K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-10-2008, 13:52   #1
Blue
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2008
Indlæg: 14
Styrke: 17
Blue er ny på vejen
hvad betyder det når revalidering stoppes pr...

hej alle,

Ja, kan ikke rigtig finde god titel til sprøgsmål men håber der er nogle der kan hjælpe: Jeg har fået brev fra kommunen hvor der står at min revalidering stoppes pr. 31.10.2008 - og at jeg nu skal på kontanthjælp.

Vil det sige at jeg får sidste revalideringsydelse udbetalt her i slutningen af oktober - og fra december får jeg så kontanthjælp. Eller har jeg nu en uge til at søge kontanthjælp ect - således at min indkomst i november vil være kontanthjælp ?
Blue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 14:14   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man skal varsles MINDST 14 dage, FØR en ydelse standses.

Ydelserne plejer at være bagudbetalt, så jeg går ud fra, at du den 30. november får kontanthjælp for november måned.

Må jeg spørge, hvad årsagen er til, at din revalidering standses?

Den må IKKE standses uden videre. Din PLAN skal ændres, og hvis den ændres af en grund, som du er uenig i, så kan du klage over det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 17:24   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja jeg er også interesseret i at vide hvad grunden til stansningen er.

Her har de truet med det maaaange gange (jeg sider ulovligt på reva) men har altså ikke haft held til det.

Zuza: at planen skal ændres er ikke helt korrekt, de kan og må (og gør) godt bare konstatere at men ikke kan følge den lagte plan, og så er det altså afgang, naturligvis ikke hvis man følger planen til punkt og prikke, men den mindste afvigelse, kan være nok.

Jeg er sluppet uden om kontanthjælp, fordi jeg kan sygemeldes på en anden sygdom, (handicap er det) end det jeg fik reva på, hvilket betyder at jeg er berettiget til sygedagpenge, hvilket jo så gør at det hele starter for fra, og det er kommunen ikke interesserede i.

Men ligegyldigt er grunden til stansningen vigtig, for os at vide, for det er ikke utænkeligt at vi kan hjælpe dig til at slippe uden om kontanthjælp.

Er grunden at du ikke følger planen (hvilket er den de oftest bruger)... hvorfor gør du ikke det?

Det kan jo også være at det stanses fordi dit forløb er slut, og der er det vigtigt at gå tilbage til begyndelsen... hvad siger den lagte plan at reva´en var med henblik på? var det med henblik på selv forsørgelse, er der altså ikke noget at gøre, for så antages det at du nu er i stand til at klare dig selv.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 18:37   #4
Blue
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2008
Indlæg: 14
Styrke: 17
Blue er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Man skal varsles MINDST 14 dage, FØR en ydelse standses.

Ydelserne plejer at være bagudbetalt, så jeg går ud fra, at du den 30. november får kontanthjælp for november måned.
ok tak - så har jeg da en måned til...var nu ikke blevet overrasket over kun at have fået en uges varsel...har før modtaget varsel skrevet på selve udbetalingsmeddelsen og den nærlæser man jo ikke hver gang...så da blev jeg først klar over det da regninger pludselig ikke kunne betales

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Må jeg spørge, hvad årsagen er til, at din revalidering standses?

Den må IKKE standses uden videre. Din PLAN skal ændres, og hvis den ændres af en grund, som du er uenig i, så kan du klage over det.

ja det må du. men vil fortælle noget af forhistorien også - tror det er nødvendigt for at forstå sammenhæng

for næsten 7 år siden havde jeg en ride ulykke hvor jeg pådrog mig hoved & ryg traume. herefter fulgte 3 mdr på sygedagpenge - så blev jeg fyret fra mit job - og derefter fik jeg mellem 4000-5000 kr om måneden i sygedagpenge fordi jeg i de 2 måneder før ulykken havde holdt noget fri for egen regning. det var så helt ligegyldigt hvad min normal indtægt var.

nå, men så fulgte som sagt et år på sygedagpenge ...og fuldstændig ødelæggelse af min økonomi

der var ingen helst opfølgning fra kommunen/sagsbehandler. havde aldrig møder eller lignende. klagede efterfølgende over sagsbehandling til det sociale nævn og fik ret - også mht ydelser jeg skulle have være tilbudt.

da jeg ikke kunne få sygedagpenge mere overgik jeg til kontanthjælp - glemmer ikke sagsbehandler jeg først talte med som var meget 'ja, nu kommer du jo til at gå ned i indtægt' - og jeg var 'uha nej - kontanthjælp bliver jo en ren overflødighedshorn i forhold til hvad jeg er vant til'

nå men jobcenter var meget bedre end sygedagpenge enhed. jeg fik en rigtig god sagsbehandler (den eneste kompetente sagsbehandler jeg har haft i hele forløbet) - jeg fik et forløb hos et tværfagligt smertecenter som hjalp mig utrolig meget. der blev skrevet en super god ressourceprofil - og jeg fik bevilliget et 2 årigt revaliderings forløb hvor jeg kunne gøre min kandidatgrad færdigt. dette forløb blev efterfølgende forlænget med et år.

da jeg var færdig med speciale og havde min kandidatgrad ville jeg have et fleksjob. Efter erfaring med speciale skrivning vidste jeg jo godt at et fuldtidsjob ville jeg ikke kunne klare mere - jeg havde jo været 3 gange den nominerede tid om at skrive speciale.

det er nu 13 mdr siden jeg blev færdig og havde første møde med sagsbehandler om visitering til fleksjob.

sagsbehandling har været meget ringe. da sagen blev forelagt visitations rådet første gang havde jeg ikke været i arbejdsprøvning - og sagsbehandler - suk helt utrolig ringe fagligt. opdatering af min ressource profil bestod af afskrift af oprindelig ressourceprofil - copy paste af ting jeg havde skrevet - og så en rodet omgang samlet vurdering som primært bestod af afskrift af selve lovgrundlaget. der var mange andre ting...jeg havde en aften til at læse profil igennem og komme med kommentarer, sagsbehandler medtog ikke mine kommentarer - 'for det ville se dårligt ud', føjede nye ting til inden hun afleverede etc ect.

flekssamrådet udsatte sagen og bad om arbejds prøvning. men jeg ville forsætte med at få revalidering til der var taget en beslutning.

jeg skulle have klaget her over elendig sagsbehandling - men man vil jo gerne videre, være konstruktiv ...

4 mdrs arbejds prøvning - går godt, virksomhed er glade for mig. jeg kan arbejde med normalt arbejdstempo i 15 timer om ugen - og lave godt arbejde. det er hårdt men jeg er glad for at have noget der bare tilnærmelsesvis minder om normalt liv.

der skrives evaluering på arbejds prøvning - jeg får ny sagsbehandler igen (nr jeg ved ikke hvad i rækken) - som forrige helt ny - der ikke ved noget som helst. hendes opdatering af ressourceprofil består af copy-paste af vurdering af arbejdsevne fra jobkonsulent + at skrive at hun er enig med forrige sagsbehandler.

ressourceprofil er noget rod - usammenhængende og med totalt fravær af faglige vurderinger. men det er jo ikke min opgave eller ansvar at skrive ressourceprofil

jeg får afslag på fleksjob - suk ringe begrundelse der viser at lægepapirer slet ikke er læst. det vil være spild af tid at gengive begrundelser her. men deres konklusion er at dokumentation ikke er godt nok - og at jeg kan klare et fuldtidsjob bare jeg tager en anden type medicin for nervesmerter og arbejder inden for et ’ikke helt så intellektuelt krævende fagområde.’ latterligt eftersom spændvidde/koncentrationsvanskeligheder og smerter gør sig gældende uanset hvad jeg foretager mig. og kontorarbejde hvor jeg selv planlægger og tilrettelægger alt - og bruger de kvalifikationer jeg har - er nu engang det mest skånsomme jeg kan foretage mig

kommunen mener jeg har nedsat arbejdsevne inden for mit uddannelsesområde – mens det det drejer sig om er at jeg har en nedsat arbejdsevne i forhold til hvor mange timer jeg kan arbejde om ugen.

så skriver de også at det er sagsbehandler fejl at jeg har fået revalidering det sidste år (men de er flinke, jeg skal ikke betale det tilbage) - og da der ikke er nogen jobplan skal jeg nu søge kontanthjælp....hvilket bringer mig tilbage til samme sted hvor jeg var for flere år siden.

så nu skal jeg sikkert i gang med klagesag (igen)- og kan se frem til sikkert et år på kontanthjælp...og er ved at give op. tror at hvis det engang lykkedes at få det fleksjob så kan det næsten være ligegyldigt - fordi det så har krævet så meget at der ikke er noget tilbage.

har lige læst sidste kommentar fra lum:

formål med revalidering var at 'stille mig bedre i fht. selvforsørgelse på særlige vilkår' - jeg skulle blive selvforsørgende - men 'at der højst sandsynligt vil blive tale om beskæftigelse på særlige vilkår pga. varig funktionsnedsættelse.'

det blev skrevet i 2004...at få et fleksjob er vel også at være selvforsørgende på særlige vilkår ??

Sidst redigeret af Blue; 26-10-2008 kl. 18:45.
Blue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 19:12   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
*suk* åhe føj en sag.

Dog er der noget positivt *ss*" formål med revalidering var at 'stille mig bedre i fht. selv forsørgelse på særlige vilkår" Se det er ikke så dårligt.

Det jeg kommer med her er måske lidt flyvende, det undskylder jeg for på forhånd.

Umiddelbart ville jeg vælge ikke at klage over "gamle" ting, for det vil kun trække sagen endnu mere i langdrag, som du selv skriver laaaang til på kontanthjælp, og det vil du ikke få meget ud af.
Jeg ville vælge i stedet at slå på formålet med reva, gerne sat sammen med, den del af afslaget, der siger at du ikke skulle have haft reva, for afslaget siger jo tydeligt at de ikke har læst formålet med reva´en, endnu sammen med kan du gøre opmærksom på:

Citat:
§ 9. Kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen kan forbedres.
§ 10. Kommunen skal visitere en person til fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er varigt begrænset, og at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.
I vejledningen der til står følgende:
”Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, så skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse og tilmeldes AF. Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, men at arbejdsevnen kan forbedres, skal sagsbehandleren give borgeren tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob, skal sagsbehandleren give tilbud om et fleksjob. ” (https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554 Vejledning til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling
og vurdering af arbejdsevne)
Sammenholdt med hovedsagligt § 10 vil jeg gøre opmærksom på at de ikke må sætte mig på kontanthjælp fordi de IKKE foretager andre foranstaltninger, og fordi de har erkendt at du ikke kan arbejde på ordinere vilkår (igen kan du bruge formålet med revalideringen)
Du kan der også evt henvise til den § der siger at du ikke opfylder betingelserne for kontanthjælp (kan ikke huske hvilken) for at slå fast med 7 tommer søm at du ikke hører til på kontanthjælp.

Og sammen med skrive et eller andet om at du klart forventer at de har tænkt sig at overholde loven og se realistisk på dine job mulighedder, og evt spørge til om det er rimeligt at deres smøl skal ramme dig både økonomisk og bymæssigt.

Yder mere kan du smide et eller andet med at du respektere antagelsen af at du bedre kan klare dig inden for andre områder, og at ændring af medicin evt kan gøre en forskel, og derfor foreslå en ny arbejdsprøvning inden for et andet fældt (der stemmer med afslaget) sammen med afprøvning af andet medicin, såfremt lægerne siger god for medicin ændring, med en som en ny revalidering, reva for at opfylde før nævnte vejledning.

Alt det her bør du koge ned til så lidt og forståeligt som muligt... når jeg skriver noget som dette til kommunen: jeg ved hvad jeg vil, men er alt for langt og forvirrende, så får min far til at koge det ned for mig.

Jeg ville gribe det sådan and for at komme videre, og så i fremtiden klage med det samme frem for at se om det ikke læsersig, dvs får du negativt respons, klager du med henvisning til at du ikke mener at loven er opfyldt og med henvisning til at der var mangleri din sag som gav afslaget på fleks i 1. omgang... der kan det betale sig at gå i detaljer med de ting du lige nu ønsker at klage over.

Men du er ikke mig *ss* så se overstående som et forslag
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 19:39   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Normalt revaliderer man til det ordinære arbejdsmarked med 37 timers beskæftigelse, men kommunen har jo allerede erkendt, at du ikke kunne magte 37 timers studie pr. uge, så allerede her er der jo et bevis på, at din arbejdsevne og dermed dit timeantal er nedsat.

Din kommune SKAL opdatere din ressourceprofil med de oplysninger og pege på, hvordan du hurtigst muligt kan blive selvforsørgende, og det har din kommune IKKE gjort.

FØR kommunen standser en foranstaltning - her din revalideringsydelse - SKAL den komme med forslag til, hvad du så skal gøre for at komme ind på arbejdsmarkedet, og det skal foregå BÅDE i ressourceprofilen OG i det brev, du modtager om standsningen af din ydelse.

Der skal i brevet være en klagevejledning mv.

Du kan jo IKKE som andre studerende melde dig i a-kasse, da du jo IKKE kan blive selvforsørgende med så nedsat en arbejdsevne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2008, 20:06   #7
Blue
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2008
Indlæg: 14
Styrke: 17
Blue er ny på vejen
mange tak for ideer og forslag...

godt at jeg lige fik opmærksomhed på formål med revalidering - for det havde jeg lidt overset.

revalidering var sådan set også en succes - efter det første år som var en katastrofe - var det hele faktisk så ringe at jeg stod til førtidspension. men det have jeg virkelig ikke lyst til. så revalidering har været en succes i og med at jeg jo nu kan arbejde 15 timer om ugen - det kunne jeg bestemt ikke før revalidering.

omkring a-kasse - jeg er faktisk meldt ind. jeg troede i starten at jeg efter revalidering kunne komme på dagpenge - men det fandt jeg efter en del roderi ud af at jeg jo ikke kunne - da jeg jo ikke står fuldt til rådig for arbejdsmarkedet. jeg er blevet anbefalet at blive ved med at betale kontingent - netop pga den situation der nu er opstået. men står faktisk og mangler penge til at betale indeværende kontingent. har haft en mail liggende i min draft folder til a-kasse om at jeg må melde mig ud da jeg ikke kan betale kontingent....men har trukket det lidt netop fordi jeg ikke har tillid til at kommunen opfylder sine forpligtelser

nogen anbefalinger vdr a-kasse ? skal jeg melde mig ud...eller betale ? det er jo lidt spildte penge...
Blue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2008, 12:24   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, som jeg læser din historie, tænker jeg, om du kun har været på revalideringsydelse i 2 år? Hvis ja, så kan jeg jo fortælle dig, at man godt kan få revalideringsydelse i 5 år, og derefter endda med forlængelse.
Hvis de allerede har erkendt, at du har en nedsat arbejdsevne, så synes jeg næsten, de skulle lade dig fortsætte med at være på revalideringsydelse. Nu handler det også om, hvad målet har været i din revalideringsperiode.

Det står i §49, hvor længe man kan få revalideringsydelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30304#K6

Der bør være en klagevejledning i det brev, du har fået ang. stop af revalideringsydelse. Du kan vælge at klage over stop af revalideringsydelse og bruge lovparagrafferne evt. vedr. forlængelse af revalideringsydelse og evt. forklare hvorfor, du mener, du har en nedsat arbejdsevne.

Det var mine tanker..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2008, 11:06   #9
Blue
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2008
Indlæg: 14
Styrke: 17
Blue er ny på vejen
ville bare lige give en opdatering på ovenstående: har lige været på netbank og jeg har fået udbetalt kontanthjælp. dvs med en uges varsel er ydelse ændret - og helt automatisk.

så faktisk er ydelse ændret ikke pr. 31.10.08 - men pr. 30.09.08 ?

ikke det mindste overrasket .....

er ved at få skrevet anke...men det hjælper jo ikke noget når man står og har regninger der skal betales nu

anyway, i følge andre råd jeg har fået skulle der også have været partshøring før der blev ændret noget..men hey love og regler er jo ikke noget kommunerne bruger.... hvorfor skulle de det ? de er jo så gode til at lave deres egne regler som det nu passer dem
Blue er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2008, 13:31   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det må de ikke.... det skal du ikke finde dig i.

Jeg sider ikke lige med §§ for det, men find dem og brug dem, og slå samtidig på at du ikke har haft en chance for at klage, inden ændringen, det er lige nu vigtigere at få det her på plads end det andet, så lig det andet på hylden lidt og hold fokus på det bæ der. Husk at oplyse om at du IKKE selv har søgt kontanthjælp (for det har du ikke haft mulighed for at nå endnu)

Lige dette ville jeg ikke kun klage til sagsbehandler over, med alle, afdelingslederen, borgemesteren og kommunalbestyrelsen, over for borgemesteren ville jeg gøre det til en hastesag. Jeg ved ikke om du har mulighed for det, men kan du komme til det vil jeg råde dig til både at faxe og maile til borgemesteren, der skal du i øvrigt "kun" brokke dig over at der i brevet står 31/10 men at det er sket fra den 30/9, og henvise til at du ikke er blevet partshørt som loven foreskriver (du behøver ikke smide §§ ind, for det vil muligvis tvinge borgemesteren til selv at sætte sig ind i det, om ikke andet til at spørge sagsbehandler hvad det nu er for noget, og det er til din fordel)

Min erfaring med at klage til borgemesteren er: Ikke at bede denne gå ind i din sag, men blodt spørge efter om borgemester mener at det er rimeligt at behandle borgerene på den måde, og om borgemesteren mener at det er rimeligt at de danske love ikke skal overholdes.
Den ene gang jeg har bedt vores borgemester gå personligt ind i min sag, blev jeg blankt afviset, men alle de andre gange hvor jeg kun har spurt til om det kan være rigtigt, er der sket ting og sager.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad betyder det?? Mølgaard Alt det andet 2 14-12-2011 23:40
Hvad betyder det?? Smutter76 Alt det andet 10 22-08-2011 17:31
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad betyder det?? Tullepigen90 Dit og Dat 3 28-02-2011 22:03
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension