K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-06-2009, 14:27   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fibromyalgi, en sygdom?

Læs følgende hvis du har diagnosen og møder mennesker på din vej som er meget kloge.

Diagnosen fibromyalgi er anerkendt af WHO og indplaceret som en selvstændig diganose i ICD-10 kriterierne under 79.7 "Fibromyalgia". WHO har placeret sygdommen som en fysisk sygdom med kroniske smerter af ikke psykogen karakter. Forskere på Parkerinstituttet skønner, at mindst 50.000 mennesker i Danmark lider af den kroniske smertesygdom fibromyalgi. Der forskes i sygdommen og de derfølgende centralt udløste smerter på meget højt niveau over hele verden, og også her i Danmark, hvor det hovedsaligt foregår på Parker Instituttet på Frederiksberg Hospital og på Center for Sansemotorisk Interaktion på Aalborg Universitet.

Hilsen Peter meget Klog
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-06-2009, 21:51   #2
Angelsbaby
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2009
Lokation: kalundborg
Alder: 43
Indlæg: 24
Styrke: 15
Angelsbaby er ny på vejen
Tak tak tak... Fedt,nu sidder jeg med en klump i halsen... Jeg blev testet,fik diagnosen mundtligt og i papiret ændrede en ret omtalt neurolog så min diagnose... Jeg fik positiv 11 punkter ud af 18 og har stået model til ret så mange blodprøver og røngtenfotos... og fordi der mangler diagnosen på skrift kan jeg pludselig ikke diagnosticeres... egen læges udtalelse... ingen diagnose ingen aflastnings hjælp... tak...
Angelsbaby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2009, 22:12   #3
1507
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 44
Styrke: 16
1507 er ny på vejen
Hej.
Jeg fik stillet diagnosen Fibromyalgi d.11 maj 2009. Det har været en lang sej kamp.
Jeg er positiv på 18 ud af de 18 tender points. Har også været igennem umenneskelig mange blodprøver, røntgen billeder og ture i en MR-scanner.
Utallige fysioterapeuter, kiropraktorer, læger etc. har prøvet at behandle/undersøge mig.
Fik stillet diagnosen af en Reumatologisk overlæge på Ringe Rygcenter da jeg også har en dårlig ryg. Så tak til min dårlige ryg :0)

søg mere info på: Fibromyalgi.dk

Sidst redigeret af 1507; 06-06-2009 kl. 22:18.
1507 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 14:07   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Se lige her hvad Lars Løkke daværende sundhedsminister mener om fib inden i glæder jer for meget , jeg skrev det i en lang skrivelse for nogen dage siden men ser nu at det slet ikke er her , gad vide hvad hulen jeg har lavet

Nå men jeg prøver lige igen men bliver nok ikke lige så uddybede som første gang


I 2006 fik Lars Løkke følgende spørgsmål ..

Kan ministeren bekræfte, at WHO med tildeling af selvstændig diagnosekode placeret under "Diseases of musculoskeletal system and connectiv tissue" (M79.7 Fibromyalgia) har godkendt fibromyalgi som værende en fysiologisk sygdom med kroniske smerter, og oplyse, om man med baggrund i WHO`s anerkendelse også i Danmark anerkender fibromyalgi som en fysiologisk sygdom med koniske smerter?



Her er så et lille uddrag af hans svar her


Jeg kan således ikke bekræfte, at WHO’s klassifikation indebærer ”godkendelse” af fibromyalgi som værende en fysisk sygdom med kroniske smerter.

I kan læse det hele her http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...5663/index.htm

Det er nok de sædvanlige her til lands man skal ikke risikere at man kan kalde noget et fysisk sygdom med chance for at mange flere får anerkendt deres sygdomme ....

Jeg kan sagtens følge jer , fik selv diagnosen for et par måneder siden men er så "heldig" at min er sekundær (kommet til pga mange andre sygdomme og udtrætning af kroppen ) så derfor har jeg stadig mine målbare sygdomme at holde mig til

Nu er svaret her fra 2006 så måske man skulle skrive til sundhedsministeret og høre om den nye sundhedsminister stadig hævder at det ikke er en fysisk sygdom , der er kommet meget mere forskning til siden bla omtalt
Citat:
Johns Hopkins Medicine udsender jævnligt nyhedsbreve med henblik på at sætte særligt fokus på en lidelse eller et livsstilsemne af betydning for samtiden. Denne gang drejer det sig om en artikel for at gøre opmærksom på en helt ny, vigtig specialrapport, der er tilgængelig fra Johns Hopkins Health Alerts.

Artiklen gør op med den tidligere opfattelse, at fibromyalgi er en psykisk tilstand, den og slår fast, at læger nu har forstået, at fibromyalgi involverer centralnervesystemet og ikke ”sidder mellem ørerne”.

Det bliver bl.a. nævnt, at det medicinske samfund endelig har anerkendt og opfatter fibromyalgi som en enestående tilstand.

Artiklen gør klart, at til trods for at selve årsagen endnu ikke er kendt, så har man påvist, at fibromyalgipatienter har overfølsomme smertereceptorer i hjernen og endvidere har et højt niveau af neurotransmittere, der dirigerer smertesignalerne.
Læs mere og læs hele artiklen her http://www.fibromyalgi.dk/index.php?page=nyheder

Der findes også et debat forum for folk med fib det finder i her www.fibronet.dk
  Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 12:23   #5
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
Dumt spørgsmål skal ind på ouh og checkes for fibromyalgi. Skal åbentbart først snakke med en sygeplejerske, der vil tage blodprøver måske røngent og snakke med mig.
Fibromyalgi kan da ikke ses hverken på røngent eller i blødet
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 13:02   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er lige så meget for at udelukke andre sygdomme som kan have samme symptomer og som evt kan måles i blodet
  Besvar med citat
Gammel 12-11-2009, 10:56   #7
kelstrup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: odsherred
Indlæg: 40
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
kelstrup er ny på vejen
jeg fik konstateret fib. i 2007 i samtlige punkter. hos dygtig professor Henning Bliddal.
efter 3-4 års hård kamp med kommunen.
Han og Bente Danneskjold er de dygtigste indenfor denne sygdom. Når man så stikker de papirer i hovedet på kommunen, kan de intet gøre da de godt ved det er korrekt når disse personer udtaler man har sygdommen.
Vil lige indskyde at hvis man evt. skal opereres senere i livet - skal man overveje kraftigt om det er det værd, da det forværrer sygdommen meget.
kelstrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2009, 11:04   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej,

Hvordan diagnostiseres sygdommen. ? Jeg har konstante smerter, men de hænger også meget sammen med det psykologiske. Fx. forsvinde de også hvis jeg får et par glas rødvin eller holdes mere fra døren hvis jeg dyrker motion. Smerterne er der dog altid, som et jernkorset omkring kroppen, primen i armen, prikken i munden, svimmelhed og lign. Kunne der være noget fibro over dette og hvordan stilles diagnosen så ?.

KH. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2009, 11:08   #9
kelstrup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: odsherred
Indlæg: 40
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
kelstrup er ny på vejen
jeg ved ikke om det ku være det.
Jeg ved den værste årstid for mig er efterår/vinter. fugtigt vejr.
Jeg har masser af dage hvor jeg næsten ikke kan vride en klud uden det jager i hele skroget.
Har tidligere prøvet spinning og vandgymnastik men måtte holde op pga. smerter
kelstrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2009, 11:39   #10
Fodfolket
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Lokation: silkeborg
Indlæg: 246
Styrke: 0
Fodfolket er ny på vejen
jeg ved ikke om jeg skal oprette min egen tråd, men så er der jo nogen af de super seje folk som kan gøre det for mig.

jeg vil lige spørger om hvem man skal henvende sig til hvis man har mistanke om at det er fibromyalgi der er årsagen til en smerter
Fodfolket er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fibromyalgi Dinky67 Et godt link! 2 14-08-2011 18:34
HSP - fibromyalgi DortheJ Alt det andet 1 28-03-2011 16:56
Fibromyalgi og TMJ Ragdoll Den nyttige viden vi alle har 0 02-08-2009 14:16
Fibromyalgi zuza Et godt link! 8 03-06-2008 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension