K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2009, 07:53   #11
Marolle
Hjemmevant på K10
 
Marolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Alder: 40
Indlæg: 218
Styrke: 17
Marolle er ny på vejen
det er piskesmæld / whiplash.
Kommunen mener jeg kan blive rask imorgen, men samtidig har de skrevet at jeg ikke skal ud i endnu en arbejdsprøvning nu da jeg ikke kan det.
Advokaten siger at efter normal medicin praksis (eller hvad det nu hedder) så er min tilstand varig (2½ år), det vil kommunen bare ikke acceptere tror jeg. Min læge mente også jeg skulle have enten fleks eller midl. ftp.
Så jeg kæmper videre sammen med dem som hjælper mig. Jeg tror at jeg har ret, at jeg har ret til midl. ftp. Fordi jeg vil jo stadig gerne arbejde, jeg kan bare ikke nu.
Marolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 10:41   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror kommunen satser på den billigste løsning og give afslag, fordi du gerne vil arbejde, men netop ikke kan nu. Og hvis din læge samtidig siger fleks eller førtidspension, jamen så har man problemet. Enten er der en arbejdsevne ellers er der ikke!

Kommunen vil hellere sygemelde fra aktivering mm på ubestemt tid, end at tilkende en midlertidig førtidspension. Selv gik jeg sygemeldt i 7 år på kontanthjælp, og var således fredet fra ALT.

Så et eller andet sted, så bliver regnestykket det samme. Du får den fred du skal bruge - muligvis over nogle år, det hedder bare kontanthjælp istedet for midlertidig førtidspension. Men du får ro! Det er mere den økonomiske del det hele strander på. Du får færre penge i perioden.

Tror fejlen ret ofte bunder i, at læger og faktisk også klienter, ikke får meldt ordenligt ud. Det nytter ikke noget at udmelde tvetydigt. Kommunen vil ha enten eller løsninger. Så når din læge skriver enten førtidspension eller fleks - så lægger han/hun ansvaret over på kommunen, som SELVFØLGELIG vil gå efter fleks....hvilket betyder at der ér en arbejdsevne som de igen, vil forsøge at forbedre. Og det giver jo ikke ro!

Hvis DU siger at du rigtig gerne vil arbejde, men ikke kan lige nu. Jamen så vil de SLET IKKE høre om noget omkring førtidspension - sagsbehandlerne bliver i forvejen dadlet for at give førtidspensioner til unge mennesker - så hvis de står med en ung der drømmer om et arbejde, men som bare ikke er i stand til det lige nu, jamen så arbejder de målrettet for at forbedre din arbejdsevne.

Hvis din læge feks skrev, der er kun førtidspension tilbage. Og du sagde, jamen jeg kan ikke arbejde, jeg kan slet ikke se mig selv på arbejdsmarked pga smerter. Så er du nærmere førtidspensionen - så kan de altid selv tidsbegrænse den!!!

Ved ikke om det giver mening det jeg skriver, men det er rent faktisk sådan det kører

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 10:55   #13
Marolle
Hjemmevant på K10
 
Marolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Alder: 40
Indlæg: 218
Styrke: 17
Marolle er ny på vejen
ok så næste gang der er opfølgnings samtale så siger jeg bare at jeg ikke kan se mig selv på arbejdsmarkedet pga smerter.
Jeg har bare set det som en god ting at jeg har været samarbejdsvillig og sagt jeg gerne vil, men ikke kan nu. Men det er det åbenbart ikke.. hmm nå men vi lærer jo hver dag ikke ?
Ja jeg får ro, men det er jo ikke lykken på kontanthjælp og hvad så ? kommunen vil bare have jeg strander her eller hvad ??!
og hvornår mener de så jeg skal arbejdsprøves igen og hvor længe vil de bare have jeg går her på kontanthjælp uden der sker noget fra deres side af ? jeg bryder mig ikke om den uvidenhed, det stresser mig.
Marolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 11:42   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tjaaa mht tiden - jeg var på kontanthjælp i over 21 år, og de sidste 7 år som fredet fra aktiveringer og arbejdsprøvninger (men så grelt går det vel ikke for dig), hehehe....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 18:52   #15
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg ved ikke hvor slem din piskesmældsskade er, men jeg har haft
det i flere år, og ifølge kirupraktoren anses skaden for varig, beviserne
er synlige, jeg har netop fået førtidspension, men jeg har andre lidelser,
men jeg forstår ikke hvordan din kommune kan sige at du kan blive
rask når som helst, kan de helbrede folk?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 20:30   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tanja, problemet med piskesmældsskader er, at de er svære at forudsige. Nogle døjer med smerter i årevis, og må kæmpe med smerterne resten af livet, og andre får det meget bedre efter flere år i helvede, for tilsidst kun at blive plaget ved overbelastninger -og så er der en håndfuld der slipper helt for generende smerter.....

Piskesmæld er sådan en lidt diffus diagnose, der ikke er enslydende fra paitent til patient. Der er også mange der kan beholde sit job, og som kan holde den kørende på smertestillendeæ. Og når man kender systemet, så ved man også at det er svært at få en førtidspension i hus på baggrund af piskesmæld som eneste diagnose, og at de helst ikke vil tilkende pensioner pga skader, men mere pga sygdomme der er inbefattet af vores ICD system......som er:

F0 - Organiske psykiske lidelser, dvs. lidelser eller tilstande, der skyldes beskadigelse eller sygdom, der påvirker hjernens funktion.(demens)
F1 - Stofrelaterede psykiske lidelser eller tilstande.
F2 - Skizofreni, skizotypisk sindslidelse, paranoide sindslidelser, akutte og forbigående psykotiske tilstande samt skizo-affektive sindslidelser.
F3 - Affektive sindslidelser (mani - depression).
F4 - Nervøse og stress-relaterede tilstande eller lidelser.
F5 - Adfærdsændringer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer (spise- og søvnforstyrrelser).
F6 - Forstyrrelser og forandringer af personlighedsstruktur og adfærd (seksuelle forstyrrelser, kønsidentitetsforstyrrelser, vane- og impulshandlinger, sygdomsefterligning).
F7 - Mental retardering
F8 - Psykiske udviklingsforstyrrelser (herunder autisme).
F9 - Adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser opstået i barndom eller opvækst

Så det kræver ofte, at man har en af disse med i bagagen SAMMEN med piskesmæld.

http://da.wikipedia.org/wiki/ICD-10

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 22:01   #17
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg fik det på grund af flere fysiske lidelser, men det er ofte meget svært
at få på grund af piskesmæld, jeg har faktisk kun hørt det om en, men
han fik førtidspension inden fleksjobordningen blev lavet, men det
er rigtigt at folk ofte skal have psykiske diagnoser også.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 22:12   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og det er smadder synd for dem der virkelig har ondt og er plaget af det. Og samtidig skal kæmpe....

Men generelt synes jeg ofte de kun tilkender førtidspension hvis der netop er flere diagnoser, enten fysiske, eller psykiske - eller en blanding af begge. Det er uhyrre sjældent der kun tilkendes på en enkelt diagnose, med mindre det er en af de rigtig tunge som Feks skizofreni........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2009, 22:47   #19
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Hmm... hvis kommunerne så kunne gøre deres arbejde ordentligt ville de jo slippe for mange af de psykiske diagnoser, der ofte støder til efter år i systemet... endnu et lille "twist" i forhold til måden de behandler os på....
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 00:23   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og alligevel bider det sig selv i halen - for de kan ikke tilkende pensionen med en enkelt diagnose, så eneste mulighed for at hjælpe klienten er, ved at vente på klienten bliver så dårlig, at de kan få flere aspekter ind i sagen og få den afsluttet.

Det er jo dybt grotesk!!!
Men desværre ikke uhørt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Principafgørelse: kursus ikke rimeligt tilbud, derfor ikke forpligtet gunvor Den nyttige viden vi alle har 0 24-11-2012 22:27
Man kan ikke stoppe sygedagpenge hvis ikke der er lavet ressourceprofil Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 10 01-12-2009 20:47
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension