K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-06-2010, 09:16   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så kokser den oppe i hovdet på S og SF

Citat:
S og SF vil tvinge folk i a-kasse

Tusindvis af fleksjobbere vil blive tvunget i a-kasse, hvis Socialdemokraterne og SF kommer til magten.






Personer på fleksjob og ledighedsydelse (ledige fleksjobbere) skal tilmeldes en a-kasse.

Det fremgår af Socialdemokraternes og SF's fælles udspil 'En Fair Løsning'.

Dermed kan a-kasserne se frem til et medlemsboom, hvis de to partier kommer til magten.

52.000 fleksjobbere og 14.000 personer på ledighedsydelse vil således blive tvunget til at betale a-kasse-kontingentet på 4-5.000 kr. om året.

"Vi betragter det som fornuftigt, at fleksjobbere skal være medlem af en a-kasse," siger Torben Hansen, arbejdsmarkedsordfører for Socialdemokraterne til DA's nyhedsbrev Agenda.

Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, mener, at forslaget er et klart brud på princippet om, at det er frivilligt, om man vil være medlem af en a-kasse.

"I dag kan man ikke tvinge folk ind i en a-kasse, og forslaget er en mærkelig forskelsbehandling af fleksjobbere. Så kan man lige så godt sige, at a-kassemedlemskab skal være obligatorisk for alle lønmodtagere," siger han til Agenda.

Torben Hansen erkender, at det faglige kontingent kan blive en tung post i budgettet og siger, at man muligvis vil kompensere de ledige fleksjobbere økonomisk.
http://avisen.dk/s-og-sf-vil-tvinge-...se_128473.aspx

Jeg er personligt tilhænger af fagforening og a kasse også til flekser men der mangler da en masse information i det her (mon det er på tide med et par spørgsmål til Carsten Hansen )

For det første vil det betyde at ledighedsydelsen sættes op så flekser kan få det samme som dagpengemodtagere ?

Vil det betyde at hvis man bliver smidt af sygedagpenge pga varighed og man så fortsætter med at betale ind til sin a-kasse så vil man komme på ledighedsydelse når man visiter-es til fleks og dermed få de samme rettigheder som alle andre flekser i stedet for at være kontanthjælps flekser underlagt andre love og ingen rettigheder ?

Vil det være sådan at hvis man nægter at stå i fagforening/a-kasse så kan man miste sin fleks visitation eller ...

det vækker da vist flere spørgsmål end svar det her og hvad er det dog der gør at man som politikkere mener at man fordi man er blevet syg skal være så taknemmelig over at få hjælp at man skal vende sig om og sige tak hver gang man bliver sparket i røven ...

Jeg skriver til HR Carsten Hansen i løbet af Weekenden så er der andre der har spørgsmål til det her , så skriv det lige ind her så prøver jeg at sammenfatte det hele her og ser om ikke han vil svare os på det ...
  Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:33   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

så er der andre der har spørgsmål til det her , så skriv det lige ind her så prøver jeg at sammenfatte det hele her og ser om ikke han vil svare os på det ...
Min umiddelbare tanke er, om det ikke også vil være en fordel (for fleks'eren altså) hvis en fleks'er kunne få almindelig efterløn, i stedet for fleksydelse, og altså følge de love og regler der gælder for efterlønnere.

Jeg er ikke klar nok i knolden til at huske div. love og regler p.t.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:40   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, jeg tror bestemt der skal skrives til Carsten Hansen. Læste i går noget om, at så skulle kontigenterne ligeledes også blive lavere, men synes ikke der var noget konkret om det.....dét kunne jo være et interessant spørgsmål.

Men jo, a-kasse kan være en god ting, hvis det sikre et bedre og breddere sikkerhedsnet for de i forvejen udsatte grupper på arbejdsmarked (på vej ind, eller på vej ud). Men jeg bryder mig ikke om ord som 'tvinges' i forbindelse med noget som helst, og vil hellere have at noget 'tilbydes'..

Så måske ville det være rart at spørge om, om det er reel tvang, eller blot et godt tilbud - og hvad der så sker i praksis, hvis man IKKE vil være medlem af a-kassen...
Hvad er fordele og ulemper konkret på alle niveauer.

Og som de fleste danskere altid tænker ,,jamen det lyder da også skide fint...MEN HVAD KOSTER DET SÅ!?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:41   #4
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
fagforening god ting men lige frem tvinge folk ind er noget helt andet.. kommer der intet godt ud af og fagforening med a kasse koster jo også kassen..jeg er taknemlig over for min fagforening 3f har hjulpet mig nogen gange også denne gang så kan man finde så ja en god ide .men
Citat:
For det første vil det betyde at ledighedsydelsen sættes op så flekser kan få det samme som dagpengemodtagere ?
vil sige det er 9% mere så jeg troer ikke det kan blive ligeså meget ubetalt til hvad a kassen kosterr eller tager jeg fejl ?
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:54   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
fagforening god ting men lige frem tvinge folk ind er noget helt andet.. kommer der intet godt ud af og fagforening med a kasse koster jo også kassen..jeg er taknemlig over for min fagforening 3f har hjulpet mig nogen gange også denne gang så kan man finde så ja en god ide .men vil sige det er 9% mere så jeg troer ikke det kan blive ligeså meget ubetalt til hvad a kassen kosterr eller tager jeg fejl ?
Superkok ved ikke om du tager fejl for mig og skat har det ikke så godt sammen men for alt hvad jeg ved så kan man (efter DF og regeringens pakke) trække 3000 fra om året til fagforening, men kan ikke huske hvor meget man kan trække fra via skat på a-kassen men det skulle ikke blive ændret , så mon ikke det kan gå nogenlunde lige op med en forhøjelse til a-kasse .. må indrømme at jeg aner det ikke (så sad jeg ikke med den store skattegæld i dag ... mig og skat kan IKKE lide hinanden he he )

Men hvorom alt er så går jeg igang med et brev til Carsten Hansen og sætter det ind her inden jeg sender noget så man lige kan se om der er noget der er glemt
  Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:02   #6
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Hejdien... inden du skriver mail til ham.. .. er det så ikke Torben Hansen du mener.. og ikke Carsten
Kh Lone
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:41   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er jeg faktisk enig med S og SF.
mange gider ikke og betale, de kan altid bare få penge fra kommunen
den holdning har man set hos mange i forbindelse med krisen
samt rigtig mange ved ikke hvad en A-kasse er

Men det skal være alle på arbejdemarkedet og ikke kun en svag gruppe som flexjobber
samt glem alt om tvag i forbindelse med forbundet.
det er kun den del som har med økonomisk sikring af gøre.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-06-2010 kl. 10:46.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:49   #8
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@MTVRV1

Jeg synes da det er problematisk, som det er nu, er der ingen varrighedsbegrænsning for flekser til gengæld er ydelsen lavere. Dette nok i erkendelse af at det tager længere tid for flekser.

Dette sikkert blant andet fordi de syltes i systemet alene fordi de tilhører den svage gruppe.

Det er fint nok at ville ændre; men man må også tage stilling til hvad man vil sætte i stedet.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:56   #9
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg kan ikke se fordelene,skulle det blive lige for alle?

Vi er ikke lige de 14.000 på ledigheds ydelse, er nok dem der har flest sygedag flest skånehendsyn,og oppe over de 50 og ufaglærte

Jeg kan kun se at på længer sigt ryger de 14000 på kontant hjælp,ind til alt arbejds evnen er helt væk,det er ikk noget jeg stemmer for.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 11:09   #10
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
godt at du kan regne den ud, hejdien, for jeg kan ikke.

Udover at jeg umiddelbart ser et scenarie igen igen af mennesker der kommer i knibe hvor både S og SF ENGANG I TIDERNES MORGEN vel var til for de "små"

-tak for hjælpen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis man vil klage "højre" oppe end ens sagsbehandler 1971 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 02-11-2011 16:11
har været oppe 100 gange, men udregning af førtidspension henningv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-10-2011 13:59
Det er så hårdt at holde modet oppe... muslingemus Din historie 7 14-02-2011 23:02
oppe på dupperne nu.. peter c Spørgsmål ang fleksjob 5 19-12-2009 21:14
At søge job - svært ved at holde modet oppe kkkk Alt det andet 4 23-10-2009 14:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension