K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2012, 14:48   #1
kerozen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Brøndby
Indlæg: 18
Styrke: 12
kerozen er ny på vejen
Førtidspensionist som ægtefælleforsørger

Er selv FPer og min kone falder for dagpengene 1 januar.

Har nu fundet ud af at fordi jeg modtager TAE kan min kone intet modtage af hjælp og at jeg som FP'er skal klare hele indtægten i husstanden, på trods af min erhvervsevne er ikke eksisterende.

Pga. hele mit forløb med pension har min kone næget selv at gå samme vej, hun har en slem ledegigt.

Troede ikke samfundet mener en FP'er kan klare alt.
Men måske kan man, jeg kunne f.eks opsige min kapitalpension idag således at jeg ikke 1 januar bliver tvunget til det, der bliver hver måned indsat ca 3.000 på den gennem min forsikring for TAE.
Er lidt forvirret.
kerozen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2012, 17:21   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja det er jo ikke din stilling men din indtjening, der afgør om din kone er kontanthjælpsberettiget.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2012, 17:42   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Uanset hvordan man end vender og drejer det, så mener samfundet at man kan klare sig for 2* KHJ, det er som udgangspunkt mindste beløbet for ægtefæller, og det må i jo ramme, inden ved at du har for høj en indtægt eller ved at i har likvid formue i kan leve af.

Ja det er sådanne steder man må spare, her har gemalen i første omgang sat hans i bero, og nu er tiden ved at være gået, men vi har bare ikke de penge, så den må lukkes, han får så en sjat tilbage, men da ikke det han i gennem tiden har gået og betalt.

Et andet sted der kan spares er forsikringerne, hvor langt man skal gå afhænger jo af så meget, for uanset hvordan man ned vender og drejer det kan man ikke spise en police og leve særlig længe for den/m.

Men til vores bil havde vi en billig forsikring, men gemalen forsøgte nu alligevel, kunne den nu blive endnu billigere, men vi regnede bestemt ikke med den for var super elite i forvejen, og sidst vi forhanlede, havde var citronen virkelig presset, plus flere forsikringer siden har måtte opgive de kunne slet ikke være med til den billige pris. Nå men han ringede til dem og forklarede situationen, og mindre end 3 min fra gemalen greb knoglen havde vi en endnu billigere forsikring end før.
Siden har vi solgt bilen, og købt en anden, og forhandleren så helt forkert ud i hovedet da vi fortalte hvad vi gav i forsikring, i alle hans mange år havde han aldrig hørt om SÅ lav en bilforsikring med den dækning vi havde, for naturligvis troede han at der var dårlig dækning, men det var der ikke, vi havde bla autohjælp og en normal lav selvrisiko... så det kan godt betale sig at ringe rundt, OGSÅ til det selskab man har i forvejen, lige som det kan betale sig at være ærlig.

Ud over det lærer nød nogen kone at kokkerere, er du så sindssyg man lærer hvad der er billigst at spise, fx er kartofler faktisk en dyr spise (ris er billigst) så det får vi ikke særlig tit (fordi vi ikke har dem i haven fordi vi ikke får dem passet, men ellers så kan man sagtens være selvforsynende 1. år gemmer man fra dem man har købt og planter dem til foråret, og så kører det ellers af sig selv) Man opdager at man sagtens kan undvære frisøren og at tøj fra genbrugsen er ganske udmærket tøj amt at Føtex ol tit har billigt tøj (en t-skirt til en 10´er eller en jakke til 25 kr... NYT altså, men død umoderne) man opdager at det ikke kræver en urtehave for at have en urtehave, men at en vindueskarm og en spand faktisk godt kan bruges til selv samme formål (bla til kartofler) Regnvand til at skylle ud i wc´er fungere sørme også glimrende, og gaver til børn kan man også sagtens finde brugt... vores fik sidste år i julegave for 50 kr hver, og har ikke nævnt med et ord at de godt viste at det var brugt.
Til min fars 70-års fødselsdag lavede vi en kollage, i rammer fundet i et hus genalen har revet ned på jobbet, og så tog vi billeder til selve festen hvor vi lagde dem på en dvd og smed noget musik oven i, alt i alt kostede det os de 3 kr dvd´en har kostet, og en masse arbejdstid, men hellere det end penge Dog skal det siges at jeg der næsten lige havde fået 5000 af de gamle, en del blev brugt til at dække et hul og så havde jeg gået og gemt resten til fars fødselsdag, hvor jeg spurte ham hvad han helst ville at jeg købte nyt tøj fra top til tå, eller at jeg tog den på jeg plejer (som er pæn nok men er set rigtig mange gange efterhånden) og brugte pengene på en mere omkostelig gave, og han valgte tøjet.

Faktisk er det ikke svært at spare penge heller ikke i hverdagen, det er surt af H til, for der er ikke råd til ret meget selvforkælelse (hvis noget overhovedet) og er man vand til at den slags skal købes for penge, skal man til at finde andre måder at klare det på, for man har altså et behov for bare en gang i mellem at være lidt god ved sig selv.

Nu har jeg ikke forstand på det men jeg mener der er noget med at de ikke må røre penge man har fået ind som en erstatning, men det er der helt sikkert nogen her inde der ved noget brugbart om *ss*

En anden sag er så at din kone, jo er forpligtet til at deltage i aktivering osv osv som KHJ modtager, så hvis hun kan få, får hun alligevel intet hvis ikke hun deltager, og er hun syg så er hun tvunget til at deltage i en afklaring af hendes arbejdsevne (så er det hendes aktivering så at sige) vil hun ikke opfylder hun ikke retten til KHJ.

Kun hvis hun alligevel ikke kan få KHJ ydelse, eller i kan klare jer uden, kan hun slippe uden om systemets lange arm.

Jeg deltager i absolut intet, da jeg røg ud ville jeg kunne have fået lige knap 3000 i KHJ, men efter som det personelge fradrag er højere, fik vi mere ud af at gemalen fik hele fradraget (godt nok ´kun nogle få kroner, men i den situation ... et rugbrød kan købes for 4, det er brød til 5 næster til 2 dage) ud over at jeg jo netop ville slippe... jeg er en af dem der bliver ekstrem syg af systemet, gentagende selvmordsforsøg er et godt bevis på det (og jeg har været helt fri for de tanker siden jeg kom ud af systemet, jeg har det MEGET bedre) Så her ville der ikke være nogen fordel ved at forblive i systemet selv om at jeg kunne.
Jeg kan ikke længere vi har nuppet en reklamerute (hvor jeg så klarer ca halvdelen af arbejdet) ud over et par lønstigninger chefen var god ved ham da han fortalte at sådan og sådan, så nu tjener gemalen for meget, til at jeg kan få noget.

Hvis I kan holde til det så kan avis og reklame ruter bestemt anbefales, for vores vedkommende ville vi kunne holde lønnen (mandens altså) hjemme ved at have 4 ruter, og så skal man kun arbejde 2 dage om ugen... nok er det et job lavt på rangstigen, men til gengæld giver det faktisk okay om end det er surt om vinteren, eller når regnen er kold, men det er jo nu en gang en del af charmen ved det, ikke sandt *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
førtidspensionist nikkoshadow Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-08-2012 22:37
førtidspensionist hanne bjerre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-09-2011 12:45
Ny førtidspensionist Charlot Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 13-07-2011 15:24
Ung førtidspensionist mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 01-09-2006 14:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension