K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2011, 17:46   #21
doggerbanke66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 49
Indlæg: 145
Styrke: 14
doggerbanke66 er ny på vejen
Man kan tit få glæde af at "børste" børn (og andre) med f.eks. ADHD og lign. Mange af dem har det lidt svært ved at slappe af og især med at blive rørt for meget uden at vise lidt uro eller i ekstreme tilfælde angst og vrede. At børste vil sige at berøre på forskellige måder, der som regel er bevidste og planlagte. Ved meget små børn kan det f.eks være ved at gynge dem, gribe fødderne og lign. Vi har i min søns større år brugt meget med at nusse på ryggen, rode i håret, klø med kløpind o.s.v. Det er ikke vigtigt hvad man gør, men måden man gør det på. Man skal altid ( også ved kram og kærtegn) være sikker på, at de ved berøringen kommer. Ikke noget med blidt kærtegn og nusseri, men meget gerne meget fast og ikke på for store overflader af gangen. Mange og også vi bruger også konkret diverse lidt stride børster til at børste huden med.. Ikke kun ryggen, men hele kroppen.. Start nedefra ved fødderne og arbejd op. MEN STOP altid når der kommer for meget uro og ubehag.. Det skal bygges op stille og roligt trin for trin.

Ang. hash misbruget... Har været der... Mange med ADHD og lign. mangler et stof i kroppen, derfor er de meget mere modtagelige for at komme ind af misbrugets vej. Når de bruger stofferne får de jo ofte et stof de mangler eller i hvert tilfælde noget der ligner. Jeg havde kontakt til lederen af misbrugscenteret i Ålborg ( hun er rigtig sød og svarer gerne på spørgsmål) jeg snakkede med hende i telefonen.. Hun sagde netop, at rigtig mange af dem de fik ind med massive problemer som havde ADHD og lign. var enten fejlmedicineret eller slet ikke på medicin. Lige så snart de fik styr på det, var der muligheder og håb, fordi de så ikke havde et behov for stofferne. Selvfølgelig skal vanen også væk, men der er altså nogle som ikke får medicin, hvor der er et behov for stofferne rent fysisk.

Hvad angår kosten har vi prøvet alt, fiskeolien var ok, men generalt betyder det ikke noget for os, hvad han spiser... Men vi kender mange, hvor det har stor betydning. Vores erfaring er at undgå Alkohol, gule farvestoffer og især sukker !!!

Håber du kan bruge det.. Flere spørgsmål. så fyr dem bare af


doggerbanke66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 20:09   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hjernen kan fx ikke kende forskel på raffineret sukker og frugtsukker - kan de børn/voksne så heller ikke tåle frugt??

I børnehaven har de en nul-sukkerpolitik. De fortalte på mødet at de synes børnene blev vilde af sukkeret og i stedet KUN ville serverer frugt, hvortil ernæringseksperten grinende fortalte, at kroppen reagerer nøjagtigt ens på frugtsukker og ikke kan skelne mellem de to sukkerarter. Men at nul-sukker politiken var fin, men kun for at forebygge overvægt og skabe sunde vaner, da det ikke havde noget med energiniveauet at gøre....

Måske er det anderledes for syge børn, som måske reagerer på både frugter og slik....?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 21:07   #23
doggerbanke66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 49
Indlæg: 145
Styrke: 14
doggerbanke66 er ny på vejen
Det er rigtigt det gælder også frugtsukker. Jeg tror ikke på at de siger, at sukker det ikke øger energién. Vi har set det flere gange og lavet flere længere forsøg på både børn og voksne med ADHD. Men jeg tror heller ikke på NUL sukker. Tror mere på lidt og beherskede mængder... men herhjemme er sukkerfrit også bandlyst, men det er en anden sag. Kroppen har også brug for sukker, for at virke optimalt. Tror man skal finde en middelvej. Vi er alle forskellige.
Kosten kan give en hjælp.... men på ingen måde helt afhjælpe eller helbrede.
Forståelse, omsorg, accept og kærlighed er bestemt en kost jeg kan anbefale.
doggerbanke66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 21:22   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg synes nul-sukker politiken i børnehaven er latterlig, da drengene kom i skole og måtte få kage/slik/flødeboller mm til fødselsdage, jamen så gik de jo HELT amok over hvor FEDT og genialt dét lige var!!! Og tøsen som stadig går i børnehave, taler enormt meget om hvor sejt det bliver at komme i skole og få en is.

Jeg mener bare, det har jo skabt en unaturlig tilgang til det at få sukker i en institution.
Havde de bare ladet ungerne få den kage engang i mellem, eller de måtte få deres stykke med pålægchokolade med, jamen så var det jo bare helt naturligt...

Jeg prøvede ellers at påpege i længere tid, at det var sundere med en pålægchokolademad end et stykke med fx spegepølse som jo indeholder enorme mængder af salt og fedt - men det var som at løbe panden mod en mur. Og at det var synd et godt og lækkert stykke rugbrød ikke skulle komme indenbords, blot fordi de ikke kunne ville accepterer den der lille tynde skive chokolade der lå oven på (og som jo er sundere end smørret), men det lod de også som om de ikke hørte.....

Enig, alt med måde og forbud har aldrig gavnet nogen.

På hjemmefronten får de nok lidt for meget sukker, men da de også spiser enorme mængder af frugt og grønt, så synes jeg det går an
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 21:57   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nu har jeg 3 raske børn, men kan alligevel tilslutte mig det med farvestofferne - for mine kan IKKE tåle farvestoffer og går fuldstændig amok hvis de spiser for meget dårligt slik. De er ellers meget søde og rolige, men hvis der kommer Fredags slik på bordet, jamen så går der 15 minutter, så begynder de at fare rundt, slå hinanden, skændes, vræle og blive fuldstændige vanvittige.
De har ingen reaktion på sukker. Kun farvestoffer.

De får alle sammen Eye Q - de koster en formue, men det lyder da lidt interessant med den hjemmelavede udgave. Kan børn på 5, 7 og 9 også tåle hjemmelavede??
Jeg er helt enig i dine betragtninger m.h.t. farvestoffer kontra sukker.

Min datter reagerer lynhurtigt på farvestoffer, så i nogle år gjorde børnene det, at hvis de fik noget af andre, så delte de det, så datteren fik de ting uden farvestoffer og knægten det med farvestoffer, men én gang fik knægten altså så meget, at han også reagerede.

Jeg tror min datter var omkring 9-10 år da jeg begyndte at give hende fiskeolie og kæmpe natlys olie, og knægten har højst været 7 da jeg begyndte at give ham det.

Det er jo ting, som de lige så vel kunne få via kosten, hvis ellers vi spiste så varieret, som vi nok burde, derfor har jeg slet ikke overvejet, om der kunne være noget "farligt" i det.

Nu husker jeg ikke dagsdosis af Eye-Q, men det er jo sådan set de samme ting som der er i Eye Q.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 22:08   #26
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Og at det var synd et godt og lækkert stykke rugbrød ikke skulle komme indenbords, blot fordi de ikke kunne ville accepterer den der lille tynde skive chokolade der lå oven på (og som jo er sundere end smørret), men det lod de også som om de ikke hørte.....
Den har jeg også kun hovedrysten til overs for.

Uanset hvad, så har rugbrødet da sin værdi.

Og så bliver jeg s'gi "lidt" gal når nogen begynder at lege politi, for det er da mig, som forælder, der har ansvaret for hvad mine unger lærer af spisevaner.

Jeg bryder mig ikke om den slags overformynderi.

Hvis personalet i en skole/institution kan se, at der er et barn/en familie hvor det er kørt helt af sporet, så kunne de jo koncentrere energien om denne familie.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 08:03   #27
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Min søn reagerer overhovedet ikke på sukker... det er kun nogle børn der gør det... så det er vel at prøve sig lidt frem.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 09:18   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Den har jeg også kun hovedrysten til overs for.

Uanset hvad, så har rugbrødet da sin værdi.

Og så bliver jeg s'gi "lidt" gal når nogen begynder at lege politi, for det er da mig, som forælder, der har ansvaret for hvad mine unger lærer af spisevaner.

Jeg bryder mig ikke om den slags overformynderi.

Hvis personalet i en skole/institution kan se, at der er et barn/en familie hvor det er kørt helt af sporet, så kunne de jo koncentrere energien om denne familie.
Ja, og mine drenge er i forvejen lidt for tynde, så min læge har anbefalet at jeg poster lidt ekstra kalorier i dem i form af opbagt sovs, gerne en slat piskefløde i gryderetterne, smør i kartoffelmosen osv osv, og han har sagt at man kun skal være påpasselig med sukkeret hvis man har tendens til overvægt og/eller ER overvægtig da sukker jo bare er tomme kalorier der sætter sig til fedt hvis ikke man bevæger sig nok - sådan er mine unger jo slet slet ikke....
Ok, pigen på 5 år er så i modsatte grøft, hun bliver hurtigt kraftig, så hun kan ikke tåle for mange tomme kalorier, opbagte sovse og piskefløde, så det kan godt være lidt besværligt med madlavningen
Men den der ene skive pålægchokolade er jo ikke synderen for NOGEN - det er nok nærmere alt det andet..................
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 09:52   #29
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Kære alle, tillader mig lige at hive tråden ind på lidt flere emner omkring det at have børn med særlige behov og selv være sygemeldt.

Syntes der er gået lidt meget farvestoffer og sukker i den ikke fordi det ikke er vigtigt, for jeg tror bestemt at kost og kost sammensætning har en stor betydning for både adhd'er og tourettes børn.

men jg savner lidt erfaring omring hvordan i har klaret det, eller klarer det.. for mig bliver det helt uoverskueligt at stå alene med de to unger som har brug for min hjælp til at strukturer deres liv og selvfølelig gør jeg det. Men føler ofte at det er på bekostning af mit eget helbred, og har svært ved at forestille mig hvordan jeg skulle hele.. og evt blive klar til arbejdsmarked igen.

Lidt støtanker : tror/ved i at der er en tendens til at mennesker der er slidte/sygemeldte har belastninger såsom, egne børn med særlige behov. Har sværer ved at komme igang igen, eller sværer ved at blive raske? det blev rigtig rodet, men håber det gav mening ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 10:02   #30
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det kræver ekstra ressourcer at stå med børn der har særlige behov.. og du har jo stået med det i mange år.

At diagnoserne først er kommet på nu, er jo ikke det samme som at du ikke i årevis har støttet ekstra og uden måske at tænke så meget over det, kompenseret rigtigt meget.

Når man så også bliver uden arbejde, og ens økonomiske situation bliver et stressmoment, så er man simpelthen omgivet af rigtigt mange stressorer i dagligdagen, bare for at få det til at hænge sammen.

Hvis man så holdes der i en uafklaret situation, man ikke selv kan påvirke, trækker det yderligere tænder ud, mens alt bliver nedslidt omkring en, man må tage en dag ad gangen, og hvor det der skal til for at vælte en, bare bliver mindre og mindre... og man bliver mere og mere tyndslidt..

Man risikerer at stå med et belastningssyndrom, der kan ende med at blive kronisk.. og det vil også påvirke de fysiske skavanker man har, da både psyken og kroppen reagerer på mindre og mindre..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fb gruppe imod "folk under 35 er ikke syge" filosofien.Skal vi lave en Tzari Politik og Samfund 17 28-10-2011 14:31
Det kræver sku sin "mand" at være sygemeldt Lille mig Spørgsmål ang fleksjob 6 17-09-2010 20:08
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
"ferie" under ledighedsydelse, sygemeldt energizer Spørgsmål ang fleksjob 5 07-01-2010 00:08
"De sociale myndigheder skal ikke tage syge i kur" Benny Gerhard Din historie 1 24-04-2008 15:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension