K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2010, 10:24   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hvornår er medicin afprøvet - ADHD !?

Hejsa,

Jeg fik sidste år udleveret medicin for evt. ADHD, som jeg nok ikke har, kun i frekvente træk.

Medicinen var: "modiodal", jeg tog det i 3 dage hvorefter jeg stoppede med det da jeg følte, at jeg blev for høj !

Spørgsmålet er om det er nok at have afprøvet medicinen i 3 dage, for at kunne sige, at medicinering mod ADHD er afprøvet ?. Min psykolog vil undersøge det med en af sine venner, min psykiater er ude at rejse dog håber jeg at han svare pr. mail eller afbedes et svar fra kommunen, da han jo medicinsk har mere "ret" end min psykolog.

Jeg vil gerne vide det fordi min læge i sin status rapport til min ftp. sag har skrevet "at der ikke er afprøvet medicin mod ADHD". Psykiateren (kommunens) skrev, at det burde forsøges, men at det ikke vil kunne hjælpe på min arbejdsevne.!!

Jeg vil gerne have den lukket så jeg ikke skal medicineres mod ADHD, men spørgsmålet er om de 3 dage var nok?. Spørgsmålet er også om det er klogt at sige det til min sagsbehandler ?. Jeg fik medicinen udleveret af "deres" psykiater" og returnerede det til hende igen.

Pt. arbejder min sagsbehandler hen imod, at min psykolog skal lukke spørgsmålet, da jeg sidste år var til en neuropsykolog ved hende. Jeg vil dog også gerne have, at min psykiater kommer med kommentarer. Han mener heller ikke jeg har ADHD.

Dog kan jeg jo stadig i min sag i sidste ende risikere, at fx. social udvalget eller pensionsnævnet går tilbage til, at det skal afprøves. Men var de 3 dage sidste år mon nok ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 11:36   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg ved ikk om 3 dage er nok,og at du blev høj af dem ,er at der er en tilvendings periode på nogle uger...Så jeg kan ikk forstille mig at man vil sige det er af prøvert...

Jeg har en bekendt der fik millicin for sin adhd ,og hun havde også fået noget heftigt til at starte med ,men med den rigtige dosering, har hun det meget bedre,mere ro på...
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 14:44   #3
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
min datter har også adhd hender læge en special læge på det område sagde at de piller hun skulle have/prøve skulle være 14 dage eller kunne de ikke sige noget.adhd medicin giver en speed ligende virkning/høj hvis man ikke har adhd så kan godt tyde på du ikke har adhd men jeg er ikke læge ved kun havd lægen til min datter har sagt hvordan de virker hvis man ikke har adhd
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 15:01   #4
frklarsen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Greve
Alder: 55
Indlæg: 215
Styrke: 16
frklarsen er ny på vejen
Ritalin eksempelvis har sin virkning med det samme, altså kan man godt i løbet af 3 dage mærke om det har effekt. Straterra er depotmedicin og virker først efter 4 uger (eller 14 dage kan ikk helt huske det) så hvis du har fået ritalin kan det altså godt bruges som argument hvis du ikke har haft nogen affekt af det
__________________
Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted
frklarsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 15:51   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja man behøver jo som bekendt ikke at spise et helt æg for at finde ud af om det er råddent!
Og noget medicin bliver man så rundtosset af, at man må holde op omgående.

Men ellers er svaret nej, det er ikke nok. I hvertfald ikke nok til at udelukke at behandlingsmulighederne er udtømte, da der jo findes en hel del andet på marked som du jo så ikke har prøvet.

Men. Hvis jeg var dig, så ville jeg få den ADHD begravet og udelukket én gang for alle, så den netop ikke kommer til at spænde ben senere i sagen.

Så fremskaf - eller understreg, alt hvad du har om, at du IKKE har ADHD!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 16:30   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kort og godt. Nej, det kan man ikke.

Det kan man ikke, fordi der findes, en del mærker for ADHD, både direkte ADHD medicin, så som fx Ritalin, men også medicin som oprindeligt var beregnet til andet. Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder (og kan ikke finde mit seneste ADHD blad der står det elles i) men bla det der gives til folk som gerne vil stoppe med at ryge, husker jeg ikke helt galt, var det oprindeligt regnet til depressioner.

De preberater der indeholder methyphenidat (amfertamin) er hurtig virkende, dvs man kan mærke virkningen ofte inden for 1 time (ved mig går der 15 20 min) Men der er også dem som er beregnet til andet end ADHD, og der skal der, som udgangspunkt 3 måneders afprøvning til før man har den fulde virkning.

Oven i virker de forskellige preberater jo forskelligt, og giver forskellige bivirkninger.

Skal man være HELT grov, kan man faktisk godt tillade sig at sige at alt ikke er afprøvet, før man har været i gennem div olier, som også anbefales (fordi de hjælper en stor del) samt været i gennem div hjælpe midler så som piktogrammer DPA´er osv osv. Dog er det sådan at disse ting inden ikke er tilskuds berettiget, eller så godt som umulige at få hjælp til for voksne, endnu værre er det naturligvis for en som end ikke er ADHD´er.

Der er med andre ord LANG vej igen, før man kan sige at ADHD medicin er afprøvet.

Som ganske alm ADHD´er, vil jeg mene at man som minimum skal have afprøvet 3 forskellige mærker medicin (med mindre man når at finde det rette inden 3. mærke *ss*) fået psyk behandling, ikke bare et par gange, men til det menes at man ikke kan forbedres, eller til man mener at den forbedring der kommer vil være ubetydligt for et evt job, og naturligvis have fået den hjælp man har brug for, til de mere dagligdas ting (PDA ol)

MEN! nu kender jeg af gode grunde også til ADHD, og ved at det har utrolig mange ansiger, og ved at der findes en trillion (are ok, tæt på da *gg*) kombinations mulighedder for behandling/forbedring, men det ved kommunens papirlæger altså ikke
Dog kan du godt rene med at de vil forlange afprøvning af flere mærker og over en længere periode før de vil acceptere at det ikke virker (eller virker) de kender mere til alm psykiske tilstande, og der skal som skrevet altså 3 måneder til, før man har den fulde virkning, og det ved papirlægerne udmærket, lige som de ved at medicin ikke kan gøre det alene, så med mindre din psyk har kunnet formulere sig, på en måde, så denne får beskrevet at der virklig ikke er andre muligheder (hvilket vil være at lyve, og det vil papirlægerne med stor sandsynlighed ikke tro på) så er det op på hesten igen, og se af at få snakke med din psyk om andre muligheder.

Dog må du love mig ikke at lade en her/fru psykiater - læge, hvem som helst udskrive reccept til dig, det er ret vigtigt at det er en der kender til ADHD medicinens virkning, og endnu mere vigtigt nu du ikke er ADHD´er, og "kun" får medicinen mod ADHD symptomer.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge pension uden at være afprøvet havheks Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 20-12-2012 17:23
Psykiater og ADHD Medicin krizzer85 Dit og Dat 12 22-08-2012 23:09
FP alt afprøvet og mindst 11 forskællige medicin navne LUM Politik og Samfund 5 24-03-2011 10:25
Afprøvning af medicin - hvornår er nok nok ? Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 07-09-2010 18:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension