K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2011, 09:21   #1
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Exclamation Psykiater og ADHD Medicin

Hej alle i skønne mennesker her på K10

Er der nogen der har erfaring med psykiater Kai Rosenberg Andersen i ringkøbing og Ole Nielsen i holstebro?

Er der nogen af dem der har speciale i ADHD?

Jeg går hos Kai Rosenberg Andersen men jeg er bare begyndt at komme i tvivl om han er god til folk med ADHD da jeg synes han optrapper mig i medicin på en forkert og voldsom måde og det er der andre ADHD'er som også synes når jeg har fortalt hvordan min optrapningsskema er

Hvis de to ikke er gode til ADHD er der så andre i midt og vestjylland?

Mange fra mig
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 10:47   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ole Nielsen var jeg til speciallæge erklæring hos.

Han var flink nok, men på det mere medicinske område er jeg noget blandet, han har altså også travlt med at stoppe store doser i folk, OGSÅ han virkede på mig som en af de der, medicin er en mirakkelkur.
Han er mere en omgang piller og lidt personlige samtaler til medicinen er reguleret (sådan er min fornemmelse af ham)

Der er ogaå Arne Mejlhede i Hobro, en noget spøjs mand (er overbevist om at han også er ADHD´er) Han er også medicin elsker, også de store dosiser, MEN han gør så også regtig meget ud af anden form for behandling, medicinen står absolut IKKE! alene.
Arjne er god til de mere komplekse tyber, og til os der kan tåle den nøgne sandhed, kan man ikke tåle den nøgne sandhed, hvor grim den end er, så skal man holde sig fra Arne, han stryger IKKE folk med hårdene, bare fordi han kan, en skovl er en skovl, og sådan er det altså bare.

Men der er garenteret flere end lige dem, prøv at ringe til foreningen og spørg (det behøver du ikke være medlem for)

-------------

Jeg glemmer helt...

Alt efter hvad du får, så skal du huske at de meste ADHD medicin er hurtigvirkende, dvs det er inde i kroppen og ude af kroppen igen efter op mod en times tid (for mig personliget tager de 15-20 min ind, og ca 30 ud, med Ritalin)

Dvs at det ikke gør den store forskæld om du starter på 100 mg (ja ja overdrivelde fremmer du ved *ss*) eller om du starter på 5 mg, ud over det problem der hedder bivirkninger/ikke tåle. Det er ikke unormalt at starte ud med 20-60 mg pr pille, og at sige 20-30 mg pr stigning er lige så helt normalt, hvilket de kan netop fordi der er tale om hurtigvirkende produkter, hvilket også gør at det virker mere agrasivt end med andet psyk-medicin, men med langt det meste andet er det jo langsom virkende, og kroppen skal laaangsomt vennes til det, og langsomt trappes op, fordi det virker langsomt og er langsomt ude af kroppen igen, så hvis folk får mange alvorlige bivirkningher, tager det lang tid at komme ud af de piller igen, på en for kroppen og psykken ordentlig måde, og derfor er det vigtigt at de tager det meget roligt, derfor kan du ikke sammenligne ADHD medicin (det hurtigvirkende) med anti-psyk (langsomvirkende)

Med det meste ADHD medicin, det som er hurtigvirkende, kan man fange bivirkningerne meget hurtigt, og selv om at man har taget det i 14 dage behøver man ikke den dobbelte tid til at tarppe ud (som med det meste langsomvirkende) men kan stoppe fra dag til dag.

Sidst redigeret af LUM; 26-01-2011 kl. 11:24.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 11:16   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Her herinde.

På baggrund af de mange sager vedr. psyk., som også samarbejder m. den insdustri, som fremstiller disse piller, mener jeg, man forud for lægevalg bør undersøge om lægen er aflønnet på nogen måde i forbindelse den medicin der ordineres.

Søg derfor på Lægemiddelstyrelsens liste over læger, der samarbejder m. industrien.

Efter min mening er det tankevækkende, hvordan mændgen af diagnotiserede tilfælde af ADHD er steget samtidig m. medicinforbruget.

Læs evt. artikler her, som godt nok er fra BUPL blad, og derfor målgruppe børn, men det er sobre artikler, som vende hele problematik omkr. ADHD og medicin.

Link til artikelserie: http://www.boernogunge.dk/internet/B...OpenForm&Seq=1
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 13:27   #4
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Lum:

du skal have en stor for dit gode svar

det vidste jeg ikke ang medicin

Jeg fik til at starte med 10mg ritalin 1 x dagligt

nu får jeg 20mg 4 x dagligt

men efter jeg er kommet på 20mg hver 3-4 time får jeg til tider en del hjertebanken som er ret ubehageligt.

Da jeg tog 10mg havde jeg det ikke men jeg følte heller ikke rigtig nogen virkning på nær den første uge jeg startede på ritalin

tror du jeg måske skulle prøve at sætte min dosis ned til 15mg pr gang?
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 14:59   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Her er en liste fra ADHD-foreningen om psykiatere på området:

http://www.altomadhd.dk/den-komplett...iagnosen-adhd/
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 15:26   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Om du skal reguleres, skal du snakke med din behandler om, MEN glem endelig ikke dig selv, og din egen samvittighed, husk de kan kun råde og vejlede ikke tvinge (men samtidig behøver man ikke være afvisende)

Dog vil jeg sige mht hjertebanken, så KAN (det behøver ikke) det blive kronisk (hvilket din behandler sikkert vil mane i jorden) lige som det efter en periode kan forsvinde igen.
Får du tiks (som du ikke har i forvejen) kan de altså også blive kroniske, om end de altså kan komme af andre ting end lige medicinen.

At man holder op med at mærke den kraftige virkning er helt normalt, for vi venner os til det, lidt lige som dem med kroniske smerter venner til til altid at have ondt (den har jeg selv, med en bækkenløsning jeg tager kun ekstrem sjældent smertelindrende for det, for jeg er vand til at det bare gør ondt, så når jeg har fået en behandling der for nogle timer gør mig smertefri og smerterne så kommer igen, gør det faktisk meget mere ondt end til hverdag, for jeg har vennet mig til at det bare er sådan... dog har jeg så også en ret høj smertetærskel, skal lige med)

Som med alt andet, råder de kloge til at man lige giver kroppen 3-6 måneder til liiige at finde sig selv igen, efter påbegyndt medicinering, det gælder også for Ritalin (ol mærker)

At DU ingen virkning mærker... prøv at spørge dine omgivelser, mærker de det? og prøv at tæste dig selv på det område hvor du uden medicin fungerede dårligst (koncentrationen er en af de nemmere... stil sig selv en svær opgave, gerne en hvor du før simpelthen måtte opgive)
På den modsatte side, med over medicinering, begynder man at miste sig selv, mange oplever osteklokke fornemmelse, at de selv efter en rimelig tilvændingsperiode ikke kan kende sig selv, ikke kan finde sig selv veden under medicinen, og det er jo heller ikke godt, så et eller andet sted er det faktisk positivt at du ikke mærker den store virkning, for det betyder at du har helt hold i dig selv

Der til må du ikke glemme at ALT medicin har bivirkninger, spørgsmålet er ikke om man får bivirkninger, men om man kan leve med dem man får, om virkningen opvejer ulæmperne.

Lige mht dosering er jeg ikke den bedste at forhøre sig hos *gg* jeg skal sige dig jeg tager slet ikke ritalinen fast, jeg tager efter behov, det har jeg flere grunde til at gøre, men en af mine hoved grunde er at jeg som udgangspunkt er mod*****der af medicinering, i min verden kommer medicin EFTER alle andre muligheder er indført, og de mest virkningsfulde bliver fastholdt, men sådan fungere det bare ikke i behandlingssystemet... her er en ADHD´er, her er en pose piller, og SÅ påbegynder vi en eller anden form for samtale behandling, og ser om der måske er andre ting der kan hjælpe lidt på det, og den praksis er jeg totalt modsatnder af fordi undersøgelser har vist at ca 30% af de medivinerede slet ikke har brug for medicinen, fordi andre frenstaltninger sagtens kan stå i stedet, og har vist at ca 50% af dem der så har brug for medicinen vil kunne nedsætte forbruget, ved at alt andet virkefuldt bliver sat i stedet.

Altså misforstå mig ikke, jeg ved godt medicin kan være nødvendigt, og der skal det selvfølgelig også benyttes, jeg er mere imod vores måde at tænke om medicinen på... at det er en mirakkelkur, det er det altså IKKE.

Det er i øvrigt en anden ting du skal huske, medicinen fjerner IKKE din ADHD (det er heller ikke meningen med det) du er født sådan og vil dø sådan, medicinen er kun med tiol at gøre din dag lidt nemmere at komme i gennem, det er kun livskvalitets forbedrende, IKKE helbredende (om end mange kommuner gerne vil lege læger og lver det om til helbredende, bla min)

Men prøv at tage dine spørgsmål med ind på foreningen forum men husk at sautere i oplysningerne, for det der er rigti9gt for mig behøber bestemt ikke være det for dig *ss*

Og så sæt dig ned,m og sæt dig ind i hvad Ritalin er for en fisk, ikke bare Netdoktor, men også engelsk/amrikanske sider (brug evt google oversæt) der er de længere fremme end vi er og de mere, ikke helt så velsete hos psykkerne, sider, og dan dig så DIN mening om tingene, som sagt det der er rigtigt for mig bla bla bla
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 00:53   #7
ritalindy
Banned
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2011
Indlæg: 67
Styrke: 0
ritalindy er ny på vejen
Lum.... starte ud med 60mg ????????? der findes da ikke 60mg ritalinpiller og max 40 mg i kapselform (depot), som garanteret ikke er ude af din krop på 30 min.
Og en optrapning på 20-30 mg...øhh er det så 60+30mg efter et par dage?
ritalindy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 09:29   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er poienten.
Jeg har ikke styr over hvilken antal mg der er, eller hvad de koster eller om det er i depot eller ej (det er for mig slet ikke vigtig info) lige som jeg ved at 120 mg dagligt ikke er unormalt for en voksen, jeg ved hvad mine egne er på, om de er depot eller ej, hvorfor man ikke bør starte med depot, og jeg ved hvordan skittet fungere, at antal MG intet siger om hvor angrebet man er, lige som jeg ved hvorfor man med hurtigvirkende kan trappe voldsomt op på kort tid, men ikke kan (bør) med langsomvirkende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 10:38   #9
joseemma
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2011
Indlæg: 9
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
joseemma er ny på vejen
Hej hej... jeg har været hos en psykiater i Viborg som hedder Betina Holm Norling, hende blev jeg anbefalet af min skønne psykolog fordi hun skulle efter sigene have god forstand på ADHD...
joseemma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 10:43   #10
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
hende kender jeg godt for jeg er også henvist til hende men hun har bare rigtig lang ventetid
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jer med ADHD / ADD KatrineB Alt det andet 2 13-09-2012 14:03
Anbefaling af psykiater med viden om ADHD Sjælland Bitsch Alt det andet 13 12-09-2011 16:29
Hvornår er medicin afprøvet - ADHD !? Enteneller Alt det andet 5 01-03-2010 16:30
adhd Heeman Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-10-2009 15:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension