K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Se afstemningsresultater: Har du arbejdet som fleksjob ?
Ja 19 33,33%
Nej 20 35,09%
Er ikke godkendt til fleksjob 18 31,58%
Stemmere: 57. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2008, 16:53   #1
andi1975
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Alder: 48
Indlæg: 148
Styrke: 18
andi1975 er ny på vejen
Vi mangler på arbejdskraft i Danmark

De siger det i TV & radio igen, igen og igen !

Vi mangler arbejdskraft i Danmark, der nærmer sig det katastofale og nu skal der gøres noget, lyder det fra erhverslivet !! !

Men hvad med alle dem som er godkendt til fleksjob Kan de IKKE bruges ? ? eller hvad ?

Sidst redigeret af andi1975; 06-01-2008 kl. 17:08.
andi1975 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 18:06   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Godt initiativ andi...

Kun de stærke med uddannelser og i job i forvejen har gavn af fleksjob ordningen , det er min mening , men selvfølgelig kan man godt være heldig at få et fleksjob på 12 timer men det er svært.

Sidst redigeret af Stella; 06-01-2008 kl. 18:14.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 18:36   #3
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Mit indtryk er - og jeg har været "heldig" at kunne arbejde i fleksjob i samme virksomhed, hvor jeg var fastansat - at det KUN kan lade sig gøre med fleksjob uden de helt store problemer, hvis fleksjobberen som minimum kan klare 20 timer.

Det er så vidt, jeg har oplevet ekstremt svært at få et fleksjob på 16 timer - endsige 12 timer. Og min veninde (som nu har fået førtidspension) var til arbejdsprøvning fik hun at vide, at de 12 timer skal være EFFEKTIV arbejdstid - uden pauser, toiletbesøg eller formentlig "at trække vejret" - så som regel ville man lande på flere timer end de 12.

Jeg har skam også hørt, at kommuner der finder at en arbejdsprøvning resulterer i en arbejdsevne på f.eks. 12 timer, "skriver vedkommendes arbejdsevne op" til minimum 15-16 timer - formentlig også fordi det så skulle være nemmere at finde en arbejdsgiver, der vil binde an med det.

Snarest muligt vil jeg beskrive min sagsgang i det forum, hvor man kan beskrive sin sag angående førtidspensionering.

Har I set, at man nu vil give pensionister mulighed for at gå tilbage til arbejdsmarkedet UDEN at blive modregnet i pensionen (det må være folkepensionen!), fordi man mener, at det vil få flere ud på arbejdsmarkedet.
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 18:54   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, og at folkepensionister gerne må tjene op til 100.000 pr. år UDEN modregning.

Men lad os nu se, hvad der sker. De snakker og snakker.

Jeg tror ikke et sekund på, at der er så stor mangel på arbejdskraft.
De er "bare" flyttet fra en ydelse til en anden.

De er flyttet på SU, i aktivering, på sygedagpenge og på ledighedsydelse.

Hvis man laver en opgørelse over arbejdsløshed og tager højde for disse tal, så vil jeg æde min gamle hat på, at arbejdsløsheden er den samme som hidtil.

Det er jo også gratis for virksomhederne at slå såkaldt "ledige stillinger" op på nettet. Det hedder sig, at der er over 60.000 ledige stillinger.

Reklamestuntet for en virksomhed kan sagtens være sådan her:

"Se, hvor godt det går i vores virksomhed. Vi mangler personale. Vi udvider.. osv." Men søger man den konkrete stilling, er den "desværre besat til anden side".

Hertil kommer et andet stunt... at fratage deltidsansatte supplerende dagpenge, selvom de ikke har en kinamands chance for at få et fuldtidsjob samme sted, ejheller supplere op med endnu et deltidsjob, som ville kræve oceaner af transporttid og med heraf manglende fritid. Jo, kreativiteten er enorm for at presse landets borgere.

De "gamle" førtidspensionister - før 2003 - skal OGSÅ afprøves. Der vil man skaffe 20.000 flere på arbejdsmarkedet. Det er da nok noget nær det mest urealistiske, jeg nogensinde har hørt, når der nu går så mange "nye" ledige fleksere med mere ajourførte kvalifikationer, som HELLER IKKE kan få job... og der bliver flere og flere år for år. Gad vide, om vi snart nærmer os 20.000 ledige fleksjobbere. Det tror jeg, hvis man lægger ALLE sammen... ledighedsydelse, kontanthjælp, særlig ydelse, starthjælp osv.

Så jo... det er et kæmpe cirkusnummer at få alle til at tro, at arbejdsløsheden er så stor, for så er det nemmere at true med at hente udlændinge til landet og dermed presse lønningerne i bund.

Alt for virksomhederne - intet for landets borgere, som gøres fattigere og fattigere.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 06-01-2008 kl. 18:59. Årsag: tilføjelse om deltid
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 19:21   #5
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Zuza, som sædvanlig ramte du hovedet på sømmet! Hørt, hørt!

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 22:48   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, så læs det her og bræk jer i stride strømme over måden, man betegner landets borgere på... marginalgrupper, socialgrupper (bl.a. ledige fleksere) og TUNGE grupper.

Socialgrupper - inkl. ledighedsydelsesmodtagere - er bl.a. kendetegnet ved at have modtaget offentlig forsørgelse i 80 procent af tiden i de seneste 3 år!!!!

Citat:
KNAP HALVDELEN AF ARBEJDSKRAFTRESERVEN ER MARGINALISERET
Næsten halvdelen af arbejdskraftreserven består af ledige, som tilhører enten
marginal- eller socialgruppen. En del af forklaringen på, at der findes
ledige inden for mangelområder, kan derfor være, at den resterende arbejdskraftreserve
i stort omfang består af personer, der historisk har haft
marginal tilknytning til arbejdsmarkedet, og derfor har vanskeligt ved at
komme i job. For at få udnyttet arbejdskraftreserven, er det derfor nødvendigt,
at den aktive arbejdsmarkeds- og socialpolitik kommer op i gear.

Citat:
Marginal- og socialgruppen omfatter personer, der i mindst 80 pct. af tiden de seneste tre
år har været på offentlig overførselsindkomst. Marginalgruppen omfatter personer, der står
til rådighed for arbejdsmarkedet. Dette kan f.eks. være forsikrede ledige eller arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere. Socialgruppen omfatter f.eks. de ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere, personer på ledighedsydelse
osv. Selvom man i opgørelsesugen er arbejdsmarkedsparat, kan man tidligere have modtaget
de førnævnte ydelser i et sådan omfang, at man indgår i socialgruppen
http://www.aeraadet.dk/media/fileban...0halvdelen.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 17:07   #7
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Et af problemerne ved "den tunge gruppe", f.eks. gruppen af mennesker på ledighedsydelse, er, at - og igen er det her noget, jeg har "hørt" gennem andre - man bliver PARKERET på ledighedsydelse af kommunerne. Dels fordi der mangler fleksjobs til alle de, (jeg var tidligere een af dem, der ventede på sådant ét) der gerne ville/kunne klare sådan et og dels fordi det er langt billigere for kommunerne at heltidsparkere mere eller mindre syge mennesker på ledighedsydelsen, frem for at give dem, af dem, der burde have det, en førtidspension.

For har man først fået førtidspensionen koster det jo også kommunen flere penge i boligsikring.

Derfor er ledighedsydelsen gået hen og blevet en dejlig BEKVEM P-plads for syge mennesker med begrænset arbejdsevne. Det er jo sådan at i fleksjobbene med f.eks. 18, 16 eller 12 timers arbejdsevne skal der jo tages hensyn til medarbejderen. Det er altså ikke de fleste arbejdsgiveres "kop te".

Denne P-plads (ledighedsydelsen) tages jo hyppigt i brug, fordi det selvsagt mest er de offentlige virksomheder, der benytter sig (eller ej) af fleksjobbere, idet de fleste private virksomheder for det første enten ikke kender til fleksjobordningen, eller kender til den og vrænger på næsen af den, fordi regeringen har skudt sig selv i foden på det her punkt. Man har tidligere givet mere i tilskud til fleksjobbere. Så blev ordningen ALT FOR POPULÆR, så derfor satte man tilskuddene ned. Hvordan skal offentlige virksomheder, f.eks. en skole så kunne ansætte en fleksjobber. De er jo selv pålagt diverse lave budgetter? Og så kører den onde cirkel.

Desuden er det jo desværre også sådan, at selvom man måske er for syg til at kunne arbejde og er parkeret på ledighedsydelse, mens man venter på en førtidspension, så er man jo stadig puttet i kassen, som "Ledig på arbejdsmarkedet" - blot med skånehensyn og derfor kan man meget nemt falde i kategorien "en doven voksen, som ikke gider bestille noget".

Det har i hvert fald været min egen bitre erfaring! Mens jeg som lungesyg med omkr. 48 % lungekapacitet gik på ledighedsydelse og ventede på afgørelse om min ansøgning om førtidspension, fik jeg brev om fleksjobkampagner, hvortil der var MØDEPLIGT!
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 18:48   #8
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Strikkeline, du har helt ret i dine betragtninger. Det er ganske forfærdeligt, som det går i vores "velfærdsstat". Jeg er så træt af at høre på at der mangler arbejdskraft. Kan vi ikke helt specifikt få at vide hvilke jobs, der skal besættes. Når, der stadig er så mange uden for arbejdsmarkedet, som det hævdes der er, så må det jo være fordi virksomhederne ikke vil ansætte dem - hvis de ville, ville de jo ikke "skrige" på arbejdskraft.
Det er utroligt at man kan slippe afsted med at behandle borgere (og nogle af dem er endda deres vælgere - utroligt nok) på denne nedværdigende måde. Hvorfor ansættes "de gamle" og fleksjobberne ikke, hvad med de indvandrere, vi har i landet allerede, og hvad med alle de andre, som bare er forkerte eller har den forkerte uddannelse. Det er så grotesk.
Nu råber Hjorten igen op om supplerende dagpenge og nassere, som har det alt for behageligt. Jeg kender nogle stykker på supplerende dagpenge, de vil da gerne have et fuldtidsjob, men de bliver sgu ikke ansat selvom de søger og søger. Og søger det gør de, for ellers tager man dagpengene fra dem, sådan er det jo allerede. Et helt tumpet eksempel på trusler og bureaukrati for bureaukratiets skyld: Min veninde har fundet et fuldtidsjob (efter to år på deltid) og skal starte 1/2, men skal alligevel sende mindst fire ansøgninger afsted her i januar, for at kunne få dagpenge den sidste måned (hun arbejdede altså til og med d. 21/12-07). Hun spurgte hvad hun så skulle sige, hvis hun blev kaldt til samtale, de svarede at så skulle hun bare sige at hun ikke kunne komme. Hun blev lidt forvirret og spurgte om hun så stadig ville blive anset for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. De kunne de så ikke lige svare på, "men sådan er reglerne altså", konkluderede de i A-kassen. Hul i hovedet! Spild af en masse menneskers tid!

Undskyld det lange indlæg, men blev lige lidt grebet af stemningen...

Hilsen Fiemie :-)
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 02:59   #9
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Tak for dit svar fiemie !

Sød avatar du har forresten ....

Du har helt ret. Der er vist også mange ældre blandt "det grå guld", der ikke kan forstå, hvorfor de ikke bliver betragtet som "GULD", når de sender ansøgninger ud.

Problemet er tilsyneladende, at der ikke er mange virksomheder, der i virkeligheden vil binde an med hverken "gråt guld" eller "tunge grupper" med diverse skånehensyn.

De vil have "rigtigt guld" - Læs: unge, dygtige, stærke og frem for alt sunde mennesker.
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 03:50   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Prøv lige at læse denne artikel. Den beskriver, hvordan man manipulerer med borgerne... ikke kun fleksjobbere. (Gad vide, om det betyder noget for fleksjobberes fremtid.)

Det er altså grusom læsning, og desværre hopper flere politikere med på vognen.

Gad vide, om alle disse mennesker nu bliver tvunget til at søge fuldtidsstillinger i andre fag end deres eget for at få et job på fuld tid?!

Hvor mange tør søge deltidsjob fremover?

Og de fuldtidsansatte er heller ikke fremtidssikret fremover, hvis arbejdsgiverne vælger at sætte alle medarbejdere på deltid.

Tving alle på fuld tid, afskaf mulighed for supplerende dagpenge helt, og vupti... så sættes ALLE på nedsat tid. GYS!!!

Gad vide, hvad regeringens endelige mål med alt dette her bliver?!

Men læs, og få gåsehud.

Citat:
VC og lokumsaftaler

At tvinge folk på deltid og derefter fjerne deres ret til supplerende dagpenge - det er at føje spot til skade

5. januar 2008

Først vedtog regeringen, at en arbejdsgiver kan tvinge en ansat på deltid. Nu skal det gøres næsten umuligt for deltidsansatte at få supplerende dagpenge. Sådan kan man opsummere den diskussion, der har kørt, siden Dansk Arbejdsgiverforening i december stillede krav om et indgreb overfor de godt 100.000 deltidsansatte, der får supplerende dagpenge.
Citat:
Det er også tankevækkende, at det netop er Claus Hjort Frederiksen, der i 2002 stod i spidsen for at tvangsindføre 'lokumsaftaler' om deltid på landets arbejdspladser. Hans berygtede deltidslov ugyldiggjorde enhver begrænsning af deltidsarbejde i overenskomsterne, stængede døren for fagbevægelsen og overlod det udelukkende til arbejdsgiverne - også de offentlige af slagsen - at 'aftale' deltid personligt med den enkelte ansatte.

Alle statistikker og meningsmålinger har siden vist ikke blot en kraftig forøgelse af antallet af deltidsansatte, men også af deltidsansattes ønske om at komme på fuld tid. Fra 2002 til 2006 steg antallet af deltidsansatte fra 530.000 til 644.000 ifølge Danmarks Statistik. Det antyder, at mange som følge af loven er blevet tvunget på deltid, selvom loven formelt giver ansatte ret til at sige nej til et arbejdsgiver-krav om at blive flyttet over på deltid.
Læs hele artiklen her:

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?..._ID=44&C_ID=37
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Misbrug af gratis arbejdskraft... Multe Politik og Samfund 16 20-06-2012 20:57
Gratis arbejdskraft til virksomhederne zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 14-04-2008 12:14
Mangel på arbejdskraft hos Metro Hejdien Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 07-01-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension