K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2007, 11:51   #1
listra
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
listra er ny på vejen
Patientuddannelse!

Jeg har fået en plads på patientuddannelsen i faxekommune.

Jeg ville rigtig gerne høre fra andre der har været på kurset, også gerne andre steder!!????

Listra
listra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2007, 11:55   #2
listra
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
listra er ny på vejen
opslaget

Dette er fundet på faxekommunes hjemmside, og jeg ved de også har det i andre kommuner!


Patientuddannelse
Faxe Kommune tilbyder 3 gange om året kurser i patientuddannelsen: ” Lær at leve med kronisk sygdom”


Lær at leve med kronisk sygdom er en ny tilgang til patientundervisning, og programmet adskiller sig på mange måder fra anden patientundervisning.

Kurset er for mennesker med kronisk sygdom på tværs af diagnoser
Kurset handler om hverdagen med en kronisk sygdom, og om de bekymringer og praktiske problemer, der ofte følger med
Kurset ledes af instruktører, der selv har en eller flere kroniske sygdomme. Alle instruktører har gennemført en systematisk uddannelse og leder kurserne med støtte fra en deltaljeret undervisningsmanual

Formålet med patientuddannelsen er at styrke patientens resurser til aktiv egenomsorg og daglig håndtering af hverdagen med en kronisk sygdom. Gennem kurset tilegner patienten sig redskaber og færdigheder til at magte de udfordringer, som er en del af livet med en kronisk sygdom. Herigennem øges patientens oplevelse af kontrol og livskvalitet
listra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2007, 15:03   #3
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Jeg vil også meget gerne høre om hvordan det kursus er/foregår. Så fortæl endelig, når du er startet, hvordand et går.

Har selv overvejet det, men må indrømme at jeg er lidt bange for at der sidder en masse damer oppe i årene og brokker sig på sådan et kursus. Undskyld, ved godt det er meget fordomsfuldt! Derfor håber jeg også, der er nogen her, der vil fortælle om deres personlige erfaringer.

I vores kommune foregår kursene på ældrecenter og lign. Ved ikke om det bare er et pga. det er praktisk rent lokalemæssigt. Ikke fordi jeg har noget imod at være sammen med folk, der er ældre end mig selv (har venner som snart bliver 70!), men måske er det ikke lige de samme problemstillinger, man har.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2007, 12:07   #4
listra
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
listra er ny på vejen
hej FIEMIE

Jeg Skal starte den 23/10 og skal nok informere om hvordan det går, det kunne bare godt tænke mig at høre fra andre der har deltaget!

Da jeg tilmeldte mig på kursuset, sagde hun at der var andre deltagere, omkring min alder...(jeg er 33) så det er ikke kun ældre...

listra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2007, 13:24   #5
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Listra, det er jeg glad for at høre, altså at det ikke kun er ældre. Er selv 35 år
Glæder mig til at høre om hvad du får ud af det. De starter nyt hold op her i kommunen efter jul, så der er jo lidt tid til at overveje det.

Håber det bliver godt!

Mange hilsner Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2007, 20:33   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil også meget gerne høre om det (selv om jeg er gammel 42 ) jeg var hos lægen igen igen i dag og så at de havde fået sat de pjecer op om patientuddannelse
  Besvar med citat
Gammel 06-10-2007, 08:48   #7
Lise W
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2007
Lokation: Helsingør (Gud bedre det;-)
Indlæg: 48
Styrke: 17
Lise W er rigtig godt på vej
Patientuddannelsen....tjaaa!

Hej allesammen

Jeg har været på patientuddannelsen, men stoppede efter jeg havde været der 2 gange (kurset løber 6 gange).

Jeg stoppede bl.a fordi jeg synes at alt det der blev sagt lyder vældig godt i teorien, men for mig virker det desværre ikke i praksis. Et eksempel:

Underviserne skrev med store bogstaver på tavlen den første dag:
DU SKAL TAGE HENSYN TIL DIN SYGDOM.

Ja, det skal vi da, og det vil jeg da også rigtig gerne, men desværre så er det ikke foreneligt og realistisk i min situation. Jeg er ung (38 år), har mand, børn hunde og hus. Min mand tager rigtig meget af arbejdet herhjemme, men han kan altså ikke både passe fuldtidsjob og husførelse alene.

Der er mange dage hvor jeg virkelig trænger til at tage hensyn til min sygdom, men som regel falder de dage sammen med at den lille skal til svømning, den store ligger med influenza og min mand er på kursus!!

Det jeg prøver at sige her er, at "hensynet" består i at jeg tager ekstra medicin, klemmer ballerne sammen og på en eller anden måde kommer igennem dagen.

Vores børn er rigtig gode til at hjælpe til herhjemme, men de skal også have lov til at være børn og gå til sport og have venner med hjem - og falder en af deres aftaler på en af de dage hvor jeg har det ekstra skidt, ja så er det her hensynet til min sygdom bliver skubbet i baggrunden, og sådan er det bare. Ingen klagesang herfra - jeg elsker mit liv, også selvom det engang imellem er hårdt og ekstra smertefuldt

Jeg var en af de yngste på holdet, og jeg følte ikke jeg havde noget tilfælles med de andre kursister (ud over at vi alle lider af en kronisk sygdom).

Vi måtte heller ikke snakke om vores daglige problemer og de tanker vi går rundt med på kurset - for på kurset må man ikke: "dvæle ved den enkelte" Jeg synes det ville have været rart at høre om nogen af de andre gik rundt med de samme tanker som jeg, men hvis jeg ville vide det, måtte jeg selv sørge for at få telefonnumre på de andre kursister, og så ringe til dem uden for kurset!!!!

Ja, som I nok kan læse, så var kurset ikke noget for mig - men jeg vil gerne opfordre jer til at prøve det alligevel, for jeg ved det har hjulpet mange, og hvem ved måske er DU en af dem som vil elske at deltage på sådan et kursus

Mange hilsner fra Lise
Lise W er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2007, 11:09   #8
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Tak for beretningen, Lise.

Lyder lidt som det jeg havde forestillet mig, og det var det jeg mente med at man måske er forskellige steder i sit liv. I vores kommune laver de et hold kun for mænd. Måske skulle man overveje at lave et hold for "yngre" (du falder også ind under den kategori, Hejdien ) og "ældre".

Mange hilsner Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2007, 19:03   #9
hesvje
Føler sig hjemme på K10
 
hesvjes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2007
Lokation: Billund
Alder: 51
Indlæg: 31
Styrke: 17
hesvje er ny på vejen
Hejsa,

Jeg kan varmt anbefale at tage dette kursus. Det er et meget kompakt kursus, men jeg fik rigtig mange gode redskaber til at lære at leve med mine kroniske sygdom. Jeg var på forhånd lidt skeptisk overfor hvad jeg kunne have tilfælles med andre kroniske syge, når det ikke er samme sygdom. Men jeg må med skam sige at vi havde meget tilfælles.

Første gang skulle vi hver især beskrive hvilke "lidelser" vi følte vores sygdom gav os, og disse blev skrevet op på en tavle. Hver gang vi nævnte den samme lidelse som allerede stor på tavle blev den vinget af igen. Til slut kunne vi se at der var rigtig mange fællesnævnere på tværs af de vidt forskellige sygdomme. Det var især smerter, træthed, frustrationer, mørke tanker, ikke at kunne slå til der var de store fællesnævnere....

I løbet af kurset blev vi introduceret for forskellige emner som er vigtige for os kronikere. Jeg fik meget ud af at lære at lave såkaldte handleplaner. For i stedet for at blive ked af ikke længere at kunne klare det hele på kort tid, lærte jeg at jeg stadig kan det hele, men kun på halv kraft/tid. Handleplanerne bruger jeg i dag til at strukturere min hverdag, så jeg af små trin når de "store ting" i små bidder, og nu oplever jeg ikke så mange nederlag ved at måtte give op med de hjemlige projekter som vi nok alle sysler med.
Et helt konkret eksemple jeg kan give er, at før kurset fik jeg næsten aldrig lavet god og sund mad til mig og familien, da jeg er meget træt pga. min sygdom. Men så lavede jeg en handleplan som lød at jeg i løbet af næste uge ville lave god og sund aftensmad 3 gange. Ved næste møde blev handleplanen evalueret og måske ændret lidt, og den dag i dag bruger jeg stadig at lave handleplaner eller man kunne også kalde dem for ugeplaner.

Jeg lærte også at bruge ting som afledning, afspændigsøvelser og fantasirejser for at nævne bare nogle af de emner/ting vi var igennem. Man må ikke tage kurset med den forventning om at man får svar på hvordan du lærer at leve med din kroniske sygdom, men du lærer redskaber til at hjælpe dig til at lære at leve med din sygdom. Du må heller ikke forvente at der er oceaner af tid til at snakke om hinandens eksakte problemer. På vores hold savnede vi nok lidt at der var mere tid til at snakke "hen over bordet" om vores problemer, men selve kurset har skabt et så stærkt sammenhold mellem nogle af kursisterne, at vi nu samles 1 x måneden i en lille netværksgruppe, hvor vi snakker og støtter hinanden så godt vi kan, hvis der er brug for det. Så det kom der også ud af kurset, og det er jeg meget glad for.

Desuden var det skønt at mødes med andre som faktisk stod med mange af de samme frustrationer og problemer som jeg stod med. Det var utroligt befriende ikke at stå med følelsen af hele tiden at skulle forklare sig om det at være kronisk syg og ikke akut syg, for "Du ser jo slet ikke syg ud!!!" JA, hvem har ikke hørt den. Eller hvad med "Har du fået det bedre???" NEJ, og det får jeg nok heller ikke for jeg er jo KRONISK SYG!!!

Nå, men jeg kan varmt anbefale at bruge 6 dage på dette lille kompakte kursus. Skulle I have flere spørgsmål til kurset, må I endelig gerne skrive til mig, og jeg vil se om jeg kan besvare dem....

Hilsen Heidi
hesvje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2008, 23:36   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lær at leve med din kroniske sygdom

Citat:
Lær at leve med din kroniske sygdom
18. juli 2008 kl. 17:10 på P1 Lær at leve med din kroniske sygdom (22:00)
Af
Bjarne Winther

Et stigende antal danskere lever med en kronisk sygdom. For de fleste er der ikke udsigt til helbredelse. Til gengæld har kronikere nu mulighed for "at lære" at leve med deres sygdom. Det sker på patientuddanelsen, som kommunerne har indført i forbindelse med kommunalreformen.

Orientering har besøgt Ringkøbing-Skjern Kommune og Køge Kommune.

Hør også indslaget "Tiden i dødens forgård" om kommunalreformens effekt på tiden fra patienten får stillet diagnosen til den egentlige behandling går i gang.

Medvirkende:
Kroniker Britta Hintz.
Centerchef Ulla Svendsen, Ringkøbing-Skjern Kommune.
Koordinerende sundhedskonsulent Lisbeth Holm Olsen, Køge Kommune.
Praktisrende læge Lars Foged, Skjern.
Kroniker Jan Kipker.
Sundhedschef John Christensen, Ringkøbing-Skjern Kommune.
Kroniker Eva Olsen.
Social- og sundhedsudvalgsformand Niels Rasmussen, Ringkøbing-Skjern Kommune.
Hør udsendelsen her:

http://www.dr.dk/P1/orientering/inds.../18/180628.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Patientuddannelse zuza Et godt link! 1 18-08-2008 07:58
Patientuddannelse i Middelfart kommune fiemie Dit og Dat 0 16-01-2008 16:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension