K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2009, 17:21   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Helt enig Razmo!!

Jeg har altid drømt at få sådan nogle lækre kasser fra Årstiderne leveret ved døren. Men jeg har simpelthen ikke pengene til det.

Vi er i husstanden 5 mennesker, 1 voksen og 4 børn. Og den ældste på 17 æder for 4!

Hvis vi skal have de anbefalede stks frugt og grønt om dagen, så bliver det ca 15 stk frugt om dagen + 15 stk grønt plus minus.
så er vi også oppe på omkring 200 stk om ugen.

Hvilket omregnet er ca 400-500 kr om ugen til frugt og grønt. Og man køber billigt de sædvanlige 10 stks for 25 kr i Fakta.

Alle mine børn spiser 3 stks frugt om dagen, og 3 stks grøntsager.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 17:23   #12
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Hvis det så bare var den usunde mad! De snakker jo igen kun om smøger, slik og sodavand, men typisk EB slår de det op med at "Vil slå ned på usund kost". Hvor mange lever udelukkende af smøger, sodavand og slik?

Ja, undskyld min sarkasme, men det er altså igen den samme gamle plade de stikker os, bare med lidt omskreven tekst og melodi så de tror vi æder den (ser vi vælgere virkelig så dumme ud? Det må være alt det slik, al den sodavand og alle de smøger de siger vi indtager)

Det gør det jo ikke alene at kigge på smøger, slik og sodavand (hov... hvad er der egentlig blevet af sprutten denne gang? Den er ikke med)
Hvad med den fede mad som hakket oksekød med højt fedtindhold, leverpostej med masser af fedt, færdigvarer der er fede osv.? De ting som er billigere fordi de er proppet med fedt? De ting som mange køber fordi det er billigere?

Jeg tænker bare... er SF og S allerede nu begyndt at tænke på stemmer fra dem der har penge nok til at leve som de hele tiden har gjort uanset hvad for "forbud" der bliver indført?
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 18:47   #13
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg er tilhænger af at lade cigaretter og sprut være dyrere, fordi jeg tror at ikke så mange vil begynde at ryge, hvis cigaretterne er dyre. Og det samme med alkohol.
Har også hele tiden været tilhænger af at sænke momsen på sunde fødevarer, men efterhånden er det gået op for mig, at det ikke kun handler om dyrt/billigt.
Hvis jeg går i Netto og fylder en kurv med frugt og grønt og lidt kød, så er det langt billigere, end hvis jeg fylder den med slik, chips og sodavand. Det er gået op for mig, at hvis jeg planlægger mine måltider og mine indkøb, så kan det faktisk gøres rimelig billigt og samtidig sundt. Feks kan pålæg jo også være rester fra aftensmaden, feks frikadeller, kartofler eller skiver af et reelt stykke kød.

Det handler også om, hvilke vaner man har fået med hjemmefra. Jeg er bestemt ikke hellig, køber selv alt for tit mad ude og lever fra dag til dag, og ja, dét er dyrt! Men i perioder får jeg flip og planlægger det hele og køber kun sundt, og det er langt billigere.
Men det er da rigtigt, at når man skal spare, så køber man tit det hakkede kød med mest fedt i, men man kan jo også spise lidt mindre kød, og så købe det med mindre fedt, ikke?
Som sagt har jeg hele tiden været tilhænger af lavere moms på sunde fødevarer, man skal bare ikke tro, det løser alle problemer..
Meen, regner heller ikke med, det bliver til noget, da VKO ikke har vist den store interesse for det, og det seneste forslag med højere afgift på det usunde, fremfor lavere afgifter på det sunde, jo kommer fra S og SF..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 19:56   #14
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg har idag læst på tekst tv, at sundhedsministeren ikke vil
sætte afgifterne op, da folk bare vil benytte sig af grænsehandel.
Som jeg havde forstået det tidligere forslag, så skulle vi have 300
kr, men de varer jo ikke længe.

Mht. kød, så tror jeg ikke det gør megen forskel, om man vælger
10-12% fars eller !2-16%, hvis man spiser en bøf på 150 gram.
men spiser man så 100 gram chokolade med 27 gram fedt pr. 100
gram oveni, så bliver det til meget fedt, fisk er sundt og dyrt, så
derfor køber jeg nogle gange rørt fiskefars uden spæk.

De 300 kr. jeg nævnte, mener jeg også skulle dække nogle afgifter
på vand og andet, men måske har jeg misforstået noget?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:00   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tanja... jeg har også forstået det sådan med de 300 kroner.

Men lad os se, hvad finansministeren siger tirsdag, så bliver vi sikkert meget klogere... eller... not

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:02   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Tanja... jeg har også forstået det sådan med de 300 kroner.

Men lad os se, hvad finansministeren siger tirsdag, så bliver vi sikkert meget klogere... eller... not

"finansministeren" ... er vores allesammens "kære" Hjort gået hen og blevet "Den Unævnelige" efterhånden?

... nå... bare et sidespring
  Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:10   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Min Mor som er enlig folkepensionist, lever også både sundt og billigt. Tror også jeg selv ville kunne gøre det. Men det er svært når man har mange børn. Det er flere ÅR siden jeg kunne slippe afsted med 500 gr hakket oksekød, og så endda have en rest til dagen efter. Nu skal jeg jo mindst købe et kg af gangen, og har ofte været udefor, at det er for lidt og jeg egentlig skulle have købt 1,5 kg til aftensmaden......og det er ikke unormalt jeg jeg giver over 40 kr halvkiloet. Og det er sjældent der bliver til pålæg!!

2,5 kg kartofler er også væk på to dage. Det samme for en pose ris. Og der skal i hvertfald koges to poser pasta af gangen.

Roastbeef og culotte og den slags bliver også spist under ét måltid.

Her er det sjældent der bliver købt slik, simpelthen af den grund, at de ikke bryder sig om det. De er mere til is, chokolade og hjemmebag, og tager i virkeligheden hellere en skive vandmelon end noget usundt. Det er kun mig der hellere vil have det usunde end det sunde - jeg er til sovs, fedtkanten på culotten, hjemmelavede salater (med mayonnaise), bacon og den slags. Hvor ungerne altså hellere vil have en tomatmad med purløg og den slags.....men det er også nogle vaner jeg med vilje har tillagt dem.

Tror jeg i mit barndomshjem kun fik tomat (jeg kan ikke lide tomater!), agurk, banan, æble, pærer, appelsin osv - altså KUN lige de mest kendte frugter og grøntsager. Jeg fik ALDRIG salat, pasta og den slags som er så in i dag. Og så var der altid brun sovs og kartofler, med mindre vi var ude i brunkål, gule ærter eller anden gammeldaws mad.

Så jeg tror nok jeg hænger lidt fast i det der gamle mønster. En skål salat er simpelthen ikke mad i min verden - jo hvis der er flødekartofler, kød og brød med på sidelinjen (og udsigt til en dessert efterfølgende!)
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:11   #18
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
næ hvis man vil have en slanker befolkning så skulle man hæve skatten 1 % for hver 5 kg den enkelte vejer for meget det kunne gi penge til et ordenligt sundhedsvæsen og jeg ville ik have råd til min kage og andet "godt" jeg går entlig og håber på det søde bliver så dyrt at jeg ikk kan være med men det bliver nok bare så de bare kan hive flere penge hjem uden vi ændre vaner og så kan pengene gå til at nedsætte en gruppe der kan følge vores vaner de næste par år
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:37   #19
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Min Mor som er enlig folkepensionist, lever også både sundt og billigt. Tror også jeg selv ville kunne gøre det. Men det er svært når man har mange børn. Det er flere ÅR siden jeg kunne slippe afsted med 500 gr hakket oksekød, og så endda have en rest til dagen efter. Nu skal jeg jo mindst købe et kg af gangen, og har ofte været udefor, at det er for lidt og jeg egentlig skulle have købt 1,5 kg til aftensmaden......og det er ikke unormalt jeg jeg giver over 40 kr halvkiloet. Og det er sjældent der bliver til pålæg!!

2,5 kg kartofler er også væk på to dage. Det samme for en pose ris. Og der skal i hvertfald koges to poser pasta af gangen.

Roastbeef og culotte og den slags bliver også spist under ét måltid.

Her er det sjældent der bliver købt slik, simpelthen af den grund, at de ikke bryder sig om det. De er mere til is, chokolade og hjemmebag, og tager i virkeligheden hellere en skive vandmelon end noget usundt. Det er kun mig der hellere vil have det usunde end det sunde - jeg er til sovs, fedtkanten på culotten, hjemmelavede salater (med mayonnaise), bacon og den slags. Hvor ungerne altså hellere vil have en tomatmad med purløg og den slags.....men det er også nogle vaner jeg med vilje har tillagt dem.

Tror jeg i mit barndomshjem kun fik tomat (jeg kan ikke lide tomater!), agurk, banan, æble, pærer, appelsin osv - altså KUN lige de mest kendte frugter og grøntsager. Jeg fik ALDRIG salat, pasta og den slags som er så in i dag. Og så var der altid brun sovs og kartofler, med mindre vi var ude i brunkål, gule ærter eller anden gammeldaws mad.

Så jeg tror nok jeg hænger lidt fast i det der gamle mønster. En skål salat er simpelthen ikke mad i min verden - jo hvis der er flødekartofler, kød og brød med på sidelinjen (og udsigt til en dessert efterfølgende!)
Helene, det er garanteret rigtigt, at det er sværere med børn. Derfor går jeg også ind for lavere afgifter på det sunde, så alle, inkl den enlige mor eller den lavtlønnede familie, har råd til sund og varieret mad. For det er klart der kræves lidt mere, når der er børn.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2009, 20:58   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja for jeg ved da fra min Mor, at hun dårligt kan få pløjet sig gennem de der obligatoriske 10 stks frugt for 25 kr. Hvor de her er væk inden aftenen er omme (jeg køber somregl dobbelt)....

Og jeg ved da heller ikke om det er dyrt som sådan. Netto og Fakta er såmænd billige nok, og er der Feks 2 agurker for 10 kr, så køber jeg 8-10 stks. Og en stor pose gulerødder og en ditto pose æbler er heller ikke dyrt.

Tror mere jeg kunne tænke mig prisfald på fisk og magert kød. Synes også lige pludselig en pakke pålæg er blevet ekstremt dyr!! Og der er ikke ret mange skiver i sådan en 'pålægger' så der ryger hurtigt 2 pakker på madpakken til 4 børn dagligt!!!
Den store spiser 10 halve (mellem kl 8 og 15) og de små 4 halve hver - det er 22 halve om dagen. Og en pakke pålæg koster lidt over 20 kr.
Så det er i virkeligheden nok dér det strander....

Nu kommer der så madordning i børnehaven fra Januar, og den store bliver snart 18 og flytter hjemmefra, så kommer der lidt luft i madbudgettet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Regeringen arbejder på en ny reform af skatter & afgifter. TimeGuest Politik og Samfund 6 14-05-2013 00:19
afgifter til staten og skat MortenF88 Spørgsmål ang fleksjob 4 02-12-2012 14:52
Højere bundskat? Risa Politik og Samfund 49 11-11-2012 22:45
Højere kontanthjælp til tyskerne bla-bla Politik og Samfund 6 16-02-2010 19:57
Ballade om Løkkes gamle smøger Stella Politik og Samfund 70 20-06-2008 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension