K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2013, 21:42   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Regler for revalidering

Hej

Jeg har været ved at kigge i de gamle indlæg omkring revalidering, men jeg kan ikke finde svaret jeg søger.

Der bliver pt talt om mulighed for en revalidering i form af uddannelse. Jeg har på forhånd talt med studiestedet om muligheden for at jeg kan trække uddannelsen 1-2 år længere end normalt, så jeg kan starte stille op og afslutte studiet på fuld tid.

Jeg tror selv på at det er muligt og det gør min sb egentligt også, men problemet er, at jeg ikke kan komme op på det min. timeantal på 25 timer som revalideringsteamet ifølge min sb har sat som et minimum før revalidering kan komme på tale. Jeg svinger pt mellem 9-15 timer/uge så der er meget lang vej og det er urealistisk at det kommer til at ske hvilket alle involverede parter er enige i.

Det jeg gerne vil vide er nu:

1. Kan de sætte et minimum timeantal i afprøvning før revalidering kan komme på tale? (er pt forlænget under 27,1,2)

2. Jeg synes jeg har læst, at en revalidering godt kan bruges til at komme op i tid. Er det korrekt eller er det kun for-revalidering der kan bruges til det? Og gælder det også, hvis det er uddannelse det drejer sig om?

Hvis der er nogen der har nogen links til noget konkret jeg kan præsentere min sb for vil jeg være meget taknemmelig!
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2013, 00:14   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
1 Jeg ved det ikke, men realistisk set så kan de, for der står intet om at de ikke kan, ej heller at de kan lig musene danser frit på bordet.

Kan du få det bikset til at være en reel afgørelse de træffer (og ikke bare en vurdering/vejledning) så kan det ankes, hvilket jeg bestemt sys du skal.

Der kan du evt skrive en ansøgning på opstart af revalidering med timer om ugen, uden at nævne udd specifikt (gøre det klart det er time tallet det handler om)

2 Sagtens, det afhænger 100% af den jobplan der bliver lagt.
MEN det er mest ofte i lignede tilfælde at de bruger noget praktik inden for det fag borgeren revalideres til, med henblik på øgning af tiden, under for-revalidering (altså KHJ ydelse)
Er de i tvivl om borgeren kan komme op og være selvforsørgende (dvs de der ca 25 timer om ugen ... deltidsjob) skal man som borger regne med at jobplanen vil indeholde for-revalidering.

Loven er strikket sammen efter at job-planen SKAL være realistisk, og med henblik på selvforsørgelse, så er der usikkerhed, bruger de for-revalidering, som et slags sikkerhedsnet.

Faktisk lyder for-revalidring enormt realistisk for dit vedkommende, der ER langt fra de der ca 13 timer til selvforsørgelsen på 25 timer, og når du underskriver revalideringen skriver du under på at du efter revaliderings stop er selvforsørgende, og det er uanset om stoppet sker før tid, og uanset årsagen til stop før tid.

Man optjener IKKE ret til dagpenge under en revalidering (uanset om du tager en udd kommer i praktik eller hopper på tungen) derfor vil 99 ud af 100 ryge direkte på KHJ efter stop (uanset om de har gennemført eller ej)
Den sidste ene har inden en arbejdsskade sag som endnu ikke er afsluttet (og derfor berettiget) eller har ikke opbrugt hele sin sygedagpenge periode inden de overgik til revalidering, og har måtte stoppe revalideringen inden 3 år fra 1 sygedagpenge dag OG har måtte stoppe grundet ny langtidssygdom... stopper man på en kendt problematik, kan man IKKE genoptage sygedagpengene selv om at man har bevaret retten til sygedagpengene.

Så med mindre du er sten sikker på at nå 25 timer kan du være lige så sten sikker på at havne på KHJ før eller siden. Og er du (og dine læger ikke mindst) helt sikker på du nok skal nå de 25, vil du alligevel ramme KHJ hvis ikke du kan gå direkte videre til et job efter endt revalidering, i det du jo altså ikke optjener ret til dagpenge, vil KHJ være eneste mulighed ved ledighed, og der vil du være at betrakte som rask selvforsørgende (uanset at du kun magter 25 timer om ugen) for det har du skrevet under på at du er.

Pas på med ikke at p!sse i bukserne, du risikere at gøre din sag ekstrem indviklet og knudret, og den eneste der har glæde af "fornøjelsen" vil være dig selv.

Tænk dig rigtig godt om og rådfør dig med dine læger.

Mange falder fra fordi kommunerne gerne bruger revalideringen som en nem måde at få flyttet folk over på KHJ (og derfor er det faktisk super fint de kræver borgerene i din kommune skal kunne klare de 25 timer, altså skal kunne klare lovkravet om at være selvforsørgende, det sikre en hel del mod rådden sagsbehandling) men de der klare en revalidering, der er raten for succes til gengel rigtig god, langt de fleste kommer ikke tilbage i sygesystemet, men får sig et helt normalt arbejdsliv.

Er revalidering urealistisk, eller en måske´er i forhold til at få dig ført til selvforsørgelse (igen husk at spørge dine læger og HUSK vi taler 25 timer ikke 37) vil det mest smarte af dig være at bede om at blive afklaret i stedet for.

Altså blive stationær og gennemgå arbejdsprøvning, og så der efter se på om det er revalidering eller fleks du skal.
Eller også skal du forlange det bliver lagt ind i din jobplan (med den rigtige formulering) at revalideringen også skal kunne føre til fleks-job, eller vil være en del af afklaring mod fleks, for man kan sagtens revalideres til fleks, det er udelukkende et spørgsmål om hvordan jobplanen er formuleret.
Som skrevet, står der intet må musene danse på bordet, og loven omkring revalidering er formuleret sådan at revalidering "kun" skal STILE mod selvforsørgelse, der står ikke at det er en betingelse, så den rette formulering (og en vågen borger *ss*) forhindre på ingen måde at revalidering føre til lavere timetal end 20-27 stykker (deltidsjob)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2013, 08:03   #3
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Inden jeg fik lov at få en uddannelse på revalidering var jeg i praktik indenfor faget og havde nok timer til at det var muligt at følge med på uddannelsen.

Det var dengang begrundelsen for at det gik igennem.

Min uddannelse varede over 18 måneder og dermed kunne jeg melde mig ind i A-kassen den dag jeg bestod og efter 30 dage være berettiget til dimitentsats - det mener jeg også man kan idag, hvis uddannelsen er lang nok.
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering? LINGLING Alt det andet 3 19-06-2013 10:01
Revalidering? Fib-Spurven Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 09-06-2012 09:01
Nye regler om revalidering Jeanett Alt det andet 13 12-05-2012 23:52
Revalidering hobby4me Spørgsmål ang fleksjob 7 18-06-2010 23:11
? om revalidering!! Bigmum Alt det andet 4 06-05-2009 12:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension