K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2013, 04:52   #31
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Bare rolig børn, der kommer aldrig en skoleuge på 40 timer i vores tid

Sidder og tænker på, at alle de timer de gennem årene har skåret af undervisningen er direkte skyld i, at børnene er så dårlige nu når de går ud af skolen!
Man har siden 1960 skåret 1300 timer af undervisningen - det er rigtig mange timer, og svare til 1,5 år mindre skoletid fra 1-9 klasse.

Selvfølgelig giver sådan en besparelse på skoleområdet bagslag!!
Haha, kunne ikke lade være med at grine. Ja det er der i hvert fald kommet en dosk 81'er ud af Men som lærte utrolig meget skriftelig engelsk bag sit lille 14" og computerspil med engelsk tekst ;-) Læring gennem leg, det mest effektive middel der er, vil jeg vove at påstå

Men så vidt jeg kan se, så var der kun undervisningspligt i 7 år, til og med 72'. Så nok har der været flere timer om ugen. Men lænken til skolebænken, så fast om benet i færre år Men lærerne måtte så også banke lærdommen ind i knolden på eleverne, indtil 67'.

Nede i bunden kan man se hvad der er lavet af ændringer igennem årene. Hvis man scroller forbi min fortids anekdote. Hvad man er velkommen til

Udover at have haft færre timer, (og vi har ikke engang snakket om da "man" gik i skole om lørdagen for resten) så var min skole faktisk som taget ud af 60'erne. Vi havde en skoleinspektør der havde holdt skolen i en tidslomme, og et jerngreb.

Meget kan man sige, men disciplin, det var der. Vi vidste godt at lærerne var over os.

Nogen kan nok genkende det. Stå på 2 rækker, i hvert fald inden vi måtte gå. Kan ikke huske om det også var når vi mødte. Men det var i børnehaveklassen.
Så stod vi og ventede på at det ringede fri.

Lidt senere stod vi bag vores opsatte stole, og sang, nu er timen til ende. Og så fik vi fri efter det. Der var også hr. og fru. titulering, til nogen af lærerne.

Inspektøren var så tæt på Darth Vader som et menneske kan komme. Hvis I har set filmen, Drømmen, så ved I præcis hvordan han var. Bortset fra det med at slå. Det var noget han ellers havde brugt flittigt, da det var lovligt.

Vi fik senere en idrætslærer der også var psykopat. inspektøren så rigtig gerne, at han overtog diktaturet. Men det fik skolebestyrelsen sat en stopper for. Der gik mange år, før tiden var moden til at komme ud over, "hvis du får skæld ud, så må det være dig der har gjort noget". Og forældrene endelig fik samlet sig sammen. Da en række børn i min lillebrors klasse brød sammen på stribe. Et par elever havde flyttet skole inden da. Pga. han mobbede dem.

Jeg var gået ud af skolen da det skete. Og de andre lærere havde han også kuet. Så de lyttede ikke, eller rettere, de turde ikke. Til forældre samtaler var han altid riiigtig rar at snakke med. Og hvem troede forældrene så på, gæt selv.

Mine forældre konfronterede ham dog på et tidspunkt, til en forældresamtale. Da det var min yngste lillebrors tur. Og sagde at nu havde alle deres børn sagt der var noget med ham. Så blev han helt sort i øjnene (må have været udvidede pupiller). Og så var den samtale slut.

Jeg gjorde ellers mit, i sidste klassetrin på skolen, 7 kl., gjorde jeg mit for at provokere ham til at slå, for så havde jeg/vi ham.
Det havde han nemlig gjort på en anden skole. Første gang jeg fik skæld ud af ham i 3 kl., pressede han en finger mod mit brystben. Hvis man ikke ved hvordan det føltes, kan man prøve at presse sig selv lige midt på brystkassen.

Det var for at stemme i, med at der er bare nogen der ikke skulle være lærer. Jeg søgte på den pågældende lærer nogle år senere. Han havde fået job på en anden skole. Og der stod "opsagt med øjeblikkelig virkning".


1539
De første latinskoler oprettes i de større byer.
Skolerne var kun for drenge, og de fik mest teologisk
undervisning

1814
7 års undervisningspligt for alle børn

1899
Ny skolelov, der udvidede børnenes skoletid.
Nu skal de undervises i mindst 41 uger om året
og have mindst 21 timer på skolebænken om ugen –
i byerne. På landet kan børnene nøjes med 18 timer
om ugen

1903
Piger får adgang til alle offentlige gymnasier

1907
Piger får adgang til de tekniske skoler

1919
Offentlige tilskud til børnehaver

1940
4 % af en årgang kom i gymnasiet

1940 - 45
Tyskerne rykker ind på flere skoler i de større byer,
og børnene klumpes sammen og skiftes til at komme
i skole på de resterende

1942
Seksualundervisning indføres

1945
60 % af alle børn i Danmark går i landsbyskoler

1948
Der findes 300 børnehaver i hele Danmark – heraf
halvdelen i København

1950
Kun 7 % af de børn, der gik i gymnasiet, kom fra et
arbejderhjem

1951
20 % af alle børn var i børnehave

1950-60’erne. Drenge og piger kommer i samme
klasser

1958
Ny skolelov der fastslår, at børn på landet skal
have lige så mange undervisningstimer som børn
i byerne.

1960’erne
Lørdagsfri i skolerne og på mange arbejdspladser

1967
Lærerne må ikke længere slå eleverne

1972
Den lovpligtige undervisningstid udvides fra syv til
ni år

1975
Ny skolelov afskaffer realklasserne. I stedet fortsætter
klasserne udelte i 8. og 9. klasse. ”Klassens time”
en gang om ugen

1979
Alle kommuner skal oprette børnehaveklasser

1990
29 % af en ungdomsårgang vælger gymnasiet

1999
90 % af alle børn i børnehave

2000
60 % af en ungdomsårgang vælger gymnasiet.
Af dem er de fleste piger. 60 % er piger og
40 % er drenge

2013
Folkeskolen udvides til heldagsskole (Okay, den spådom fandt jeg selv på )


Info fra kvindemuseet.dk http://kvindemuseet.dk/media/50882/sogi-l.pdf
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 18-04-2013 kl. 05:14.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lars Barfoed Karo Politik og Samfund 3 23-09-2011 13:10
Cavling-modtagere udfordrer Barfoed buster Politik og Samfund 3 16-01-2011 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension