K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2016, 11:52   #1
Mazda1947
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
Mazda1947 er ny på vejen
Rådighedsbeløb

Hvormeget kan kommunen forlange man skal have i rådighedsbeløb pr måned? Jeg er på førtidspension.
Jeg har søgt kommunen om at betale en stor tandlægeregning, de siger at mit rådighedsbeløb er så stort at jeg godt kan betale 1000 kr om måneden selv, det er fordi de siger at min datter der bor hjemme skal betale 2800 om måneden, men hun er i lære og kan ikke betale de penge, det vil de ikke acceptere! men jeg kan ikke betale 1000 kr om måneden! Hvad skal jeg gøre?

Mine tænder er meget dårlige, tandlægen siger det godt kan være pga. sukkersyge som jeg har haft i mange år! Jeg har også hørt at der er en lov der siger, at hvis de dårlige tænder skyldes sygdom, så skal kommunen betale hele beløbet til tandlægen! de vil dog kun betale en lille del af det!
Håber der er nogen der kan hjælpe mig!
Mazda1947 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 12:11   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det nærmeste man kommer rådighedsbeløb, er denne: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=166575
"Ankestyrelsen har ikke hjemmel til at fastsætte et rådighedsbeløb.

Hvis en kommune har fastsat et vejledende rådighedsbeløb, skal det danne udgangspunkt for den konkrete vurdering. Et kommunalt fastsat rådighedsbeløb er vejledende, og kommunen skal altid foretage en konkret og individuel vurdering i den enkelte sag af, om der er grundlag for at fravige dette."

Kort sagt: kommunen har ret frie tøjler der.

Ang at medregne din datter:
Kender ikke lige til reglerne for det, men det er vel fair hvis din datter betaler lidt for at bo hjemme?
Hvis hun boede ude ville det beløb jo svare til boligudgifterne.

Det lyder til at det er en §82 der er søgt, og der er intet om at de skal betale noget, hvis det er grundet sygdom.
Så ud fra den afgørelse, behøver de ikke tage hensyn til det. Kun om behandling er nødvendig, og den økonomiske vurdering.

Jeg kiggede på §100 serviceloven, merudgifter. Det ser heller ikke ud til at være den.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154537
"Der kunne ikke ydes hjælp til dækning af udgifter til tandbehandling efter servicelovens bestemmelse om hjælp til dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. Begrundelsen var, at bestemmelsen ikke indeholdt hjemmel til at yde hjælp til behandlingsudgifter.

Der blev bl.a. lagt vægt på sektoransvarlighedsprincippet samt på, at behandlingsudgifter efter Ankestyrelsens vurdering også omfattede udgifter til tandbehandling."

Men om der så er en paragraf i en anden lov der siger det, ved jeg desværre ikke lige.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 12:45   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mazda1947 Se meddelelser
...det er fordi de siger at min datter der bor hjemme skal betale 2800 om måneden, men hun er i lære og kan ikke betale de penge, det vil de ikke acceptere!
Det er korrekt at kommunen medtager en lejeindtægten i beregningen, uanset om lejer faktisk betaler beløbet.
Skattemæssigt er der også regler om at lejeindtægten beregnet ud fra hvad lejen kunne være.

Men da din datter faktisk har en løn, hvorfor har hun så ikke råd til husleje ?
Det er jo en del af voksenlivet at betale for et sted at bo !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 20:37   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mazda1947 Se meddelelser
Jeg har søgt kommunen om at betale en stor tandlægeregning, de siger at mit rådighedsbeløb er så stort at jeg godt kan betale 1000 kr om måneden selv, det er fordi de siger at min datter der bor hjemme skal betale 2800 om måneden, men hun er i lære og kan ikke betale de penge, det vil de ikke acceptere! men jeg kan ikke betale 1000 kr om måneden! Hvad skal jeg gøre?
Du skal anke afslaget indenfor anke-fristen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2016, 20:53   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ifølge diabetesforeningen ser det ud som om der ikke er så meget at komme efter i forbindelse med tilskud fra kommunen.

http://www.diabetes.dk/aktuelt/nyhed...-diabetes.aspx

http://www.diabetes.dk/diabetes-1/hj...ehandling.aspx

http://www.diabetes.dk/diabetes-2/hj...ehandling.aspx

Citat:
Mulighed for yderligere tilskud via kommunen

Mulighederne for at få hjælp fra kommunen til din egenbetaling er begrænsede.

Du kan søge om hjælp gennem Aktivlovens § 82 og 82a, men i praksis er det kun mennesker med lave indkomster, der kan få hjælpen. Hvis du er studerende, skal du desuden have opbrugt din mulighed for studielån.

Er du folkepensionist og førtidspensionist med førtidspension tilkendt før januar 2003 kan du ikke søge efter Aktivlovens § 82 og 82a. Du kan derimod søge om helbredstillæg og personligt tillæg.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension