K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2010, 19:04   #1
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
Spørgsmål til arbejdsevnemetoden

Hej.
Jeg har tidligere skrevet tråd d. 27/10 og senest d. 23/11.

Sagen er nu den at jeg tidligere skrev at men ikke ville tildele mig en revalidering til den ønskede udd. men efter endnu en skriftlig argumentation er systemt vendt om, og man vil nu gerne tilbyde mig denne udd.

Optagelsekravet dækker jeg, men da det rigtig mange år siden jeg har siddet på skolebænken havde jeg spurgt om jeg inden opstart af nye hold (sep 2011) kunne få en forrevalidering til at tage noge ½ årlige fag på VUC.

Dette har jeg netop fået nej til, men vil istedet kræve at jeg kommer ud og følger det erhverv som jeg gerne skulle ende ud i efter endt udd. De forlanger at de bliver på fuldtid, og det også kaldes en forrevalidering efter arbejdsevnemetoden.

Sagen er den at jeg allerede nu ved at jeg efter 2 års sygdom ikke vil kunne klare 37 timer om ugen lige fra dag 1.
Jeg har om 2 md fået sygdp i 2 år.

Det jeg nu så har fået besked på er :

Hvis jeg ikke kan klare fuldtid under forrevalidering så er det bare ærgeligt og jeg ryger så direkte på kontanthjælp (som jeg ikke kan få). ER dette korrekt ?.

Oveni denne besked fik jeg så også oplyst at hvis jeg når jeg engang kom i gang med den endelig udd. på revalidering måtte afbryde denne udd. så ville jeg også ryge direkte på kontanthjælp, altså ingen hjælp. ER dette korrekt ?

Det meste triste for mig lige nu er at jeg desværre idag har været til kontrol for min kræftsygdom, og det er desværre mulighed for at der igen er noget på vej. Dvs. at jeg inden længe bliver indkaldt til en biopsi/ celleprøve.
Hvordan er jeg stillet hvis jeg igen skal i et nyt behandlingsforløb. (har jo snart gået sygemeldt i 2 år). Fra jan. er jeg nok i forrevalidering efter arbejdsevnemetoden, og jeg bliver vel nok først undersøgt der, er forholdt anerledes omkring sygemelding hvis jeg er kommet igang med denne forrevalidering ?.

Skulle om nogle dage modtage en jobplan som jeg skal skrive under, hvorefter jeg bliver sat sammen med en jobkonsulent, og skulle jeg vælge ikke at skive den under så er det vist også på kontanthjælp (som jeg ikke kan få).

TAK for Jeres tid
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2010, 19:30   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fandt lige denne information

Kære Mickey.

Fremover bliv på din tråd, så bliver det lettere at råde dig.

http://www.dukh.dk/netradgivning/arb...revalidering-1

Men tiden er vel inde til at der skal udarbejdes en handleplan

Læs lidt om det her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15760

Sygedagpengestop tager du op når du kender resultatet af dine nærmeste undersøgelser
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

hvor der nævnes:
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Der skal nok komme flere råd.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-12-2010 kl. 19:33.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2010, 19:43   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Hvis jeg ikke kan klare fuldtid under forrevalidering så er det bare ærgeligt og jeg ryger så direkte på kontanthjælp (som jeg ikke kan få). ER dette korrekt ?.

Oveni denne besked fik jeg så også oplyst at hvis jeg når jeg engang kom i gang med den endelig udd. på revalidering måtte afbryde denne udd. så ville jeg også ryge direkte på kontanthjælp, altså ingen hjælp. ER dette korrekt ?
Ja og ja.

Der bliver lagt en plan over din revalidering følger du ikke den plan er du ikke berettiget til revaliderings ydelse, sådan er det altså.

MEN det er ikke så firkantet igen

Hvis du bliver langtidssyg på ny sygdom, end noget der allerede er registreret, på dig, og du har optjent retten til sygedagpenge, så skal du have den ydelse, og ikke KHJ.

Du må have kortere afbrydelser, det der kortere er afbrydelser på op til 6 måneder, dvs får du brug for en indlæggelse, og lægerne siger at du er fit for faite om 3 måneder, kan kommunen IKKE betrakte det som at du afbryder (eller ikke følger) din revaliderings plan.

Kommer der en ændring i din situation, SKAL kommunen tage din plan op til revidering, og se på om den skal ændres (det sker bare stort set aldrig, jeg har ikke hørt det ske endnu)

Lige så skal du være opmærksom på at du efter endt reva, kun kan få "støtte" tror det er 3 måneder, der efter heder det KHJ... det at blive revalideret er som udgangspunkt det samme som at raskmelde sig selv (og man har IKKE ret til sygedagpenge, før den er optjent igen, dvs arbejde)
Det er der naturligvis også undtagelse fra, for man kan altså godt revalideres til et fleksjob, det kræver så men bare at det er indarbejdet i planen, MEN det er altså næsten umuligt at få lov at få indflydelse på ens plan, man får bare et standart dokument stukket op i snotten med besked om at skrive under.

Af love er det lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik, samt vejledningerne der til, du bør sætte dig ind i, god fornøjelse.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 06:40   #4
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
Go morn.

Tak for de svar der er kommet indtil nu.
Beklager at jeg ikke lige har fattet den med at følge tråden (til phhmw og nok flere

Hold da op hvor kan man blive forvirret, men den info der kommer, og det hat kørt rundt i ansigtet hele natten.

Det som man kalder handelplan er det ikke det samme som en jobplan ?.

Hvis ja, så er det netop sådanne en jeg skal skrive under.
Er det noget jeg skal være specielt opmærksom på inden underskrift ?.

Er det korrekt forstået udfra LUM´s svar at såfremt jeg ikke klare forrevalideringen / efter arbejdsevnemetoden og de 37 timer om ugen, så ryger jeg på KHJ ?, og kan så glemme alt om den revalidering til ny udd. som jeg er bevillget og som starter til sep. 2011 ?.

Som nævnt skal jeg muligvis igen igennem en operation og mulig efterbehandling for ny kræft, og når jeg nu snart har gået på sygedp i snart 2 år, kan mine sygdp så forlænges yderligere ?.
Ved godt at der i phhmw´s svar er link til lovgivningen, men måske forstår jeg den ikke helt, for er alle disse forlænges muligheder ikke udtømte, når man allerede har fået forlænget sygdp, eller kan der stadig forlænges ?.
Hertil skal sige at jeg selvfølgelig ikke håber på ny kræftsygdom, men jeg har også et par små unger og en kone på SU at tænke på, og er sådanne at jeg ikke kan forlænges hvis det uheldige skulle ske at der er ny kræft. og det hedder KHJ som jeg ikke kan få, så bliver det godt nok ikke nemt.

Kan jeg kræve at alle mine tidligere mail bliver lagt ind i min sag ?.
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 09:29   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Før du skriver under på job-planen, kan du skrive dine forbehold, og poientere at regner med at du er bevilliget revalideringen, selvom forrevalideringen måske af sygdomsårsager ikke kan gennemføres.(dette må du gøre i hånden).

Derefter sætter du din underskrift, sørger for stempel på, og kopi af det hele til dig selv.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 09:33   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Er det noget jeg skal være specielt opmærksom på inden underskrift ?
Ja at du ser hele den plan der er blevet lagt, og ikke skriver under på den, hvis du ikke er enig i den.
Som jeg skrev så har de en tendens til at nøjes med at stikke standartformularen op i snotten på folk og bede dem skrive under på den, uden at folk ser den nedskrevende plan.

Citat:
Er det korrekt forstået udfra LUM´s svar at såfremt jeg ikke klare forrevalideringen / efter arbejdsevnemetoden og de 37 timer om ugen, så ryger jeg på KHJ ?, og kan så glemme alt om den revalidering til ny udd. som jeg er bevillget og som starter til sep. 2011 ?.
Efter som at det er en samlet plan, og ikke 2 planer med hvert sit mål, så (desværre) ja, altså med mindre du bliver langtidssygemeldt på ny sygdom.
MEN at du måske ikke kommer i gang nu, behøver ikke helt udelukke at du kommer i gang med den udd på en revalidering, der kan sagtens ses på det efter fx endt sygdom igen.

Du er naturligvis bekymret i forhold til måske ny kræft (og behandling der af) det er meget forståeligt.
Har du fremført det problem for din sagsbehandler?? (helst på skrift fordi reaktionen kan få en meget afgørende betydning for din sag) Samtidig kan det gå hen og få konsekvenser hvis du ikke har oplyst om det (hvis det ikke står i din sag)

Jeg tænker at det måske var en ide at du forsøger at få indarbejdet i din plan; hvis nu du skal i behandling igen, at der så står at planen tages op til revision efter fx 4 ugers sygemelding eller hvis du får for meget fraværd.

Nok er det fastsat ved lov at kommunen SKAL revurdere og sagtens kan lave en revaliderings plan om, men der fra og så til at det bliver gjort, der er der desværre i alt for mange tilfælde alt for langt, ofte bruger de det at det netop ikke er indarbejdet i planen.

Citat:
Kan jeg kræve at alle mine tidligere mail bliver lagt ind i min sag ?
Ja, hvis de har betydning for din sag, så SKAL! de ligge der, også det er fastsat ved lov. Men det burde være nok at du i hver enkle mail (brev) lige skriver at du ønsker det vedlagt din sag, men gem naturligvis altid selv en kopi, og husk at en computer kan gå ned, så print altid lige en kopi ud til dig selv og sæt ind i din egen sags mappe
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 10:27   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, let er det ikke.....

Kære Mickey

Du skriver: "Hold da op hvor kan man blive forvirret, men den info der kommer, og det har kørt rundt i ansigtet hele natten."

Du skal øve dig på at slappe af.......du er ikke alene mere men har k10 der kan svare dig på stort set alt. Vi ved godt hvor mange tanker du gør dig. Men du kan ikke forvente det store overblik endnu.

Du har nogle alvorlige ubesvarede spørgsmål...... i den tunge ende.

Som udgangspunkt er det fornuftige mennesker der skal behandle din sag. Vi på k10 beskæftiger os sjældendet med de positive sager men har erfaring i alle de usympatiske små julelege, som en del kommer i kontakt med.

Så nyd dagen..........vi er hos dig, du.

Dagens opgave: tænk over at det er DIG der skal tage ansvar for at ALLE oplysninger ligger i din sagmappe. LUM`s råd om at holde orden i dine kopier skal du følge.

Der findes ingen dumme spørgsmål kun dumme svar!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 11:00   #8
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej,

Synes du skulle finde ud af om enten din fagforening eller a kasse kan hjælpe dig.

Alternativt findes der advokater der vurderer din sag gratis inden i evt laver en aftale.

Har du stadig dagpengeret? Så find ud af hvor længe den gælder. Det kan gøre forskellen hvis du skal søge om forlængelse af SP, hvis du bliver syg under forrevalideringen.....

.......eller om genoptagelse af SP, hvis revalidering afbrydes/standses midlertidig pga sygdom. (udover det halve år)

Alt efter hvor nærtstående et evt nyt sygeforløb er ville jeg afvente lidt hvad og hvornår og hvormeget jeg ville oplyse om, før jeg viste mere.

Så det må være lidt af en vurdering, for dørene skal jo ikke lukkes for dig på forhånd.

Forrevalidering kan godt være mhp på at øge arbejdstiden og fuldtid kan godt være minimum 30 t bare det står i jobplanen.

Men vigtigt som de andre skriver skriv ikke under før du kan godkende nogen planer.

Er ikke sikker på om du kan blive godkendt revalidend forudrettet med afgørelse nu. Så kommunen kunne potentielt stille sig på bagbenene hvis de ville. Hvis din situation er væsentlig anderledes optil den egentlige revalidering.

Vil overhovedet ikke være lyseslukker men det skader ikke at være både bagklog og gå med livrem og seler, hvis du på nogen måde kan sikre dig.

Mvh lady
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2010, 15:26   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til din information....

Mickey, er du ikke den eneste.

Læs disse indlæg om revalidering fra Scleroseforeningen:

http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...alidering.aspx

Hilsen

Du spurgte tidligere: "Det som man kalder handelplan er det ikke det samme som en jobplan ?."
Svaret er ?????..... her ser du beskrivelsen af en Jobplan:

http://avisen.dk/jobhaandbog/jobplan_112971.aspx hvor andre også er i tvivl
http://www.k10.dk/showthread.php?t=10859

Sidst redigeret af phhmw; 15-12-2010 kl. 17:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 21:52   #10
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
BEKLAGER jeg ikke har fået takket Jer der har svaret i dec. men et tæt familiemedlem valgt desværre livet fra, derfor har alting været sat på standby, og blevet vendt op og ned.

Jeg har nu i 2011 været til undersøgelsen/operation for min tidligere kræftsygdom, som jeg får svar på inden længe, men uanset hvor positiv man vil være så, er der altid noget der trække i den anden retning, og udfra snakken med overlægen inden min undersøgelse skulle jeg minimum nok forventet et nyt stråleforløb.

Jeg skulle egentlig til møde med kommunen i den kommende uge hvor jeg skulle underskrive en jobplan/ lave den færdig (egentlig noget jeg har set fremtil), men den kommer jeg ikke til da jeg stadig er for ramt af smerter og hævelser efter min undersøgelse.

Hvordan står jeg nu hvor jeg ikke har nået at fået skrevet jobplanen under. Dette taget i betragtning til at jeg nu har gået sygemeldt i 2 år ?. Og at jeg nok havner i et nyt forløb med en eller anden form for behandling i en periode på måske et ½ år ?
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsevnemetoden supersus Spørgsmål ang fleksjob 5 04-02-2012 00:05
evaluering af arbejdsevnemetoden østerbro Et godt link! 2 21-10-2011 14:31
Arbejdsevnemetoden Tullee Alt det andet 5 06-01-2011 14:48
Lægetyper - arbejdsevnemetoden zuza Lægekonsulenternes Rolle 4 18-02-2008 23:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension