K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2009, 17:04   #31
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der er heldigvis mange der får førtidspensionen igennem selvom de ikke har været i arbejdsprøvning. Diagnoserne skal bare være alvorlige nok.

Selv har jeg ikke været ude i noget siden 2001, og den arbejdsprøvning endte med en psykose. Så det vil de ikke have skal gentage sig......

Synes de har været fair nok i min sag, når man sammenligner med andres.
I langt de fleste kommuner får man ikke en førtidspension uden at have været i arbejdsprøvning, med mindre man er døende. Man kan ha' papir på at være 100% invalid og stadigvæk blive sendt i arbejdsprøvning, da funktionsevne og arbejdsevne regnes for at være 2 forskellige begreber.

Jeg bliver en lille smule ked af det, når du skriver, at ens diagnose bare skal være alvorlig nok. Jeg har selv oplevet, hvordan en potentielt dødelig sygdom (hver 5. dør indenfor de første 10 år efter diagnose), beskrevet som svært invaliderende og med ubetydelig funktionsevne, IKKE blev regnet for alvorlig nok. Man kan være heldig at ramme nogle sagsbehandlere, der forbarmer sig over en, men det er bestemt ikke reglen.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 17:39   #32
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
Det virker på mig som endnu en sagsbehandler der tror at det er deres job at sørge for at der ikke er nogen der får pension, tænk nu hvis man kunne skræmme dig væk, så sparede man jo nogle penge.

Forbandede skrankepaver.

Kan fortælle jer en lille historie om en sagsbehandler der blev fyret da han pissede på det forkerte menneske (mig)

Jeg fik at vide på en af mine første møder på kommunen at jeg kun var ude på at malke systemet, og at han sgu nok skulle sørge for at jeg ikke ville få noget ud af det.

det er ikke skide smart når man er i familie med op til flere byråds medlemmer, samt at 2 af dem overhørte det ;P

fandt ud af at der var over 30 klager mod ham for hans opførsel..
desværre ved jeg at selvsamme mand sidder i samme type job i en anden kommune i dag >_<
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 18:36   #33
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Morgause Se meddelelser
I langt de fleste kommuner får man ikke en førtidspension uden at have været i arbejdsprøvning, med mindre man er døende. Man kan ha' papir på at være 100% invalid og stadigvæk blive sendt i arbejdsprøvning, da funktionsevne og arbejdsevne regnes for at være 2 forskellige begreber.

Jeg bliver en lille smule ked af det, når du skriver, at ens diagnose bare skal være alvorlig nok. Jeg har selv oplevet, hvordan en potentielt dødelig sygdom (hver 5. dør indenfor de første 10 år efter diagnose), beskrevet som svært invaliderende og med ubetydelig funktionsevne, IKKE blev regnet for alvorlig nok. Man kan være heldig at ramme nogle sagsbehandlere, der forbarmer sig over en, men det er bestemt ikke reglen.
Njaaa, tror ikke ligefrem man skal være døende, mig, Web, Razmo mf er i hvertfald ikke døende, selvom vi ungik arbejdsprøvningen......
Det er ulovligt hvis en sagsbehandler forsøger at presse en arbejdsprøvning igennem, hvis der er tale om en forværring af tilstanden, eller hvis arbejdsprøvningen er kontraindiceret eller nyttesløs - og dette er beskrevet at læger, speciallæger og lægekonsulenten. Hvis papirene er i orden, så kan sagsbehandleren ikke gøre andet end at indstille til førtidspension uden arbejdsprøvning.....det er altså ikke et MUST, selvom rigtig mange er ført bag lyset til at tro at det er. Det står simpelthen i loven/reglerne at man IKKE må arbejdsprøves hvis det er til fare for forværring.

Og forværring er mange ting, men ikke så kringlet som det lyder til....

Det er svært at undgå arbejdsprøvning hvis man har fysiske lidelser, grunden er, at man netop ikke er døende selvom man tilsyneladende får det værre i perioden.....

Det er langt lettere at undgå en arbejdsprøvning hvis det er af psykisk karaktér, da det i bogstavligste forstand KAN ende med døden hvis diagnosen er alvorlig nok - som med mig, der bliver psykotisk og vælter rundt i tafikken og ikke aner hvad jeg laver - sidst var jeg ved at blive dræbt da jeg rendte rundt på kørebanen og blev efterfølgende kørt væk i en ambulance.....
Så i mit tilfælde, så er der fare for akut død grundet diagnoserne....

Har man en tidsramme på ti år hvor hver 5 kan risikere at dø, jamen så satser kommunen på, at man er en af de fire andre der ikke dør. Og tænker, at en arbejdsprøvning ikke DIREKTE vil medføre enten død eller forværring.....

De er benhårde, hiver både nyrepatienter, hjerteopererede og kræftsyge i arbejdsprøvning hvis ikke læger og speciallæger skriver at de enten får en forværring eller kan dø af det......

Fejlen er jo i virkeligheden sjældent sagsbehandlerens skyld, men ens læge og speciallæge der ikke får meldt ordenligt ud, og er for dårlige til at skrive lægeerklæringer der rammer hovedet på sømmet, hvorfor de indirekte lægger ordet i munden på lægekonsulenten, som jo varetager kommunenens interesser.....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 19:36   #34
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Jeg blev helt forvirret, da jeg forsøgte at svare, så nu har jeg delt indlægget op og svarer bid for bid, for ellers går det da helt galt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Njaaa, tror ikke ligefrem man skal være døende, mig, Web, Razmo mf er i hvertfald ikke døende, selvom vi ungik arbejdsprøvningen......
Det er ulovligt hvis en sagsbehandler forsøger at presse en arbejdsprøvning igennem, hvis der er tale om en forværring af tilstanden, eller hvis arbejdsprøvningen er kontraindiceret eller nyttesløs - og dette er beskrevet at læger, speciallæger og lægekonsulenten.
Jeg har fået at vide ordret af en sagsbehandler i Københavns kommune, at er man ikke døende, skal man i arbejdsprøvning 'for sådan er arbejdsgangen'. Samme sagsbehandler havde indstillet mig til førtidspension uden arbejdsprøvning med den begrundelse, at det var åbenlyst formålsløst (støttet af lægerne), hvorefter hun gav mig ovenstående besked, da Visitationsudvalget afviste at rejse sagen. Jeg ved, der er flere, der har været ude for samme behandling, så jeg er desværre ikke et enkeltstående tilfælde.

Citat:
Hvis papirene er i orden, så kan sagsbehandleren ikke gøre andet end at indstille til førtidspension uden arbejdsprøvning.....det er altså ikke et MUST, selvom rigtig mange er ført bag lyset til at tro at det er. Det står simpelthen i loven/reglerne at man IKKE må arbejdsprøves hvis det er til fare for forværring.
Det kan du tro, de kan, og de gør det. Ikke kun med mig - jeg har set mange eksempler på folk, der har siddet fast i systemet i årevis. Når man står uden forsørgelsesgrundlag, fordi sygedagpengene er udløbet, så hjælper det ingenting at råbe op om, at det er ulovligt, for de er ligeglade, og man har ikke råd til at lade være med at parere ordrer, når banken ånder en i nakken. Du er nødt til at skelne mellem, hvad loven foreskriver, og hvad der sker i praksis.


Citat:
Og forværring er mange ting, men ikke så kringlet som det lyder til....

Det er svært at undgå arbejdsprøvning hvis man har fysiske lidelser, grunden er, at man netop ikke er døende selvom man tilsyneladende får det værre i perioden.....

Det er langt lettere at undgå en arbejdsprøvning hvis det er af psykisk karaktér, da det i bogstavligste forstand KAN ende med døden hvis diagnosen er alvorlig nok - som med mig, der bliver psykotisk og vælter rundt i tafikken og ikke aner hvad jeg laver - sidst var jeg ved at blive dræbt da jeg rendte rundt på kørebanen og blev efterfølgende kørt væk i en ambulance.....
Så i mit tilfælde, så er der fare for akut død grundet diagnoserne....

Har man en tidsramme på ti år hvor hver 5 kan risikere at dø, jamen så satser kommunen på, at man er en af de fire andre der ikke dør. Og tænker, at en arbejdsprøvning ikke DIREKTE vil medføre enten død eller forværring.....

De er benhårde, hiver både nyrepatienter, hjerteopererede og kræftsyge i arbejdsprøvning hvis ikke læger og speciallæger skriver at de enten får en forværring eller kan dø af det......

Jeg synes altså ikke, du har helt ret. Det er ikke kun psykiske sygdomme, der kan medføre en akut fare for morbiditet. Jeg KAN i bogstaveligste forstand dø af min sygdom fra den ene dag til den anden - det er mit immunforsvar, der angriber min egen krop med alvorlige betændelsestilstande, og det kan være hjernen, hjertet, lungerne, nyrene, leveren, lige så vel som musklerne, nervebanerne eller blodårene. Og der er desværre mange andre fysiske sygdomme, der er lige så aggressive.



Citat:



Fejlen er jo i virkeligheden sjældent sagsbehandlerens skyld, men ens læge og speciallæge der ikke får meldt ordenligt ud, og er for dårlige til at skrive lægeerklæringer der rammer hovedet på sømmet, hvorfor de indirekte lægger ordet i munden på lægekonsulenten, som jo varetager kommunenens interesser.....


Mine læger har meldt meget klart ud, og lægekonsulenterne bakkede mine læger op. Visitationsudvalget valgte at ignorere det hele. Jeg VIL få det værre af en arbejdsprøvning, og jeg ER alvorligt syg. Men hvor du var heldig, har jeg været uheldig.

Jeg bliver ked af, at du skriver, at man nemt slipper for arbejdsprøvningen, hvis bare man er syg nok eller har en god nok læge. Lige som jeg bliver ked af, at du skriver, at psykisk sygdom er mere livstruende end fysiske sygdomme. Det kan godt være, at en suicidal depressiv syg har en umiddelbart mere livstruende sygdom end en med ondt i ryggen, men det er at forsimple billedet af både fysiske og psykisk syge.

Jeg ved godt, at du på ingen måde forsøger at trampe på folk med fysiske sygdomme, men pas på, at du ikke bliver for skråsikker i dine udmeldinger eller maler et for rosenrødt billede, for du risikerer, at folk, du rådgiver, får sig en grim overraskelse. I øvrigt mange tak for de gode ønsker i den anden tråd - det varmer!
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:59   #35
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har aldrig skrevet at det er nemt at undgå arbejdsprøvning!!
I mine egne tråde har jeg netop fortalt, at det har taget mig over et år at kæmpe for min ret til at undgå arbejdsprøvning - så nemt, er en fejlfortolkning!


Og nu er det heller ikke ment som rådgivning, da jeg altid råder folk til at gå i arbejdsprøvning hvis de kan - og få det overstået på måske 3 mdr, istedet for at skulle trække sagen ud ved at skulle kæmpe omkring spørgsmålet.

Jeg skriver heller ikke at psykiske sygdomme er mere livstruende end andre - jeg skriver at MIN diagnose er livstruende og har været tæt på at koste mig livet under én arbejdsprøvning, og at min diagnose er meget alvorlig. Og bliver taget meget alvorligt af alle der har været inde over min sag, hvorfor det også endte med at jeg ikke skulle arbejdsprøves...

Så de ser altså på diagnoserne og inddeler dem i lette, middel eller svære hvad angår arbejdsprøvning (og førtidspension), og der i mellem er der nogle stensikre diagnoser som man ALDRIG kan blive arbejdsprøvet på, her i mellem skizofreni, psykose, patologisk OCD, patologisk angst og tiltider Autisme...

Resten er mere kombinations-diagnoser, som dine, hvor de godt kan se at det ikke vil føre til noget positivt og hvor man kan slippe gennem nåleøjet....

Og så er der diagnoser hvor man aldrig får en reel chance for at undgå arbejdsprøvningen.

Så der er helt klart forskelle....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 22:43   #36
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af StonesTM Se meddelelser


fandt ud af at der var over 30 klager mod ham for hans opførsel..
desværre ved jeg at selvsamme mand sidder i samme type job i en anden kommune i dag >_<
åh, nej... det skulle vel aldrig være Odsherred Kommune han er landet i.... tihi... der har vi også nogle som uden at se en, afgør man er en snylter
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2009, 12:44   #37
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
helene....du fik da din pension igennem ik???? sad bare lige tvivlede,måske fordi indlægget startede før du fik den:-)))
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2009, 21:10   #38
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jojo PruttenQ34, min førtidspension er gået igennem, men desværre skete der en fodfejl, så den skal på møde igen d 30 Juni (men jeg er på forhånds godkendt), papirarbejdet skal bare laves lidt om.....

Og jo, det er en gammel tråd efterhånden, den fik bare lige lidt ekstra liv

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hk's undersøgelse af flex! PiaCP Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 03-12-2010 14:06
personlighedsphykologisk undersøgelse ihogåh Alt det andet 4 29-09-2010 23:15
Sygedagpengestop undersøgelse. phhmw Et godt link! 0 15-01-2010 19:06
undersøgelse nille60 Alt det andet 4 18-11-2009 20:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension