K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2009, 09:11   #1
giraffen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
giraffen er ny på vejen
På sdp må man så...

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber der er en eller nogen der kan hjælpe mig lidt med

Jeg er startet op på en lille kreativ hobby, som jeg sysler lidt med af og til.
Nu er sagen så den at der her i byen snart kommer en hobbyudstilling, hvor man kan udstille og sælge af sine ting.

mit spg er så.... må jeg overhovedet det mens jeg er på sygedagpenge???

Kan det give bagslag i forhold til min sag, at jeg er sådan et sted den ene dag.... også rent økonomisk????

Skal jeg hellere holde mig væk???
giraffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 11:08   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville sige selvfølgelig skal du da udstille dine kunstværker og det er sundt med en hobby ... meeeeeen så kontant ville jeg slet ikke turde sige det i dag

Så mit bedste råd til dig ville være ..

ring til http://www.dukh.dk/ jeg kan forestille mig at de kan give dig bedre svar.

Lige nu ser vi kommuner lukke folks penge for de mest åndsvage ting så man skal være sikker i sin sag inden man gør noget .

Men min umiddelbare tanke ville da være at du kan udstille at du kan sælge det du kan og at det ikke burde have nogen betydning for dine sygedagpenge ..

Ingen kan jo vide hvornår du har lavet det kunst eller under hvilke omstændigheder du laver din kunst .. hvad ang penge kunne du evt få en søster bror god veninde eller anden du stoler på til at sælge det for dig ...

Men prøv lige dukh og kom gerne tilbage og fortæl hvad de sagde

mvh
Hejdien

PS formoder at det er kunst he he .. men ellers det kreative du nu laver

Og jeg er død misundeligt på kreative mennesker hvordan hulen gør i det ???
  Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 12:03   #3
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Der er flere problemstillinger i det der:

1: Mulig biindtægt mens du er på sygedagpenge.

2: Salg af hobbyproduktion
Som hovedregel vil overskud af det man tjener ved salg af egenproducerede varer, være skattepligtigt.

Forskellen på hobbyvirksomhed og erhvervsvirksomhed er i store træk, at for hobbyvirksomhed kan man ikke fratrække underskud, og derfor er hele overskuddet skattepligtigt.

3: Hvordan kommunen stiller sig hvis de får kendskab til, at du har en salgsbod sådan et sted mens du går sygemeldt.

Jeg ved ikke hvor stor risikoen vil være for at ryge i en eller anden klemme, men man hører jo rask væk, at Told/skat besøger markeder og lignende steder, og kontrollerer både for "sort" indtjening og om folk der er sælgere samtidig er på overførselsindkomster....
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 17:01   #4
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nullemus Se meddelelser
Forskellen på hobbyvirksomhed og erhvervsvirksomhed er i store træk, at for hobbyvirksomhed kan man ikke fratrække underskud, og derfor er hele overskuddet skattepligtigt.
Hele overskuddet er også skattepligtigt for erhvervsvirksomhed :P

Jeg tror at du mener at man skal betale skat af hele sin indkomst ved hobbyvirksomhed, men det skal man ikke. Man skal betale skat af et evt. overskud. Det er bare sjældent at en hobbyvirksomhed giver overskud.

Skulle man have et overskud ved en hobbyvirksomhed, er der tale om en b-indkomst, da der jo er tale om en hobbyvirksomhed og dermed ikke en erhvervsmæssig indkomst.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 00:49   #5
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hr.luko Se meddelelser
Hele overskuddet er også skattepligtigt for erhvervsvirksomhed :P

Ja, det var nok lidt kluntet formulereret


Jeg tror at du mener at man skal betale skat af hele sin indkomst ved hobbyvirksomhed, men det skal man ikke. Man skal betale skat af et evt. overskud.

Ja, det skriver jeg jo også

Det er bare sjældent at en hobbyvirksomhed giver overskud.

Skulle man have et overskud ved en hobbyvirksomhed, er der tale om en b-indkomst, da der jo er tale om en hobbyvirksomhed og dermed ikke en erhvervsmæssig indkomst.
Forskellen er, at ved erhvervsvirksomhed kan man fratrække flere udgifter og derved minimere overskuddet der skal beskattes.
Ved hobbyvirksomhed kan man stort set kun fratrække direkte varekøb.
Der er ingen mulighed for afskrivninger på evt. materiel, maskiner o.s.v. og heller ingen driftsomkostninger der kan trækkes fra.
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 02:12   #6
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Undrer nogen sig ???

Med denne tråd er der vel ingen som undrer sig over, hvorfor kommunerne er så hårde i sagsbehandlinger

Du ER sygemeldt !!!

Bliv hjemme til du er rask meldt - Længere er den ikke !

Kan da ikke være meningen at K10 skal bruges til blive socialbedrager ??
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 02:23   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
Med denne tråd er der vel ingen som undrer sig over, hvorfor kommunerne er så hårde i sagsbehandlinger

Du ER sygemeldt !!!

Bliv hjemme til du er rask meldt - Længere er den ikke !

Kan da ikke være meningen at K10 skal bruges til blive socialbedrager ??

Jo det gør jeg og jeg fatter mildest talt ikke hvad du snakker om her ...

Mener du i ramme alvor at fordi man er sygemeldt så må man ikke foretage sig noget det sig være hobby eller debatter hver sin smag i hobby siger jeg bare...

Kan jeg finde ud af at lave et ler hoved og du kan finde ud af at strikke en sweater kan du så lige oplyse mig i hvad forskelen er på det ... Hobbyer begge ting og begge ting der kan komme til nytte ...

Din sweater kan du forære væk du kan på den måde få afstressning ved at strikke og du kan få anerkendelse andre steder fra ved at de viser dig at de kan lide de ting du laver...

En anden kan ikke strikke men måske male tegne porcelæns male eller andet og de vil måske også gerne vise deres arbejde frem og have den anerkendelse der kan følge med men det mener du ikke at de skal have lov til ...

Nu læser jeg altså i det første indlæg at det er en der har en hobby (hvad enhver der er syg ved at mange læger opfodre en til at have ) og vedkommen nu har en mulighed for at udstille .. vedkommen spørger så ind til om det kan skade vedkomens sag ingen steder fremgår det at man er ude på at snyde nogen som helst ...

Så hvordan du får draget socialbedrageri ind i sagen det er og bliver mig en gåde ...(der spørges jo netop ind til det for ikke at komme til at gøre noget forkert ) fordi man er blevet syg er der ingen der siger man er blevet talentløs vel ... og hver sin hobby og hver sit talent ...

Og bliv hjemme hvis du er syg ... NEJ kom ud hvis du er syg skal du gøre dig håb om bedringer så skal du arbejde med dig selv det er alfa og omega og dine fritidsinteresser kan være det der i sidste ende bevare din forstand...
(og som mange ved , måske også det der kan vise sig at være det der kan være din vej tilbage til arbejdsmarkedet i en eller anden forstand )
  Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 02:46   #8
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Thumbs up

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jo det gør jeg og jeg fatter mildest talt ikke hvad du snakker om her ...

Mener du i ramme alvor at fordi man er sygemeldt så må man ikke foretage sig noget det sig være hobby eller debatter hver sin smag i hobby siger jeg bare...

Kan jeg finde ud af at lave et ler hoved og du kan finde ud af at strikke en sweater kan du så lige oplyse mig i hvad forskelen er på det ... Hobbyer begge ting og begge ting der kan komme til nytte ...

Din sweater kan du forære væk du kan på den måde få afstressning ved at strikke og du kan få anerkendelse andre steder fra ved at de viser dig at de kan lide de ting du laver...

En anden kan ikke strikke men måske male tegne porcelæns male eller andet og de vil måske også gerne vise deres arbejde frem og have den anerkendelse der kan følge med men det mener du ikke at de skal have lov til ...

Nu læser jeg altså i det første indlæg at det er en der har en hobby (hvad enhver der er syg ved at mange læger opfodre en til at have ) og vedkommen nu har en mulighed for at udstille .. vedkommen spørger så ind til om det kan skade vedkomens sag ingen steder fremgår det at man er ude på at snyde nogen som helst ...

Så hvordan du får draget socialbedrageri ind i sagen det er og bliver mig en gåde ...(der spørges jo netop ind til det for ikke at komme til at gøre noget forkert ) fordi man er blevet syg er der ingen der siger man er blevet talentløs vel ... og hver sin hobby og hver sit talent ...

Og bliv hjemme hvis du er syg ... NEJ kom ud hvis du er syg skal du gøre dig håb om bedringer så skal du arbejde med dig selv det er alfa og omega og dine fritidsinteresser kan være det der i sidste ende bevare din forstand...
(og som mange ved , måske også det der kan vise sig at være det der kan være din vej tilbage til arbejdsmarkedet i en eller anden forstand )

Hej

Nej jeg har intet imod at nogen har en hobby og laver noget for at afstresse sig selv eller finde ro.

Men gå ud og sælge imens man er sygemeldt, så er man et aktivt arbejdende menneske !

Det kalder jeg socialt bedrageri.

Der følger regler med på bagsiden at de ansøgninger man underskriver.

Jeg kan ikke forestille mig at reglerne er sådan indrettet at fordi man er syg som lønmodtager, så kan man være raskmeldt som selvstændigt.

Nej jeg synes stadigvæk ikke at vedkommende skal risikerer sin sag.

Min mening er stadigvæk: BLIV hjemme mens du er sygemeldt og sælg dine hobby ting når du er raskmeldt !!!!

Mvh Havedammen
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 08:07   #9
giraffen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
giraffen er ny på vejen
Mange tak for alle jeres svar

Jeg er jo netop ikke ude på at snyde nogen som helst - bare gerne komme lidt ud
denne udstilling er 6 timer den ene dag, hvilket er for meget i forhold til hvad jeg kan holde til; men når det kun er én dag, så kan tænderne jo bides sammen

Vil da klart sige min hobby er med til at jeg har min forstand endnu... og kan tænke på lidt andre ting af og til.

Jeg synes jo ikke jeg bliver selvstændig af at være der den ene dag.... men jeg vil klart prøve at høre ved dukh, hvad de siger til dette.... og vende tilbage med svar

Vil ikke gøre noget der skader min sag for de få penge..... det ville være for dumt.... men blot komme ud sammen med andre hobbyfolk og have det hyggeligt og snakke med folk

Takker for jeres svar .... og for opbakningen Hejdien
giraffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2009, 09:31   #10
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Nu ryster jeg da godt nok på hovedet.

Om jeg forærer mine hjemmestrikkede ting væk, eller om jeg sælger dem, det må da komme ud på et.

Strikning er f.eks. særdeles effektivt som terapi mod stress.

M.h.t. at blive hjemme når man er syg, da ryster jeg altså også på hovedet.
Uanset om man er deprimeret eller har dårlig ryg, så er det værste man kan gøre, at blive hjemme.

"Hvis du ser en sygemeldt kollega i byen, så ser du et menneske der arbejder på at blive rask".
Skrev en eller anden læge engang i et ugeblad.

Hejdien har fuldstændig ret.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension