K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2012, 20:34   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er listen - farlig medicin i solen!

Selvom solen ikke er meget fremme denne sommer, så synes jeg der står nogle ting på listen, som er værd at holde øje med...

Over 250 lægemidler kan gøre din hud overfølsom over for sollys. Hvis de blandes med solbadning eller solarie kan det i værste fald betyde permanente skader på din hud!!

Her er listen over nogle af de lægemiddelstoffer og produkter, som du skal holde øje med:

Antibiotika

Indholdsstoffer: Ciprofloxacin, Moxifloxacin og Ofloxacin

Produktnavne: Cifin, Ciflox, Ciloxan og Ciprofloxacin, Avelox, Tarivid

Medicin imod akne

Indholdsstoffer: Tetracyklin og Doxycyclin

Produktnavne: Tetracyclin, Tetracyklin og Vibradox

Hjerte- og kredsløbsmedicin

Indholdsstoffer: Amiodaron og Captopril

Produktnavne: Cordarone, Cordan, Captol og Captopril

Vanddrivende medicin (Thiazider)

Indholdsstoffer: Bendroflumethiazid og Hydroch****hiazid

Produktnavne: Centyl, Amilco og Sparkal

Gigt- og smertestillende medicin

Indholdsstoffer: Ibuprofen, Naproxen, Declofenac og Sulfasalazin

Produktnavne: Ibuprofen, Ipren, Bonyl, Naproxen, Declofenac, Solaraze, Diclon, Voltaren, Sulfasalazin og Salazopyrin

Medicin imod høfeber og transportsyge (Antihistaminer)

Indholdsstof: Promethazin

Produktnavne: Prometazin og Phenergan

Malaria-medicin

Indholdsstoffer: Atovaquon/proguanil, Chloroquin, Hydroxychloroquin og Quinin

Produktnavne: Malarone, Malarex, Plaquenil, Ercoquin og Kinin

Antidepressiv medicin

Indholdsstoffer: Citalopram, Imipramin, Sertralin, Venlafaxin, Amitriptylin

Produktnavn: Cipramil, Citalopram, Imipramin, Sertralin, Sertrone, Zoloft, Efexor, Saroten og Perikon (naturmedicin)

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1796799.ece

- selv har jeg kun prøvet med Ibuprofen, og der blev jeg helt skjoldet i ansigtet - mest i panden, og det tog simpelthen bare SÅ lang tid om at gå væk....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 23:51   #2
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Æv, det kan da være det er derfor jeg for år tilbage fik skjolder på underarme og ene side af halsen især, men det er aldrig forsvundet har netop spist rigtigt mange iboprofhen...

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 23:52   #3
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Lidt sjovt set med mine Banan øjne, det faktisk ikke mere end 5-6 måneder siden jeg forspurgte først via net apoteket, som henviste mig til mit eget apotek som sagde der ikke var sådan en liste, men der er jo ikke "rigtig" smertestillende medicin på ekstra bladets liste Hmm men det undre mig ikke, at der kan forkomme kemisk ubalance, men hvorfor ikke fortælle det, i stedet for at der er nogen som smider det ud som en nyheds bombe .. 
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 00:24   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fibro Se meddelelser
Æv, det kan da være det er derfor jeg for år tilbage fik skjolder på underarme og ene side af halsen især, men det er aldrig forsvundet har netop spist rigtigt mange iboprofhen...

Fibro
Mine skjolder, som var meget mørkere end resten af fjæset tog også lang tid om ''at gå væk''....flere år faktisk
Min læge sagde med det samme, at det skyldtes ibufrofenerne og solen, men hvis jeg får lidt farve, så træder de frem igen

Og godt spørgsmål, Bananen - underligt de ikke bare smider sådan en liste, for den findes jo, så enig i at det er latterligt at kører den som news. Men ok, hvis det er den eneste måde borgerne kan komme til at se listen, så pyt da.....men alligevel
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 11:07   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg må have været heldig.

Jeg tog Ibumetin i mange år og har aldrig oplevet problemer af den slags.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 12:59   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det samme med mig og antidepressiva, jeg har været top loaded og ikke haft et eneste problem med huden

- og kunne i mange år tage ibufrofen og sol samtidig, hvorfor filmen pludselig knækkede og gav mig pletter er mig fortsat en gåde
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 13:19   #7
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Mangler Cipralex ikke på listen? Der er da også citalopram i.
Jeg har sagtens kunnet tage sol alle de år jeg har taget det, jeg blev bare aldrig særligt brun.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 13:31   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kommer da lige i tanke om, at jeg også gennem flere år pludselig fik voldsom sol-eksem??
- gud ved om det også har skyldes noget medicin, hmmmm....

Tror faktisk det er gået væk igen, for jeg har ikke haft det i år...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 14:31   #9
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
HA HA Helene tro mig det ikke gået væk, vi har jo bare ikke haft nogle sommer  men jeg har altid haft en anelse om det måske var ens medicin der var skyld i man var ved at blive skør hver gang solen endelig kom, og fordi det slet ikke er sjovt, i sær ikke når man elsker sol. Jeg lider nemlig også af soleksem, men det virkeligt svært at finde oplysninger omkring medicin og sol, og hvis man tænker lidt, så det jo lidt mærkeligt, for medicinen indtager man jo, og når solen står ned, så sveder man, og så er det jeg ved at blive skør, huden får vandblærer, huden får en til at tænke på læder, og så det værste, DET KLØR.. Det kan holdes nede med + 50  og så løbende kan man tage mindre faktor på, men hvis jeg bliver taget med bukserne nede, og ikke fået noget faktor på, så går der ikke 5 min, så jeg et omvent omvandrende kradse træ 
Jeg har allerede skrevet til flere medicin selskaber, men de har alle skrevet, at de undersøgelser har man ikke fortaget, og hvis man tjekker indlægsseddel på ens medicin så står der heller intet om dette, og så vi tilbage til politikkens artikel, gud ved hvor de fået deres oplysninger fra, nogen må jo havde lavet denne undersøgelse på nogle 
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 15:26   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
men hvis jeg bliver taget med bukserne nede, og ikke fået noget faktor på, så går der ikke 5 min, så jeg et omvent omvandrende kradse træ 
Altså, Banan, du ku' da også i det mindste ha' badebukser på ;-) (bemærk, der blinkes)

...har googlet en del på dette interessante emne - man ved, det eksisterer, så hvorfor ikke en samlet oversigt et eller andet sted, men nixen bixen!

Så jeg stiller samme spørgsmål som Bananen, hvor har avisen sin viden fra?


Tilføjelse:

Aha, havde ikke tid i morges til selve artiklen, men ser nu at kilde angives til Apotekerforeningen, Sundhedsstyrelsen og Dermatolog Peter Bjerring.

Sidst redigeret af Carmen; 30-07-2012 kl. 15:33.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Rent hypotetisk ang liste over farlig medicin i solen? Indiansummer Politik og Samfund 7 17-08-2012 06:59
Rabat listen cyberstorm Nyttigt at vide for Førtidspensionister 33 05-07-2010 23:15
Bonus er farlig for helbreddet sun-lady Politik og Samfund 5 23-08-2008 01:19
Farlig kolesterolmedicin Peacock Dit og Dat 0 22-07-2008 23:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension