K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2012, 22:48   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Opmærksomhedsforstyrrelser, hvad findes der er diagnoser.

Ja som overskriften viser!??

Jeg kender umiddelbart til flg. lidelser i forbindelse med opmærksomhedsforstyrrelser:

ADHD, ADD og Asperger. Der er sikkert mange andre og dem kunne jeg godt være interesseret i at kende til, da jeg selv formodes at have/have haft en opmærksomheds forstyrrelse.

Kan det "bare" være en del af en personligheds forstyrrelse og hvordan ser man den? Umiddelbart kan man jo ikke selv få "øje" på den, selvom man godt kan se at der er noget forkert indimellem..
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 22:56   #2
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Uden at skulle gøre mig klog, så tror jeg at stess vil give en forstyrelse af opmærksomheden...og stess og psykisk sårbarhed går jo hånd i hånd. Jeg kan f.eks helt konkret mærke, at når jeg får det skidt, så smuldre alle mine konjuktive evner til at tænke rationel, koncentration, motorik, sprog mm. resultat at jeg virkelig føler mig snotdum. Lidt ro og de her ting bedres langsomt.

Så mon ikke det hænger sammen med din psykiske sårbarhed?

Ihvertfald så for at opfylde kriterierne for ADHD, så skal man have haft det fra barn af.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 22:57   #3
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Unhappy Opmærksomhedsforstyrrelser

Hej EntenEller!

Fandt lige et link her, som du måske kan bruge.:


http://front46.urbanblog.dk/2011/04/...det-end-adhd/:


Jo tak! Opmærksomhedsforstyrrelser eller ej, jeg har ihvertfald, noget der minder om ADD, og min yngste søn er ligeledes plaget.

Det er dog ikke diagnosticeret. Orker ikke flere undersøgelser.


Knuz Pedro

Sidst redigeret af Webmaster; 14-02-2012 kl. 23:32. Årsag: Link rettet
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2012, 23:19   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ADD er en ikke godkendt diagnose, der til begår mange psykker (og endnu flere alm mennesker) tit den fejl at de tror ADD er ADHD som hyop (altså det modsatte af hyper) men det er IKKE korrekt, ADD er hvor den fysiske aktivitet er normal, mens H´et både dækker hyper og hypo, hvor mange psyker tror at er man hypo hedder det ADD.

Så jeg går i mit stille sind og glæder mig til at ADD bliver en godkendt diagnose, så der kan komme nogle ordentlige retningslinjer på forskellen på ADD og ADH(hypo/hyper)D

Der er også GUA der er en mere jeg ikke kan huske navnet på, men den er med i ADHD foreningens medlemsblad.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 03:26   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Aspergers er ikke en opmærksomhedsforstyrrelse, men en udviklingsforstyrrelse, så to meget forskellige problematikker

Kan desværre ikke byde ind omkring opmærksomhedsforstyrrelser, da jeg kun har kendskab til Aspergers (er selv en)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 10:30   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Enteneller

Problemet i spørgsmålet ligger i flg.: adfærdsforstyrrelser og ikke opmærksomhedforstyrrelse. Idet sidstnævnte kan være en delmængde af første, men ikke omvendt.

I DK bruges ICD-10 (WHOs klassifikationssystem), hvor du faktisk ikke har en konkret kode for ADHD, ADD, men man via F90-98 gruppen: adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser opstået i barndom el. voksenalder, hyperkinetiske forstyrrelser som findes i flere varianter. Men ADHD findes i det am. system DSM-IV, hvor det hører under kodegruppen: 314.-

Og asperges hører under F84.5, hovedgruppen psykiske udviklingsforstyrrelser, dvs. F80-89.

Så spørger du til om det kan være en del af en anden sygdom, diagnosesystemet går netop ud på at patienten skal opfylde et bestemt antal kendetegne for at kunne klassificeres med denne el. hin sygdom/diagnose, hvorfor opmærksomhedforstyrrelse vil være en af kendetegnene.

Her tænker jeg som andre i tråden også på bl.a. hukommelses- el. koncentrationsbesvær, som derpå knytter sig til andre sygdomme/diagnoser. Det handler derfor også om en klar skelnen mel. disse begreber, herunder også opmærksomhedsforstyrrelse.

Ved ikke om ovenstående hjælper, men der kan søges i ICD-10 på nettet, og der vil de forsk. diagnoser være listet med kriterier som skal være opfyldt for deiverse diagnoser. Ligesom der findes en opslagbog for psykiske og adfærdsmæssige forstyrrelser m. ICD-10 udgivet af Munksgaard.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 10:47   #7
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Som gunvor skriver, så er der til hver diagnose en række kriterier der skal være opfyldt og enkelte der måske kan være opfyldt. Hvis ikke dette er gældende, så vil den endelige diagnose ikke være fastlagt, men man vil kunne sige at der er symptomer der er forenelige med en diagnose.

At diagnosticere kan være utrolig svært og specielt psykiske sygdomme kan frembringe stor uenighed blandt praktiserende psykiatere og overlæge. Rækken af sygdomme er under konstant udvikling, i takt med at man finder tilfælde som ikke er forenelige med de eksisterende beskrivelser.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Oversættelse af diagnoser... Susanne2412 Alt det andet 8 28-01-2011 14:23
Sjældne diagnoser og sagsbehandleren zuza Et godt link! 2 08-12-2009 18:18
Om diagnosticering med psykiske diagnoser - USA og DK zuza Politik og Samfund 2 07-10-2008 23:04
Diagnoser... Kjersti Spørgsmål ang fleksjob 32 09-08-2008 01:38
Nye diagnoser - men de syge er de samme Peacock Dit og Dat 0 11-05-2008 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension