K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2010, 21:11   #21
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
men Helenekr... sådan er det jo for mange unge mennesker.. det er jo også kun i få år af deres liv, og de får tilgengæld en uddannelse som kan give dem bedre indtægt senere..

iøvrigt kan man jo også få en uddannelse i mcdonald... der behøver man jo ikke kun se på det som et usundt job... og usund mad..

men det er noget som der skal tænkes godt over. både den ene vej og den anden.
der er jo plusser og minusser ved alt.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2010, 22:04   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, han har allerede taget 2 uddannelser i McDonalds, men kan ikke komme videre fordi han er under 18. Men han overvejer faktisk at blive der, da han åbenbart godt kan lide at arbejde under press, og har det kanon med travlhed. Han er også kåret som årets medarbejder 2 år i træk, har aldrig haft en eneste sygedag, har aldrig kommet for sent, og tager altid de andrs vagter hvis lokummet brænder + at han ret ofte åbner forretningen, er betroet med nøgler, koder osv. Og allerede ér blevet lovet fast arbejde dernede selvom han bliver 18 år (hvilket er lidt af et særsyn), da de jo helst vil have ung og billig arbejdskraft.
Og min søn ér lidt speciel på nogen områder, han er ikke særlig boglig, hvorfor jeg stort set har hjulpet ham gennem begge uddannelser dernede ved at læse opgaverne højt osv. Og så er han en type hvor der skal være gang i den på arbejdspladsen (så der har han jo ramt olie i baghaven!) og er måske i virkeligheden lidt af en ledertype der kan holde fokus og sende de andre ud i marken.

Så jeg er ikke ked af det, hvis det er dén vej han vil gå. Jeg er bare glad og stolt over at have fået en søn der vil arbejde og som ikke ligger på sofaen og dagdriver den.

Og jo, det er ens med SU for alle unge mennesker, men hvis jeg kigger på hans kammerater, så har de aldrig rigtig haft et fritidsjob, så de kan ikke rigtigt fornemme hvad det vil sige at gå fra en større sum penge, til næsten ingen. De lommepenge de har fået af deres forældre, matcher meget godt en SU. De fleste har været flaskedrenge et par gange om ugen i Kvickly eller Spar, og så har det været dét. Men der har min søn jo i en ret tidlig alder snørret skoene og taget på arbejde, fordi han simpelthen ikke kan overskue at have for meget fritid på hånden, eller bare at gå hjemme flere dage i træk - han er frygtelig at have hjemme, fordi han lynhurtigt bliver rastløs, og sidste år da han havde sommerferie, gik han og vred sig de sidste dage, fordi han savnede arbejdet og kollegerne. Og så har jeg simpelthen heller ikke kunne give den slags lommepenge som hans kammerater fik hver måned!
Ligesom jeg heller aldrig har kunne købe det tøj til ham som han allerhelst ville have, hvorfor jeg tidligt forklarede ham, at så måtte han selv tjene til det.
Min pengepung har været til Sko & Tøj, H & M, Bilka og supermarkeder. Og skulle han have Nike TN sko, Peak, Bullrott, Pelle Pelle og hvad det ellers hedder, så måtte han sgu selv ryste op med økonomien til det.

Men det har måske været fejlen.....måske har jeg været for hård
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2010, 22:27   #23
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
NEJ Helenekr... det har du ikke..
du har været og er en god mor. ingen tvivl om det.

din søn får det jo noget nemmere end de forkælede der..hihi..

Kan godt forstå du er stolt af ham.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2010, 22:47   #24
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Øøøhh det er kun boligsikring der bliver rørt ikke førtidspension, man bliver ikke samlevende med sit barn af at det bliver myndigt den var til c.l.e.o
  Besvar med citat
Gammel 20-06-2010, 23:03   #25
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Tak hejdien så kom det på plads det ville da også være helt urineligt..

Jeg mener nu også at hvis han er rigtig glad for det han laver nu,så sig dog taget år mere. Uddannelsen kan han så måske tage sener,der også dem der klare sig uden,det også vigtigt at lave noget han kan lide og har det godt med mener jeg da..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2010, 08:15   #26
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg vidste godt at de ikke begynder at pille ved førtidspensionen, og at det udelukkende handler om boligsikring.

Jeg kan dæleme ikke finde der på borger.dk hvor man udregner boligsikringen.

Jeg talte med min søn i aftes, og han siger at han vil forsøge at finde et sted at flytte hen når han fylder 18 år. Og så vil han fortsætte på McDonalds fordi han lige har nogle hængepartier - han vil gerne tage kørekort og måske købe en lille brugt bil, INDEN han begynder på sin uddannelse, for uddannelsesstedet ligger af *******s til langt væk. Og det tror jeg er en meget fornuftig plan (også så han lige modnes lidt mere mentalt).

Det eneste der bekymrer mig er, at det bliver MIG der skal læse op af teroribogen og forsøge at forklare ham det hele. Øøøøh, JEG har ikke kørekort, og min hukommelse er som en si, så DET bliver godt nok spændende. Måske skulle jeg begynde at tage kørekort sammen med ham for ligesom at have en ide om hvad fanden det er det går ud på

Tak for de søde ord Huldra - de luner.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2010, 18:50   #27
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
selvtak Helenekr..

din søn kan få speciel hjælp til kørekortet når han har læsevanskeligheder.

min søn åbnede nærmest ikke sin teoribog.. og selv da jeg var yngre...hihi.. for længe siden, da fik en medkursist sin teoribog på lydbånd..
det koster mange basser at have bil... så hvis uddannelsesstedet ligger så langt borte, kunne han evt bo på skolehjemmet der. og være hjemme indimellem. problemet kan så være med adressen.. men måske kunne han flytte den til sin far? eller andre i kender.
måske skulle han finde en ungdomslejlighed der hvor skolen ligger..
mcdonald har jo fillialer i hele landet, og måske kan han nemt få job i anden afdeling, med de gode anbefalinger han har. (eller bør få..)
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2010, 19:02   #28
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
OG så vidt jeg ved, så foregår teorien på PC "nu om dage" - og der er en der læser op - eller man kan få den til det... så det tror jeg ikke "bliver et problem" for dig og ham. Der er jo mange i dag der ikke kan læse, men alligevel godt kan tage kørekort=der er taget hånd om hvordan bogligt svage tager kørekort
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 15:06   #29
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Ift. uddannelsen som tømre, så er det jo ikke en ungdomsuddannelse, og derved er der ikke noget der hedder hjemmeboende/udeboende SU vel? (det er så her i lige skal kontakte uddannelsesstedet for økonomiske detaljer - jeg mener der hedder lærlingeløn under praktik og udeboende SU under skoleperiode - og så ser økonomien helt anderledes ud).
Og så er der vel ikke noget i vejen for, at han arbejder lidt ved siden af, det gjorde jeg da under hele mit studie - og betalte min mor for at bo hjemme, så længe jeg gjorde det, som enlig mor havde hun ikke råd til andet.
Og da jeg så flyttede hjemmefra fik jeg en ungdomsbolig (gennem et boligselskab - meld jer ind allerede nu ), som jeg kun gav 1300kr for om mdr. Og min stadig studerende kæreste giver 1800kr om mdr, alt incl for en kollegie bolig.

Så mulighederen er altså mange, og nu er sønnike jo desværre ved at være voksen, og så følger der jo nogle økonomiske stramninger med, men det skal han nu nok hurtigt lære

Men hvad med at starte med et besøg hos studievejlederen på tømre uddannelsen, både for at høre om det overhovedet er ham, og for at få sty på økonomien?
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 23:11   #30
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ungdomsuddannelse,

det er også tømre vil jeg tro. det er f.eks mekaniker og smede.

hvis de starter på et EUC center, inden de fylder 18 år, får de ikke engang su. tilgengæld bor de vist gratis og spiser gratis på skolehjemmet om de bor sådan et sted. der skal du have langt for at kunne bo.

når du fylder 18 år skal du have en adresse udenfor barndomshjemmet, 20 km væk. for at få su som udeboende. kan dispenseres fra ved sygdom i hjemmet eller mangel på plads.

dette er med forbehold for min dårlige hukommelse, men det kan alt sammen findes på EUC egne sider på nettet. og på Su siden. og der er også et sted man kan finde ledige praktikpladser.. www.praktikpladsen.dk får man en reel læreplads med det samme, hedder det jo lærlingeløn.

og så er der jo det med sparepakken... reglerne bliver vist ændret og lavet om pr. 1. juli og dem har jeg ikke sat mig ind i endnu.. men de er sikkert ikke blevet bedre for vores unge. SUK
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ankestyrelsen fylder 40 år Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 3 26-06-2013 13:38
Boligsikring, arbejdende barn 18år og hjemmeboende? Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 47 27-10-2010 20:47
førtidspension og boligsikring missP Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 01-07-2010 15:59
K10 Fylder år Hejdien K10 Nyheder 0 06-10-2007 01:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension