K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2014, 16:39   #1
Rikke Jensen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2013
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Rikke Jensen er ny på vejen
Arbejdsprøvning

Hej herinde
Håber I kan hjælpe mig.
Kan kommunen tvinge mig i arbejdsprøvning, når både læge, special læge og psykiater skriver at det vil forværre min helbreds situation og at det er direkte kontraindiceret???
Rikke Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 17:04   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kommunen kan ikke tvinge dig til noget, men vil måske så ikke afklare dig
før den nye reform, var ordet kontraindiceret lig med ingen arbejdsprøvning
men efter den nye reform, hvor alle stort set skal i et eller flere ressourceforløb
for at få pension. så er situationen en anden.
især hvis du er under 40 år.
det nemlig kun kommunen der kan vurdere din arbejdsevne og det kan de faktisk kun via
en arbejdsprøvning.
det udelukkende din arbejdsevne, som skal vurderes i forhold fleksjob eller pension
og ikke din sygdom

men er det din sagsbehandler som vil have dig i en
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:27   #3
Rikke Jensen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2013
Indlæg: 17
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Rikke Jensen er ny på vejen
Jeg har fået afslag på pension, da jeg ikke var arbejdsprøvet efter at have fået diverse diagnoser...man mener at jeg vil kunne blive selvforsørgende i et fleksjob. Så derfor skal jeg i en arbejdsprøvning. Er sendt til jobkonsulent via sagsbehandler.
Rikke Jensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:35   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis jeg var dig vil jeg prøve den arbejdsprøvning, prøv og høre om det kunne blive et reva center, de har erfaring, du skal møde op men kan gå hjem når du ikke kan holde til mere også efter 1 min.

hvis du ikke kommer i en arbejdsprøvning kan din sag blive udsat mange år.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:39   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du kommer ikke uden om en, hvis du gerne vil afklares i forhold til fleksjob eller pension
min var på ganske få timer og var i 5 uger. længere tid var det ikke.
men her var kommunen enig i pension og under de gamle regler
uden stå man rigtig dårligt, uanset hvilken problemer man har.
hvis kommunen vurdere du ligger til fleksjob, så er der endnu længere vej til pension
uden de kan vurdere din arbejdsevne.
hvis kommunen mente du lå til pension, så havde de snakket om ressourceforløb
nu ved jeg ikke hvor gammel du er eller om du har været på arbejdsmarkedet før
men tæller rigtig meget, hvis du noget under 40 år og ikke har været på arbejdsmarkedet
meget kan ændre sig, hvis man kun er 20 år.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
hvis jeg var dig vil jeg prøve den arbejdsprøvning, prøv og høre om det kunne blive et reva center, de har erfaring, du skal møde op men kan gå hjem når du ikke kan holde til mere også efter 1 min.

hvis du ikke kommer i en arbejdsprøvning kan din sag blive udsat mange år.
det er bare vigtig og vise at man gerne vil og prøver alt det man kan.
hvis man bare gå efter et 1 min, så kan man heller bruge en til noget
så er der ikke noget og vurdere ud fra.
så der skal være en fornuftig balance
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 20:59   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ingen vej udenom når der kræves dokumentation.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Rikke Jensen Se meddelelser
Kan kommunen tvinge mig i arbejdsprøvning, når både læge, special læge og psykiater skriver at det vil forværre min helbreds situation og at det er direkte kontraindiceret???
Nej kommunen kan ikke tvinge nogen i arbejdsprøvning...
MEN...

Når man søger pension, og det gjaldt også mig da jeg søgte i efteråret, så skal alt være dokumenteret, og ellers hedder det afslag.

Har man ikke været forsøgt arbejdsprøvet mangler man et særdeles vigtigt dokument.
Et dokument der ikke kan erstattes af andet !!!

En arbejdsprøvning behøver jo ikke være mange timer og over lang tid...
Min var sådan set også kontraindiceret, men som psykiateren sagde, var den eneste måde hvor kommunen kunne få syn for sagen, og det er jo ganske fornuftigt at anskue det sådan.

Jeg blev afprøvet 1½ time x 2/uge, og det gik stødt og sikkert ned af bakke, og resulterede i ragnarok... det kunne konsulenten så skrive i rapporten og den rapport blev særdeles central i min sag.
Ialt var jeg i arbejdsprøvning under 6 uger.

Det bedste råd er at møde op, beskrive grundigt hvad arbejdsprøvningen gør ved en, og med dette dokument i hånden kan man så give kommunen syn for sagen.

Det nytter simpelthen ikke at prøve at komme udenom, for det forsinker udelukkende sagen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 23:19   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det bedste råd er at møde op, beskrive grundigt hvad arbejdsprøvningen gør ved en, og med dette dokument i hånden kan man så give kommunen syn for sagen.

Det nytter simpelthen ikke at prøve at komme udenom, for det forsinker udelukkende sagen.
Ja, mød op så vidt muligt du overhovedet er i stand til det, også selvom du blot kommer for at fortælle, at du har det så skidt, at du går hjem igen.

Og inden arb.prøvningen starter bør du få oplyst hvad du skal gøre hvis du en dag (eller flere) er nødt til, at gå hjem før aftalt tid, at helbredsmæssige årsager.
F.eks. skulle jeg, i min sidste afprøvning, først sige det til virksomhedens chef og derefter ringe til min jobkonsulent (anden aktør).
Jeg var i meget tæt dialog med min konsulent.

Eksempler på dagbøger kan du se her, til inspiration: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog


Bliv i denne tråd med dine spørgsmål, så er det nemmere for os andre at hjælpe dig.

Har du fået aktindsigt i din sag i kommunen?
Har du kopi af samtlige lægepapirer?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 01:39   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør afklares i et Reva-center, eller under lign. skånsomme miljø, hvor der forefindes rette fagpersonale, der kan beskrive og guide dig igennem, uden at du tager skade.

Du bør ikke, med dine lægeudtagelser, afklares i virksomhedspraktik, eller lign. af folk, der IKKE har ekspertise, i sygdom m.v.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 08:08   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min var først på ceb de var ode til at læse ham, han kunne ikke selv sige fra, så de holdte øje med ham, fik hurtigt sat ham ned på 3 gange 45 min ugeligt.

Efter 3 mdr. fik han 14 dage på reva og så ville de ikke se ham mere, de kom ofte efter 10 min og sagde, de syntes han så ud til, at have ondt og han burde gå hjem.

Og når man tænker på han aldrig siger av og ikke siger stop ved smerter, var de rigtige gode til at sige stop på hans vejne.
Nu venter vi bare på kommunen finder vej ud af tågen.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 13:21   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du bør ikke, med dine lægeudtagelser, afklares i virksomhedspraktik, eller lign. af folk, der IKKE har ekspertise, i sygdom m.v.
Jeg mener ikke man bør udelukke virksomhedspraktik.

Jeg havde en meget ansvarlig konsulent der kom hver anden gang jeg var på virksomheden og de andre dage ringede vi.

Ok, det var mig selv der bad om at det skulle være sådan, men mit ønske blev efterkommet uden diskussion.

Om arbejdsprøvningen/praktikken kan bruges til noget afhænger i høj grad af ens egne krav, til de metoder der bliver anvendt, for at finde frem til arbejdsevnen/funktionsniveauet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension