K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2011, 14:20   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Spørgmål der opstår før og under afklaring af arbejdsevne.

Hejsa,

Jeg skal snart - igen - i arbejdsprøvning, denne gang på et center der har speciale i at afklare "sådan nogle som os".

Jeg laver denne tråd da jeg hovedsagligt godt kunne tænke mig at høre hvilke spørgsmål og problemstillinger andre har og har haft under deres arbejdsprøvninger. Måske kan vi sammen få gavn af denne tråd og yde hjælp til selv hjælp ;-).

Jeg skal f.eks snart til møde med centeret og min sagsbehandler. Nogle af de spørgsmål jeg bla. skal have fundet ud af er f.eks sikkert:

1. Hvor mange enheder (timer), jeg tør ikke sige ordet men gør det så, kan jeg starte med om dagen ?

2. Hvad tid skal jeg møde ?

3. Hvor mange dage skal jeg afsted på en uge ?

4. Måske er jeg allerede fredet torsdag og fredag hvor jeg er bombet fra morgenstunden (da jeg har en at mine børn overnattende), men er det klogt ikke at tage afsted der eller bør jeg bare komme senere for at blive afklaret "rigtigt"? Måske skal jeg "nyde" (sikkert med dårlig samvittighed), at jeg bare ikke skal afsted der om ikke andet ??

Får man en konsulent eller en mentor, hvis det er det det hedder, tildelt "sådan" et sted til, at besvare alle de spørgsmål ? Jeg ved at jeg bliver dårlig til at stille spørgsmål når jeg kommer igang derude, for så har jeg ikke kræfter til det, men det må jo heller ikke ske

Øv jeg gad godt at det ikke var mig der skulle i afprøvning, men sådan har vi det jo alle.

Håber vi kan få gavn af denne tråd med alle former for input, pauser, dagbøger, sige fra, forslag til arb. tider mv.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 02-12-2011 kl. 14:26.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 14:53   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Timetal, og mødetid aftaler du med sagsbehandler og centerleder, men start stille og roligt op med et timetal du kan klare.

Jeg har aldrig haft en mentor, men er blevet det tilbudt, så hvis du har behovet for en mentor kan du godt få en...

Held og lykke med din arbejdsprøvning.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 15:02   #3
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Jeg er også en af dem, der ikke er god til at få sat grænser, holdt pauser, stillet spørgsmål osv. Derfor fik jeg hurtigt koblet en mentor på i min arbejdsprøvning. Hun var den, jeg kunne gå til med alt - stort som småt. Hun hjalp mig med at få sat struktur på min arbejdsdag og var "lynafleder", når det hele brændte på i min hjerne. Det var guld værd at have hende! Jobkonsulenten har derfor også skrevet det som et af mine skånehensyn, at jeg skal have mentor eller personlig assistance tilknyttet, når jeg forhåbentligt skal ud at søge flexjob.

Jeg vil tro, du har en konsulent tilknyttet, når du skal afprøves på et reva-center. Men det er kun en formodning.

Hvad tid angår, så afprøvede jeg en del forskellige konstellationer og fandt et par muligheder, så jeg ikke er helt fastlåst i tidspunkter.
Hvis jeg var dig, ville jeg gøre op med mig selv, hvad du tror, du kan præstere og hvornår på dagen, det vil passe dig bedst. Så har du et udspil klar, når mødetiderne og timeantallet skal aftales. I min optik er det altid godt selv at have et forslag eller 2 med - jeg har ihvert fald kun mødt positive miner over mine udspil.

Dagbogsmæssigt så skrev jeg om mødetider og hvis og hvorfor jeg var kommet/gået tidligere/senere. Jeg beskrev kort mine arbejdsopgaver. Jeg skrev om mine tanker denne dag (er præget af automatiske negative tanker) og så skrev jeg om min dag efter job. Det har givet min jobkonsulent et godt indblik i, hvordan det var at være mig i denne arbejdsprøvning.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 15:53   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Det skal ikke være en facitliste fra deres side, men en samtale så I i fællesskab kan finde en plan du magter.

En mulighed er fx. at du møder midt på dagen torsdag og fredag og er der færre timer end andre dage...
Sæt hellere ugens timetal for lavt til at starte med end for højt.

Sørg for at få en aftale efter max. 2 uger til en evaluering af hvordan det er gået indtil da.

Sørg for at få en "kontaktperson" der hvor du skal være - altså i den konkrete sammenhæng, ikke en der sidder på et kontor et andet sted i bygningen.
Med denne kontaktperson/mentor/whatever skal du tage en ordentlig samtale første dag om forventninger og bekymringer.

Sørg for at læse deres dagsrapporter ca. en gang om ugen, så du kan se, om de opfatter dig korrekt, og du kan rette dem hvis der er noget de tager fejl af.



Jeg lagde ud med at sige, at jeg ikke mente, at jeg kunne klare 5 dage om ugen, så der blev lagt en fridag onsdag, og timerne sat til 4 om dagen som var det højeste jeg kunne forestille mig.
Efter kort tid blev det lavet om til at jeg kun kom mandag, onsdag og fredag, fordi jeg sov flere timer når jeg kom hjem og havde brug for en dag til at restituere.
Da jeg havde meget angst forbundet med et fast mødetidspunkt, blev mødetiderne hurtigt gjort fleksible, så jeg ikke skulle møde på et fast tidspunkt, men bare på et tidspunkt før kl. et eller andet, og så være der 4 timer.
Det var rigtig rart at der var plads til det.
Jeg noterede kl. xx - kl. xx den og den arbejdsopgave og kl. xx til kl. xx pause osv. og evt. notat om hvordan arbejdsopgaven var gået og hvorfor jeg havde brug for pausen. Jeg noterede også hvor meget overskud jeg havde hjemme.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 16:47   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg tror helt bestemt du vil have glæde af en mentor EE, jeg er super glad for min, uden hende var jeg allerede indlagt på den lukkede.

Men det er utroligt hårdt at starte op på sin arbejdsprøvning, men det ved du jo fra sidst - og klart vil der komme en reaktion fra kroppen eller mange.

Du kan helt sikkert selv bestemme mødetidspunkt på dagen hvor du fungerer bedst, timeantal og dage aftaler du på stedet.

Ved du hvor længe du skal være der ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 19:03   #6
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
Hej enteneller

Da jeg skulle i arbejdsprøvning sagde jeg bare ja til deres forslag - det var dog også "kun" 4 timer 2 gange om ugen.

Men uanset det var aftalen gik jeg bare hjem når jeg ikke kunne mere - så jeg kom aldrig længere op i tid.

Jeg tror det er vigtigt at være positiv over for deres foreslag - men endelig sige fra og gå når man ikke kan mere
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 19:28   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det jo godt at kunne sige fra,men det er bestemt også godt at kunne sige TIL
sige hvad man selv mener man bedst kan og vil og har mulighed for at overkomme,har man det bedst om formiddagen skal møde tiden jo helst lægges der osv.

Nu skriver du afprøvning af sådanne nogle som os-hvad mener du enlig med det,selv synes jeg nok at "vi" er en broget forsamling når man sidder hos anden aktør,og studere alle de andre der er mødt op.

Det vigtigt at fortælle hvem man er og hvad man vil og kan,for vent ikke at de har læst din profil og kender dig-måske fordi de slet ikke kan have styr på alle de profiler,det min erfaring.

Så sig både fra og til.held og lykke med din afprøvning,det er jo lidt som at vinde i lotterriet men kender ikke gevinsten før man har fået den.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 20:03   #8
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Enteneller

Da jeg var i afklaringsforløb på Espelunden i Brøndby mødte jeg kl.9 der var andre der mødte senere da det passet dem bedre. Jeg startet op med 5 timer om dagen 5 dage om ugen, det viste sig hurtigt at det kunne jeg slet ikke magte. Så jeg gik ned på 3 timer dagligt, det gik så heller ikke og til sidst fik vi tilpasset det sådan at jeg var der 3 dage om ugen 3 timer af gangen.

Jeg havde det meget svært ved at være der og fik også tilbudt samtaler med deres psykolog for at jeg kunne håndtere at være der resten af tiden i min afklaring. Der gik ca.9 andre da jeg startet og det var folk med forskellige psykiske ting. Jeg havde en kontakt person gennem hele forløbet som jeg snakket med når det hele blev for svært. Man skal også udfylde et skema hver dag om hvordan man havde det da man mødte og hvordan man havde det da man gik hjem. På den måde kunne de hele tiden følge med i hvordan man har det.

Jeg var glad for at komme i arbejdsprøvning på sådan et sted, for jeg ville slet ikke kunne magte at være på en arbejdsplads. Jeg følte at de tog hensyn til mig og hjalp mig igennem min afklaring. Det eneste der var underligt og som jeg lige skulle vende mig til var at deres afklaring er at man kommer rundt på forskellige værksteder, som er syning, decopage, computer, køkken og så var der forskellige emner til undervisning. Men jeg er da blevet mere kreativ :-)

Sidst redigeret af Lotus1; 02-12-2011 kl. 20:18.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 20:08   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
mit bedste råd er at være sig selv og prøve lige så meget man kan
så der absolut ikke kan stilles spørgsmål tegn og man har ydet det man kan.
især på et reva center bliver man nok bedømt endnu mere, end den arbejdsprøvning jeg var i. fordi der er professionel personale til stede hele tiden.
men min arbejdsprøvning for 3 år siden, beskriver mine problemer som de er og grundigt
den sidste undersøgelse jeg var til, kiggede lægen netop min arbejdsprøvning i gennem
så der stå at alle de symptomer og problemer patienten giver udtryk for svare nøje til de fysiske fund, samt de psykiske problem stillinger. svært nedsat funktionsevne og kan ikke bedres
det er jo meget svært for en læge og bedømme ens funktionsevne ud fra forskelige lægepapir.
især når man har 9 diagnoser

så en arbejdsprøvning kan også være et guldkorn, hvis man endnu ikke er afsluttet lægefagligt

Sidst redigeret af MTVRV1; 02-12-2011 kl. 20:13.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 20:12   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej alle sammen,

Tak for jeres feed back. Cleo med "sådan nogle som os", mener jeg syge i eller for den sagsskyld uden for systemet. Det er os der har i en eller anden grad haft berøring med systemet og det har Ricky og Andersine da for den sagsskyld også.

Jeg vil møde op og høre på hvad det kommer til at gå ud på. Centeret jeg skal på har modtaget alle mine papirer, hele min 18 sider lange rp. mails jeg har sendt til min nye sbér om mit liv siden 2006 osv. De burde kende lidt til mig forinden mødet.

Jeg har rigtigt svært ved at sige fra og f.eks vide hvornår jeg skal møde de dage jeg ikke "kan" noget. Jeg må høre hvad de har at sige, de har jo sikkert en masse erfaring med sådan "nogle som mig".

Stedet jeg skal på ligger i Brøndby og er som flg.:http://www.brondby.dk/sitecore/conte.../RebusSyd.aspx. Jeg er meget mere rolig ved at være sådan et sted, jeg har jo prøvet en virksomhed. Problemet her var så også at jeg var en del af deres "skema", så man lovede jo hvornår man var på og ikke min. fra uge til uge. Det har jeg nok aldrig fortalt mine sagsbehandlere fordi jeg kendte arbejdsgiveren lidt.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 02-12-2011 kl. 20:35.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afklaring af arbejdsevne ! SolenOgMånen Jeg er kommet i praktik. 8 06-05-2011 14:45
afklaring af arbejdsevne dj75dk Alt det andet 1 13-07-2010 20:56
arbejdsevne afklaring ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 23 06-05-2010 17:50
I job og afklaring af arbejdsevne GitteB Spørgsmål ang fleksjob 19 06-10-2007 20:50
Afklaring af arbejdsevne Hjorth Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 20-04-2007 16:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension