K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-11-2014, 20:20   #11
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal ikke lade dig slå ud af at have mistet synet på det ene øje. Ved af erfaring, at man kan klare mange job med kun syn på et øje og afstandsbedømmelsen kan absolut også være intakt. Der kan selvfølgelig være job, hvor der kræves optimalt syn fx pilot og erhvervskørekort, men man er selvfølgelig mere udsat med kun syn på et øje.
Du kan evt kontakte dkblind.dk og garanteret få gode råd.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 20:21   #12
kenneth.E
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
kenneth.E er ny på vejen
akvamarin ja jeg er på dagpenge

jeg har tilmed spurgt om muligheder for omskoling ,og der får jeg så af vide at det kan jeg da godt hvis jeg selv vil betale for det ,og det har jeg jo ikke lige mulighed for at finansere på dagpenge
kenneth.E er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 20:39   #13
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Kenneth
Det gør mig særdeles ondt på dine vegne at høre du har mistet synet på det ene øje og jeg forstår hvor bange du er for fremtiden.
Jeg har desværre selv oplevet svære synsskader!

At miste synet 100% på det ene øje udløser en men erstatning på 20%. Erstatningen kan øges hvis du i forvejen har svært nedsat syn eller anden skade/nedsat syn/gener på det andet øje.
Er dette tilfældet ?

Hvis det tilbageværende øje er fuldt funktionsdygtigt vil men erstatningen ikke kunne øges.
(svaret er ud fra egen erfaring med svære skader på synet og du vil også kunne læse om erstatning på ASK for beskadigelse at to dele f.eks. arme, hørelse, syn hvor erstatningen øges som f.eks. 20% men erstatning for skade på et øje og 100% menerstatning for skade på begge øjne, osv.)

Hvorfor kan du ikke bruge din uddannelse og køre truck ?
Hvis du stadigvæk har tilladelse til at køre bil vil du have særdeles svært ved at argumentere for ikke at kunne køre truck ?

Erhvervsevnetab er en økonomisk kompensation for dit fremtidige indtægtstab.
Der skal være et konstateret økonomisk tab, som kan opgøres til min. 15% for der kan udbetales erhvervsevnetab.

Er du i kontakt med "hjælpemiddelcentralen for synshandicappede" eller fungerer dit højre øje uden hjælpemidler ?

M.h.t. et svar du har fået kan jeg oplyse at du ikke vil kunne opnå "Erhvervskort" til bus og taxi med kun syn på et øje.

Der er stor forskel på krav til erhvervskort og kørekort til bil.

Hilsen lgkh62

Note: en hjemmeside for synet http://www.vos.dk/
Jeg kan anbefale du under brochurer finder "TRAFIKSYN" http://www.vos.dk/brochurer/
Under brochuren "svagtsynshjælp" finder du adresser på Synscentralerne hvis du får brug for det.

Sidst redigeret af lgkh62; 11-11-2014 kl. 21:51.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 20:45   #14
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Når du er på dagpenge fra a-kassen accepterer de dig jo også som stående til rådighed for arbejdsmarkedet. Er du stadig ansat, kan du måske få andet job i firmaet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 21:23   #15
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kenneth.E Se meddelelser
gisne nu tænkte jeg mere på i forhold til jobcenteret ,hvad har jeg af rettigheder? for jeg er på ingen måde blevet taget seriøs af min sagsbehandler på jobcenteret ,som efter at jeg havde fortalt hende om mit mistede syn første gang, nærmest på tvang mig at tage et kursus ,hvor kørsel med entreprenør maskiner var en del af forløbet, hvilket jo langtfra er hensigtsmæssigt når jeg jo har problemer med afstandsbedømmelsen
Nu spurgte du jo ind til erhvervstabserstatning, så det svarede jeg til.

Hvis du modtager dagpenge fra A-kassen, er du ledig med samme rettigheder som alle andre ledige.

Så længe du står som ledig til et fuldtidsjob uden sygemelding eller dokumenterede skånehensyn, tror jeg ikke at du skal regne med at jobcenteret vil sætte noget i værk ifht til at udrede evt. Skånehensyn - for når du modtager dagpenge, så er du også til rådighed for arbejdsmarkedet på fuldtid.

Har du talt med din A-kasse/fagforening - de må også kunne råde dig?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 21:29   #16
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af kenneth.E Se meddelelser
job du mener så at det er forsvarligt at køre lastbil eller bus når man har problemer med sin afstandsbedømmelse ,så forstår man jo bedre alle de højresvings ulykker
Ja, det mener jeg faktisk.

Jeg mistede synet på venstre øje for omkring 20 år siden og har stort set bevaret alle mine kørekort. Jeg blev (ved en fejl) frataget mit store erhvervskørekort men bevarede det lille (taxi) som efterfølgende er blevet fornyet afskillige gange (senest i 2012)

Jeg har tilladelse til A (motorcykel), B (personbil), C (lastbil), D (bus) og lille erhvervskort og har aldrig haft de store synsmæssige problemer med at føre personbil, lille hyrevogn eller motorcykel.

Kom lige i tanke om at synskravene til lastbil/erhverv blev ændret for 'nogle år' siden og at kørekort til disse kategorier nu kræver syn på begge øjne. Jeg er ikke omfattet af de 'nye' regler da jeg erhvervede mine kørekort før et bestemt årstal.

Jeg mener nu stadig, at det er fuldt ud forsvarligt, og er 100% sikker på at jeg ville få frataget et par tilladelser hvis andet skulle være tilfældet.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 21:49   #17
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Ja, det mener jeg faktisk.

Jeg mistede synet på venstre øje for omkring 20 år siden og har stort set bevaret alle mine kørekort. Jeg blev (ved en fejl) frataget mit store erhvervskørekort men bevarede det lille (taxi) som efterfølgende er blevet fornyet afskillige gange (senest i 2012)

Jeg har tilladelse til A (motorcykel), B (personbil), C (lastbil), D (bus) og lille erhvervskort og har aldrig haft de store synsmæssige problemer med at føre personbil, lille hyrevogn eller motorcykel.

Kom lige i tanke om at synskravene til lastbil/erhverv blev ændret for 'nogle år' siden og at kørekort til disse kategorier nu kræver syn på begge øjne. Jeg er ikke omfattet af de 'nye' regler da jeg erhvervede mine kørekort før et bestemt årstal.

Jeg mener nu stadig, at det er fuldt ud forsvarligt, og er 100% sikker på at jeg ville få frataget et par tilladelser hvis andet skulle være tilfældet.
Hej Job
Krav til kørekort fremgår af #13 - gå på link og find brochuren "trafiksyn". Her fremgår gældende regler.
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2014, 23:16   #18
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
Hej Job
Krav til kørekort fremgår af #15 - gå på link og find brochuren "trafiksyn". Her fremgår gældende regler.
Hilsen lgkh62
Jeg kender godt gældende regler. Det ser dog ud til at synskravene i 2012-loven er skærpet lidt i forhold til 2009-loven, og at jeg sandsynligvis mister mine C+D kategorier ved næste fornyelse, men dog får lov til at beholde det lille erhvervskort da det er erhvervet før 1/7-1996

De forskellige helbredskrav til kørekort er (også) beskrevet i Bilag 2 i Bekendtgørelse om kørekort.

Jeg har forresten en men-grad på 25% for tabet af et øje, så din tidligere påstand "Hvis det tilbageværende øje er fuldt funktionsdygtigt vil men erstatningen ikke kunne øges." holder ikke altid stik. Min men-grad blev i første omgang vurderet til 20% og efterfølgende sat op med 5% da jeg, ved hjælp af 'gode billeder' fra en professionel fotograf, kunne dokumentere at skaden/ulykken havde gjort mig en del grimmere - kaldes også vansir.

Citat:
Oprindeligt indsendt af kenneth.E Se meddelelser
hej peter min tilknytning til jobcenteret er at jeg er almindelig arbejdssøgende da min arbejdsskade sag først lige er blevet del afgjort ,den er blevet accepteret som en arbejdsskade med en men grad på 20 % erhvervsevne tabet er stadigvæk under behandling hos arbejdsskadesstyrelsen
Hvornår mistede du synet på venstre øje? Kunne være rart at vide, da 'mono syn' godt kan tage lang tid at vænne sig til, herunder manglen af den 'normale' afstandsbedømmelse.

Af samme årsag frarådes bilkørsel i de første 6 måneder - i mit tilfælde gik der vist kun 5 måneder inden jeg igen sad bag rattet.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 01:34   #19
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
"
Citat:
Oprindeligt indsendt af job;
Jeg har forresten en men-grad på 25% for tabet af et øje, så din tidligere påstand "Hvis det tilbageværende øje er fuldt funktionsdygtigt vil men erstatningen ikke kunne øges." holder ikke altid stik. Min men-grad blev i første omgang vurderet til 20% og efterfølgende sat op med 5% da jeg, ved hjælp af 'gode billeder' fra en professionel fotograf, kunne dokumentere at skaden/ulykken havde gjort mig en del grimmere - kaldes også vansir."
Hej Job
Du er blevet tilkendt erstatning efter A.5.10. tab af synet på et øje med komplikationer vansir på side 30 jf ASK´S mentabel. Se link.

Hej Kenneth
For at få øget erstatningen skal der være komplikationer f.eks. smerter, vansir osv. eller jf. punkt 5 om skader på "parrede organer" jf side 20 i mentabellen.
Et mistet øje uden komplikationer = erstatning 20%.

http://www.ask.dk/da/Selvbetjening/Mentabel.aspx

Sidst redigeret af lgkh62; 12-11-2014 kl. 01:51. Årsag: problem med link
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension