K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2010, 19:27   #21
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mtv,

Mit forsikringsselskab, har heldigvis ikke været særligt meget ude med riven, men der har jo været en del fokus på disse forsikringer/pensioner, så man kunne jo frygte det værste. De ved dog hvor jeg er arbejdsprøvet og har fulgt op med betalingerne, samtidig med at de i al fald i to omgange har fået rapporter fra min psykolog og fulgt op ved kommunen.

Jeg husker min første sagsbehandler i forsikringen, hun var rigtig sød og hjalp mig med at "komme igang" med at få TAE fra dem og få bekræftet, at de dækker præmien for min helbredssikring. Hun gav mig så en dato hvortil hun ville "checke" mig igen, det kom lidt bagpå mig, men som hun sagde, "så havde hun jo ikke pensioneret mig endnu".

Min anden og nuværende sagsbehandler ved pensions selskabet kender jeg ikke så godt, men hun svarede flg. da jeg spurgte om de ville forsætte udbetalingerne såfremt man blev tilkendt fleksjob (dengang var jeg "optimistisk") eller førtidspension:

Betingelserne for, at der kan bevilges udbetaling af forsikringsydelse er, at der foreligger en lægelig dokumentation for, at din generelle erhvervsevne af helbredsmæssige årsager er nedsat med mindst 50%.

Så måske skal jeg bare slå koldt vand i blodet. De har som du skriver, vidst ikke vurderet mit erhvervsevne tab nøjagtigt, så får jeg pension, så vil jeg spørge dem mere indgående. Dog var jeg mere bange for det med erhvervsevnen, jeg er jo ikke blevet arbejdsprøvet i mit hidtidige erhverv !!? Håber ikke det har nogen betydning.

Tror også at trådstarter og andre på K10 kan drage nytte af vores lille udredning omkring forståelsen af de private forsikringer. De er gode at have og jeg kan kun anbefale de arbejdsdygtige der måtte læse med på K10 at få dem tegnet.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 09:13   #22
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
EE

Jeg kan godt se din sag er noget anderledes end min. Da min forsikring allerede har godkendt 2/3 erhvervstab. Så hvis kommuen har tænkt sig og give afslag, vil jeg få fra min forsikring alligevel. så hvis jeg skal anke min sag, har jeg da lidt og leve af. hvis mine sygedagpenge bliver taget.
er under en §17 uden det grundlæggende og det kan tage rigtig lang tid. måske ydeligere et halv eller helt år. Men får højste sygedagpenge i hele perioden
Nu ved jeg ikke hvad der stå i dine lægelig dokumentation. Mine har alle samme konklusion ubetydelig erhvervevne og ingen behandlingsmulighed.
er faktisk meget overrasket over hvor hurtig det kunne gå, når man tænker på min diagonse er rigtig sjælden og oven i købet er fysisk
Det viser bare endnu engang en kommune er abosolut ikke sat i verden for at hjælpe folk.
håber det bedste for dig og din sag

Så ja konklusion kig ens forsikringer igennem mens man er rask, man ved desværre aldrig hvornår noget rammer en. Havde aldrig forstillet mig at sidde som 35 år og snakke om pension
Samt hvis man har overskud i økonomien er det en rigtig god ting og foresætte sin pension.
Man ved aldrig hvad der sker med folkepensionen.

Sidst redigeret af MTVRV1; 10-01-2010 kl. 09:19.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 09:38   #23
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mtv,

Ja og super for dig at du stadig er på sdp. Dem røg jeg ud af i 2007 og kan ikke få kontant hjælp, så jeg er lykkelig for min TAE.

Mine papirer taler også for en ftp. så den håber jeg går igennem snart.

Jeg er 41 år og havde sandelig heller ikke regnet med, at være i den situation jeg er i, men nu må man tage sit liv forfra og så benytte de muligheder, der er for at få det så godt som muligt og få økonomien til at køre rundt.

Jeg kan også kun opfordre alle til at tilse deres pensions forsikringer og er man på sygedagpenge, så er det med at få undersøgt hvad man skal foretage sig herunder således at man ikke hældes ud af systemet og på kontant hjælp for det er der risiko for hvis man ikke kommer tilbage i beskæftigelse eller starter en ftp. sag op. Der er mange "menneskeliv" der kunne reddes på den konto, kommunerne kører jo folk ned, når de presses ud af sygedagpengesystemet, jeg er sikker på at mange flere kunne hjælpes hvis systemet hjalp fold noget mere tilbage heromkring. Men det er jo en helt anden snak og jeg ved at det er en at K10´s mærkesager, så gud være lovet for at vi har K10.



Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 11:06   #24
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Jeg blev sygemeldt okt. 2004 - meldte det til danica
De sendte mig til spec. læge i feb + juli 2005 og derefter fik jeg dækning for TAE.
I 2006 får jeg afslag på pension. 12 måneder uden anden indtægt end danica. i 2008 pension.

Det jeg vil sige er, at selvom kommunen ikke har afklaret jer eller er enige med jer, kan i godt få udbetalt TAE hvis forsikringen vurderer noget andet.

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 09:13   #25
Litha
Føler sig hjemme på K10
 
Lithas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2008
Lokation: Faxekommune
Indlæg: 36
Styrke: 16
Litha er ny på vejen
Hej allesammen.

Tusind tak for alle jeres svar.

Først: § vedr. førtidspensionen, var en fejl, har lige talt med min sagsbehandler i går, og det er en § 18 hun indstiller mig til FP. Så jeg er blevet lovet at jeg senest har svar på pensionen medio marts.

Så nu vil jeg ringe til PFA og håbe de vil give mig henstand til denne dato.

Vedr. TAE osv. har jeg 2 andre forsikringer der venter en afgørelse fra ASK, og ASK venter en afgørelse fra kommunen. Så det hele er endnu engang i kommunens hænder,
så jeg glæder mig til en afgørelse snart, uanset udfaldet!

Tak!
Litha
Litha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 09:48   #26
Litha
Føler sig hjemme på K10
 
Lithas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2008
Lokation: Faxekommune
Indlæg: 36
Styrke: 16
Litha er ny på vejen
Hvordan er chancen på en §18 i forhold til, hvis jeg selv havde søgt een §17?.

Jeg er simpelthen så nervøs lige nu. Hvis jeg har forstået det korrekt.

Worse case Scenario:

Er det sådan at hvis jeg får et afslag og anker det (altså søger en §17), så havner jeg i "det sorte hul" uden indkomst, hvis de giver afslag på anken!

Så, hvis jeg får et afslag er jeg nødt til at, søge et flexjob, jeg ikke ville kunne passe! for så at få flexydelse.

Best Scenario:


Er selvfølgelig at få den FP.

Lyder det til at være rigtigt forstået??

Litha
Litha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 11:50   #27
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Litha,

Sådan som jeg har forstået det er det rigtigt godt at få ftp. søgt på en §18, altså hvor din sagsbehandler indstiller dig til pension. Sagsbehandleren har stor vægt i disse sager og en §18 er ofte bedre i forhold til §17 hvor man enten selv søger eller søger på det foreliggende grundlag. På §17 har man jo umiddelbart ikke 100 % sin sagsbehandler i ryggen. !!

Såvidt jeg kan forstå er du pt. på ledighedsydelse fra dit fleksjob ?. Jeg er ikke så skarp i om du ryger tilbage herpå ved evt. afslag på ftp. eller om du ryger på kh. Der må andre lige komme til.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 12:34   #28
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Hvis du får afslag på pension som er søgt i henhold til § 18 og anker den så er det ikke det samme som at søge om pension i henhold til § 17, det er "bare" en anke.

Man kan også få afslag på en pension som er søgt i henhold til § 17, og det kan man selvfølgelig også anke.

Som jeg har forstået hele diskussionen om problematikken omkring at anke et afslag på fp (når man er på ledighedsydelse), så sker der ikke noget ved at du får afslag på fp, derved mister du ingenting, problemet opstår først hvis du anker afslaget, fordi kommunen så kan vurdere at du ikke selv mener at du står til rådighed for et fleks-job.

D.v.s. at hvis du får afslag på fp så kan du sådan set "bare" lade være med at anke afslaget og fortsætte med at få ledighedsydelse (som vist er bedre en fp hvad økonomi angår) og sige ja tak til alt hvad kommunen vil tilbyde dig af job, kurser o.l..
At du så ikke er i stand til at opfylde kravene i det de sender dig ud i er så en anden snak, hovedsagen er at du ikke nægter noget som helst.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 12:50   #29
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Jeg modtog også et sådan brev, kort tid efter min sidste ansættelsesdag. Der stod bla. at de anbefalede, at man tog kontakt til dem.

Det gjorde jeg så og fik besked om, at forsikringen er gældende 1 år frem, hvor du ikke betaler og derefter skal man så selv tage stilling til, hvad der skal ske.

Jeg har besluttet mig for, at den er værdifuld for mig endnu og vælger til den tid, at indbetale selv - dog det mindste jeg kan. Min sag er sikkert ikke afsluttet inden da og hvis det viser sig, at jeg kunne have haft udbytte af forsikringen, så er jeg sikker på, at jeg vil fortryde at jeg ikke prioriterede den.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 12:51   #30
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nogen herfra har søgt pension og fået afslag og de er så røget tilbage til ledighedsydelse også selv om de har anket deres afslag ..

Mange kommuner bruger at true med at hvis du får afslag så mister du din ledighedsydelse men hvis man ikke nægter at arbejde står man til rådighed forudsat kommunen kan finde et job hvor de skånehensyn man så har som flekser er opfyldt ..

derfor skal man aldrig sige nej til fleks altså nægte at arbejde for så er det kontant hjælp , bor du i en af de kommuner der ynder at true med ledighedsydelse så skal du hevise dem til
Citat:
§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde, og
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 3 og 4.
Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse.
Stk. 4. Afslår modtageren et rimeligt tilbud om fleksjob, kan der ikke udbetales ledighedsydelse til modtageren i 5 uger. Hvis modtageren 2. gang inden for en periode på 12 måneder afslår et rimeligt tilbud om fleksjob, mister modtageren retten til ledighedsydelse. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. En person, der efter stk. 1, nr. 4, og stk. 3 og 4, har mistet retten til ledighedsydelse, kan igen få ledighedsydelse, når den pågældende på ny opfylder kravet i § 74 a, stk. 3.
Og her skal du så have at vide efter hvilke § de mener du ikke er til rådighed for et job , flere herinde har haft gavn af at henvise til den ...

Jeg har så fået følgende fra min kommune af ...


Citat:

Jeg oplyste til dig - at du kan modtage ledighedsydelse - hvis socialafdelingen giver afslag på førtidspension og du klager over afgørelsen til Statsforvaltningen. Denne oplysning er desværre ikke korrekt - hvis borger klager over afslag på førtidspension - så tolkes lovgivningen - at borgeren ikke ser sig som tilrådighed for et fleksjob og således ikke opfylder betingelserne for at modtage ledighedsydelse. Der forefindes, såvidt jeg er orienteret ikke nogen konkrete princip afgørelser herom.
Jeg beklager, at jeg har fejlinformeret dig herom.
Men det er langt fra sikkert at din kommune tænker på samme måde, her tror jeg mere det er tale om at min kommune mener at de lige så godt kan tage en anke med mig (de ved at jeg vil anke ) og dermed se om ikke de kan finde et lille hul til at spare på alle dem der kommer efter og søger pension .. jeg vil jo klart gå hele vejen hvis jeg får afslag på pension ...

Som de andre skriver så er det altid bedre at kommunen skriver og indstiller til pension selv om det ikke er lig med at man bliver tilkendt pensionen ...

men bedre det står man altid kender godt den med usikkerhed i ventetiden jeg har selv min sag i gang pt og venter på at den bliver indstillet (af kommunen ) men det de så har skrevet til mig har skam fået mig til at se alle mulige andre muligheder for hvorfor jeg skal have afslag man bliver jo lidt parnoid i det her system
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fået brev pruttenQ34 Spørgsmål ang fleksjob 15 19-12-2012 02:08
Idag kom så brevet.<har fået min fp!! ;)) Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 42 15-12-2012 23:35
Fået brev Jøsses Alt det andet 0 05-03-2011 13:57
har fået brev i dag om kronikerbevilling MTVRV1 Alt det andet 4 26-02-2011 22:11
Jeg har fået føp. Idag kom brevet fra kommunen fridusen At søge førtidspension 24 10-09-2010 10:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension