K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-05-2012, 23:22   #11
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
§ til enkeltydelse er meget meget svær at få bevilliget til flytning da det ikke anses som en social begivenhed de fleste kommuner har den indstilling at man bare kunne lægge til side til flytningen ..

og under alle omstændigheder skal man når det drejer sig om flytte hjælp som enkeltydelse have et afslag fra banken på lån til flytning og man skal have prøvet boligindskudslån først har i gjort det ???

Mht enkeltydelses lån er det jo så smart at kommunen har sagsbehandlingstid og hvis de så giver afslag så er der en anke og til den tid er boligen for længst væk , nogen klare så ved at gå tiggergang til alle de kan komme på at få skaffet pengene .. og så er det jo så smart at hvis du på en eller anden måde har skaffet pengene selv så kan man ikke få efter enkeltydelse .. man skal sagt på en anden måde vente på at kommunen har færdigbehandlet og evt anke og det ved kommunerne godt ikke kan lade sig gøre og så har de sparet de penge...

Og når i er to så er det kun halvdelen din kæreste skal skaffe den anden halvdel skal du skaffe ... og det skal være veldokumenteret at det vil bedre jeres vilkår på den ene eller anden måde ...

Men i skal da klart prøve og håber at det lykkedes for jer .. og nej
jeg syntes heller ikke det er rimeligt hvis du skal bruge din erstatning
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 07:04   #12
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
jeg søgte sidste år om flyttehjælp, var alene på kontanthjælp og havde 1 barn.
jeg søgte til en billigere bolig mm.

sagen blev syltet i flere måneder før jeg fik et negativt svar, det gik så lang tid at jeg jo "beviseligt" havde klaret mig igennem flytningen og så var det uaktuelt.

forvent ikke nogen flyttehjælp, med mindre at det er til noget specielt mere velegnet fx handicap venligt eller til en anden kommune.

først som nævnt ovenfor så har i ingen fællesøkonomi eller forsørger forpligtigelse
dernæst lad være med at blande dine erstatningspenge ind i en hverdagsøkonomi

spørg kommunen om flyttelån til indflytning, det er forskelligt fra kommune til kommune

jeg håber at i finder en løsning
Ups, jeg havde overset, at de er kontanthjælp/sygedagpengemodtagere, så er det rigtigt her gælder den gensidige forsørgelsespligt ikke, min fejl

Mvh
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 09:17   #13
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Når I skal flytte sammen skal I hver udfylde et ansøgningsskema. Der skal vedlægges dokumentation i form af: dokumentation for indtægter, nuværende huslejeudgifter, el, vand, varme mv. Dokumentation i form af den nye lejekontrakt skal også vedlægges.

HUSK: I må ikke underskrive nogen ny lejekontrakt. Hvis I gør det kan kommunen jf. Aktivlovens § 88 give afslag uden yderligere vurdering af Jeres samlede situation alene fordi I har valgt at påtage Jer udgiften inden I har søgt om hjælp.

Du skriver at det skal søges om en enkeltydelse, hvorfor jeg antager, at I skal søge efter Aktivlovens § 81.

Efter Aktivlovens § 81 er det er muligt at søge kommunen om tilskud til dækning af rimeligt begrundede enkeltudgifter, hvis ansøger har været ude for ændringer i sine forhold. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som et behov, der ikke kunne forudses. Det er en betingelse, at ansøger ikke selv har råd til at afholde udgiften. Alle delene skal være "opfyldte" inden der kan gives en hel/ delvis bevilling.

Prøver lige at skitse det op:

Det er udgangspunktet, at der ikke ydes hjælp til udgifter, der har kunnet forudses. Der skal efter evne lægges midler til side til disse udgifter, eksempelvis til udgifter til forbrug af el og varme og til udgifter til depositum/indskud i ny bolig. Forudsigelighed kan gå dels på udgiftens opståen dels på likviditetsmæssige problemer. Det betyder, at der kan ydes hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der er forudsigelige, og som ansøgeren ikke har kunnet spare op til.

Der kan undtagelsesvist ydes hjælp til forudsigelige udgifter, såfremt udgiftens afholdelse har en afgørende betydning for familiens livsførelse. I den situation ses der tillige på, om der er tale om akut behov.

Normalvis vil en flytning blive betragtet som værende forudsigelig så der skal gøre sig nogle helt særlige forhold gældende hvis der skal ses bort fra det. Tanken er, at hvis man ønsker at flytte må man vente til at man har sparet sammen til udgiften.

Rimeligt begrundet: der skal være en "rimelig begrundelse". Eksempel: hvis I vil flytte fordi I synes det kunne være dejligt så er det ikke en rimelig begrundelse. Men bor I nu på 6 sal uden elevator og hvis du pludselig er blevet varigt bevægelsesindskrænket så vil en flytning formentlig blive vurderet til at være rimeligt begrundet. De fleste kommuner er ret "stramme" i vurderingen af hvad der er rimeligt begrundet.

"Ude for ændringer" bliver også kaldt "den sociale begivenhed": dvs. der indtræder en udefrakommende begivenhed som eksempelvis sygdom, arbejdsløshed, samlivsophør. Også andre ændringer kan komme på tale - men udgangspunktet er at der skal være tale om ændringer som man ikke selv har "kunnet gøre for".

Ikke kan afholde udgiften: har I selv penge til det må I selv betale. Her gælder formuebestemmelsen ikke. Så har I penge til det, så skal de bruges først inden der kan ske en bevilling efter Aktivlovens § 81.

Der kan være forhold i Jeres situation som jeg ikke kender til, men umiddelbart tvivler jeg stærkt på om kommunen vil bevilge depositummet til Jer. Alle elementer skal være opfyldte inden en bevilling - dvs. det er ikke nok at udgiften eks. er rimeligt begrundet - alle de andre elementer skal også være opfyldte.

Dette skal dog ikke afholde Jer fra at prøve at søge, for der kan som sagt være nogle helt særlige forhold i Jeres situation som gør at I kan få en bevilling. Hvis I får afslag kan I evt. anke afgørelsen. Der foreligger rigtig mange principafgørelser indenfor dette område, så inden I kaster Jer ud i en lang og slidsom klageproces kunne det måske være en ide at I kiggede lidt på dem inden.

Hvis kommunen ud fra et samlet hele skønner at give Jer en hel/ delvis bevilling så vil det være i mod tilbagebetaling.

Pøj pøj med det .
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Minister: Folk på sygedagpenge må godt afslå behandling Webmaster K10 Nyheder 0 18-02-2013 15:50
Erstatning når kommunen klokker i det! NPH Alt det andet 2 13-08-2011 08:33
Kommunen stjal min erstatning! buster Alt det andet 3 26-03-2010 19:08
Må kommunen modregne erstatning i Kontanthjælpen !? Roadrunner Alt det andet 27 06-11-2009 12:59
Afslå behandling...? Risa Politik og Samfund 2 27-06-2008 16:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension