K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2010, 21:36   #11
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Altså, nu er man ikke som sådan raskmeldt bare fordi man er en match 2 eller 3 - forskellen er om man er klar til en indsats eller ej.
Og hvis man rykker imellem de forskellige match grupper, jamen så skal der jo også være sket en ændring... Man kan ikke bare sådan lige rykke folk rundt uden grund...

Men skal måske lige for en god ordens skyld sige, at en match 3 ikke er lig med en pension. Man kan bare for øjeblikket være ude af stand til en indsats.
Jeg har idag via email bedt om en skriftlig begrundelse for oprykningen til matchgruppe 2, sådan som jeg blev anbefalet. så må vi bare afvente svaret
Okay .. nej man er ikke raskmeldt bare fordi man bliver rykket rundt i match grupperne, for der er kun 1 som kan raskmelde mig og dét ER mig.

Du skriver at der skal være sket en ændring for, at man kan rykkes og i mit tilfælde er der sket det, at jeg har fået konstateret en kronisk stationær lidelse i begge mine hofter og har vand i knoglerne Altså er det en forværring at min situation og så burde jeg jo ikke rykkes op ... vel

Jeg har også fået tildelt hjælpemiddler såsom støttegåstol fordi jeg ikke kan holde til at stå op ret lang tid af gangen, jeg har badebænk, rullelagen og drejesæde i bilen og trykaflastende siddepude i min stol ... og en gå distance på ca. 80 meter.

Vi snakker om hjemmehjælp til rengøring, og boligændringer, så min hverdag bliver letter ....så jeg kan sg desværre ikke se, hvor det er den positive fremgang, der skulle bevirke at jeg rykker op i gruppe 2 er

Kan du og hvad tænker du, når du læser dette her
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 23:28   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Umiddelbart handler det formodeltlig om refusion.

Selvom man er i match 3, kan det stadig være nødvendigt at lave en arbejdsprøvning, forud for evt pensionsansøgning/indstilling.

Det er jo ikke en midlertidigt, hvis man har kroniske lidelser, og en varig tilstand, der holder en ude af arbejdsmarkedet.
Der er således IKKE tale om" midlertidigt ude af stand til indsats", hvis tilstand er varig.

Kan du ikke forklare nærmere"Andersine", når den syge skal afklares, herunder hvordan med match?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2010, 21:37   #13
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jo, jeg skal da gøre hvad jeg kan

Ift. maybeline2you, så kunne jeg forestille mig, at grunden til at du har skiftet match, er at du nu er stationær, og at der derfor er brug for en afprøvning af, hvad du så kan ift. en varig foranstaltning. Hvis det er sådan, så er det derfor du er rykket i match, for man kan ikke afprøves i match 3, der er man ligesom "hvilende" fordi man er ude af stand til at deltage i et tilbud mv. Man kan kun afprøves/være delvist raskmeldt mv i match 1 og 2.

Det er sådan at match hænger sammen i disse dage, ikke så meget ift. graden af sygdommen, men mere, om man er i stand til at deltage i noget.
Så kan man sige, at der måske ikke er sket nogle ændringer, bare fordi man har fået en diagnose, men måske synes sagsbehandleren ikke, at der var nogen grund til at sætte noget i værk overfor en meget syg borger, før diagnosen/tilstanden var helt på plads, og man kunne bruge en afklaring til noget.
Sådan har jeg da også selv gjort. Man kan jo også vurderer, at det er fuldstændigt formålsløst, samtidig med at borgeren nok dårligt ville være i stand til at deltage, og måske endda ville få det værre.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2010, 21:47   #14
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen

jeg tror det er lavet om med de mach grupper i år.. for har set tidligere spørgsmål om det her inde..

se på det link: http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...ategorier.aspx

Sidst redigeret af maja-bell; 13-09-2010 kl. 22:04.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2010, 22:27   #15
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Det blev de også... for at ensrette alle områderne. Det var vist i april, med løbende overgang.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 01:17   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg vil stadig mene, at når borgeren netop IKKE har fået det bedre, men en diagnose, som jo ikke i sig selv giver borgeren bedre helbred.

I dette tilfælde skal borgeren, enten blive i match, for afklaring, eller have en KLAR begrundelse, at det handler om afklaring pga endelig diagnose, og altså IKKE forbedring af helbred.
Ellers kan der da hurtig opstå forvirring, især hvis sagen overtages af en anden sagsbehandler, midt i forløbet, hvilket desværre jo ofte er tilfældet.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 15:39   #17
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Andersine85.. Ja man må nok på nuværende tidspunkt betragte min situation som delvis stationær, idet denne sygdom lever sit eget liv og kun bliver værre og værre som årene går Jeg har desværre haft den i 10 år i den ene side og er blevet revalideret pga. dette. Nu der den ved kontrol også fundet i den anden side, som jeg skrev. Der står i mine lægepapire, at jeg ikke kan arbejdsprøves, fordi det ville forværrer min tilstand, og jeg kan derfor ikke se, hvad begrundelsen for et matchskift skulle være. Men jeg venter stadig på den skriftlige begrundelse..

Hvor lang tid må der gå inden kommunens beskæftigelsesmedarbejder skal have afgivet dette svar ??

Hvem afgør om man er delvist rask ??

Mht til mctchgrupper så blev de ændret den 26 april 2010 det kan du læse meget mere om på http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...-02-16pdf.ashx

I øvrigt tak for svaret :-)
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 15:49   #18
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg vil stadig mene, at når borgeren netop IKKE har fået det bedre, men en diagnose, som jo ikke i sig selv giver borgeren bedre helbred.

I dette tilfælde skal borgeren, enten blive i match, for afklaring, eller have en KLAR begrundelse, at det handler om afklaring pga endelig diagnose, og altså IKKE forbedring af helbred.
Ellers kan der da hurtig opstå forvirring, især hvis sagen overtages af en anden sagsbehandler, midt i forløbet, hvilket desværre jo ofte er tilfældet.

VH POpiae
Hvor er det dejligt med lidt opbakning, den er jeg rigtig glad for Du har så ganske ret i den antagelse, at en diagnose ikke helbreder, men kun fortæller noget om selve sygdommen.
Jeg har oplevet rigtig mange skift af sagsbehandlere undervejs siden år 2008 ---- hele 22 er det blevet til indtil nu .... og det kan derfor ikke undre mig særlig meget, hvis vigtige informationer går tabt, eller at man skal begynde forfra og forfra med at forklare det hele en gang til ret opslidende i det lange løb og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om visse kommuner køre en bevist udmattelses strategi
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 01:43   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Enig.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 20:42   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg vil stadig mene, at når borgeren netop IKKE har fået det bedre, men en diagnose, som jo ikke i sig selv giver borgeren bedre helbred.

I dette tilfælde skal borgeren, enten blive i match, for afklaring, eller have en KLAR begrundelse, at det handler om afklaring pga endelig diagnose, og altså IKKE forbedring af helbred.
Ellers kan der da hurtig opstå forvirring, især hvis sagen overtages af en anden sagsbehandler, midt i forløbet, hvilket desværre jo ofte er tilfældet.

VH POpiae
Man kan ikke være i match 3, og så deltage i en afprøvning, så hvis man bliver klar til det, på den ene eller den anden måde, så skal man flyttes til match 2.
Men selvfølgelig skal der være en klar begrundelse.

Hvis jeg f.eks. havde en meget syg borger, som jeg ikke ville belaste med en masse unødig aktivitet fordi vedkommende stadig ikke var stationær, men så blev det, og en afklaring derfor ville give mening, jamen så ville det jo så være den begrundelse, som jeg ville give for et match skifte.

Men det er nu sjældent at jeg skifter match af den årsag, det er nu oftest fordi folk får det bedre og bliver klar til afklaring.


Hvem der bestemmer om man er rask: En selv, eller ens læge. I sjældne tilfælde en sagsbehandler.
Hvis det er en selv, så er det jo fordi man melder sig helt eller delvis rask til kommunen. Lægen kan også melde folk raske - enten ift. den brede vurdering (der hvor man kun er syg ift. ét job, men ikke ift. andre som man har mulighed for at kunne varetage) eller hvis folk er nogle fuskere (heldigvis sjældent).
Sagsbehandlere kan vist kun lovligt raskmelde folk, hvis de har vist, at de kan arbejde 34 timer eller mere gennem flere uger. Ellers er det kun gennem lægens ord.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Debat om Match grupper Maj-Britt Skal kommuner ikke overholde loven? 60 10-04-2013 23:05
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension