K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2010, 00:39   #11
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nessa12 Se meddelelser
Men hvad er reglerne?? kan de holde mig der eller må jeg gå hvis jeg får det skidt?
skal jeg skrive eller bare ringe til min sagsbehandler?
Der findes naturligvis ikke regler om i hvilke situationer du må gå hjem og i hvilke du skal blive...

I og med at du har en god dialog med arbejdspladsen og sagsbehandleren, vil det komme ret naturligt, at du kan sige fra hvis du for eksempel får ondt, og simpelthen bare har brug for at komme hjem. Tal med den på arbejdspladsen du har kontakt til, og aftal at du tager hjem. Skriv det i din dagbog.

Hvis du en dag ikke kan møde op, skal du altid sørge for at ringe og give besked.

Tjek med sagsbehandleren om du skal give denne besked fra gang til gang - det har jeg svært ved at forestille mig at du skal.

Det lyder lidt som om, at du tænker ret meget på de skrækhistorier om at folk mister deres ydelse når aktivering ikke overholdes. Det er sjældent det sker; og det vil altså ikke komme på tale med mindre du konsekvent udebliver fra aktivering uden at give besked og ikke møder op til møder med kommunen.

Det du beskriver med om du skal blive på deres sofa indtil dit gå-hjem-tidspunkt er slet ikke så slavisk.
Jeg kan forestille mig, at det bliver noget med, at I hen ad vejen skal afsøge, om det at du lægger dig en halv time på arbejdspladsen gør at du kan genoptage arbejdet.
Det er en måde at finde ud af, om muligheden for at hvile på arbejdspladsen gør det muligt for dig at arbejde - altså afklare et skånehensyn.

Du skal ikke være på arbejdspladsen i timevis ude af stand til at arbejde bare for at overholde en eller anden tidsramme.

Det virker som om, at du er ret nervøs. Bare rolig! Det er som udgangspunkt ikke så slemt

Sidst redigeret af annagw; 15-08-2010 kl. 00:43.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 09:05   #12
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Nessa.

Jeg kender en piskesmældspatient, der har været i arbejdsprøvning. Hun blev vejledt om, at hvis hun havde behov for at ligge på sofaen på arbejdsprøvningsstedet i mere end 20 minutter pr. gang, skulle hun gå hjem i stedet for. Ydermere blev hun vejledt om, at hun ikke skulle overbelaste sig selv så meget, at hun ville være helt ødelagt den eller de følgende dage. Hun skulle derimod arbejde på at kunne møde hver dag, så afklaringsforløbet ville ende med et realistisk billede af, hvor mange timer hun kunne klare på job, og samtidigt få en hverdag til at hænge sammen på hjemmefronten.


Hun blev efterfølgende visiteret til flexjob - 12,5 time pr. uge.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 09:15   #13
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Tusind tak for Svar :-)
Det jeg tænkte på var nogle § for jeg har hørt der er en § der siger at aktivering og arbejdsprøvning ikke må forværre ens gener/situation.

Jeg har følt at jeg har måtte komme med §§§§'er hver gang jeg skulle have noget igennem eller for at blive taget seriøst fra kommunens side.

JA jeg er ekstremt nervøs - os fordi jeg ved at jeg har svært ved at gå, for jeg er indrettet sådan at jeg bliver ved til jeg falder om :-/ og det er jo ikke smart og det viser jo intet og slet ikke hvis det skal være sådan at jeg skal kunne fungere når jeg kommer hjem med mine børn også.
nu må vi se hvad der sker :-)

Igen!!! TUSIND TAK FOR JERES HJÆLP!!! I ER GULD VÆRD!!

Mvh
Nessa

Tak for dit Svar Jørgine,
Ja det lyder ok og jeg håber jeg får det på samme måde at det er nogle mennesker der har noget konstruktiv forståelse og viden i sig :-)
Jeg skriver i morgen når jeg har været der så kan vi jo se hvordan det har gået :-)
mvh
Nessa

Sidst redigeret af Stezu; 15-08-2010 kl. 10:55. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 11:35   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
En ting der er god at have og kræve er en kontrakt , en kontrakt der meget tydeligt siger

Hvad er formålet med arbejdsprøvningen
Hvad er skånehensyne aftalt til i arbejdsprøvningen
Hvor lang tid er der planlagt at den skal vare
Hvordan skal du forholde dig ved yderlig sygdom
Hvem er ansvarlig hvis helbreddet forværres
Kan du gå hjem hvis du får det dårligt..


Hvis disse ting er skrevet ned så er der ikke så meget at frygte og du har krav på en kontrakt der beskriver disse ting ...

De fleste virksomheder er slet ikke intresseret i at man bliver hvis man har det dårligt (det medføre som reglen kritik fra de andre ansatte ) der hvor man vil have at folk bliver er som reglen de kommunale steder , og her er det vigtigt at man selv siger fra og at man samarbejder med sin læge, det vil sige at hvis det bliver for meget og de forlanger forventer at du bliver der de dage du bliver dårlig så skal du have det på skrift og de skal tage ansvar for evt forværring ...

Og du skal huske at du også kan fungere når du kommer hjem jeg kan ikke lige huske § men mener også der er en sm afgørelse på det at man skal have mulighed for at restituere sig når man kommer hjem..

Men kommer du et sted hvor de bare mener du skal blive der og hvile dig så er det mere end vigtigt at du får dette med i jobdagbog men som reglen er det sådan at man går hjem men det er vigtigt at man møder ind også selv om det kun er en time.. du kan læse her http://www.social.dk/lovgivning/Fors..._23102002.html

Ved vurderingen af ressourcerne (arbejdsevnen) skal restitueringsmulighederne overvejes. Fx kan en fysisk eller psykisk handicappet borger ved varetagelse af et job/fleksjob blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig. Dette skal indgå i vurderingen af, om den pågældende er i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan benyttes på arbejdsmarkedet

Hvis det bliver aktuelt for dig at de vil have at du skal blive og hvile så skal du stille spørgsmål (på skrift ) til hvordan de mener at dette kan være aktuelt i en arbejdsprøvning om de mener der findes sådanne job med den mulighed og ikke mindst skal du huske at kigge kritisk på en evt rapport hvor du ved slut har for mange timer på de timer du hviler skal selvfølgelig trækkes fra i den effektive arbejdstid ...
  Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 11:45   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nessa12 Se meddelelser
Tusind tak for Svar :-)
Det jeg tænkte på var nogle § for jeg har hørt der er en § der siger at aktivering og arbejdsprøvning ikke må forværre ens gener/situation.

Jeg har følt at jeg har måtte komme med §§§§'er hver gang jeg skulle have noget igennem eller for at blive taget seriøst fra kommunens side.

JA jeg er ekstremt nervøs - os fordi jeg ved at jeg har svært ved at gå, for jeg er indrettet sådan at jeg bliver ved til jeg falder om :-/ og det er jo ikke smart og det viser jo intet og slet ikke hvis det skal være sådan at jeg skal kunne fungere når jeg kommer hjem med mine børn også.
nu må vi se hvad der sker :-)

Igen!!! TUSIND TAK FOR JERES HJÆLP!!! I ER GULD VÆRD!!

Mvh
Nessa

Tak for dit Svar Jørgine,
Ja det lyder ok og jeg håber jeg får det på samme måde at det er nogle mennesker der har noget konstruktiv forståelse og viden i sig :-)
Jeg skriver i morgen når jeg har været der så kan vi jo se hvordan det har gået :-)
mvh
Nessa
Angående dét med at arbejdsprøvningen/aktiveringen IKKE må forværre tilstanden, så er der liget lidt du skal være opmærksom på. Altså man må godt få det værre - det forventes at man vil få det værre, sådan er det jo!
Det med forværring af tilstanden, er den permanente forværring. Altså man må ikke deltage, hvis lægen eller anden behandlende netværk mener, at det vil skade dig permanent.
Men man må godt deltage, hvis man kun bliver forværret i perioden.
Håber dét gav mening.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 18:20   #16
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
jamen når jeg får det skidt er det med migræne og mega kvalme - med migræneanfaldne er det med opkast.... og der har jeg altså ikke lyst til at være andre steder end hjemme og ellers får jeg mega ondt af at sidde stå og gå for meget... og som regel når jeg er på kommunen eller lignende er jeg helt ødelagt mentalt og fysisk af at sidde og samtidig være på. men der skal jeg bare så hvile mig på sofaen?
dettte tager 2-3 dage at komme ovenpå og have overskud igen.
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 20:02   #17
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Det er lige netop de situationer, du skal prøve at undgå - altså hvor du er flere dage om at kommer ovenpå igen.

Hvis du er heldig med dit arbejdsprøvningssted, vil de også fortælle dig, at det er vigtigt, at du kan lidt hver dag - i stedet for meget en enkelt dag - og ingenting de næste 2-3 dage.

Whiplash-patienter er tit sarte og skrøbelige. Det er vigtigt, at du selv fortæller, hvordan du får det, hvis du bliver overbelastet.

Held og lykke.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 22:10   #18
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
tusind tak alle :-)
jeg sidder her og venter spændt på i morgen.
mangler jo en del..kontrakt osv så jeg må have fat i dem alle i morgen.
tak for i dag :-)
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2010, 22:11   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Det er lige netop de situationer, du skal prøve at undgå - altså hvor du er flere dage om at kommer ovenpå igen.
Du har fuldstændig ret, men man kan også opleve steder, som ikke rigtig tror på hvad man fortæller/skriver og så må man jo lade dem se konsekvenserne, og håbe på at det er nok med en enkelt gang før de forstår det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2010, 00:05   #20
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
En ting der er god at have og kræve er en kontrakt , en kontrakt der meget tydeligt siger

Hvad er formålet med arbejdsprøvningen
Hvad er skånehensyne aftalt til i arbejdsprøvningen
Hvor lang tid er der planlagt at den skal vare
Hvordan skal du forholde dig ved yderlig sygdom
Hvem er ansvarlig hvis helbreddet forværres
Kan du gå hjem hvis du får det dårligt..


Hvis disse ting er skrevet ned så er der ikke så meget at frygte og du har krav på en kontrakt der beskriver disse ting ...

De fleste virksomheder er slet ikke intresseret i at man bliver hvis man har det dårligt (det medføre som reglen kritik fra de andre ansatte ) der hvor man vil have at folk bliver er som reglen de kommunale steder , og her er det vigtigt at man selv siger fra og at man samarbejder med sin læge, det vil sige at hvis det bliver for meget og de forlanger forventer at du bliver der de dage du bliver dårlig så skal du have det på skrift og de skal tage ansvar for evt forværring ...

Og du skal huske at du også kan fungere når du kommer hjem jeg kan ikke lige huske § men mener også der er en sm afgørelse på det at man skal have mulighed for at restituere sig når man kommer hjem..

Men kommer du et sted hvor de bare mener du skal blive der og hvile dig så er det mere end vigtigt at du får dette med i jobdagbog men som reglen er det sådan at man går hjem men det er vigtigt at man møder ind også selv om det kun er en time.. du kan læse her http://www.social.dk/lovgivning/Fors..._23102002.html

Ved vurderingen af ressourcerne (arbejdsevnen) skal restitueringsmulighederne overvejes. Fx kan en fysisk eller psykisk handicappet borger ved varetagelse af et job/fleksjob blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig. Dette skal indgå i vurderingen af, om den pågældende er i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan benyttes på arbejdsmarkedet

Hvis det bliver aktuelt for dig at de vil have at du skal blive og hvile så skal du stille spørgsmål (på skrift ) til hvordan de mener at dette kan være aktuelt i en arbejdsprøvning om de mener der findes sådanne job med den mulighed og ikke mindst skal du huske at kigge kritisk på en evt rapport hvor du ved slut har for mange timer på de timer du hviler skal selvfølgelig trækkes fra i den effektive arbejdstid ...
Altså jeg fik af vide til min første samtale med ny aktør, at der var kommet en afgørelse i ankenævnet om, at det var ligemeget med om man kunne have et liv ved siden af arbejdsprøvningen.. så det var ikke sikkert der ville blive taget hensyn til det i min kommende afprøvning.. eller om man havde et liv efter arbejdstid, hvis man blev jaget ud i alm job..
plus at man også så bort fra om man kom fra 37 timers job og ikke kunne det mere, ja så måtte man bare nøjes med at klare sig for mindre timer..

så jeg er da noget spændt på min næste samtale.. hm..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning Vs. skånebehov. FrkSilverfox Alt det andet 9 12-06-2012 17:26
Skal skånebehov respekteres? Vovse Alt det andet 7 27-01-2011 21:38
KH - aktivering - skånebehov V_Brask Alt det andet 10 22-12-2010 01:08
Skånebehov ??? Multe Spørgsmål ang fleksjob 0 24-02-2010 14:35
Transport som skånebehov... Multe Spørgsmål ang fleksjob 14 03-02-2010 08:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension