K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2018, 09:38   #1
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
vasen er ny på vejen
Det er vel kommunen, der skal betale eller delvis betale kugledyne, hvor imod psykiatrien hører under regionen.
I øvrigt mener jeg og har altid ment, at alt indenfor det social område herunder jobcentre burde fratages kommunen. Det burde være en statslig opgave, da forskellene er afhængige af økonomi.
Det er vanvittigt at vi i så lille et land skal have så store, og uretfærdige afgørelser.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2018, 12:06   #2
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Det er vel kommunen, der skal betale eller delvis betale kugledyne, hvor imod psykiatrien hører under regionen.
I øvrigt mener jeg og har altid ment, at alt indenfor det social område herunder jobcentre burde fratages kommunen. Det burde være en statslig opgave, da forskellene er afhængige af økonomi.
Det er vanvittigt at vi i så lille et land skal have så store, og uretfærdige afgørelser.
Jeg er enig i, at det med kommuner er for tilfældigt.

Min læge ville udskrive Circadin (melatonin) til mig, og det skulle jeg selv have betalt for på apoteket.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2018, 07:40   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tvinges til lumbal stivgørelse ellers stoppes ledighedsydelse...

Med tilladelse fra berørte kvinde, har jeg fået tilladelse til at offentliggøre følgende fra en lukket Facebook gruppe "Er du ryg-opereret?"

Offentliggjort for at vise, at tvang i den sociale sagsbehandling blev brugt også i forhold til ledighedsydelse, for ca 7 år siden.

Operation, som har store konsekvenser i skrivende stund.

"Det tager tid , desværre 😢
Jeg er ked af at kommunen dengang tvang mig ud i den stivgørende opr for den har desværre ødelagt mig helt og det er nu 7 1/2 år siden og jeg lever i et konstant smertehelvede.
Men som de andre skriver, så prøv at tal med din læge, hvis du er utryg
😊

Peter Hansen Malene Linddal Pedersen Jeg har stor interesse i tvang i den sociale sagsbehandling, herunder krav om at lade sig opererer lumbalt for diskusprolaps, som Ankestyrelsen i dag mener er blevet risikofri. Kan du beskrive hvilken form for pres eller tvang du blev udsat for? https://www.k10.dk/showthread.php?t=27836 Med venlig hilsen PS jeg kan oplyse, at Folketinget har nedlagt forsøgsvis forbud i 5 år imod lumbale operationer under tvang, gældende frem til juli 2019, hvor ingen ved om tvang i behandlingen genindføres.

Malene Linddal Pedersen Peter Hansen ja, på det tidspunkt havde jeg været flexjobber i ca 15 år pga ryggen, kommunen mente så at jeg ikke fejlede noget pga jeg måtte forlade nr 3 Job på ca 1/2 år. De skrev til mig og min læge at jeg ikke fejlede noget at det var psykisk og pga jeg vat ædru alkoholiker, det var derfor jeg havde ondt, mente de.
Min læge blev tosset, sendte mig til scanning osv hvor det viste sig min ryg var slidt op. Jeg skulle så opr og turde ikke for jeg havde hørt alt muligt skidt om det og sagde det så til min sagsbehandler, at jeg ikke turde


Svaret var.,
Så længe kommunen ved der er en måde du kan få det bedre på, så skal du gøre det ellers fratager vi dig dine penge ( ledighedsydelse)

Peter Hansen Malene Linddal Pedersen Tak, for svar. Må jeg bruge den tekst du har beskrevet her og indfører den i "Danmark, mit fædreland"? Med venlig hilsen

Malene Linddal Pedersen Peter Hansen ja selfølgelig

Peter Hansen Malene Linddal Pedersen Tak, for hjælpen, som jeg vil bruge som yderligere dokumentation for at få stoppet tvang, lumbale operationer for bestandigt. Det mest bizarre er at juristerne ved Ankestyrelsen ikke er enig med Folketinget i deres midlertidige forbud imod operation. Med venlig hilsen"


Folketingets forsøgsvise midlertidigt forbud imod tvang, her lumbal operation for diskusprolaps, ophører den 1. juli 2019 og hvad der sker efterfølgende ved ingen.

Men der findes kræfter der ønsker genindført lumbale operationer for diskusprolaps og efterfølgende stop af ens sygedagpenge, hvis patienten ikke ønsker det foreslåede behandlingstilbud.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 23:00   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan kommunen kræve, at borger afprøver smertestillende medicin, inden der bevilges hj

Fra Ankestyrelsens "Hotline" for sagsbehandlere:

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...4-b603102c9c71

Kan kommunen kræve, at borger afprøver smertestillende medicin, inden der bevilges hjælpemidler?

15.03.2018 phhmw OBS! datoen

Handicappede og ældre » Hjælpemidler og forbrugsgoder » Hjælpemidler
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt, for at et hjælpemiddel kan bevilges. Det er almindeligt antaget, at mindre og ufarlige kurative indgreb, der er lægeligt anbefalet, vil ansøgeren ikke være berettiget til at modsætte sig.
Juridisk hotline har modtaget følgende spørgsmål
Ifm. ansøgning om hjælpemiddel (Plejeseng).

Kan vi som kommune (iht. Retssikkerhedslovens §11 stk. 2 og vejledning til Serviceloven pkt. 1) kræve, at en borger afprøver smertestillende behandling for at afdække om dette kan bedre de helbredsmæssige forhold/funktionsevnen og dermed om der er behov for hjælpemidlet?
Naturligvis kun såfremt at egen læge vurderer, at smertestillende medicin er relevant og vil have gavnlig effekt.

Borger ønsker ikke at tage smertestillende medicin.

Juridisk hotline svarede

Vi har forstået dit spørgsmål sådan, at du ønsker afklaret, om der kan bevilges hjælpemidler, hvis borger ikke ønsker at tage smertestillende medicin.

Det fremgår af servicelovens § 112, stk. 1, at kommunen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når betingelserne for bevilling i øvrigt er opfyldt.

Det fremgår af vejledningen pkt. 1, afsnit 4, om varighedsbegrebet, at der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser er af indgribende karakter i den daglige tilværelse. Det indebærer, at der ikke inden for en overskuelig fremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og at der i lang tid fremover vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne. Normalt vil lidelsen være en belastning for borgeren resten af livet.

Dette medfører samtidig et krav om, at alle behandlingsmuligheder skal være udtømt, for at et hjælpemiddel kan bevilges.

Vi kan desuden oplyse, at det kan pålægges den der søger hjælp at medvirke til sagens oplysning, herunder ved at lade sig undersøge af en læge eller indlægge til observation eller behandling. Det er almindeligt antaget, at mindre og ufarlige kurative indgreb, der er lægeligt anbefalet, vil ansøgeren ikke være berettiget til at modsætte sig. Der er derimod ikke pligt til at underkaste sig undersøgelse eller behandling, der kan medføre fare for liv eller førlighed. Vi henviser til Ankestyrelsens principafgørelse O-46-92.

Principafgørelse 0-46-92
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155088

Du finder regler m.v. her:

Serviceloven
Vejledningen
Principafgørelse O-46-92
Vær opmærksom på, at et svar fra juridisk hotline er en generel vejledning til kommunerne om vores praksis eller lovfortolkning. Et svar fra juridisk hotline er ikke en afgørelse. Svaret er ikke bindende for kommunerne. Vores vejledende svar skal læses med det forbehold, at Ankestyrelsen ikke kender hele oplysningsgrundlaget og måske ikke har behandlet problemet i en principafgørelse. Det betyder, at Ankestyrelsen i en klagesag vil kunne træffe en afgørelse, der ikke er i overensstemmelse med det svar, der er givet i juridisk hotline.

Kommunen træffer afgørelse i første instans og har ansvaret for oplysning af den enkelte sag og ansvaret for anvendelsen af reglerne.

Hvis kommunen vælger at dele svaret med andre, skal svaret bringes i sin helhed, dvs. inklusiv forbehold. De svar, vi finder egnede, deler vi på ast.dk.

phhmw

Principafgørelse 108-13 "Gældende" https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160588 i skrivende stund, var oprindelig den Principafgørelse, som bevirkede at Folketinget nedlagde forbud imod tvang i behandlingen.

Lumbale operationer for diskusprolapser.
ETC Elektrochok
Tabe sig under tvang
Indtagelse af psykofarmaka (lykkepiller)


.. og hvis borgeren ikke ønskede de forslåede "behandlingstilbud" kunne sagsbehandleren stoppe borgerens sygedagpenge, indtil borgeren blev mør.

Folketinget har nedlagt forbud i forsøgsvis 5 år, frem til juli 2019.

Jeg har gentagne gange påstået at Ankestyrelsen aldrig har været enig med Folketinget i dette forbud, som ses i trådens tidligere indlæg.
https://www.k10.dk/showpost.php?p=356282&postcount=302

Folketinget vedtager et forsøgsvis forbud imod tvang i behandlingen:

https://www.ft.dk/ripdf/samling/2015...m_vedtaget.pdf

2. § 70 a, stk. 2-4, affattes således:
»Stk. 2. I en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med
den 30. juni 2019 indhenter jobcenteret, hvis personen i for- bindelse med en afgørelse om fleksjob afviser at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og un- derstøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 3. Har jobcenteret indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 2, kan det i forsøgsperioden ikke tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om fleksjob, at personen afviser at modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling, som måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren.


Men det gælder tilsyneladende ikke for Servicelovens § 112 om ansøgning af hjælpemidler

SPØRGSMÅL:

Hvem bestemmer Folketing eller Ankestyrelsen.

Er det vanskeligt for syge medborgere at forstå lovgivningen?

Får vi genindført tvang i den sociale sagsbehandling, sygedagpenge, efter den 1. juli 2019?

Triste hilsner

122.380

Sidst redigeret af phhmw; 11-07-2018 kl. 23:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-08-2018, 17:47   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ref # 333 Stigende forbrug af Melatonin sovemedicin til børn

Kære Astrid. Journalist Berlingske

Tak, for din artikel, om det stigende forbrug af Melatonin, som i Danmark er receptpligtigt og er en medicin.

Din artikel:


https://www.b.dk/nationalt/bekymrend...den-piller-for

Sovemiddel blandt børn og unge har i mange år været i vækst. Sundhedsordfører ønsker at fremme alternativer til sovemedicin, men alligevel har en lov vedtaget i 2015 gjort det besværligt for praktiserende læger at ty til andre muligheder end melatonin.

I den forbindelse bør du vide, at kommunerne kræver, sammen med Ankestyrelsen, at Melatonin SKAL ordineres, hvis børn eksempelvis søger om hjælp til en “Kugledyne” som hjælper en del børn imod søvnbesvær.

Hvilket vil sige, at en del børnefamilier bliver TVUNGET til indtagelse af Melatonin.


Dokumentation:

Læs indlæg # 333 her
:

Tvangsmedicinering af børn 0 - 17 år af sovemedicin Melatonin, vs afslag på kugledyne

https://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=34 en tråd der handler om tvang i den sociale sagsbehandling.

Med venlig hilsen

phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-08-2018, 11:51   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ref # 333 Uden melatonin bruger Mikkel flere timer på at falde i søvn

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ud...-falde-i-soevn

I deres forsøg på at få Mikkel til at falde i søvn har familien prøvet det meste.

Kosttilskuddet Baldrian har været i spil, det samme har soveplastre, massage, meditationsmusik, forbud mod fjernsyn før sengetid, lange gåture, kugledyne og at lade Mikkel sove i smørhullet i forældrenes seng.

Indtil videre har det kun været melatoninen, der har formået at fjerne frustrationerne ved sengetid.

Mikkel har nemlig ADHD og havde derfor mere end almindeligt svært ved at glide ind i søvnen.

Første gang Mikkel Hjeds Brandt fik en recept var som ti-årig. I dag er han 16 år og har stadig recept.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-08-2018, 21:21   #7
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ud...-falde-i-soevn

I deres forsøg på at få Mikkel til at falde i søvn har familien prøvet det meste.

Kosttilskuddet Baldrian har været i spil, det samme har soveplastre, massage, meditationsmusik, forbud mod fjernsyn før sengetid, lange gåture, kugledyne og at lade Mikkel sove i smørhullet i forældrenes seng.

Indtil videre har det kun været melatoninen, der har formået at fjerne frustrationerne ved sengetid.

Mikkel har nemlig ADHD og havde derfor mere end almindeligt svært ved at glide ind i søvnen.

Første gang Mikkel Hjeds Brandt fik en recept var som ti-årig. I dag er han 16 år og har stadig recept.

Hilsen Peter
men det er ikke det samme, som at alle skal have melatonin.
Mange børn har glæde af kugledyne og dette har ikke bivirkninger.
Der er mistanke om dødsfald og derfor bør man man være meget varsom.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2019, 14:44   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ref 333 Tvangsmedicinering af børn 0-17 år af sovemedicin Melatonin afslag kugledyne

# 333 https://www.k10.dk/showpost.php?p=363924&postcount=333


Jacob Mark SF Folketinget

Kugledyner?????

De kiggede noget overrasket på mig, da jeg pludselig nævnte det i finanslovsforhandlingerne.
Og måske er sagen om kugledynerne ikke verdens største sag. Men det betyder rigtig meget for rigtig mange børn og forældre, så hvorfor ikke ændre det?
Sagen er, at mange børn har svært ved at sove om natten af forskellige grunde. Det kan kugledyner hjælpe på, for med kugledynerne kan børnene bedre slappe af.

Men mange kommuner vil ikke give dem kugledynerne, selvom det er kommunens ansvar at sørge for at hjælpe børn med handicap og kroniske lidelser. Forældrene får simpelthen at vide, at de må proppe sovemedicin eller melatonin i børnene, før de kan få kugledynen.

Lidt hårdt sagt: Det vil sige at kommunen kræver, at man propper piller i børnene, før man vil give dem de rigtige hjælpemidler.

Det er ikke i orden. Alle børn, der har handicap eller kroniske lidelser skal have ret til de hjælpemidler, der giver dem et godt liv.

Og derfor er det ikke sidste gang jeg nævner kugledynerne i forhandlingerne.


phhmw

Jeg har tilsendt Jacob Mark SF Folketinget indlæg # 333 via Facebook.

Hilsen Peter

Bilag

https://www.berlingske.dk/laesere/mo...n-med-handicap

Et helt konkret eksempel: Vi bliver af en psykiater anbefalet at få en kugledyne til min datter. Den ville kunne forbedre hendes søvn og give ro. Hos sagsbehandleren på kommunen beder vi så om at få tildelt en kugledyne. Hertil får vi svaret, om vi har forsøgt med medicin til hende gennem egen læge. Lægen synes, at det er en dårlig ide og foreslår en kugledyne. Det er blot et eksempel på, hvordan man som pårørende kan løbe spidsrod mellem offentlige instanser, som ikke taler sammen, og som ikke er enige med sig selv og hinanden.

https://dch.dk/nyheder/blogindlaeg/m...M9m4E300bxPCvw

Sidst redigeret af phhmw; 02-11-2019 kl. 15:46.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-11-2019, 13:33   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sygedagpengeregler: Man har ret til at sige nej til lægebehandling

phhmw

Bemærk, at det er kun i forhold til Sygedagpengeloven. Der findes andre områder, hvor tvang i den sociale sagsbehandling bruges. Se andre indlæg i denne vigtige tråd.

Al dokumentation findes i denne tråd, fra den dag Ankestyrelsen udsendte Principafgørelse 108-13 "Gældende" som Ankestyrelsen IKKE vil slette og gøre "Historisk"

En Principafgørelse, hvor embedsmænd med et pennestrøg, gjorde lumbale operationer, for diskusprolaps risikofrie.



https://bm.dk/nyheder-presse/nyheder...aix5Xd281LynIk

Sygemeldte borgere har ret til at afvise lægebehandling, de er utrygge ved, uden at det får konsekvenser for deres forsørgelse. Samtlige partier i Folketinget står bag lovforslaget.

Siden 2014 har der været en forsøgsordning på sygedagpengeområdet, der har givet borgere mulighed for at afvise lægebehandling, uden det får konsekvenser for deres forsørgelse. Alle partier i Folketinget har torsdag, 25. april 2019, vedtaget et lovforslag, der gør forsøgsordningen permanent.

De nye regler betyder, at en sygemeldt borger kan sige nej til lægebehandlinger, som fx en elektrochok-behandling eller antidepressiv medicin, uden at det påvirker retten til sygedagpenge, ressourceforløbsydelse eller kommunens vurdering af, om borgeren kan få bevilget fleksjob eller førtidspension.

Samtidig skal kommunen ikke længere inddrage sundhedskoordinatoren, når en borger afviser lægebehandling. En høring i 13 kommuner har vist, at sundhedskoordinatoren kun i begrænset omfang har peget på alternativ behandling, som var formålet med at involvere sundhedskoordinatoren.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen siger:

- Det er min klare opfattelse, at langt de fleste borgere i god ro og orden finder en løsning sammen med deres sagsbehandler og læge, de er helt trygge ved. Nu sikrer vi, at ingen skal føle sig presset til at tage imod lægebehandling. Vi har tidligere set eksempler, hvor sygemeldte har følt sig tvunget til fx at tage antidepressiv medicin i frygt for at miste deres forsørgelsesgrundlag. Med de nye regler behøver sygemeldte borgere ikke at være bange for at miste deres forsørgelse, hvis de siger nej til lægebehandling. Det er et vigtigt princip.

De nye regler træder i kraft 1. juli 2019.


Folketingets lov

https://www.ft.dk/samling/20181/lovf...L180/index.htm

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialkrise i Danmark Webmaster Politik og Samfund 2 15-01-2013 12:09
Og det var Danmark Hexi Politik og Samfund 9 13-11-2010 05:32
danmark superkok Politik og Samfund 5 25-04-2010 11:12
Syg i Danmark fuerzzz Alt det andet 5 09-06-2008 13:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension