K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2010, 20:16   #11
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tin64 Se meddelelser
Andersine85, tak for den direkte udmelding.

Nu jeg ser, at du arbejder med sygedagpengesager til daglig, kan du så svare på, om det er korrekt, at jeg kan give min sagsbehandler skriftlig meddelelse om, at jeg vil klage over kommunens nuværende afgørelse indenfor de fire uger, og så - efter de fire ugers frist - indgive selve klagen med diverse underpunkter? Og hvilken paragraf kan jeg henholde mig til?

Altså snakker du om den partshøring man får først, og så den efterfølgende afgørelse?
Du kan i hvert fald godt komme med dine kommentarer til partshøringen (dog ikke en reel klage, da der i princippet ikke er noget at klage over endnu), men der kan du jo lige præcis få luft for alle tanker, frustrationer, modbeviser mm, som du gerne vil have, at sagsbehandleren tager med i overvejelserne inden der skal træffes den endelige afgørelse.
Når så den er kommet, så er det at du kan klage helt officielt.

Du behøves ikke henvise til en bestemt paragraf, du skal bare skrive i overskriften, hvad det er du vil (f.eks. "kommentarer til partshøring", "klage over afgørelse om stop af sygedagpenge" mv)

For din egen skyld, gør det for gud skyld kortfattet og præcis, og pas på at du ikke fodre kommunen med oplysninger, som faktisk kan stille dig dårligere. (f.eks. er det rigtigt usmart at nævne, at ens psykolog siger man kan blive rask om et halvt år, når man klager over nej til fleksjob - har jeg faktisk været ude for engang ).
Og hvis du klager over flere ting, f.eks. stop, sagsbehandlingen osv. så sørg for at holde det skarpt adskilt i klagen, så sagsbehandleren ved hvad der skal forholdes til, ellers kan det nogen gange overses i en 16 sider lang klage.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 23:27   #12
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Altså snakker du om den partshøring man får først, og så den efterfølgende afgørelse?
Det drejer sig om den endelige afgørelse.
I forhold til den har jeg fire uger til at indsende en klage.
Spørgsmålet er nu, om jeg indenfor de fire uger kan meddele min sagsbehandler (skriftligt, naturligvis), at jeg ønsker at klage over afgørelsen, men så vente med at indsende den egentlige klage?
Sagen er den, at jeg har afventer sagsakter fra både læge og kommune, som jeg skal have tid til at gennemlæse, før jeg kan sætte den egentlige klage sammen.
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 12:52   #13
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Nåh, nej, du skal klage nu, hvis det skal gælde.
Men tror ikke der er noget i vejen for, at du kommer med et opfølgningsbrev efterfølgende, bare det ikke er for længe efter.

Men du kan jo vente med at sende den, til der er en uge tilbage, så når du det stadig indenfor fristen, og så skulle der være en chance for at tingene er kommet.
Når du har klaget, så har kommunen op til fire uger til at revurdere deres afgørelse, inden de sender den videre til beskæftigelsesankenævnet. Så der har du også lidt tid at løbe på.
Og endeligt, så kan du altid bare sende en tilføjelse til beskæftigelsesankenævnet til sidst, der går alligevel 10 måneder inden de vil nå til din sag, så dér skulle du i hvert fald kunne nå det
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 21:13   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Tin:

Du har 4 uger at klage i, efter afgørelse(partshørring).

Det er dårlig ide at skulle eftersende ind til Nævnet, idet de kan vælge at se bort fra dette, da det jo ikke lå ved afgørelse/genvurderung.

Derimod forstår jeg ikke, at kommunen ikke vil afvendte det nye, der kommer, før afgørelse?
Du kan evt skrive og spørge, om forlængelse af frist, for at dette kan indgå i endelig vurdering, således står du også bedre i forhold til Nævn, såfremt kommunen nægter dette.

Man har nemlig ofte ret til at bede om forlængelse af frist, såfremt dette er rimmelig begrundet, hvilket dette vil være.

Ps Du skal underskrive Ressourceprofil, såfremt den skal være gyldig, derfor burde du få forlænget frist til at svare/blive partshørt? Hvad siger I andre?
Du var jo uvidende om, hvad der foregik, hold fast i dette.
Vh Popiae

Sidst redigeret af popiae; 30-04-2010 kl. 21:18.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 15:55   #15
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jamen er der noget nyt på vej fra nogen, eller er det eksisterende papirer du "bare" venter på at få ifm. aktindsigt?
Hvis der er nye papirer på vej, så kan det godt betale sig at bede kommunen om at lave det der hedder en midlertidig udsættelse af afgørelsen (kan man gøre i op til fire uger), så det hele kan nå at komme med. Det økonomiske stopper uanset det stadig ved varighed, men det kan jo betyde, at der kan komme et positivt udfald i sidste ende i stedet.

Hvis du ikke venter på noget nyt, så er det ikke sikkert at kommunen vil gøre det, men så kan du jo altid spørge, om du må starte med at aflevere klagen nu, og så uddybe, når du hare modtaget dine ting med posten... Når du nu venter på noget fra kommunen, så burde de godt kunne tage det hensyn...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2010, 16:20   #16
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Har modtaget svar på et brev til min sagsbehandler, hvori jeg oplyste, at jeg forventer i løbet af denne måned at kunne komme med nye oplysninger/papirer i min sag, som muligvis kan få betydning for afgørelsen vedrørende stop af mine sygedagpenge pr. 31. maj, da jeg nu har fået tid hos både psykiater og ny læge (i denne uge).
Afgørelsen af sygedagpengestop er nu udskudt, som det hedder, indtil jeg er "vendt tilbage med disse oplysninger og man har kunnet vurdere disse".
Men som du ganske rigtigt skriver, Andersine85, så vil sygedagpengestoppet alligevel blive fastholdt i den mellemliggende tid. Hm... ja, det giver jo ikke brød på bordet og tillader da slet ikke fortsatte samtaler hos min psykolog.

Jeg håber meget på, at psykiateren er med mig og forstår at sætte de rette ord sammen til kommunen, så man her forlænger mine sygedagpenge.
Er der nogen her, der kan svare mig på, hvad udtalelsen fra psykiateren bør indeholde, for at min sagsbehandler vil forlænge mine sygedagpenge?

Som tidligere nævnt lider jeg af generaliseret angst og har PTSD-lignende symptomer, har været i arbejdsprøvning på REVA (2 timer dagligt 5 dage om ugen med særlige skånehensyn), men blev afmeldt på foranledning af mine kontaktpersoner på stedet og af socialoverlægen, da forløbet medførte en væsentlig forværring af mine symptomer.

Jeg havde også spurgt min sagsbehandler i brevet til hende, hvordan kommunen mente at kunne forsvare at tage mine sygedagpenge og henvise mig til kontanthjælp, da jeg ikke mente, at det var i overensstemmelse med § 7a, men i det svar, jeg nu har fået tilbage, gentages blot, hvad man før har oplyst mig i en tidligere skrivelse vedrørende afgørelse om sygedagpengestop, nemlig: " Det er ikke muligt at forlænge din sygedagpengeperiode, da du fortsat er i udredning i forhold til dit helbred og der fortsat vurderes at være behandlingsmuligheder, der kan have betydning for din funktion/arbejdsevne" - og så henvises der ellers til kommunens tidligere fremsendte afslag i henhold til § 27 stk. 1, nr. 1-7.

I mellemtiden har jeg så fået aktindsigt og dermed fået indblik i et såkaldt Notatark. Nu undrer jeg mig så over, at kommunen overfor mig, i den mig tilsendte ressoureprofil og i deres afgørelse om stop af sygedagpenge kun har brugt/citeret dele af socialoverlægens udtalelse.
Sidst i januar, forud for jobprøvningen skriver socialoverlægen, at det fremgår af mine lægelige sagsakter, at jeg gennem tyve år har haft generaliseret angst og afventer psykiatrisk behandling, samt at det er blevet vurderet, at jeg lider af PTSD-lignende symptomer. Endvidere står der: "Det er ved sociallæge vurderet, at der er tale om en varig funktionsnedsættelse af let til moderat grad som følge af de psykiske helbredsforhold"
Midt i marts, hvor jeg altså bliver bedt om at gå hjem fra REVA og ikke komme igen, er sagen blevet drøftet på et tværfagligt møde, og her noteres det: "Der findes ikke at være formål med at fortsætte foløbet på værkstedet, når [NN] får det tiltagende værre set i lyset af, at hun afventer psykiatrisk behandling". Og der tilføjes: "Det er sociallægens vurdering at funktionsevnen aktuelt er nedsat i moderat til svær grad grundet de psykiske helbredsforhold, men behandlingsmulighederne kan ikke anses for udtømte." (Min kursivering)

Hvad, kommunen IKKE har medtaget, er følgende linjer fra socialoverlægen, og som kun fremgår af kommunens Notatark i forbindelse med sociallægens udtalelse fra sidst i januar, er følgende: "Den psykiatriske behandling der afventes formodes kun at kunne være af livskvalitetsforbedrende karakter".

Hvorfor har kommunen ikke inddraget netop de linjer både i deres vurdering og i de papirer, jeg har modtaget fra dem forud for den aktindsigt, jeg altså søgte og fik?

I det brev, jeg sendte min sagbehandler, skrev jeg også: "Endvidere meddeler Odense Kommune, at I har været i kontakt med min egen læge i forbindelse med min sygedagpengesag. Min egen læge oplyser imidlertid til mig, at han ikke på noget tidspunkt, siden min sygemelding for et år siden, har udtalt sig til kommunen vedrørende min sag eller på noget andet tidspunkt har været i kontakt med kommunen desangående."
Men i det svarbrev, jeg nu har fået, gentager sagbehandleren, at kommunen har været i kontakt med min læge, på trods af lægens udmelding overfor mig og på trods af, at jeg ikke kan finde nogen papirer, der dokumenterer dette i mine sagsakter, altså udover den sygemeldingsskrivelse, som lægen sendte kommunen for over et år siden.
Er det ikke lidt "tyndt" af kommunen at tale om "kontakt med din læge i forbindelse med vurdering af din sag" på?

Jeg overvejer kraftigt at følge det råd, jeg har fået tidligere i denne tråd, om at søge førtidspension på det foreliggende grundlag (§ 17).
Kan nogen fortælle mig, hvor i loven det står, at jeg selv har ret til løbende(?) at vedlægge nye papirer/oplysninger i min sag, hvis jeg søger en § 17?
Skal jeg og/eller kan jeg komme i ny arbejdsprøvning i forbindelse med, at jeg søger en § 17, eller vil mine fjorten dage på REVA (marts 2010) tælle i den sammenhæng?
Er der andet, jeg skal være opmærksom på, når/hvis jeg søger en § 17?
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2010, 20:59   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tin64,

Så fik jeg endelig sat mig ind i dit velskrevne indlæg, man må jo sige at du kæmper med næb og klør for din sag. Super godt.

Som jeg ser det bliver det meget svært for dig at få forlænget dine sdp. andet en ved at søge ftp. i ht. §17. De vil ikke turde sætte dig i en ny arbejdsprøvning da du ikke er helbredsmæssigt afklaret og der er ingen læger end ikke din psykiater der vil kunne garantere at du vil være på de ordinære arbejdsmarked indenfor 2 x 52 uger eller hvordan det nu er. Tror du iøvrigt selv på det sidste ?.

Hvis jeg var dig ville jeg mens tid er og inden de lukker for kassen søge ftp. iht. §17. Jeg blev selv smidt ud af sdp. efter 52 uger i 2007 og søger pt. ftp. det skulle jeg have gjort allerede dengang.

Håber du får flere råd og hjælp fra andre til din situation.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2010, 22:32   #18
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Altså, hvad tror du selv at udfaldet vil blive efter behandlingen? Fleksjob, pension, ordinært?

Hvis du skal i behandling, så er det ganske rigtigt svært at forlænge dig, hvis der ikke kan siges noget konkret om udfaldet... Men! Jeg synes godt nok at det er lettere mystisk at sætningen med livskvalitet er udeladt!
Hvis jeg skulle handle på noget som helst, så var det det!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2010, 23:31   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville istedet satse på forlængelse ud fra stk 4, dvs afklaring til enten fleks eller pension.
Således kan du få sygedagpenge indtil afklaring.

§17 er alt for usikkert efter min mening, og får du afslag mister du sygedagpenge.

Psykiateren bør netop beskrive dine behandlingsmuligheder, og hvad de kan føre til. Feks at du kun får forbedret livskvalitet og ikke forbedret arbejdsevne.
Således er de nødt til at bruge din arbejdsprøvning, idet din arbejdsmæssige tilstand således er varig.
Frem for alt, hvis du vurderes til IKKE at kunne komme tilbage til ordinært arbejde, ligesom sociallægen åbenbart har, står du stærkt i frohold til stk 4.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 10-05-2010 kl. 23:35.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2010, 00:05   #20
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Tin64,

Så fik jeg endelig sat mig ind i dit velskrevne indlæg, man må jo sige at du kæmper med næb og klør for din sag. Super godt.

Som jeg ser det bliver det meget svært for dig at få forlænget dine sdp. andet en ved at søge ftp. i ht. §17. De vil ikke turde sætte dig i en ny arbejdsprøvning da du ikke er helbredsmæssigt afklaret og der er ingen læger end ikke din psykiater der vil kunne garantere at du vil være på de ordinære arbejdsmarked indenfor 2 x 52 uger eller hvordan det nu er. Tror du iøvrigt selv på det sidste ?.

Hvis jeg var dig ville jeg mens tid er og inden de lukker for kassen søge ftp. iht. §17. Jeg blev selv smidt ud af sdp. efter 52 uger i 2007 og søger pt. ftp. det skulle jeg have gjort allerede dengang.

Håber du får flere råd og hjælp fra andre til din situation.

Kh. EE
Ja, Enteneller, jeg kæmper efter bedste evne for min sag, men - som så mange andre herinde efterhånden har erfaret - er det utroligt opslidende at skulle sætte sig ind i en bunke nyt stof, paragraffer osv., når man ikke er rask. Jeg oplever virkelig, at jeg kæmper med ryggen mod muren denne gang. Hele mit voksenliv har jeg kæmpet med forskellige fysiske og psykiske problemer også i forhold til arbejdsmarkedet, som jeg jo aldrig for alvor er kommet ind på. Først efter mit sammenbrud i A-kassen sidste år fik jeg omsider en diagnose, som kastede lys over mine mangeårige og tiltagende problemer: Angst og PTSD.

Oprigtigt talt tror jeg ikke selv på, at jeg nogensinde vil kunne klare et job. Dette meddelte jeg da også tidligt i forløbet min sagsbehandler, hvilket nok ikke var taktisk klogt, fornemmer jeg nu, men for et år siden havde jeg endnu tiltro til, at det sociale system hjalp den enkelte borger, og dengang havde jeg ingen anelse om, at man som langtidssygemeldt var nødt til at være selvstuderet socialrådgiver eller jurist for at få den nødvendige bistand.
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge pedo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 31-08-2011 09:21
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Efterlysning: afgørelse uretmæssigt stop af sygedagpenge gunvor Alt det andet 0 26-11-2010 01:36
Stop af sygedagpenge ette74 Alt det andet 13 20-07-2010 11:41
stop af sygedagpenge lillesine Alt det andet 0 08-01-2009 21:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension