K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2016, 20:14   #1
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
LÆ 165

Er det kun den praktiserende læge, der kan udfylde en LÆ 165 ? Eller kan det også være ens psykiater ?

Hvad nu hvis lægen ikke er inde i det aktuelle sygdomsbillede ?
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 20:31   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Subo66 Se meddelelser
Er det kun den praktiserende læge, der kan udfylde en LÆ 165 ? Eller kan det også være ens psykiater ?

Hvad nu hvis lægen ikke er inde i det aktuelle sygdomsbillede ?
https://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf

Hvis du læser i blankettens punkt 3, vil du se at det ikke kun er den praktiserende læge der kan afgive attesten.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 20:34   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej........

Kære Subo.

Jeg skriver NEJ i overskriften, men der skal stå JA!

.... fordi, at den praktiserende læge er i dag en vigtig person i ens sociale sag.

Denne er den eneste, af alle, der har retten til at indgive uopfordret en LÆ 165 "Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling"
http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

Alle andre, speciallæger, hospitalslæger etc har ikke denne ret i dag.

Hvis en ikke-praktiserende læge begynder at ytre sig om , hvilken bevilling borgeren bør have, skal kommunen= sagsbehandleren, "Pensionsnævnet" se bort fra denne udtalelse i enten "Statusattest" eller "Speciallægeerklæring"

Men,.....

Hvis en speciallæge har nogle lægefaglige meninger kan lægen ytre sig, naturligvis, men ALDRIG om hvad borgeren bør bevilget.

Men kan bruge tydelige lægefaglige meninger i sine attester, men her ser vi desværre at der ofte ikke er overensstemmelse imellem det speciallægen siger til patienten og hvad speciallæge skriver til kommunen.

Læs her, så forstår du: http://www.k10.dk/showthread.php?t=30893

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 20:49   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
....den praktiserende læge er i dag en vigtig person i ens sociale sag.

Denne er den eneste, af alle, der har retten til at indgive uopfordret en LÆ 165 "Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling"
http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

Alle andre, speciallæger, hospitalslæger etc har ikke denne ret i dag.
Hvorfor står der så direkte på attesten at den eks. kan udstedes af hospitalslæge ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 23:02   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Korrekt KageØre.....

.... jeg har ikke udtrykt mig tydeligt nok.

Jeg taler om, at det kun er den praktiserende læge der har retten til at foreslå kommunen, hvilken ydelse der eventuelt bør bevilges en borger/patient. Førtidspension, fleksjob etc.

Ingen har har denne ret, ej heller hospitalslæger eller speciallæger, men naturligvis kan en speciallæge foreslå kommunen noget lægefagligt, men jeg forstår ikke denne formulering.

Fordi, hvis patienten er underlagt hospitalsbehandling udskriver lægen bare det der er behov for, helt uden om kommunen som jo ikke bliver bebyrdet økonomisk af dette, men derimod Regionerne.

Bare vi er helt enig om, at kun den praktiserende læge har retten til at foreslå kommunen en førtidspension eller et fleksjob.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 23:30   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Jeg taler om, at det kun er den praktiserende læge der har retten til at foreslå kommunen, hvilken ydelse der eventuelt bør bevilges en borger/patient. Førtidspension, fleksjob etc.
I LÆ165, som kan udfyldes af alle læger hvor patienten er i behandling, står der:
Citat:
For denne patient anmoder jeg om, at kommunen behandler nedenstående problemstilling.
(Det er kommunen, der afgør, hvilken evt. social ydelse klienten skal tilbydes)
Således har alle læger der behandler en patient ret til at indsende LÆ165, og alle har på lige fod ret til at påpege en problemstilling, og praktiserense læge har ikke mere ret til at foreslå noget end andre, hvad angår LÆ165
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 01:43   #7
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Tusind tak for svar. Hmmm det er ikke let at navigere rundt i det system. Tror jeg læser til socialrådgiver i mit næste liv.
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 08:00   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
God morgen KageØre & Subo66

Jeg har fået kontraordre og skal være selskabelig hele søndagen, så jeg skal nok vende tilbage med dokumentation senere, da det er vigtigt at mit/vores svar er korrekte.

Indtil videre fastholder jeg men skal finde dokumentation.

Ja, Subo66 det er ikke let at navigere i det sociale system, som i dag kun har den opgave, at stats og kommunen har kontrol med os borgere og afrette os til gode produktions enheder uden den mindste slingren i valsen.

Uhyggelige fremtids udsigter, som flertallet af vælgerne er helt enige i.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 09:45   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
LÆ 165

Hej alle her på tråden

Læger, som er organiseret i Lægeforeningen rekvirere denne attest gratis hos KL og indsende den til kommunen.

Citat:
5.2.4. Hvem kan anvende blanketterne og hvem kan ikke?
De blanketter, der indgår i denne aftale, kan alene anvendes til udveksling af oplysninger mellem læger, der er medlem af Lægeforeningen og kommuner, der er medlem af KL.
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_septembe.PDF

Dvs. det er en aftale mel. KL og Lægeforeningen. Flg. læger er organiseret i Lægeforeningen:

Citat:
Foreningen af Yngre Læger (YL), Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og Foreningen af Speciallæger (FAS).
http://www.laeger.dk/portal/page/por...n/ORGANISATION

Dvs. hvis psykiateren organiseret i FAS (Foreningen af Specialelæger) kan denne anvende LÆ 165.

Citat:
Medlemmer af FAS er overlæger, praktiserende speciallæger, lægelige chefer, embedslæger, universitetsprofessorer og -lektorer, kommunallæger (mere end 15 timer ugentligt), sessionslæger, militærlæger, læger i erhvervslivet og sygehuslæger.
http://www.laeger.dk/portal/page/por...F_A_S/Om%20FAS

Konkret om anvendelsen af LÆ 165 står der i vejledningen side 48:

Citat:
LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling

1. Formål
LÆ 165 kan anvendes af læger, der ønsker at kommunen indleder sagsbehandling af det problem, der beskrives i blanketten, fx pleje af døende i eget hjem, aftale om kronisk sygdom, kontanthjælp, genoptræning, omskoling, uddannelsesforanstaltninger, hjælpemidler, hjemmepleje m.m.

2. Hvad skal kommunen?
Kommunen modtager forslag. Lægen kan til enhver tid uopfordret fremsende forslag til kommunen.
Denne attest kan ikke rekvireres af kommunen og kommunen kan ikke anmode borgeren om, at henvende sig til lægen med henblik på udfærdigelse af attesten.

Det er kommunen, der vurderer, om man vil indlede sagsbehandling af det beskrevne problem.

Kommunen kan eventuelt rekvirere supplerende oplysninger ved brug af en anden LÆ- attest, fx Statusattest.

Kommunen kan med borgerens samtykke give lægen information om, hvad der videre foretages, og det anses for at være fremmende for det gode samarbejde og for lægernes anvendelse af LÆ 165 at informationen gives.

3. Hvad skal lægen?
LÆ 165 anvendes alene på lægens initiativ.
Lægen behøver ikke at begrunde sit forslag, men det vil ofte kunne mindske sagsbehandlingstiden, hvis lægen giver en forklaring, så kommunen ikke behøver at indhente supplerende oplysninger. Lægen kan eventuelt med »X« i et felt under ”Yderligere oplysninger foreslås indhentet” angive, hvordan
supplerende oplysninger bedst kan indhentes.


Lægen kan på blanketten markere sit ønske om, at blive informeret om sagens forløb og om, hvad der videre bliver foretaget.

Det skal understreges, at lægens anmodning er et forslag til videre bistand i en given sag. Det er således alene kommunen, der afgør, hvilken social ydelse, borgeren skal tilbydes.

4. Bemærkninger
Lægen kan vederlagsfrit rekvirere blanketten hos kommunen.
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_septembe.PDF

Mine fremhævninger.

Mange hilsner

Guvnor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 12:45   #10
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Tusind tak for svar
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension