K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2010, 14:33   #1
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Et par spørgsmål til FP

Hejsa,

- Må man eje noget, hvis man får FP? Ved ikke, om det er et dumt spørgsmål.
Min bolig er til salg, og der kommer nemlig et lille overskud, hvis den bliver solgt.

- Må man tjene noget, ved ex. udgivelse af tekst hos et forlag? Eller må man kun tjene noget ved skåne-job. Udgivelse er vel ikke et job.

- Kroniker-tillæg (medicin). Hvordan fungerer det - er der et max. man selv skal betale hver måned?

- Skal jeg være i fagforening og A-kasse nu, når min behandler siger, det ikke er et problem at få FP, det vil de sørge for? Satser på, jeg kan få et flexjob om nogle år, når jeg får ro på. Hvis det går sådan..

- Skal man være i fagforening/ a-kasse , hvis det er flexjob?

Synes jeg har 100 spørgsmål. Håber I kan svare på nogle af dem.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 15:02   #2
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Kronikerbevilling - kan man få lavet så man betaler 300 kr. pr. måned og det er så det... så får du alt den receptpligtige medicin du har brug for.

Når du er på pension behøver du ikke (har du ikke behov for ) at stå i a-kasse og fagforening. MEN jeg ville vente til jeg er HELT sikker på at pensionen er i hus

HVIS du senere får et fleksjob, så er det en rigtig god ide at være i en fagforening. A-kassen kan du ikke bruge til en fløjtendes fis når du er i fleksjob.

Det var lige det jeg kunne svare dig på - mon ikke der kommer andre på banen med svar på de andre ting???

Pøj pøj
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 16:46   #3
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
førtidspensionister efter den nye 2003 regler , må ha alle de penge de kan skrabe sammen/ vinde i lotto osv... Du må bare ikke få mere en ca 62000,- kr i rente eller arbejdes inkomst..

Jeg har selv solgt hus efter jeg blev FP, med meget stort overskud... jeg har dem på en millionærkonto, så skal jeg ikke tænke på rente, der er ingen.. g..
men chance for at vinde lidt istedet.

Vil lige sige at jeg har læst om en der tog et fleksjob efter 6 mdr på pensionen, og som så ønskede af få pension igen... hun blev purre afvist, hun hade jo som de sage bevist hun kunne arbejde. Det står i Beboerbladet DOMEA
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 18:28   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Her er lidt om hvor meget der skal til før din pension bliver nedsat..

Citat:
Hvis du er enlig

Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 66.500 kr. om året (2010), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 66.500 kr. (2010).
Hvis din partner er pensionist

Er du gift eller samlevende med en pensionist, kan I sammenlagt have supplerende indtægter op til 105.500 kr. om året (2010), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat 15 kr. ned, for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 105.500 kr. (2010).

Din partners supplerende indtægter kan højst indgå med 327.100 kr. (2010).
Hvis din partner ikke er pensionist

Er din partner ikke pensionist, skal kommunen se bort fra de første 166.104 kr. (2010), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have supplerende indtægter på op til 105.500 kr. om året (2010), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 105.500 kr. (2010).

Din partners indtægter kan højst indgå med 216.400 kr. (2010) i det samlede indtægtsgrundlag. Din partners indtægter ud over dette beløb påvirker ikke din førtidspension.
Kilde: https://www.borger.dk/Emner/pension-...ield2Bookmark3
_____________________________________

Jeg fandt lige lidt om kronikertilskud i 2010

Citat:
Tilskud til kronisk syge
Du kan få tildelt kronikertilskud, hvis du har et stort, varigt og fagligt veldokumenteret behov for tilskudsberettiget medicin. Kronikertilskuddet indebærer, at der pr. 1. januar 2010 lægges et loft på 3.490 kr. over din årlige egenbetaling opgjort i tilskuds*priser. Din læge kan ansøge Lægemiddelstyrelsen om et kronikertilskud.

For personer over 18 år svarer en egenbetaling på 3.490 kr. til, at man har købt tilskudsberettiget medicin for 16.131 kr. Børn og unge under 18 år vil have købt for 19.888 kr.
Kilde: http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Me...em%202010.aspx
_____________________________________

Hvis du er fleksjobvisiteret så er det ikke nødvendigt at være i a-kasse....men det vil være en god ide at være i en fagforening...

Citat:
Er man ansat i fleksjob, er man omfattet af de fleste regler for lønmodtagere, f.eks. lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om ferie samt arbejdsskadeloven. Der er dog visse undtagelser, da man f.eks. ikke kan optjene ret til arbejdsløshedsdagpenge eller efterløn.
Citat:
Bliver man arbejdsløs fra et fleksjob, kan man ikke modtage arbejdsløshedsunderstøttelse fra en a-kasse, da man som „fleksjobber“ ikke fuldt ud står til rådighed for arbejdsmarkedet. I visse situationer kan man i stedet få en ledighedsydelse fra kommunen.
Kilde: http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx
_____________________________________

Personligt ville jeg vente med at opsige min fagforening til jeg havde fået min pension....da det ikke er din behandler der bestemmer om du kan få en førtidspension...

Det er kun din kommune der kan bestemme om du er berettiget til en førtidspension...

Håber at dette opklare nogle af dine spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 14:55   #5
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Mange tak for svar! Sikke nogle gode svar, nu forstår jeg det hele lidt bedre. Tak.

Jeg er lige blevet ringet op, at de har indstillet mig til pension. Men hvis de afslår, ville det hedde flexjob, så uanset kan jeg vist godt melde a-kassen fra.

Jeg kan godt se, at hvis man senere får et flexjob, beviser man, at man kan arbejde. Det ville jeg nu også gerne. Men har brug for et par års ro for at finde mig selv.

Men nu må vi se - det kan være, de mener, jeg er for ung. Er 29. Ved, de ikke er vilde med at give pension til unge mennesker.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§20 spørgsmål. phhmw Politik og Samfund 13 19-05-2015 08:11
Spørgsmål til i FP som er i job.. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-11-2012 08:29
Spørgsmål Tullee Alt det andet 1 02-11-2011 21:20
Spørgsmål Hamselv Spørgsmål ang fleksjob 27 20-11-2010 15:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension