K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2010, 20:29   #1
khansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
khansen er ny på vejen
Kommunen raskmelder.........

Min kæreste fik en diskus og kom på revalidering i forbindelse med ny uddannelse -denne valgte han at holde på efter et år grundet svær ordblindhed og det godtog kommunen. Herefter fik han egentlig bare lov til at gå i et lille ½ år før han blev sendt på 6 ugers begynderkursus i IT, så gik han et ½ år mere inden han selv fandt et "Jobtræning" på en tømmerhandel hvor han så også har været i et ½ år -de vil gerne ansætte ham hvis de kan få løntilskud da noget af arbejdet omhandler lager med tunge løft.

Nu har kommunen sendt et brev om afslutning af revalideringsforløb......

De skriver at han er kompenseret og vil kunne opnå beskæftigelse ved ordinært arbejde hvor skånehensyn varetages og pga ovenstående samt §7a stk. 1 i retsikkerhedsloven "§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages."
***** Det er ikke sket og der er ikke blevet indkaldt til noget møde*****


Derudover skriver de at jobcentrets fastholdelseskonsulenter er blevet kontaktet vedr. ansøgning om personligassisistance og dem har vi så ikke hørt fra endnu -men de skriver endvidere at lovgrundlaget for dette brev er §51 i lov om aktiv socialpolitik "Forudsat revalideringen sker i overensstemmelse med en fastlagt jobplan.......
****Min kæreste har fået af vide at pr. 1/1-2011 er jobplanen slut og så ikke mere!!!*****


Afslutningsvis skriver de at hvis han ikke har arbejde pr 1/1 skal han henvende sig til jobcentret og sin A-kasse.

Nu har jeg jo nørklet lidt rundt herinde først og kan lige nævne at der ikke har været kigget på ressourceplanen siden han startede på studiet.

Kan det virkelig passe at de bare fordi der er en virksomhed der har sagt de godt kan bruge ham hvis de får tilskud at så kan han bare lige sådan raskmeldes uden videre og uden garanti for arbejde
khansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 01:09   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg går ud fra at det er en standart revalidering han har fået, da han i sin tid skrev under på den, skrev han faktisk under på at han efter endt udd (jobplan) var i stand til at klare sig selv på det ordinære arbejdsmarked.
Det er med andre ord ikke kommunen der har raskmeldt ham, men ham selv, det gjorde han den dag han via hans underskrift godkendte revaliderings planen.

Når en reva plan afbrydes, eller stopper fordi den er gået til ende, ja så heder det altså KHJ, med mindre man er blevet langtidssyg på anden sygdom, end det man havde da man fik tilkendt revalidering, der skal altså være andre ting til stede end det man havde da man skrev under på planen, og ordblindhed havde han helt sikkert også da han skrev under, så det er i hvert fald ikke derfor hans ydelse stansede da han ikke længere fulgte hans plan, og hvade det været ny langtidssygdom, burde han være gået tilbage til sygedagpenge (såfremt han havde optjent retten til den ydelse) eller også skulle revalideringsplanen være lavet om

Sagt på dansk, har kommunen faktisk ulovligt givet ham lov til at gå på revaliderings ydelse alt for lang tid, så en stansning er altså helt på sin plads, i skal bare være glade for han fik lov at gå så længe, og at i det mindste har penge i denne måned (og ikke som jeg blive smidt ud af systemet 30/11, så vi nu er 5 næser der må leve af en indtægt, eller på mere forståeligt sprog, mad gaver, varme børnehave ol skal betales af 2000 kr. MEN her er stansningen fuldstændig lige så berettiget som den er i din kærestes sag, det er altså bliver 3 børn straffet for at mor og far er gift, var vi ikke gift kunne jeg pludselig få nogle penge)

En raskmelding kan der imod diskuteres, for han stansede jo netop udd´en fordi han ikke kunne, klare den, men på den anden side, for at kunne få kontanthjælp skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet (hvilket han jo ikke gør)
Lige det har før været oppe at vende her inde, hvad det endte med ved jeg faktisk ikke, men problemet var netop at vedkommende skulle raskmelde sig ellers ingen KHJ, da man jo skal stå til rådighed. Nogle mener så at det bestemt er muligt at komme på KHJ uden at raskmelde sig, om det så... det ved jeg ikke.

Skal han ansættes med løntilskud, det kan kun foregå på x uger (mener det er 6 eller 8 uger, i hvert fald ikke ret lang tid) og gives som udgangspunkt til mennesker der kan klare et helt alm job på helt alm vilkår. Hvad så når den tid er gået, hos tømmer handlen, vil de så give ham fuld løn?? sikkert ikke... Jeg tror nærmere tømmer handlen mener fleks

Så har vi igen et problem, for fleks er altså ikke noget man bare lige får, der skal arbejdsprøvning til, læge undersøgesler og jeg skal komme efter dig med tiltag, oven i kræver det altså først og fremmest at kommunen vurdere at, han ikke er i stand til at arbejde på det ordinære arbejdsmarked, der næst skal det vurderes at revaliderings mulighederne er udtømte, først der efter kan han komme i gang med fleks udredning.
MEN jævnfør §7a vurdere kommunen altså at han godt kan arbejde på det ordinære arbejdsmarked (altså de HAR taget stilling til §7a, de har nemlig vurderet at han ikke er dårlig nok til revalidering) og så længe de vurdere det, er der altså værgen revalidering eller fleks, den eneste måde han kan komme tilbage der til, er ved at modbevise dem, og det kan godt komme til at tage rigtig rigtig mange år.

I kan selvfølgelig godt forsøge at anke afgørelsen over stansningen af reva, men i vil ikke få medhold, heller ikke selv om at ressourceprofilen ikke er på plads (så for ca 14 dage siden hele 2 principafgørelser der gav det resultat) Så det vil være spild af dyrebar tid.

Til gengæld bør i så absolut klage over at RP´en (som i øvrigt også kan hede en arbejdsevnevurderingsjournal) mangler, ikke at i får penge ud af det, men den betyder ALT også senere i hans sag, den er bare så hamrende vigtig.

Og det vil garanteret være en rigtig god ide at i spørger ind til muligheden for fleks.

Mht at de ikke har opfyldt §7a, så har de altså opfyldt den §, det er det de er ved at gøre... der er mere end 14 dage til hans ydelse stanser, og i parthørings brevet skriver kommunen at de vurdere at han kan arbejde på det ordinære arbejdsmarked (det er at tage stilling til §7a,) Så der har i heller ikke nogen klagemulighed, det er som det skal være, for værgen §7a eller parthøring, kræver mødeindkaldelse.

Dog skal i ikke lade det gå stille af sig, i skal naturligvis forfatte et svar, på den høring, hvor i fremlægger hvorfor i IKKE er enig i kommunens vurdering af §7a (altså såfremt i er uenige, men det gætter jeg på i er)
Find ALT lægeligt, og lav en punkt liste, med de lægelig beskrevne skånehensyn, lav også gerne jeres egen udokumenterede, og find alt hvad lægerne har skrevet der taler imod et alm job, og spørg kommunen efter hvilket job de mener han vil kunne varetage på det ordinære arbejdsmarked med de skånehensyn.

I skal huske at når kommunen skal vurdere hvor folk hører hjemme, skal de IKKE se på hvad folk har lyst til, eller boglige evner (naturligvis tæller ordblindhed, det jo et handicap) de skal i stedet se på om der er fag han vil kunne klare, og være selv forsørgende, med de skavanker han nu en gang har, dvs også deltidsjob. Hvis vi nu antager han vil kunne klare et kontorarbejde på 25 timer ugentligt uden yderlige skånebehov, tja så ser det skidt ud for ham, for så kan han jo godt klare sig selv (at han så måske har sat sig hårde i det end at kunne klare sig på en deltidsløn er IKKE kommunens problem, men hans problem)
Skidt ud, med mindre i så kan modbevise det, via dokumentation fra læger, praktikker og hvad han ellers har af udtalelser.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 13:22   #3
khansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
khansen er ny på vejen
Tusind tusind tak for dit meget fyldestgørende svar -og hvor er jeg ked af på jeres vegne at de vil være bekendt at stoppe din rev. lige her op til jul berettiget eller ej.....

Men er da ihvertfald blevet en hel del klogere nu

Jeg mødte først min kæreste dengang han holdte på studiet så jeg har ikke været med til det fra starten -og han har om muligt sat sig mindre ind i det end mig (ingen kommentarer!!!)

Men da han holdte på studiet ringede han til kommunen for at sige det og der fik han af vide at han ville fortsætte på rev. indtil de fik lavet en ny plan...

Flexjob er der blevet talt om, men hans læge sagde at pt var han ikke "dårlig" nok til at komme i betragtning til flex endnu -det er galt at han har en diskus mere på afveje den er bare ikke helt så slem endnu til en operation...

Det de er ved at undersøge er personlig assistance og det kan jeg se kan gives i en afgrænset periode eller på ubestemt tid.

Hans fagforening er åbentbart ikke helt klar over om det er dem der skal udbetale til ham da han har skånehensyn (Det troede jeg som egentlig ikke var et problem efterhånden og da ikke i håndværkerbranchen) -Og ham der skulle have "styr" på det har så åbenbart ferie HELE DECEMBER -men vi må jo bare vente og se til januar hvad der sker........

Lige nu venter vi om ikke andet på brev om han kan få personlig assistance.

Men tusind tak for dit hurtige svar når min kæreste kommer hjem snakker vi lige om de tiltag du ellers skriver om.

Håber i alligevel kommer godt igennem julen
khansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 16:08   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De er ikke hans læge der afgør/bestemmer om han hører til på fleks eller ej, det er altså kommunen der skal afgøre det.
Lægen må IKKE bruge værgen ord som fleks eller FP i evt udtalelser, kommunen kan se bort fra de udtalelser i så tilfælde (hvilket de altså oftest kun gør hvis det ikke er til deres fordel, men har lægen skrevet at han ikke er dårlig nok til fleks, tja det jo til kommunens fordel *suk*)

Under nyttige links kan du finde: "bog om hvordan man vurdere arbejdsevnen" den bør både du og han sætte jer ned og læse. Lige så bør "bekendtgørelse/lov om aktivbeskæftigelses indsats" stå på spidsesælen.

Og så gælder det om, når kommunen sender breve med §§ at læse hele det afsnit i den lov, der vedrøre de §§ kommunen henviser til. Nok SKAL de vejlede, med der fra og så til at vejlede om de ting der er til fordel for jer, er ofte en by i Rusland, det skal i selv finde.

Er i, i tvivl om noget så spørg sagsbehandler (også her hvis i hellere vil det) spørg altid på skrift, uden noget på skrift har i ingen beviser, uden beviser, har kommunen altid ret. Dvs tal ALDRIG i tlf med dem, de har INTET krav til at kunne kontakte ham/jer af den vej.

Nu er det ret svært for jer at nå, desværre, men i bør straks søge fuld aktindsigt (formular findes under nyttige links) måske der står noget der i kan bruge, vær dog forberedt på at det ofte er ret ubehagelig læsning.
I vil i samme ombæring kunne se om der mangler sagsakter fx lægeudtalelser, dem bør i få indhentet (inden ved at forlange at kommunen gør det eller ved selv at gøre det (igen aktindsigt) og så sende det til kommunen.

Og så hold styr på sagen, tingene kan meget nemt gå hen og blive meget indviklet, så lav jeres egen sags mappe med et simpelt system, så tingene er nemme at finde.
Selv har jeg bagerst ikke relevante sagsakter, så har jeg notaterne, der næst alt relevant, meget har jeg flere gange, fordi jeg så er fri for at lede under en klage om stop af ydelse, for at finde tingene til klagen over manglende sagsakter, i starten er det nemt nok at have det hele i en stor pærevælling, men på et tidspunkt... og så det altså nemmere at have styr over det fra start Der til kan man jo sagtens tynde ud, når tingene ikke længere er relevante, fx har jeg noget meget meget gammelt noget omkring ydelselstørrelse på reva, der er helt tilbage fra 99 og 00, det har jeg absolut intet at bruge til mere, ud over til at beskrive mit sagsforløb, så alt jeg har andre steder også, er fjernet fra den del.
Det VIGTIGT at i selv har ALT og gemmer alt, tort set alle mine sagsakter fra før 06 eksistere ikke i min sag, dem har kommunen smidt ud (ikke at de må, men under kommunesammenlægningen forsvandt der MANGE papirer, ikke kun fra div sociale sager, beredskabets papirer er også forsvundet. Så behold ALT smid ikke noget ud, med mindre i har det flere gange, og det ikke er relevant mere, for i kan senere få brug for det, det har jeg selv lige haft.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2010, 23:35   #5
khansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
khansen er ny på vejen
Tusind tak for dine svar og din tid

Vi har faktisk allerede hørt noget i dag (Er meget overrasket over så hurtig svar på kommunen ) Hans rev. bliver forlænget en måned så de får tid til at få en ansættelseskontrakt i stand med personlig assistance, så nu må vi se om vi ikke kunne være så heldige at det hele går i orden.

Men igen tusind tusind tak -om ikke andet så var det altså dejligt at blive lidt klogere på systemet -en fantastisk hjemmeside det her

Glædelig jul
khansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2010, 13:33   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja det en genial side der er altid en der ved et eller andet om det man spørger om.

Det lyder da som om de har tænkt sig at lade tinge få en fornuftig løsning.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem raskmelder hvem? LINGLING Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 25-07-2012 06:44
Kommunen stopper mine sygedp og raskmelder mig stefansson Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 11-07-2012 09:30
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
Hvis jeg raskmelder mig, hvad så? 4anonym Alt det andet 5 29-10-2010 12:06
Lars Løkke "raskmelder" offentligt ansatte zuza Politik og Samfund 1 09-06-2008 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension