K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2016, 10:23   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Samtykke forældet og nyt jobcenter?

Håber virkeligt at nogen kan svare på hvor længe en samtykkeerklæring gælder ( har underskrevet en for et par år siden og er stadig i systemet ) samt om der skal underskrives en ny, når man skifter jobcenter/sagsbehandler. Jeg tænker på kommunikation med anden aktør og speciallæge attester.

På forhånd tak.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 10:54   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Så vidt jeg husker gælder de i 1 år.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 13:40   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej De7smådværge

Generelt iflg. Persondataloven (PDL) § 3, nr. 8:
Citat:
"..
et meddelt samtykke er ikke tidsbegrænset
,og det vil i princippet kunne anvendes, indtil den registrerede tilbagekalder det, jf. § 38."
Kilde: Lov om behandling af personoplysninger, 2. udg. Jurist- og Økonomiforbundets Forlag, 2008

Dog står der i bemærkningerne: at hvis et samtykke, som ikke formelt er tilbagekaldt, ikke bør danne grundlag for behandling, når dataansvarlige gennem meget lang tid ikke har foretaget behandlinger af oplysninger af den registrerede.

§ 38 i PDL omhandler tilbagekaldelse af samtykke og gælder selvfølgelig fra den dato registrerede ytrer sig om dette. Hvilke bør gøres skriftlig.

Håber at ovenstående kan hjælpe.

Mange hilsner

Guvnor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 23:31   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
"..
et meddelt samtykke er ikke tidsbegrænset
,og det vil i princippet kunne anvendes, indtil den registrerede tilbagekalder det, jf. § 38."
Nu er det jo lidt tid siden jeg selv har underskrevet sådan en samtykkeerklæring, men jeg er ret sikker på, at der stod på den, at den var gyldig i et år.

Så jeg synes, at du (de7smådværge) skal kigge i din aktindsigt og finde den samtykkeerklæring du har skrevet under, og se hvad der står på den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 03:24   #5
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Tak for svarene. Må finde min gamle samtykke erklæring frem. Havde håbet der lige var en, der havde en ved hånden herinde.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 10:10   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Bemrk. venligst jeg skrev: "generelt"

Man bør jo altid kigge på den samtykkeerklæring, man har underskrevet, da det jo er den, der er gældende for det konkrete samtykke. Og for en del år siden havde nogle forvaltninger praksis med 1 år for samtykke.

PDL foreskriver generelt, at hvis anden lovgivning stiller personen bedre, er dette gældende. Dvs. står der at samtykkeerklæringen er gældende 1 år fra underskrivelse stiller det personen bedre, hvorfor det så er gældende.

KL har nu flg. samtykkeformular, som jeg går ud fra de fleste forvaltninger vil have brugt fra maj 2014:

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/sg015.pdf

Hvis det er én sådan man underskriver gælder PDL, som beskrevet ovenfor, hvilket også fremgår af blanketten.

Skriver man under på en samtykkeerklæring i forbindelse med behandling i Sundhedsvæsenet er Sundhedsloven gældende, her § 44:

Citat:
§ 44. Samtykke efter § 43, stk. 1, skal være skriftligt. Kravet om skriftlighed kan dog fraviges, når sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt taler derfor. Samtykket skal indføres i patientjournalen.

Stk. 2. Samtykke efter stk. 1 bortfalder senest 1 år efter, at det er givet.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=152710
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 11:15   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Håber virkeligt at nogen kan svare på hvor længe en samtykkeerklæring gælder ( har underskrevet en for et par år siden og er stadig i systemet ) samt om der skal underskrives en ny, når man skifter jobcenter/sagsbehandler. Jeg tænker på kommunikation med anden aktør og speciallæge attester.

På forhånd tak.
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser

Skriver man under på en samtykkeerklæring i forbindelse med behandling i Sundhedsvæsenet er Sundhedsloven gældende, her § 44:

Citat:
§ 44. Samtykke efter § 43, stk. 1, skal være skriftligt. Kravet om skriftlighed kan dog fraviges, når sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt taler derfor. Samtykket skal indføres i patientjournalen.

Stk. 2. Samtykke efter stk. 1 bortfalder senest 1 år efter, at det er givet.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=152710
Jamen, det må jo lige præcis være den, der er gældende i forhold til kommunens indhentning af oplysninger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 12:01   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vovse

Nej, det er ikke Sundhedsloven, der er gældende, når kommunen vil indhente (Retssikkerhedsloven og Integrationsloven) el. videregive oplysninger (PDL), som det fremgår af tidl. link til KL blanket for samtykke.

Sundhedsloven og dens praksis vedr. samtykke møder man oftest i kontakt med hospitaler, hvor de også har en fast formular til samtykke, og hvor vidt man vil give til både indhentning og videregivelse. Man kan dog aldrig komme uden om en epikrise retur til henvisende læge efter endt behandling på hospital.

I nogle situationer anvender hospital og læger også, det er der kaldes: "informeret samtykke", som af alt for mange læger bliver taget meget let på, og uden reelt at have oplyst tilstrækkeligt om den informerende del, dvs. hvilke risiko og komplikationer en behandling kan afstedkomme. Men notere i journalen, at patienten har givet informeret samtykke, hvor patienten reelt kun har givet samtykke til behandlingen.

Hvis man har brug for yderligere ang. informeret samtykke, så linker jeg til:

http://stps.dk/da/borgere/patientinf...meret-samtykke

I PDL bruges udtrykket: "dataansvarlige", dvs. den juridiske person el. institution el. off.myndighed, der behandler oplysningerne.

Behandling kan forstås på flere måder. Hvad angår samtykke handler primært det om indhentelse og videregivelse af oplysninger. Hvorfor man også bør være obs. på, hvorvidt det er nødvendigt, at give SÅVEL samtykke til indhentning SOM videregivelse OG ligeledes til hvem. Ligesom man måske bør overveje om giver samtykke til videregivelse i forhold til PDL § 6 el. §7 el. §8.

Desværre er der også nogle formularer, der anvender udtrykket "udveksling" i stedet for at skelne mellem indhentning og videregivelse. Efter min mening bør man ikke skriver under på en formular med "udveksling", men bør derimod vælge at strege ordet ud, og så enten skrive indhente og/el. videregivelse.

Mange hilsner

Gunvor

KL formular DP300A man mødes med ved start af SDP

Når der startes en sag om SDP anvendes flg. formular:

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/dp300a.pdf

Hvor samtykket fremgår under pkt. 9, side 3. Bemrk. at dette drejer sig om indhentning, og ligeledes centralt under pkt. 3 de behandlende læger, som man selv skriver under dette punkt.

Samtykket er uden tidsbegrænsning, bortset fra den altid gældende iflg. PDL, hvorfor flg. sætning under pkt. 9, side 3 er af ren oplysende karakter:
Citat:
"Et samtykke bortfalder, når sagen er færdigbehandlet."
Hvilket følger af PDL § 5, som omhandler god databehandlingsskik.

DP300A i denne form giver altså ikke Jobcentret mulighed for videregivelse med undtagelse af de relevante § i PDL eller de nævnte i Retssikkerhedsloven, som det fremgår af DP300A. Hovedsageligt øk. forhold og Arbejdsskadestyrelsen.

Bemrk. at linkede DP300A er revideret nov. 2015, så man kan godt have en af ældre dato, som ser lidt anderledes ud.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 00:18   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Vovse

Nej, det er ikke Sundhedsloven, der er gældende, når kommunen vil indhente (Retssikkerhedsloven og Integrationsloven) el. videregive oplysninger (PDL), som det fremgår af tidl. link til KL blanket for samtykke.
Beklager, jeg sov i timen.

Du har jo fuldstændig ret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension