K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2012, 08:44   #1
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
V: Halver dagpenge for de unge

taget fra dr 1
Venstre vil have ledige på op til 30 år, til at klare sig for halv dagpengesats eller kraftigt nedsat kontanthjælp. Det skriver Berlingske.

Mens regeringen arbejder med sit udspil til en reform af kontanthjælpen, så fremsætter Venstres arbejdsmarkedsordfører, Ulla Tørnæs, et konkret forslag:

Aldersgrænsen for, hvornår man får de nedsatte ungeydelser, skal hæves fra 25 til 30 år.

- Det vil være et centralt element, vi vil bringe med os til forhandlingerne, siger Ulla Tørnæs, som peger på, at der er stor ledighed i netop denne aldersgruppe.

Forslag fra Arbejdsmarkedskommissionen
Forslaget blev oprindeligt fremsat af Arbejdsmarkedskommissionen i 2009. Det indebærer, at dagpengemodtagere mellem 25 og 30 år får halveret dagpengene, som unge under 25 år får det i dag.

Kontanthjælpsmodtagere mellem 25 og 30 år vil maksimalt kunne få udbetalt 6660 kr. i kontanthjælp mod 10.335 i dag. Forsørgere og visse andre grupper er undtaget.

Vil indbringe en halv milliard
Forslaget vil ifølge Beskæftigelsesministeriet indbringe statskassen en halv milliard kroner om året og ventes at øge arbejdsudbuddet med 2000 personer.

Mens Socialdemokraternes beskæftigelsesordfører, Leif Lahn Jensen, klart afviser Venstres forslag, vil regeringen ikke forholde sig til det forud for forhandlingerne.

- Jeg er først og fremmest optaget af målet om at flytte unge fra kontanthjælp til uddannelse og derefter til selvforsørgelse. Det mål er så vigtigt, at vi bliver nødt til fordomsfrit at diskutere, hvad det er for midler, der skal til. Det, jeg vil advare Venstre mod, er at tro på, at det er ydelserne, der gør det alene, siger beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).

Den konservative gruppeformand, Benedikte Kiær, kalder forslaget "interessant", mens Enhedslistens gruppeformand Per Clausen ser det som "dødsstødet" til a-kasserne:

- Vi er ikke tilhængere af at sende flere ud i fattigdom
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 09:10   #2
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Skulle de ikke hellere få skaffet nok jobs inden de tvinger folk ud i dem... Man kan jo ikke tvinge folk ud i arbejde der ikke er der. Heller ikke med lave ydelser!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 09:21   #3
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
God idé, for overlever folk ikke deres ungdom, så sparer vi jo også i den anden ende.

Hvad der er sparet er tjent !
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 09:24   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja skulle de ikke heller give tilbud om behandling frem for at sende unge ud i ingen ting
Der er ikke arbejde nok til psykisk syge
Jeg er da ikke blevet mere rask fordi jeg er uden indtægt
Så den tankegang som V har,holder ingen steder
Hvis man gerne vil være en del af systemet, så er man da først syg

Jeg vil komme med den påstand systemet er med til gøre folk mere syge
Fordi man ikke kigger på den syge,men udelukkende på økonomi

Det viser bare gang på gang de fleste i folketinget ikke ved noget som helst hvad der sker i et jobcenter
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 09:37   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
folk med børn undtaget, så er vi jo sikker på alle får børn om de har lyst eller ej.
Lyder helt vildt, alså kan man ikke købe et hus, før man bliver 30, for banken vil ikke låne til folk som ikke er garanteret en indtægt og hvis du har et godt job men er under 30 kan du ikke sige du er stabil indtægt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 10:51   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Typisk populær politik affødt af fattigdomsdebatten. Venstre rammer plet hos vælgerne - og soc.dem. sejler stadig derud af... Som næsebjørn skriver, skulle de tage at skabe jobs i stedet for. Eller gå foran med et godt eksempel og halvere deres egne lønninger!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 11:51   #7
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Ja, inden de er færdige med at ødelægge alt velfærd er alle virksomhedder og jobs flyttet ud af landet. Ikke fordi der ikke er arbejdskraft men fordi de tåger rundt og har travlt med de forkerte ting. Og så er der slet ingen penge til velfærd og de kan starte forfra med at skære. Så er det ikke kun førtidspensionister og efterlønnere og kontanthjælpsmodtagere. Så er det børnefamilier, veje og sygehusvæsen... At tvinge FP og andre ud i jobs der ikke er der holder simpelthen ikke. Men det er da sikkert en god måde til at flytte fokus fra hvad der VIRKELIGT er galt!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 15:29   #8
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Ja, inden de er færdige med at ødelægge alt velfærd er alle virksomhedder og jobs flyttet ud af landet. Ikke fordi der ikke er arbejdskraft men fordi de tåger rundt og har travlt med de forkerte ting. Og så er der slet ingen penge til velfærd og de kan starte forfra med at skære. Så er det ikke kun førtidspensionister og efterlønnere og kontanthjælpsmodtagere. Så er det børnefamilier, veje og sygehusvæsen... At tvinge FP og andre ud i jobs der ikke er der holder simpelthen ikke. Men det er da sikkert en god måde til at flytte fokus fra hvad der VIRKELIGT er galt!
Egentligt ikke, dette her er i kategorien af tiltag der burde være taget i en højkonjunktur for at skabe mere arbejdsløshed,og dermed et lønpres. Altså ikke i form af økonomiske sanktioner, til dem der ikke kan arbejde, det hjælper sådan set ikke noget men at bruge penge på dem som kunne så de ku' sende et par tusinde ansøgninger afsted og holde lønnen nede hos de andre. Man ku' også have sat momsen op, og hævet skatterne for at regulere forbruget dengang. Men ansvar er jo noget andre skal tage, efter valget.

Det gjorde man ikke i 2001-2008 hvilket skabte en lønbobbel af dimensioner. Selv Bernstein var ude og beklage sig over den lave arbejdsløshed dengang. (Så kan man jo tænke lidt over, at arbejdsløshed er samfundsgavnligt som regulator af konkurrenceevnen på den måde.. )

Det er også årsagen til den 'ulighed' der er skabt i det sidste årti. Ikke fordi de fattige er blevet fattigere, de relativt lave overførselsindkomster har sådan set bare fulgt FPI, men fordi de arbejdende har fået alt for meget i lønningsposen hvilket også har svækket konkurrenceevnen og dermed fået arbejdspladser til at smutte andre steder hen så er der kommet en meget større margin forskel på de to grupper.. Så det rammer lige dobbelt tilbage når man ikke fører en ansvarlig økonomisk politik, men bare lader ****et løbe amok som Hr. Fjogh gjorde med sin udmelding om at man måtte skrive de økonomiske lærebøger om.

Nu er det så et fedtspilleri om, at de fattige skal betale for forbrugsfesten og friværdifrikadellerne som vist brændte af nu hvor tømmermændene har indfundet sig - en fest selvsamme vel at mærke aldrig var inviteret til. Men man må jo sige, at det er næsten morsomt at høre på efterhånden, som en eller anden holbergsk komedie hvor man gør det omvendte af hvad man burde gøre. Selvom en ekspansiv finanspolitik ikke vil have nogen effekt når man har gravet hullet så meget desto dybere i løbet af den forudgående højkonjunktur. Så det er ligegyldigt hvad man gør efterhånden, den økonomiske depression venter forude.

Jeg har dog et bedre forslag så depressionen kan kureres i løbet af en fem års tid, fjern rentefradraget, fastfrys alle skatter i %, kapitalgevinster på boliger med, og sæt momsen op på luksusvarer - så bli'r der heller ikke slået hul i nationaløkonomien med græske tilstande og et tabt skatteprovenu for rentefradrag til følge NÅR renterne stiger igen. Om det så kommer med lidt Moody's Blues eller fordi man kan sælge sit ragelse igen er ret beset ligegyldigt.

Nåh, jeg skrider alligevel fra landet. Og jeg kan se på det hele, at det vist er ved at være i sidste øjeblik. Når en uudddannet, tilfældig mand fra den lokale galeanstalt ka' se't så ve' man det æ helt gal'
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 17:48   #9
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
De kommer vel bare med at udspil.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 20:01   #10
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vej86 Se meddelelser
De kommer vel bare med at udspil.
Nej, de pisser op af nogen og siger de lugter. Der er ikke noget 'udspil' over det.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syg dagpenge kayjay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 06-10-2013 08:44
Fra sygedagpenge til dagpenge..?? Uldummerne Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 19-01-2012 10:42
fra SDP til alm. dagpenge imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 13-01-2012 11:42
Ret til dagpenge fra a-kasse Marian Spørgsmål ang fleksjob 11 29-04-2011 07:51
Dagpenge thmn Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 13-04-2011 18:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension