K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2010, 23:52   #21
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Sagsbehandlere kan vist kun lovligt raskmelde folk, hvis de har vist, at de kan arbejde 34 timer eller mere gennem flere uger. Ellers er det kun gennem lægens ord.
Hold da op... denne kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere om.. og få ændret dit "vist kun" til helt bestemt...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 11:57   #22
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Kun

Ej, det kan også ske, hvis folk f.eks. sidder og fortæller mig, at grunden til at de ikke er mødt op til samtale hos mig, er fordi de var til jobsamtale.

Så plejer vi at blive ret hurtigt enige om, at de nok hellere må få raskmeldt sig
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 17:42   #23
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Man kan ikke være i match 3, og så deltage i en afprøvning, så hvis man bliver klar til det, på den ene eller den anden måde, så skal man flyttes til match 2.
Men selvfølgelig skal der være en klar begrundelse.

Hvis jeg f.eks. havde en meget syg borger, som jeg ikke ville belaste med en masse unødig aktivitet fordi vedkommende stadig ikke var stationær, men så blev det, og en afklaring derfor ville give mening, jamen så ville det jo så være den begrundelse, som jeg ville give for et match skifte.

Men det er nu sjældent at jeg skifter match af den årsag, det er nu oftest fordi folk får det bedre og bliver klar til afklaring.
Det kan godt være det her er et dumt spørgsmål, jeg synets du roder nogle ting sammen.

Du vil ikke udsætte folk for unødig aktivitet, mener du dermed arbejdsprøvning ?

Du vil lade dem skifte match, hvis de er afklaringsklare, mener du dermed, når der er faldet en diagnose eller når sygdommen står i ro ?

Jeg er ikke i arbejdsprøvning. Jeg er sat i skånsom aktivering i et kompetance og afklaringsforløb med henblik på opstart af RP, som skal danne grundlag for ??

Knus M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 18:25   #24
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Det kan godt være det her er et dumt spørgsmål, jeg synets du roder nogle ting sammen.
Der findes ingen dumme spørgsmål Kun mig der ikke forklarer tingene ordentligt!

Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Du vil ikke udsætte folk for unødig aktivitet, mener du dermed arbejdsprøvning ?

Du vil lade dem skifte match, hvis de er afklaringsklare, mener du dermed, når der er faldet en diagnose eller når sygdommen står i ro ?

Jeg er ikke i arbejdsprøvning. Jeg er sat i skånsom aktivering i et kompetance og afklaringsforløb med henblik på opstart af RP, som skal danne grundlag for ??

Knus M2y
Jamen jeg kan tage et konkret eksempel jeg havde.
Jeg havde en meget syg borger, som der ikke var sat en diagnose på endnu. Og h*n var virkelig meget syg, havde bla. tabt mange, mange kilo.
Vi var nok begge godt klar over, at vi talte en langvarig indsats fleks eller pension, men inden der lå en lægelig afklaring, så var der altså ingen grund til at sætte h* på kursus eller afklaring, da vedkommende havde det skidt, og det ikke ville kunne bruges til noget alligevel, hvis der var behandlingsmuligheder f.eks. så vi gjorde ikke noget. Da diagnosen så var sat, og vedkommende havde fået stabiliserende medicin (men ikke helbreddende) så kunne vi bruge en arbejdsprøvning til noget og satte den derfor igang, hvorefter personen skiftede fra match 3 til 2.

Det du er i kan også kaldes en arbejdsprøvning/afklaring (der er ikke nødvendigvis nogen forskel), og det at du er i gang, er årsagen til, at du er match 2.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2010, 15:41   #25
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Der findes ingen dumme spørgsmål Kun mig der ikke forklarer tingene ordentligt!

Da diagnosen så var sat, og vedkommende havde fået stabiliserende medicin (men ikke helbreddende) så kunne vi bruge en arbejdsprøvning til noget og satte den derfor igang, hvorefter personen skiftede fra match 3 til 2.

Det du er i kan også kaldes en arbejdsprøvning/afklaring (der er ikke nødvendigvis nogen forskel), og det at du er i gang, er årsagen til, at du er match 2.

Hehe .. ja eller det er min opfattelesevne der var lidt nede der

Du skriver:" så kunne VI bruge en arbejdsprøvning til noget" I mit tilfælde er der bare IKKE noget VI. Der er KUN min beskæftigelsesmedarbejders mening om, at det er jeg klar til. Jeg kender ikke hendes vurderinger eller baggrund for denne beslutning og afventer stadig den skriftlige forklaring, som jeg udbad mig den 8. september 2010.

Er fristen for svarafgivelse ikke ved at nå en overskridels efter gældende regler på området ??

Syntes du jeg skal blive i forløbet, selv om denne begrundelse ikke forligger ?


Ps. tak for dine brugbare svar :-)

knus M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2010, 16:39   #26
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tjo, jeg vil mene, at du meget snart skal have svar!! Man har altså ret til en ordentlig begrundelse!

Om du skal fortsætte er jo op til dig selv, men hvis du gerne ville opnå en endelig afklaring, og det er det sigtet er, jamen så ville jeg nu nok gøre det jeg ville kunne holde til, for at kunne komme videre!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2010, 17:49   #27
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Om du skal fortsætte er jo op til dig selv, men hvis du gerne ville opnå en endelig afklaring, og det er det sigtet er, jamen så ville jeg nu nok gøre det jeg ville kunne holde til, for at kunne komme videre!
Ja men det er lige netop der problemet ligger. Sagsbehandleren som arbejder med Kompetance og afklaring kan ikke komme længere, fordi denne begrundelse ikke forligger. Idet H*n kun må arbejde videre på, at jeg kommer i flexjob, hun må ikke snakke pension med mig. Og når ingen af os kender målet med aktiveringen/arbejdsprøvningen, så er det jo ikke let, at komme videre.

Man sige at det lige pt. er som en gotisk knude og midt i den hele befinder jeg mig, idet jeg ikke kan finde starten eller enden på knuden
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2010, 20:39   #28
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hvis nu både dig og sagsbehandleren betragter det som afprøvning, uden sigte på et bestemt mål, så kommer I jo frem til et resultat, som det så er op til din "rigtige" sagsbehandler at bruge. Og så kan det jo heller ikke være et meget mere reelt resultat, hvis man bare afprøver, for at finde ud af hvad man kan holde til, og ikke med et bestemt sigte der hedder fleksjob/pension...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 00:14   #29
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, Andersine, jeg synes at du roder tingene sammen.

Når vi taler om en sygemeldt, med så alvorlige lidelser at vedkomne sandsynligvis ikke har nogen resterhvervsevne, med en stationær tilstand, skal vedkomne AFKLARES.

Her er der altså ikke tale om hverken kursus, virksomhedspraktik eller lign.
Men real afklaring af arbejdsevne, udfør af og med tilsyn af professionelle.

"Matchgruppe 3: Midlertidigt passiv
Borgere, der vurderes at have så alvorlige problemer, at de pt. hverken kan arbejde eller deltage i en beskæftigelsesrettet indsats."

"Matchgruppe 2: Indsatsklar
Borgere, der ikke vurderes at kunne tage et ordinært arbejde, så de er ude af systemet inden for de næste tre måneder, men som kan deltage i en beskæftigelsesrettet
indsats med aktive tilbud."

Bemærk venligst at forskellen består i at match 2, er målrettet beskæftigelse.
Og at match 3, er for de der er målrettet gruppen for førtidspension.

Ergo kan borgeren jo komme i klemme, når match gruppe flyttes fra 3 til match 2.
Der er netop også tydeligt hvilken indsats der skal til, samt kravene til afklaringen.

Samme dårlige argument, som ofte er hørt " kan du ikke yde en indsats hver dag, kan vi ikke afklare dig"?
Måske der er en grund til, at folk IKKE kan yde hver dag? Og måske derfor er hvor de er, nemlig i dette system.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 11:55   #30
Ayaa
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
Ayaa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Man kan ikke være i match 3, og så deltage i en afprøvning, så hvis man bliver klar til det, på den ene eller den anden måde, så skal man flyttes til match 2.
Der vil jeg ikke lige give dig ret - jeg er i match 3 - og jeg har været i en afprøvning (virksomhedspraktik). Jeg har ikke på noget tidspunkt fået at vide at jeg er flyttet til match 2 , og i de papirer jeg har fået i min aktindsigt - står der ingen steder at jeg er blevet flyttet til match 2.

Min eller rettere sagt kommunens sagsbehandler skriver i den sidste opfølgningplan at sagen fortsat kategoriseres som kategori 3, da der er tale om en længerevarende sygdom.

Så man kan godt sendes i afprøvning i visse kommuner
Ayaa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Debat om Match grupper Maj-Britt Skal kommuner ikke overholde loven? 60 10-04-2013 23:05
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension