K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-03-2011, 12:13   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Lægekonsulent i socialforvaltningen

"Forfatteren peger på en række problemer omkring de kommunale lægekonsulenter, der efter hans mening endog bærer mundkurv."

http://www.mpl.dk/index.php/carecms/...x?doc_id=10045

Dén artikel lyder interessant -nogen der har læst den?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 12:24   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Nope... for man skal have abonnement for at læse den
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 09:28   #3
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Den gad jeg godt læse
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 13:06   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg har ovevejet at købe abonnement:
http://www.mpl.dk/carecms/engine/index/279

Til pensionister
Årsabonnement på Månedsskriftet print og online adgang til pensionister fra 67 år 700,00 kr.

Hovsa!, er det blevet vedtaget at i dag pensionsalderen er 67 år, jeg mener at de kloge har ævlet noget om 66 år.

Det ser ud til at Månedsskriftet til 700 kr. om året er et lukket land for førtidspensionister og foklepensionister på 66 år ( igen gråzone ?)
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 13:32   #5
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Ude til venstre står der
I dette nummer. Oktober 2005, man behøver ikke at være logget ind for at hente det. *SMILER*


I dette nummer, Af
Månedsskrift for Praktisk Lægegerning Nr 10, Oktober 2005, Årgang 83, Side 1139
Morgenluft for den kliniske socialmedicin!
I dette nummer bringer vi en artikel af Erik Palle Olesen, om vores konsulentarbejde ii kommunernes socialforvaltninger; et arbejde der i stigende grad er blevet hæmmet og besværliggjort af de retningslinjer Socialministeriet i de sidste 7 år løbende er kommet med. Erik Palle Olesen finder at disse retningslinjer er unødigt restriktive.



Ministeriel mundkurv
Han går så vidt at kalde retningslinjerne for en mundkurv. Han hæfter sig f.eks. ved, at lægekonsulenter ikke må vurdere eller udtale sig om borgerens samlede arbejdsevne og ikke må indhente de manglende oplysninger eller efterprøve andre lægers oplysninger.



Lægekonsulentsagen
Samtidig med disse ministerielle stramninger er der fra politisk side rejst mistanke om, at lægekonsulenter er styret af private socialpolitiske holdninger. Efter politisk pres blev der kørt en sag om en lægekonsulent, som blev mistænkt for utidig indblanding i afgørelser og for at hindre ansøgerne i at få en berettiget førtidspension. Man for ud med brask og bram, og han blev fyret som lægekonsulent i en kommune, medens to andre kommuner, han var ansat i, følte sig foranlediget til at foretage en undersøgelse af hans arbejde. Forvaltningernes egne undersøgelser fandt intet væsentligt at kritisere. I en af kommunerne var politikerne imidlertid ikke tilfredse hermed. De forlangte en uvildig advokatundersøgelse af kommunens lægekonsulenter. Denne undersøgelse foreligger nu, og den konkluderer, at der ikke er fundet fejl eller mangler, der kan anses af betydning for borgerens retssikkerhed og integritet.



Socialministeriet fastholder
I en kommentar til Erik Palle Olesens artikel fastholder Socialministeriet deres restriktive regler og mener, at man tværtimod imødegår disse klager over lægekonsulenter ved at fastsætte de skrappe grænser for deres rolle.



Ombudsmanden kritiserer
Erik Palle Olesen finder yderligere, at det juridiske grundlag for at begrænse lægekonsulentens opgave er uklart, og helt aktuelt har ombudsmanden endog tilkendegivet og, Socialministeriet erkendt, at ministeriet ikke har lovhjemmel til at bestemme, hvordan kommunerne benytter deres lægekonsulenter. Det er borgmesteren, der har ansvaret for at lede og fordele arbejdet i kommunen og herunder bestemme hvilken medarbejder, der gør hvad. Hvis en kommune finder, at lægekonsulentens faglige baggrund støtter det, kan lægen meget vel rådgive om forhold der ikke direkte har med de helbredsmæssige forhold at gøre.

Måske kan den kliniske socialmedicin igen trække vejret frit!
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 00:33   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Øv..

At de ikke må udtale sig om arbejdsevne, oa??

Det gør de da rask væk??

Herunder har de netop PLIGT til at be om yderligere, hvis lægekonsulenten finder at der ikke er sammenhæng??

Min opfattelse er da klart, at lægekonsulenten i stedet bruges til at skyde Speciallægeres konklusioner ned, hvorefter den alm. lægekonsulents ord kommer til at gælde.

herunder er det netop svært, at få medhold vedr lægekonsulenterne, i klagesystemet, netop fordi de er læger, selvom de kun burde have status som enhver anden sagsbehandler??

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 16:04   #7
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Det hjælper jo ikke en fis, når lægekonsulenten rask væk både påhæfter urimelige diagnoser, samt sletter flere relevante diagnoser i en sag, og man så ikke kan klage over denne/lægekonsulenten.
Dette er sket i MIN sag.

I mine øjne har de frit slag...uden ansvar!
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2011, 10:19   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tak for hjælpen, susher -ti hi, nogen gange kan man ikke se skoven for bar´træer

Lizzy, vi kan kun være enige, i min verden er de kommunale lægekonsulenter = kvaksalvere!

hverken mere eller mindre for det kan ikke være anderledes når de ikke kan stilles til ansvar, men kun kan være grådige!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulent marianne-helms Dit og Dat 1 21-05-2015 12:32
Socialforvaltningen ? pamfilius Alt det andet 1 29-02-2012 18:28
LÆ 205 fra læge og videregivelse af oplysninger til Socialforvaltningen gunvor Den nyttige viden vi alle har 3 28-02-2012 00:34
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Din sag ligger spredt ud over socialforvaltningen. Stella Den nyttige viden vi alle har 1 29-07-2007 17:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension