K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2010, 22:39   #11
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Jeg må sige at, jeg ikke anede den lov eksisterede...men det er jo atter et bevis på dejlige Eu....og så har jeg ikke mere at tilføje omkring " vores" Eu fælleseskab.

fra helle.

ps.: jo lige at, jeg ville ønske at, vi alle havde overskud til at hjælpe/ give, uden smålighed og skelnen til hvem og hvad og hvorfor!

helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 23:03   #12
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
En EU-borger, som er beskæftiget i Danmark er fuldt skattepligtig her i landet, og bidrager derfor med sin arbejdskraft til vores velfærdssystem.

Og Lunasdatter, at skrive at det ikke er diskrimination pga. nationalitet og bopæl ikke at ville sende børnecheck til børn med statsborgerskab i et andet EU-land, der bor uden for Danmark, og hvis forælder arbejder i Danmark, er vel ret så modsigende i sig selv.

Som jeg allerede skrev, så ydes der et tillæg op til de danske børnefamilieydelser, hvis børnefamilieydelsen i det EU-land, hvor forælderen er beskæftiget, er lavere end de danske ydelser, og som bor i Danmark.

Det vil sige arbejder en dansk statsborger i Tyskland, så har den danske statsborger ret til tyske børnefamilieydelser, som skal udbetales til dennes børn, der bor i Danmark.

Da den tyske børnefamilieydelse er en lille smule lavere end de danske ydelser, skal den danske bopælskommune udbetale forskelsbeløbet mellem tysk og dansk børnefamilieydelse.

Så det siger vel sig selv, at der ikke er ret til dobbeltydelser.

Og til helle4, vil jeg bare sige, at dit ps. altså ikke inkluderer EU-borgere, der arbejder i Danmark, og som har børn at forsørge i hjemlandet.

Småligheden, skelnen og dobbeltmoralen længe leve her på k10.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 21-08-2010 kl. 23:08.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 23:30   #13
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Er det kun noget som jeg ikke kan forstå?
ER reglen ikke sådan at man kan kun få børnecheck -hvis børnene har BOPÆL i Danmark? Sådan husker jeg den regel -men det er også lang tid siden jeg har læst den... ER det ikke sådan at ydelser skal udbetales der hvor børnene har bopæl uanset hvor forældrene arbejder? Er der ikke en chancer at alt det her som er kommet op i medierne nu- er pga at kommunerne fejl administrerer den regel?
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 23:36   #14
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Øehh.. " brøkpensionist... Jeg har det altså ikke noget imod at, mennesker får penge, som de har krav på.

Kald mig ikke smålig..for det er jeg ikke, har bare ikke hørt om reglen før, og det ryster mig lidt...

Tænker"" ja..det gør jeg altså......kommer denne regel/ lov, frem nu?? Hvor " vores allezusammens" Regering..skærer i vores børnecheck???

Hmmm... så kan folk.. jo rigtigt få det grimme fjæs på, og tro det er alle " de andres" skyld ..igen igen..??? Og så glemmer vi jo hurtigt..at det er måneder siden Dansk Folkepoliti, krævede at børnechecken blev nedsat.

Nå ville bare lige ..forsvare mig lidt..knus fra Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 23:39   #15
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Brøkpensionist.... jeg mener stadig at vi her i DK ikke diskriminerer de eu-borger der kommer her og plukker jordbær.. eller kommer som håndværker... ect .... ved at nægte dem at få en børnecheck her fra DK sendt til deres hjemland til børn som vi ikke har en dyt at gøre med...

Og så kan det godt være at du er edderspændt rasende og skuffet over den danske lovgivning kun giver dig en brøkpension... jeg kan til dels forstå dig....
Men at du skriver side op og side ned med alt det eu og lovgivning og jeg skal komme efter dig.. det fatter jeg altså ikke at du gør her...

Skal du fange min interesse og måske andres, så kunne du jo starte med at fortælle med dine egne ord hvad det er du mener at du burde ha fået osv osv
Jeg starter med at læse men du mister mig allerede efter et par linier.. vi er jo ikke et eller andet parlament i eu du skal overbevise om at du har ret..
Vi er ganske alm mennesker akkurat ligesom du er... og hvis du forklarede din situation så det fangede så tror jeg også at du ville ha vores opbakning..

Du vil til en hver tid kunne spidde os med/på din pen... og hvis det er det som dine indlæg går ud på så er jeg den der er smuttet.. men går dine indlæg ud på at komme i dialog med andre så burde du ikke ha så spids en pen ..

Som udgangspunkt ser jeg alt det bedste i mine medmennesker... og ønsker dem alt godt... men pt så er der så mange her i landet, som har brug for hjælp... og de kommer altså først.. de penge fra alle de børnepenge som bliver sendt ud af landet kunne gøre god gavn ..

Kh
Lone
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 23:52   #16
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
https://www.borger.dk/Emner/familie-...ield2Bookmark0

Hvem kan få børnetilskud?

Børnetilskud er skattefri ydelser fra det offentlige, som du kan søge om som forælder, hvis du er enlig forsørger, er under uddannelse eller har særlige behov. For at få børnetilskud skal disse betingelser være opfyldt:

* Den, der skal have børnetilskud udbetalt, har fast bopæl i Danmark.
* Barnet skal faktisk opholde sig i Danmark. Børnetilskud kan dog udbetales selvom barnet opholder sig kortvarigt i et andet land i forbindelse med fx ferie eller familiebesøg, eller hvis barnet opholder sig midlertidigt i et andet land som led i sit uddannelsesforløb for at forbedre sine muligheder for at klare sig her i landet. Skolefraværet skal være lovligt, for at undervisningspligtige børn har ret til børnefamilieydelse.
* Barnet må ikke være forsørget af det offentlige eller have indgået ægteskab.
* Barnet eller en af forældrene, der har forældremyndigheden, skal have dansk statsborgerskab. Udlændinge skal have boet fast i Danmark i det seneste år, dog de seneste 3 år for at få særligt børnetilskud. Flygtninge er sidestillet med danske statsborgere.

Det er ikke altid nødvendigt, at alle disse betingelser er opfyldt, for at du kan få børnetilskud. Hvis du fx er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende og kommer fra et EU- eller EØS-land, kan du kontakte din kommune for at få at vide, om du har ret til børnetilskud.

-----------------------------------------------------------------------------
Hvad mener medierne så med den der " sender børnetilskud hjem til udlandet"????
Barnet skal jo have bopæl her i landet- og hvis det er sådan -så synes jeg at det er i orden at de får børnetilskud...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 00:32   #17
J&J
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
J&J er ny på vejen
Hej Sane.

Gid det var så vel.

Den lovgivning du henviser til, er en dansk lovgivning vedr. de forskellige børnetilskud man kan få.

Børnechecken er den man for år tilbage kaldte Schlüter cheken og ifølge EU reglerne, så har EU borgere som kommer til DK i en kort periode (sæsonarbejde) også ret til at få udbetalt børnechecken på lige fod med alle herboende børnefamilier.

Eks. En polsk mand kommer til DK og arbejder i 3 eller 6 mdr som håndværker.
Han har kone og 3 børn hjemme i Polen og i den periode hvor han
arbejder her i landet, så udbetaler den danske stat børnecheck til han 3 børn i Polen.

Det er muligt at den Polske mand (som brøkpensionisten skriver) betalet skat i DK, men det skulle da ikke undre mig hvis der også er særregler for dette, da han er EU borger og ikke har fast bopæl her i landet.

J&J
J&J er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 00:33   #18
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Jeg vil gerne undskylde, hvis jeg med mine spydige bemærkninger, skulle have trådt nogen personligt over tæerne.

Men jeg kan godt nok ikke forstå, hvorfor jeg skal klandres for at forklare EU-regler, når det netop EU-regler, der er emnet på denne tråd.

Jeg har på bedste vis forsøgt at forklare EU-reglerne, hvad angår børnefamilieydelser, i håb om, at I kan forstå, at JP her gør et godt forsøg på at fejlinformere borgeren.

Alle de grimme bemærkninger her på denne tråd om, hvor underviklet andre EU-lande da må være i forhold til Danmark, synes jeg er meget spydige og er udtryk for skelnen.

At andre EU-borgere, som arbejder i Danmark, ikke skal have samme sociale sikring som danske statsborgere, der arbejder i Danmark, synes jeg er udtryk for smålighed, især når deres rettigheder beskrives som "gavebords"- eller "tag-selv-bords"-mentalitet.

Udbetaling af børnecheck afhænger nemlig af, at en man er fuld skattepligtig her i landet, og derfor er andre EU-borgere, der arbejder her i landet berettiget til børnecheck, selvom deres børn bor i et andet EU-land, fordi de betaler fuld dansk skat af deres arbejdsindtægt.

Desuden har børn af vandrende arbejdstagere efter EU-retten har afledte rettigheder fra den forælder, som arbejder i Danmark.

EU-borgere er heller ikke udlændinge, og skal ligestilles med danske statsborgere, hvorfor det er forbudt at diskriminere EU-borgere pga. nationalitet og bopæl.

F.eks. har EU-borgere fra andre EU-lande ret til ophold i Danmark efter EU-opholdsbekendtgørelsen og direktiv 2004/38/EF og er således ikke omfattet af udlændingeloven.

Hvis I som danske statsborgere nu arbejdede i f.eks. Sverige, hvad ville I synes, når der på en hjemmeside som denne ville stå:"Hvad skulle danske børn, der ikke bor her rage os, bare fordi forælderen arbejder i Sverige?"

Emnet på denne tråd er børnefamilieydelser efter EU-retten og ikke brøkpension.

At jeg som dansk statsborger har ret til fuld pension efter dansk lovgivning og EU-retten er nemlig en helt anden sag, som jeg ikke vil uddbybe nærmere her.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 22-08-2010 kl. 01:09.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 00:53   #19
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Så vidt jeg har så forstået resten af lovgivning- så skal Danmark kun udbetale et tillæg som overstiger ydelsen fra et andet land i forhold til ydelsen i Danmark... Dvs- jeg tvivler meget på at folk i de andre EU lande er berettiget til en fuld børnecheck eller børnetilskud... Måske kunne journalisterne spørge politikerne om dette...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 00:53   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes, at børnefamilieydelse, selvsagt, skulle være betinget af bopæl, samt indkomststørrelse.

Jeg synes at det er forkert at der blev skrået pga antal børn, og ikke indkomst.

Dette er efter min mening mere retfærdigt.
Hvorfor skal de der har en indkomst over 500.000kr eller mere have familieydelse?

Vedr. andre EU-lande; De der kommer og arbejder, dumper lønnen flere steder, og får ved familieydelsen oveni, en ret god fortjenste. alt i alt.(det er vel ikke alle der udnytter systemet på denne måde).
PS går ind for at hjælpe svagt stillede, også i andre lande, men ikke ved uretfærdighed.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 22-08-2010 kl. 00:56.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så er jeg endelig blevet FP.. Kikkiålborg Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 02-02-2013 09:46
jeg er blevet afvist Tanjuda Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 31-05-2012 01:27
Danmark er blevet til en Karo Politik og Samfund 1 09-03-2011 20:15
øhh hedder §17 blevet til § 15?? V_Brask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-10-2010 21:09
Er jeg blevet snydt ? køkkenleder Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 11-05-2010 00:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension