor hjemme Men kan også læse i brevet at der står at fra d.d er der truffet afgørelse om at bevilige mig kontanthjælp med virkning fra den dato. jf kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik.

Begrundelse: Kommunen vurderer, at du opfylder betingelserne for modtagelse af kontanthjælp. jf § 11 i lov om aktiv socialpolitik. Du er berettiget til taksten som ung hjemmeboende jf § 25 stk. 1 nr 4 i lov om aktiv socialpolitik.

har selv prøvet og kigget på de forskellige pargraffer, og syntes at det jeg læser er at jeg skal stå til rådighed på arbejdsmaket og søge job og kommunen skal hjælpe mig igang med uddannelse.. Kan du fortælle om dette er rigtigt eller om det er mig der er helt galt på den vis du er inde i det lidt ?
Jette91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 01:55   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
min søn fik det behovs tillæg der, fordi det vurderes at han ikke kunne starte uddannelse eller tage job på det tidspunkt..

så vil tro at hvis du er sygemeldt stadig, at du får tildelt tillægget..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension