K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2012, 21:04   #11
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
@enteneller
Jeg ved ikke hvorfor TAE ikke medfører modregning i kontanthjælpen.
Men jeg har altid ment, at det var uretfærdigt at TAE medførte modregning
i en hvilken som helst ydelse fra det offentlige,
da det jo er en kompensation for nedsat erhvervs-/arbejdsevne,
som oven i købet beskattes pænt.
Vi er jo IKKE i stand til lige at tage noget overarbejde, for at få flere penge i posen.

Og man klappes jo direkte på trækprocenten, så kommunen får jo SIN del.
( Af 10.200 kr. pr. md. fik/får jeg 6.222 kr. udbetalt efter skat
= skattefar får 3978 kr. pr. md.).

Det må jo også have faldet nogen andre for brystet,
eftersom loven blev ændret pr. 15/11-2010.

Når man har været vant til en årlig indkomst pænt på den anden side af 500.000 kr.,
med deraf følgende skat, er det sgu svært at se,
hvorfor kommunen skal have SÅ stor en del af de goder,
man selv har betalt via sin pensionsopsparing.
Ved godt at dette er et politisk emne, men MÅTTE bare lige have luft
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 21:42   #12
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser


Det må jo også have faldet nogen andre for brystet,
eftersom loven blev ændret pr. 15/11-2010.

Når man har været vant til en årlig indkomst pænt på den anden side af 500.000 kr.,
med deraf følgende skat, er det sgu svært at se,
hvorfor kommunen skal have SÅ stor en del af de goder,
man selv har betalt via sin pensionsopsparing.
Ved godt at dette er et politisk emne, men MÅTTE bare lige have luft
Er selv endt på en FP hvor min indkomst idag er omkring 60% af hvad jeg tjente.....inclusiv TAE og det kan da mærkes rigtigt meget....
Er så også idag glad for jeg ikke sidder med et hus, bil, båd osv samt andre dyre lån og brokker mig over jeg ikke kan få pengene til at slå til...
Når man er rask og i fuldt sving på arbejdsmarkedet overser man bare den lille detalte at i morgen kan du bare ikke mere og du er ude af det selvom det er imod din vilje...
Har da også lørt hvor hurtigt det fald kan ske og hvilke konsekvenser det kan fald tage med sig.... Troede det bare ikke da jeg også fungerede vildt godt på arbejdsmarkedet....
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 23:05   #13
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
hej energizer

TAE udbetaling bliver modregnet i pensionen, men du har jo lov til at "tjene" 110.600 - så det er kun tae over det beløb der bliver modregnet. Og resten bliver - så vidt jeg husker modregnet med 30 % - så der er da stadig en stor fordel i at have en tae på førtidspension
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 09:11   #14
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jo men hvorfor skal man straffes fordi man er så syg og ude af stand til at være på arbejdsmarkedet så man må på pension?

Som Florken siger så er et ofte ens private pensionsordning som man har betalt til igennem mange år der modregnes. Når de så modregner så er det jo brutto beløbet de bruger og ikke netto beløbet

Tillige fatter jeg heller ikke at det kan modregnes ledighedsydelse, det er jo heller ikke med ens gode vilje at man går ledig som fleksjobber, som det jo heller ikke er at være på kh. hvor man så ikke modregnes!!??

Nogle gange er der altså ikke logik i tingene, men de skal bare holde nallerne fra vores private pensionsordninger og dermed basta.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 20:01   #15
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Spørgsmål til Florken....

Jeg er på Førtidspension siden 1/4-2010 og får løbende fra min tab af erhvervsevne forsikring.

Jeg blir modregnet i min pension pga. forsikringen.

Vil det så sige... at kommunen heller ikke må modregne mig pga. min TAE. forsikring????
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2012, 21:49   #16
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kjersti,

TAE betragtes som en indtægts ydelse og i forbindelse med ftp. er der et max man må tjene inden man fradrages i pensionen. Det for forskelligt alt efter om man er enlig eller gift, men det er dog ikke hele rest beløbet af forsikringen der fratrækkes i pensionen.

Du kan læse mere på flg. link under borger.dk under "Nedsættelse af din pension":

https://www.borger.dk/EMNER/PENSION-...y-ordning.aspx
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 01:09   #17
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
TAK... for hurtig svar Enteneller

Syntes bare jeg læste at samme regel galt pension


TAK... for Jeres ALTID søde måde at være på
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 14:37   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af energizer Se meddelelser

Da min løbende pensionsudbetaling fra forsikring er delvis arbejdsgiver indbetalt i tidernes morgen, modregnes denne i ledighedsydelsen.
Kan ikke ligesom Florken forstå, at der skal ske fradrag i ledighedsydelse....? Hmmm...

Jeg fandt den her lovgivning. I § 12 nævnes de punkter, hvor der IKKE skal ske fradrag i ledighedsydelse:

§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:

1) Kapitalpensioner og kapitalforsikringer.

2) Indtægter fra opsparings- og forsikringsordninger, herunder livrente, der er uden forbindelse med et arbejdsforhold.

3) Ydelser efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (herunder SP) og udbetalinger efter lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

4) Pension efter ægtefælle eller samlever samt børnepension.

5) Erstatninger, herunder erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring.

6) Krigsskadeerstatning, renteudbetaling til besættelsestidens ofre og hædersgaver.

7) Livsvarige ydelser på finansloven til kunstnere og deres efterladte.

8) Invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

9) Efterløn efter funktionærlovens § 8, efterindtægt efter kapitel 6 i lov om tjenestemandspension, godtgørelse for usaglig afskedigelse efter hovedaftalens § 4, stk. 3, og funktionærlovens § 2 b mv., fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a og godtgørelse efter ligebehandlingsloven.

10) Indtægter ved salg af erhvervsvirksomhed og fast ejendom.

11) Forpagtningsafgift og indtægt ved udlejning, der ikke kan betragtes som erhvervsmæssig, og overskud af egen bolig.

12) Renter, aktieudbytte og lignende, arv, gaver og gevinster.

13) Underholdsbidrag.

14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

15) Den forhøjelse af pensionen, som en tjenestemand modtager som følge af arbejdsskade (tilskadekomstpension).

16) Vederlag, der modtages for at overholde konkurrence- eller kundeklausuler.

17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler.


Vedr. fradrag i pensioner..... fra samme lov:

Pensioner mv.

§ 9. Løbende udbetaling af pension, inklusive tillæg, som er led i et tidligere ansættelsesforhold, og er af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrager til pensionen, medfører fradrag i ledighedsydelsen, jf. dog § 12.

Stk. 2. Løbende udbetaling af pension, som har forbindelse med en arbejdsperiode i udlandet, medfører fradrag i ledighedsydelsen.

Stk. 3. Løbende udbetaling af en pension og pensionslignende ydelser til en person, der tidligere har været borgmester, udvalgsformand, rådmand, regionsformand, medlem af Folketinget eller Europaparlamentet mv., medfører fradrag i ledighedsydelsen.

Stk. 4. Løbende udbetaling fra en tidligere arbejdsgiver af beløb, som kan sidestilles med pension, medfører fradrag i ledighedsydelsen.



Ovenstående er fra følgende lov: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=133006


Jeg må vist heller lige få tjek på de ting jeg har i min pensionsordning via arbejdet....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 19:07   #19
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
Hej igen

Det er vel ok at der bliver modregnet hvis man "tjener" penge selv.
Da jeg var på sygedagpenge og fik udbetalt fra tae fik jeg ca. 5000 mere udbetalt om måneden end da jeg var på arbejdsmarkedet- og det er vel heller ikke rimeligt.

Som jeg ser en tae er den tegnet for at man kan klare sig rimeligt når det nu er gået galt.

Personligt er jeg godt tilfreds selv om min førtidspension er meget lille (ca 2.500 udbetalt om måneden) - men jeg klarer mig jo fint p.g.a. tae.

Jeg syntes - med risiko for at få tæv - at jeg kan være tilbreds - der er mange der har det meget værre - og jeg vil da hellere kæmpe for at dem der ingenting har ved siden af får en ordentlig pension eller understøttelse end at jeg skal have mere
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 12:01   #20
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bmp24 Se meddelelser
Hej igen

Det er vel ok at der bliver modregnet hvis man "tjener" penge selv.
Da jeg var på sygedagpenge og fik udbetalt fra tae fik jeg ca. 5000 mere udbetalt om måneden end da jeg var på arbejdsmarkedet- og det er vel heller ikke rimeligt.

Som jeg ser en tae er den tegnet for at man kan klare sig rimeligt når det nu er gået galt.

Personligt er jeg godt tilfreds selv om min førtidspension er meget lille (ca 2.500 udbetalt om måneden) - men jeg klarer mig jo fint p.g.a. tae.

Jeg syntes - med risiko for at få tæv - at jeg kan være tilbreds - der er mange der har det meget værre - og jeg vil da hellere kæmpe for at dem der ingenting har ved siden af får en ordentlig pension eller understøttelse end at jeg skal have mere
det er da godt at du er tilfreds...

Pt. får jeg ledighedsydelse, og i den modregnes min "invalidepension" (givet pgr.a tabt erhvervsevne, og delvist indbetalt af arbejdsgiver), det ville den ikke være blevet, havde jeg været på kontanthjælp, førhen, den regel er gudskelov ændret ser jeg, og ligestiller os alle, hvilket vel også er fair nok, ret skal være ret, og ja nogengange får man mere ud af det end før, lige pt. men det plejer at jævne sig over årene da stigningerne jo ikke ligefrem matcher det øvrige arbejdsmarked, eller forfremmelser osv.. osv...

ønsker ikke at gøre det til en længere diskution, vi har alle vores mening, men ret skal være ret, og love være ens for alle..

Sidst redigeret af energizer; 01-02-2012 kl. 12:08.
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensioner forgylder politikere halse Politik og Samfund 1 27-06-2012 11:06
Førtids-pensioner vokser videre keld60 Politik og Samfund 2 31-01-2012 03:18
Førtidspension og andre pensioner? 3xstress Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-10-2011 10:12
46 pensioner sparet væk... Stella Politik og Samfund 0 10-05-2009 11:53
Forsker: Tragedie med stress-pensioner Stella Politik og Samfund 1 11-03-2008 11:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension