K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2011, 02:03   #1
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
hvad kræver det at få plejeorlov??

som skrevet ovenover hvad kræver dte at få plejeorlov.
min mand har nemlig overvejet at tage plejeorlov, for at hjælpe mig mest muligt når jeg sendes ud i 3 måneders afklaring. for både han og jeg ved hvad det kommer til at gære ved mig.jeg bliver kun istand til at sove og spise- og i den priotering hvis jeg ikke har overskud til begge dele.
jeg kan slet ikke se hvordan han skal klare de 3 måneder hvor jeg blir fra at være meget lidt funktionel herhjeme og knapt kan tage bad selv til at være en grøntsag der ligge ri sengen i alle mine timer herhjemme.. arbejde børn og hus og så mig der kræver fuldtidspleje også. jeg er bange for at han får nok af det hele en dag og siger fra og forlader det hele.

kan det lade sig gøre med "plejeorlov" ovrhovedet? eller er det kun pårørende til døende der kan få det??
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 08:00   #2
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Prøver at hjælpe dig, Ved ikke om det kan bruges!
Citat:
Plejeorlov

Bliver en af dine nærtstående alvorligt syg eller får et indgribende handicap, kan der opstå et ønske om selv at passe vedkommende i hjemmet. Betingelserne og reglerne er forskellige afhængigt af, om det handler om handicap og alvorlig sygdom, eller det handler om pleje af en nærtstående, som er døende.

Formålet med orloven er at få den fornødne ro til at løse de praktiske opgaver og klare de følelsesmæssige belastninger, der er forbundet med alvorlig sygdom.
Pleje af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom

Reglerne om pasning af nærtstående med alvorlig sygdom reguleres af servicelovens § 118. Du har ret til orlov, såfremt betingelserne herfor er opfyldte. Det er dig selv sammen med en sagsbehandler fra kommunen, der vurderer om betingelserne er opfyldt.

Aftalen kan indgås på enten fuld eller nedsat arbejdstid. Din arbejdsgiver skal som udgangspunkt kun betale dig løn for udførte arbejdstimer. Rent praktisk foregår det på den måde, at din kommune ”ansætter” dig som plejer, og du modtager så økonomisk dækning for orlovsperioden fra kommunen. Du kan kun ansættes én gang.

Størrelsen af din plejeløn eller vederlag samt evt. bevilling af anden assistance, knytter sig til den konkrete situation. Udgangspunktet er en løn på ca. 17.000 kr. om måneden. Der betales pensionsbidrag med i alt 12 pct., hvoraf de 4 pct. tilbageholdes i lønnen, mens arbejdsgiveren betaler 8 pct. af lønnen.

Din arbejdsplads skal have besked om din orlov sygdom senest 6 uger før orlovens start, så der er mulighed for planlægning. Du kan få orlov i en periode på op til 6 måneder, evt. opdelt i 2 perioder af 3 måneder
http://www.dbio.dk/forside/ansaettel...dom/plejeorlov

Citat:
Serviceloven §118

§118. En person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse i hjemmet, ansættes af kommunen, hvis følgende betingelser er opfyldt:

1) At alternativet til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet, eller plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde,

2) at der er enighed mellem parterne om etablering af pasningsforholdet, og

3) at kommunen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, der taler imod, at det er den pågældende person, der passer den nærtstående.

Stk. 2. Personen ansættes af den kommune, hvor den nærtstående bor. Lønnen udgør 14.875 kr. om måneden. Der betales pensionsbidrag med i alt 12 pct., hvoraf de 4 pct. tilbageholdes i lønnen, mens arbejdsgiveren betaler 8 pct. af lønnen.

Stk. 3. Personen kan ansættes i op til 6 måneder i sammenhæng til at passe den nærtstående. Aftale om en ansættelsesperiode på mindre end 6 måneder kan ikke efterfølgende ændres. Ansættelsesperioden kan efter ønske fra personen opdeles i 2 perioder af indtil 3 måneder. En deling af ansættelsesperioden, eller aftale om ansættelsesperioder på mindre end 3 måneder, kan ikke efterfølgende ændres. Den samlede ansættelsesperiode kan højst være 6 måneder i alt for den pågældende nærtstående.

Stk. 4. Der indgås en ansættelsesaftale mellem personen og kommunen, hvor de nærmere vilkår i forbindelse med ansættelsesforholdet beskrives, herunder angivelse af, hvem den nærtstående er, periodens længde, arbejdsopgaverne, opsigelsesvarsler m.v. Hvis ansættelsen på grund af undskyldelige omstændigheder afbrydes i ansættelsesperioden, udbetaler kommunen løn til den ansatte i én måned efter udgangen af den måned, hvor ophøret finder sted. Såfremt personen får et andet forsørgelsesgrundlag inden for denne periode, bortfalder kommunens forpligtelse.
http://www.sampension.dk/Forside/Arb...loven-118.aspx

Jeg vil sige jeg tror muligheden er der, men er måske ikke sikker på at kommunen tager jeres ord for gode vare. Vil tro de vil have en udtalelse fra jeres egen læge ell lignende. Er der ingen læger som har frarådet aktivering når det køre dig sådan ned?
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 11:38   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
pleje orlov

du skal nok være dødende før han kan få orlov, i herning kommune kan min veninde får orlov en gang ugeligt, til at hjælpe sin kræftsyge mor.

I vejel kunne min far ikke få det fordi min krætsyge mor ikke lå i sengen, nu er hun død og hun blev aldrig syg nok til han kunne få orlov.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 14:54   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
I vil muligvis have ret til hjemmehjælp i perioden.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 19:48   #5
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Jeg tror stort set, det vil være umuligt at blive visiteret til hjemmehjælpsydelser.
Så længe der er en ægtefælle i hjemmet vil opgaverne typisk lægges over på ham...med minder der er tale om personlig pleje, i de tilfælde er det lettere at blive visiteret.
I dag er uartigt svært at få hjælp i eget hjem. Både gamle og syge mødes med den indstilling, at så længe du kan, skal du selv....også selvom det vil tage dig DAGE at få støvsuget dit gulv(ex) ....du må bare tage det i små bider og tage en tid det tar´


Uha jeg er så taknemmelig for at jeg ikke længere er kommunenes repræsentant i borgernes hjem!!!!
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 09:27   #6
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Umiddelbart ville jeg gætte på, at kommunen ikke ville kunne tilbyde plejeorlov ud fra de beskrevne oplysninger. De psykiske påvirkninger af aktivitering er ikke et varigt handicap, men en stresspåvirkning/symptom.

Man kan også se det på denne måde: hvis du opfyldte betingelserne i Servicelovens § 118, så ville du ikke være i aktiverings-systemet, men i stedet i fleksjob/skånejob/førtidspensions-systemet.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Banken kræver mukke Alt det andet 2 26-06-2009 14:24
Har man ret til plejeorlov velcro Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 5 06-02-2009 15:55
Det kræver næsten en Ph.D...... hutti Alt det andet 11 21-10-2008 21:56
Hva kræver det? sleepflower Spørgsmål ang fleksjob 3 28-03-2007 07:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension