K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2010, 11:45   #1
Barbara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2009
Lokation: Favrskov
Alder: 50
Indlæg: 19
Styrke: 15
Barbara er ny på vejen
Thumbs down Varighedsgrænsen - Har kommunes ansvar?

Hej Alle,

Jeg har tit spekuleret over hvem har ansvar at køre sygedagsage/fleks/pension sagerne "hurtigst muligt". Har kommunen ingen pligt? Når jeg skal anke en afgørelsen har jeg 4 uger? Hvad med kommunen frist?

Jeg er ene af dem der fik stoppet sygedagepenge pga. varighedsgrænsen (og ingen kontanthjælp pga partners indkom).

MEN der var flere måneder inden jeg hørt fra en kompetent sagsbehandler som endelig startet en arbejdprøvning. Faktisk var det mig det har ringet til kommune hver dag inden det sket noget.

Hvis kommune var hurtigere og mere effektiv kunne jeg afslutte arbejdprøvning inden varighedsgrænsen.

HVEM HAR ANSVAR? Det er mig det har tabt rimmelig meget penge pga deres ineffektivitet/langsomhed.

Eller ser jeg det hele forkert? Hvad synes I?

Mvh

Barbara
Barbara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 11:57   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
meget simpelt
du koster ikke kommunen noget og ergo er de lige glade
rigtig mange sidder i den situation
samt nej de har ingen ansvar om så sagen tager 15 år.
har været i gennem arbejdsprøvning og har en masse lægepapir
kommunen var ligeglad og vil stoppe sygedagpenge
så sidder og venter på en §18(pension), som kommunen sikkert er rigtig længe om at få færdig. igen når man ikke koster noget, så er de ligeglade, samt har ingen ansvar
folk får faktisk psykiske lidelser af den ventetid og uvished.
det eneste du kan er at rykke

Held og lykke fremover
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 13:05   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Barbara,

Jeg tror desværre heller ikke at kommunerne har noget frist at overholde end ikke omkring sygedagpenge sager. Det er kun partshørings reglerne altså varsling af stop af sygedagpenge, hvor til du kan gøre din indsigelser og retsikkerhedsloven §7a de skal overholde.

Jeg røg selv for varighedsbegrænsningen i 2007 og ankede til beskæftigelses ankenævnet og stoppede desværre der, den kan jo ende i Ankestyrelsen også og det er altså det værd at klage over sygedagpenge stop hvis man er uenig.

Har du en fagforening, som du kan involvere ? Og ellers kom tilbage så ved jeg at deres mange på K10 som har kompetence til at hjælpe. Vi lærer jo alle af vores egne erfaringer.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 13:18   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Barbara Se meddelelser
Hej Alle,

Jeg har tit spekuleret over hvem har ansvar at køre sygedagsage/fleks/pension sagerne "hurtigst muligt". Har kommunen ingen pligt? Når jeg skal anke en afgørelsen har jeg 4 uger? Hvad med kommunen frist?
Kommunen skal nu behandle alle sager hurtigts muligt...

Vi har her på K10 prøvet at samle kommunernes svarfrister sammen så man kan danne sig et overblik over fristerne for de forskellige sagsområder..

Svarfristerne finder du her http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Her kan du se lidt mere om hvorfor disse frister er så vigtige http://www.k10.dk/index.php?pageid=s...arfrister_2008

Nu kan jeg se at din kommune er en af dem som ikke har offentliggjort deres frister....så måske det var en god ide at få disse oplyst...eller måske ligefrem foreslå dem at få svarfristerne sat på deres hjemmeside...så alle kan se dem...http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 14:52   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Barbara Se meddelelser
Hej Alle,

Jeg har tit spekuleret over hvem har ansvar at køre sygedagsage/fleks/pension sagerne "hurtigst muligt". Har kommunen ingen pligt? Når jeg skal anke en afgørelsen har jeg 4 uger? Hvad med kommunen frist?
Hvis du anker en afgørelse inden 4 uger, og når de har modtaget klagen, så har de ret til også at have 4 uger til at revurdere sagen, om de vil fastholde en eller ej. Og hvis de fastholder deres afgørelse, så sender de den til beskæftigelsesnævnet.

Jeg håber, du har modtaget en SKRIFTLIG afgørelse med BEGRUNDELSE for afslag på forlængelse af sygedagpenge...?


Citat:
Jeg er ene af dem der fik stoppet sygedagepenge pga. varighedsgrænsen (og ingen kontanthjælp pga partners indkom).

MEN der var flere måneder inden jeg hørt fra en kompetent sagsbehandler som endelig startet en arbejdprøvning. Faktisk var det mig det har ringet til kommune hver dag inden det sket noget.

Hvis kommune var hurtigere og mere effektiv kunne jeg afslutte arbejdprøvning inden varighedsgrænsen.
Tja jobcentret har jo 1 år til at få afklaret dig. Det lyder surt, at de bare har afsluttet din arbejdsprøvning midt i det hele. Tjek K10´s link vedr. sygedagpengestop:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Hvis du mener, du burde have opfyldt nogen af kriterierne (se punkterne i § 27) for at få forlængelse af sygedagpenge, så må du påpege det i klagen....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 09:25   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej mange kommuner smøler med sagerne til stor skade for borger og de virker som om de er græsk katolsk ligeglade fordi de ved at boger ikke rigtigt har nogen sanktions-muligheder.

Dog kan man altid presse på og jeg det kan man kun anbefale og selv om du ikke har nogen sådan reele sanktions-muligheder over for kommunen så kan du altid efterfølgende klage over sagsbehandlingen (og det burde vi alle gøre selv om vi ikke kan hjælpe os selv så kan man håbe det hjælper dem der kommer efter )

Her er noget i retssikkerheds loven som jeg selv har brugt et par gange (senest i sidste uge som bisidder ) det plejer at vække dem lidt ...

§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Og hjælp indebære så også at de skal afklare i tide ....
Problemet er jo at mange ikke har energi eller helbred til at sætte sig ind i tingene mens det hele står på og det kan man vel heller ikke forvente .. men det ser desværre ud til at det er nødvendigt ..

også denne her bruger jeg flittigt

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.


Også er jeg en af de irreterende borger som ikke giver dem ro før de svare mig og gør noget , men kan godt se at det desværre er for sent i dit tilfælde men håber du har anket stoppet af sygedagpenge
  Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 10:30   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sagsbehandlingsfrister/tider.......ansvar

kan jeg oplyse at k10`s kamp for at få overholdt disse VIGTIGE frister er nu i en afsluttende fase.

Vi kan dokumentere at mange kommune....både politikere og embedsænd.....bruger særdeles mange trick for at .....dels forvirre....skjule.....neglicere.....gemme.....mis fortolke loven således at borgeren oftes gør den samme fejl......gang på gang.

Borgeren opgiver......tror kommunen har ret.....fordi de ikke kender reglerne.

Jeg kan ikke nok opfordre alle, især "nybegynderne", til at sætte sig ind i begynderreglerne http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616 som helt klart og tydeligt viser hvilke områder der SKAL findes en politisk vedtaget sagsbehandlingsfrist. Og være opmærksom på at ikke alle områder har en sådan frist men hvor der findes en sådan frist at reagerer OMGÅENDE over for sagsbehandleren. (som oftes heller ikke kender reglerne)

For at vise hvilke måder man kan forvirre borgeren helt bevidst nævner jeg lige 2 måder der bruges: Sagsbehandlingsfrister bliver til stadighed flyttet rundt på kommunens hjemmeside.......eller som her et bevidst forsøg på at forvirre: "Sagsbehandlingsfrist betyder at Slagelse Kommune sikrer, at sagsbehandlingen er påbegyndt inden fristens udløb".......læg mærke til at denne kommune HAR vedtaget frister men så laver man lige dette lille nummer som forvirre den borger som er NYBEGYNDER:

De frister som findes på din kommunes hjemmeside SKAL som udgangspunkt overholdes og afsluttes med en AFGØRELSE. Så kan sagsbehandleren UNDTAGELSESVIS udskyden afgørelsen hvis du skriftligt modtager om HVORFOR og HVORNÅR din sag så kan afsluttes.

Jeg har netop, via Ombudsmanden, og Statsforvaltningen frembragt en situation hvor en kommune umiddelbart efter førstkommende kommunalbestyrelsesmøde skal forklare hvorfor de ikke har vedtaget disse frister endnu, trods en tidligere tabt sag ved Statsforvaltningen. De har nu 2 muligheder.....enten at erkende at kampen er vundet af k10 eller muligvis at modtage SANKTIONER fra Statsforvaltningen.....for FØRSTE gang i Statsforvaltningens historie inden for sociale områder.

Hvis dette lykkelige skulle ske......så går vi i gang med de 60% af kommunerne som ikke vil forstå.

Alt dette for at give os.....de svage......de aller svageste.........RETSSIKKERHED:

Her ser du Danmarks flotteste og korrekte oversigt for sagsbehandlingsfrister: http://www.horsenskom.dk/OmKommunen/...010%20pdf.ashx

Her ser du een af Danmarks mest BEVIDSTE ulovlige sagsbehandlingsfrister: http://www.taarnby.dk/Handicappede/F...behandling.htm og hvor man simpelhen sætter RETSSIKKERHEDSLOVEN helt ud af kraft: http://www.taarnby.dk/Handicappede/f...ndlingstid.htm

Mange hilsner

Sidst redigeret af phhmw; 03-07-2010 kl. 11:04.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 11:06   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet som jeg ser det er når ens sygedagpenge er stoppet, som i dette tilfælde
der er ingen tidsfrist på hvornår en kommune skal tage stilling til pension eller flexjob
så selvom man har lægepapir på ingen behandlingsmuligheder og en arbejdesprøvning siger flex eller pension (både timer og måske en konklusion)
har netop begge dele og kommunen skal starte en §18 eller flex hvis de er frække nok
med 2.5 time om ugen
det er der ingen tidsfrist på overhovdet.
det kan tage mange år og når man så heller ikke kan modtage nogen form for ydelse, så er det vil klart en kommune trækker sagen så længe som muligt.

en kommune burde jo allerede efter de 52 uger tage stilling.
til pension flex eller revalidering. alså inden sygedagpenge stop
samt hvis en kommune ikke kan se man kommer i ordinære arbejde, så stopper ens sygedagpenge og kan ikke forlænges.
Men det sker vil 1 procent af alle sager, at folk har en afklaring i løbet af de 52 uger
alså hvis man stadig ikke er rask

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-07-2010 kl. 11:12.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 11:17   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lige efter bogen......

Kære MTVRV1.

Nu gør og tænker du jo lige netop som kommunerne vil have dig til.

Jeg er ganske uenig i hvad du skriver.

LÆS og FORSTÅ hvad og hvilken konsekvens der er hvis du havde ret. Undersøg hvilken sagsbehandlingsfrist der findes på Danmarks flotteste site. Find den og REAGER når den ikke overholdes! OMGÅENDE.

Hvis vi skulle følge din tankegang skulle vi stoppe al videre kamp om disse frister.

Skrevet i let ophidset men kærlig tone.

Mange hilsner
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 11:25   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men hvilken tidsfrist har min kommune til at starte en §18 eller flex op
ingen så vidt jeg ved
selvom man har lægepapir og arbejdeprøvning, som alle peger på pension
især den sidste erklæring som kommunen har modtaget og selv bedt om siger pension
men når man ikke modtager nogen ydelse vil de trække den så langt de kan

en lægekonsulent har heller ingen tidsfrist, skulle bruge et halvt år og jeg havde 8 dage til partshøring.

jeg kunne alså ikke få mine sygedagpenge forlænget overhovdet
da jeg ikke kunne komme i arbejde efter en forlængelse.
derfor en §17 og som tog et helt år og et afslag, fordi der manglede yderligere en erklæring som de nu har fået
kommunen fik alså medhold og min fagforening kunne ikke gøre noget, angående sygedagpenge

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-07-2010 kl. 11:30.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lejre Kommunes familieafdeling? flora Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 19-12-2012 14:15
Varighedsgrænsen. S.C. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 24-02-2011 20:47
Sorø Kommunes Borgerpanel buster Politik og Samfund 4 07-12-2009 22:26
Vesthimmerlands kommunes sagsbehandlere LUM Dit og Dat 2 10-09-2008 23:40
Fra Køge kommunes debatside Hejdien Alt det andet 2 25-04-2008 11:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension