K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2015, 14:01   #1
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Skat og renter af restskat

Er det virkeligt rigtigt at jeg skal betale renter af en restskat der er opstået fordi jeg med tilbagevirkende kraft har fået udbetalt tab af erhvervsevne og dermed er fritaget for at indbetale bidrag på forsikringen?

Jeg er med tilbagevirkende kraft tilkendt tab af erhvervsevne fra en privat forsikring. Selv udbetalingen af beløbet for de foregående 18 måneder er indbetalt som om jeg har fået dem i efteråret 2014 (hvilket var det tidspunkt jeg fik dem) og det er OK for mig for det gør ingen forskel i hvor meget jeg skal betale til skat af beløbet.

Samtidigt med at der udbetales fra forsikringen har jeg fået frihed fra at indbetale til forsikringen. Og fået de penge retur jeg har indbetalt de foregående 18 måneder. De penge er henført til de år hvor indbetalingen er sket (9 mdr i 2013 og 9 mdr. i 2014)

Nu har jeg fået besked fra skat at jeg skal betale restskat for den del af beløbet jeg i 2013 havde trukket fra. Det forstår jeg godt. MEN jeg skal også betale renter af restskatten!

Kan det virkeligt være rigtigt? Jeg vidste jo ikke at jeg skulle betale de penge i skat i 2013? Så det har ikke været muligt at forudse det.

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 11:41   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja mener, det er sådan klaveret spilller. Men klag til skat og få et skriftligt svar.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 17:57   #3
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Jeg forstår ikke helt, for du anerkender en restskat... men anerkender ikke de deraf "selvskrevne" renter ?

Med en restskat følger renter... man kan undgå renterne hvis man med det samme som man får noget tilbagebetalt, indbetaler beløbet, altså en ekstraordinær indbetaling der kan gøres via skat.dk.

Men det kan da aldrig skade noget at klage, selvom man selv er ansvarlig for at opdatere og indbetale ekstra til skat, løbende.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 22:46   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Jeg forstår ikke helt, for du anerkender en restskat... men anerkender ikke de deraf "selvskrevne" renter ?

Med en restskat følger renter... man kan undgå renterne hvis man med det samme som man får noget tilbagebetalt, indbetaler beløbet, altså en ekstraordinær indbetaling der kan gøres via skat.dk.

Men det kan da aldrig skade noget at klage, selvom man selv er ansvarlig for at opdatere og indbetale ekstra til skat, løbende.
Det skal jeg lige forstå. Hvis jeg den dag de efterbetalte forsikringspenge gik ind på min konto havde betalt den nu opståede restskat for 2013, så ville de ikke opkræve renter for den restskat for 2013 de nu opkræver?
Jeg synes nemlig det ser ud som om de vil have jeg betaler renter for hele perioden, altså helt fra 2013, altså 1,25 års renter.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 23:55   #5
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Normalt er det udbetalingsdagen, hvilket de så kan kræve dokumentation for.
Men det kræver altså at man selv er opmærksom på at handle den dag man ved noget.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 12:14   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tak pif.
Nu er det jo nok for sent. Men nu ved jeg det til en anden gang. Og håber andre er blevet klogere også, så de kan slippe for renter.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 14:42   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo sådan set ikke Skats skyld, at de ikke har fået pengene til tiden. Egentlig kan kun forsikringsselskabet klantres, men alligevel ikke, da de blot hat fulgt deres retningslinjer.
Dog
Slat har ikke haft pengene og vil have renter i henhold til reglerne.
Du har ikke haft pengene - ved ikke om beløbet har været fradragsberettiget for dig.
Forsikringsselskabet har haft pengene at gøre godt med.

Heldigvis får du da forhåbentlig overskud ud af "handlen".
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2015, 17:48   #8
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Tak pif.
Nu er det jo nok for sent. Men nu ved jeg det til en anden gang. Og håber andre er blevet klogere også, så de kan slippe for renter.
Men prøv alligevel at nævne udbetalingsdagen overfor SKAT, så dine renter ikke kommer til at ligge før denne dato.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension