K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2008, 11:58   #11
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Tak, det er sødt af dig at tænke på mig. Og nej jeg tog et ikke ilde op, tværtimod, har lavet nyt og forhåbentlig lettere forståeligt indlæg, stadig langt, men sådan må sdet være.... ;-) Så du kan jo prøve at se om det virker bedre en dag hvor knolden kan smiler smiler
God dag og tak
__________________________________________________ _____________


Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg synes, du skal klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende, hvis du IKKE får et fuldtidsjob.

Så må den jo køre videre igennem klagesystemet, for jeg synes også, det ligner et af de utallige huller i flekslovgivningen.

Kommunerne har meget travlt med at "dokumentere", at borgerne kan "arbejde" 25 timer, og det er, fordi det hænger sammen med kommunens mulighed for refusionen fra staten og intet med borgernes arbejdsevne at gøre.

Derfor synes jeg, at du skal klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende med de timer.

Hej Zuza, tak for svar
Ja ok, dvs i anken skrive det ind eller hvad mener du? Altså anken om stop af sygedagpenge, som jeg roder med at får færdig nu?
Men er det ikke sandt, at man ikke kan få flex, hvis man ikke har 50 procent nedsat arbevne, hvis deter sandt er der jo ikke så meget at gøre ? Eller?
Nu skal jeg jo i aktivering, og det er jo også en prøve, men jeg er ved selv at finde noget andet end det de kan tilbyde på kompetencecenteret, da det jo er ret fordummende, når man har en faglig uddannelse...
Igen tak for hjælp, kram med jul i herfra

Sidst redigeret af Webmaster; 09-12-2008 kl. 12:06. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg...eller hvis man har mere til samme tråd..
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 14:23   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der SKAL være en plan for, hvordan du hurtigst muligt vender tilbage til arbejdsmarkedet.

Denne PLAN skal nøje beskrive behandling osv., som forbedrer din arbejdsevne.

Du kan klage over manglende plan.

Der SKAL ved sygedagpengestop tages stilling til revalidering, fleks og pension.

Og endelig så kan du klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende på kort eller lang sigt med 25 timer pr. uge (var det ikke 25 timer?).

Pudsigt nok, så er disse 25 timer meget vigtig for kommunerne, for det er det magiske timetal, der giver kommunerne refusion fra staten, og det har INTET med din arbejdsevne at gøre.. udelukkende med statsrefusionen, som mistes, hvis du IKKE kan magte de 25 timer.

Mht. til uddannelse, så er det desværre sådan, at man skal stå til rådighed for ALT... og jo, det kan virke nedslående, når man har en uddannelse inden for et andet fag. Men der skal du så bruge din fagforening og se, om den kan hjælpe dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 17:46   #13
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Svar Zuza

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Der SKAL være en plan for, hvordan du hurtigst muligt vender tilbage til arbejdsmarkedet.

Denne PLAN skal nøje beskrive behandling osv., som forbedrer din arbejdsevne.
ok, det er der ikke, gælder det også på kontanthjælp? Jeg er tilmeldt på jobcenter og skal så nu hurtigst muligt ud på det ordinære marked, planen er bare at jeg prøver mig ad. Starter med en aktivering, som jeg selv skal finde. det er jeg ved nu. og ellers straksaktivering, som er den der cafe. men min sagsbehandler siger jo, at det ER planen, og at jeg ikke kan kræve mere. han forholder sig til den skrabede plan, og det er vildt svært at vide, hvor meget jeg kan kræve ifølge paragraf 12 b, det er det jeg prøver at finde ud af. hR bl a spurgt ind til det opkvalificeringsforløb der beskrives under matchgruppe 3. Dette siger han er det at jeg er tilmeldt kompetancecenteret, men der kommer jeg jo bare til a<t samle dimser eller lignende. Og ja ok..... det kan være opkvalificering for nogle, men sq ikke de fleste. men sådan er det åbenbart. Eller? Lægen har sagt, at behandling er at jeg træner, det har jeg nu altid gjort. Sidste mulighed er operation, men så dårlig er jeg ikke endnu, at det vil forbedre mig.

Du kan klage over manglende plan.
Ja jeg vil i hvert fald skrive, at jeg synes den er tynd, men igen, hvad mere kan jeg kræve? Synes virkelig min sagsbehandler taler kommunens sag og slet ikke min. Tror desværre der er stor forskel på disse...

Der SKAL ved sygedagpengestop tages stilling til revalidering, fleks og pension.
det er gjort, og her er svaret at de lukkes da jeg er for god til flex og at reva ikke er en mulighed på kort sigt, da der ikke er håb om, at jeg kommer op på 37 timer.... Så jeg er i den gyldne middelgruppe, som mange nok er...

Og endelig så kan du klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende på kort eller lang sigt med 25 timer pr. uge (var det ikke 25 timer?).
Ja det vil jeg gøre i hvert fald, men vil tro at kommunen fastholder, at hvis jeg kan arbejde 25 timer, ja så er flex udelukket!!!

Pudsigt nok, så er disse 25 timer meget vigtig for kommunerne, for det er det magiske timetal, der giver kommunerne refusion fra staten, og det har INTET med din arbejdsevne at gøre.. udelukkende med statsrefusionen, som mistes, hvis du IKKE kan magte de 25 timer.

AHA det er der den ligger begravet, vidste der var en hage, utroligt, så lidt menneskelighed der er i dagens Danmark. ..

Mht. til uddannelse, så er det desværre sådan, at man skal stå til rådighed for ALT... og jo, det kan virke nedslående, når man har en uddannelse inden for et andet fag. Men der skal du så bruge din fagforening og se, om den kan hjælpe dig.
Ja ok øv, men sådan er det...

Men hvad med på sigt, hvis jeg kommer i et job, som jeg kan klare 25 timer uden skånebehov.... vil kommunen så kunne bede mig søge stillinger på det timetal ordinært?

Ved godt i skriver, at jeg jo skal klage over, at jeg ikke kan klare mig for det....men kan de kræve af mig, at jeg skal gå ud og søge jobs på de timer, på lige vilkår med andre?
Og hvis jeg gør, har jeg så "tabt sagen" ift fremtidens mulighed for at søge flex ? jeg mener at have hørt, at hvis man arbejder ordinært 13 uger, og derefter ikke kan klare det, så har man ret til påny at blive sygemeldt.
Så kan man jo altid prøve sig ad, og se om det går. Eller.

Aj - det kommer sq til at lyde så beregnende, man bliver ligesom "dem". Mistænksom, beregnende, agtpågivende, mistroisk osv. Øv det er træls. Men tør bare ikke tage noget for givet af hvad de siger længere...


kram igen, og så mange tak med at prøve at forstå alt dette, tror at en bedre sagsbehandler havde kunnet gøre mig mange af disse ting forståeligt. men han svarer så kort og indforstået, at jeg ikke har en chance
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 17:52   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
det er gjort, og her er svaret at de lukkes da jeg er for god til flex og at reva ikke er en mulighed på kort sigt, da der ikke er håb om, at jeg kommer op på 37 timer.... Så jeg er i den gyldne middelgruppe, som mange nok er...
Det er det, du skal fastholde.

Din arbejdsevne er konstateret truet, da kommunen mener, du er "for syg" til revalidering.

Og så må du jo skrive, at du IKKE kan arbejde EFFEKTIVT 25 timer pr. uge.

Din EFFEKTIVE ARBEJDSEVNE overstiger IKKE 18,5 timer pr. uge.

Skriv det i din klage.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 18:29   #15
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det er det, du skal fastholde.

Din arbejdsevne er konstateret truet, da kommunen mener, du er "for syg" til revalidering.

Og så må du jo skrive, at du IKKE kan arbejde EFFEKTIVT 25 timer pr. uge.

Din EFFEKTIVE ARBEJDSEVNE overstiger IKKE 18,5 timer pr. uge.

Skriv det i din klage.

Hej Zuza...nu må du ikke blive træt af mig og mit fluekn*****, MEN.....

1:...i min anke, har min socialrådgiver (ham fra min a-kasse der hjælper mig)fundet et sted i loven der siger, at man godt kan revalidere til mindre end 37 timer, og det opfordrer vi så til. Dengang synes jeg det lød ok, men nu er jeg i tvivl, for helt ærligt, vi har sq svært ved at klare os, har minus hver måned da min mand ikke tjener ret mange penge...Så måske skal jeg slette dette punkt i den klage jeg indsender til beskæftigelsesankenævnet!!! men kan også forstå, at man vist skal skrive under på, at man kan klare sig for mindre end fuld tid, og det kan jeg jo så bare lade være med

Og 2: jeg tror faktisk godt, at jeg kan komme op i timer, med det rigtige job, så næste aktivering må vise om det er sandt eller om jeg ikke kan, det vides altså ikke endnu. Men jeg mangler stadig den paragraf der siger, at jeg har ret til at sige, at jeg ikke kan klare mig for under 37 timer. Findes den mon og i så fald hvor står der noget om det? ved du det?


Ekstra spørgsmål: Hører jeg overhovedet ind under"lov om aktiv beskæftigelsesindsats"? Som jeg umiddlebart kan se er det for raske personer og ikke folk der mangler afklaring, jeg synes jo der er et hul der hvor man stadig er syg, men ikke afklaret...?
Eva

Sidst redigeret af Webmaster; 10-12-2008 kl. 14:01. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 18:55   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Åh, jeg er ikke så meget inde i den lovgivning, men har man tidligere været fuldtidsbeskæftiget, så SKAL man også tilbydes fleksjob, så man får fuldtidsløn.

Det samme gælder a-kasse-systemet, hvor man er fuldtidsforsikret, dvs. 37 timer pr. uge.

Måske du selv kender timetallet for deltidsforsikring i a-kassesystemet, for så må de ting jo hænge sammen, ikke?

Men hvis din arbejdsevne er EFFEKTIVT højere end 18,5 timer på sigt, så har kommunen jo ret i, at du ikke hører under fleksordningen.

Og jo, der er vist noget om, at man godt kan revalidere til nedsat tid, men kommunerne er meget tilbageholdne med en uddannelse på revalidering.

Men som sagt, så skal du se på PLANEN, som SKAL være RIMELIG, og hvis den er åbenbart URIMELIG, så er det det, du kan klage over.

www.ladk.dk er meget mere inde i aktiveringslovgivning, så måske du kan finde noget der.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 22:04   #17
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Men hvis din arbejdsevne er EFFEKTIVT højere end 18,5 timer på sigt, så har kommunen jo ret i, at du ikke hører under fleksordningen

Ja ok......så bliver det nok ikke flex, tror jeg, for tror godt jeg kan, med det rette job, arbejde 25. Men man er stadig mellem to stole så, da man skal kunne stå til rådighed 30 timer, for at kunne få dagpenge under ledighed. Men satsen der er også kun 10000 brutto, altså meget mindre end kontanthjælp, så måske betyder det ikke noget, om man ikke kan få fuld tid, som jo er en del mere end kontanthjælp. >Mon kommunen supplerer op til kontanthjælp, hvis man er på dagpenge lav sats, det tror jeg måske, det undersøger jeg ...Så skal jeg nok skrive svaret her...

Men som sagt, så skal du se på PLANEN, som SKAL være RIMELIG, og hvis den er åbenbart URIMELIG, så er det det, du kan klage over.

www.ladk.dk er meget mere inde i aktiveringslovgivning, så måske du kan finde noget der.

[/QUOTE]
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 22:58   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Zuza skriver

Men hvis din arbejdsevne er EFFEKTIVT højere end 18,5 timer på sigt, så har kommunen jo ret i, at du ikke hører under fleksordningen.
Zuza kunne du ikke lige henvise mig til hvor du har de oplysninger fra for så har jeg da sovet gevaldigt i timerne hvis det nu er sådan ...

Xea jeg vender tilbage senere med noget mere ,men dit indlæg er edder langt så jeg er lige nød til at tage det over et par dage i word (det gør ikke noget det er edder langt det er mine egne også men der er mange spørgsmål i som jeg lige skal have tjekket helt op på )

Og ikke mindst så vil jeg altså lige have den fra Zuza om at der skal være en effektivt mindre end 18½ time det kan være mig der har sovet i timen og det ville så ikke være første gang

Hejdien

PS Zuza ikke for at være efter dig , men jeg har altså venner der arbejder 37 timer og har en effektiv arbejdevne på feks 20 timer og så skånehensyn i form af hjælpemidler ...

Og så lige en sidste her Xeva du skriver

Citat:
1:...i min anke, har min socialrådgiver (ham fra min a-kasse der hjælper mig)fundet et sted i loven der siger, at man godt kan revalidere til mindre end 37 timer, og det opfordrer vi så til. Dengang synes jeg det lød ok, men nu er jeg i tvivl, for helt ærligt, vi har sq svært ved at klare os, har minus hver måned da min mand ikke tjener ret mange penge...Så måske skal jeg slette dette punkt i den klage jeg indsender til beskæftigelsesankenævnet!!! men kan også forstå, at man vist skal skrive under på, at man kan klare sig for mindre end fuld tid, og det kan jeg jo så bare lade være med
Jeg er ked af at sige det men din økonomi er ikke noget det offentlige tager hensyn til ,du skal afklares og er det en revalidering (også på nedsat tid ) du kan klare så bliver det sådan ...

du skal også lige regne med at ledighedydelse ikke er større end revaliderings ydelsen derimod er den noget mindre så det skal bestemt ikke være det der afgøre det for dig , dertil skal du lægge en kolonorm arbejdsløshed hos flekserne til ... og er du på konatnhjælp når du visiteres til fleks så bliver du på kontanthjælp
  Besvar med citat
Gammel 10-12-2008, 00:06   #19
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Zuza kunne du ikke lige henvise mig til hvor du har de oplysninger fra for så har jeg da sovet gevaldigt i timerne hvis det nu er sådan ...

Xea jeg vender tilbage senere med noget mere ,men dit indlæg er edder langt så jeg er lige nød til at tage det over et par dage i word (det gør ikke noget det er edder langt det er mine egne også men der er mange spørgsmål i som jeg lige skal have tjekket helt op på )
bare helt fint, synes også det er ret forvirrende, så bare glad for at nogle gider læse det.man ender jo med at blive klog, og måsker skulle kommunerne kigger sig om herinde efter folk der kan afløse alle de trætte sagsbehandlere, som må sige op, forde de er stressede...Der er en masse her, der kender loven bedre end dem;-). Min tidlegere sagsbehandler, som tog beslutningen om stop af sgdp, vidsteikke hvordan man ankede(det kunne jeg så fortælle hende, for det stod i det brev hun havde sendt mig - men fred med dert, hun vendte tilbage eftger 4 dage og kunne fortælle mig de to linier, der stor i det brev...Hun havde sendt mig, JA)

Og ikke mindst så vil jeg altså lige have den fra Zuza om at der skal være en effektivt mindre end 18½ time det kan være mig der har sovet i timen og det ville så ikke være første gang

Hejdien

PS Zuza ikke for at være efter dig , men jeg har altså venner der arbejder 37 timer og har en effektiv arbejdevne på feks 20 timer og så skånehensyn i form af hjælpemidler ...

Jeg ved ikke det med timer helt præcist, men for at få flex skal ens arbejdsevne være nedsat med 1/3 eller 2/3, og det har jeg så omregnet til timer ca.....

Og så lige en sidste her Xeva du skriver



Jeg er ked af at sige det men din økonomi er ikke noget det offentlige tager hensyn til ,du skal afklares og er det en revalidering (også på nedsat tid ) du kan klare så bliver det sådan ...

Ok, nogle siger (bl a tidligere sagsbeh - men om vi skal stole på hende...tja)at reva er til ordinær beskæftigelse, og at det er til fuld tid. Andre at man også kan kræve at reva eller beskæftigelse skal være fuld for at man kan klare sig.... Nogle at reva til nedsat tid er svært at få....Min nuværende SB siger, at hvis jeg vil skrive under på, at jeg kan klare mig for fx 25 timer kan alt lade sig gøre, meget

du skal også lige regne med at ledighedydelse ikke er større end revaliderings ydelsen derimod er den noget mindre så det skal bestemt ikke være det der afgøre det for dig , dertil skal du lægge en kolonorm arbejdsløshed hos flekserne til ... og er du på konatnhjælp når du visiteres til fleks så bliver du på kontanthjælp
Glæder mig til du skriver, no stress...Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2008, 00:38   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Zuza kunne du ikke lige henvise mig til hvor du har de oplysninger fra for så har jeg da sovet gevaldigt i timerne hvis det nu er sådan ...
Tja... jo....

Altså...Hjort har udtalt (og nu ved jeg ikke lige, hvor udtalelsen ligger henne), noget om timeantal.

Altså kommunens tilskud er ENTEN 2/3 eller 1/2... og det svarer så cirka til 12 timer eller 18,5 timer.

Man kan altså sagtens være fysisk til stede på arbejdspladsen, men med skånehensyn, der betyder, at den EFFEKTIVE arbejdsindsats KUN er på 1/3 eller 1/2, hvis man sammenligner med en ordinært ansat.

Problemet er, at det er nemmere at "sælge" en fleksjobber, hvis arbejdsgiveren får nogle arbejdstimer gratis... altså hvis den EFFEKTIVE arbejdsindsats er 15 timer, så får arbejdsgiveren jo 2,5 time pr. uge FORÆRENDE, fordi kommunens tilskud er på 2/3 - svarende til cirka 25 timers løn pr. uge.

Det er vel også derfor, at fagforeningen skal med, idet "gratis" arbejdskraft er at betragte som en slags skruebrækkeri og tager arbejde fra andre, idet mange bække små... altså hvis flere fleksere "forærer" timer til arbejdsgiveren, så kunne der jo have været oprettet en ekstra stilling i stedet.

Det omvendte gør sig jo gældende, hvis man IKKE kan klare 12,5 timer pr. uge, lad os sige EFFEKTIV arbejdsindsats i 8-10 timer pr. uge. Så betaler arbejdsgiveren jo løn for nogle timer, hvor der ikke præsteres noget som helst.

Så det må jo gælde begge veje... arbejdsgiver skal ikke betale for noget, han ikke får, men lønmodtager (flekseren) skal ikke arbejde gratis timer.

Så i min optik kan man IKKE arbejde EFFEKTIVT 25 timer i et fleksjob, for så forærer man arbejdsgiveren 6,5 times arbejdskraft pr. uge.

Og i min verden ville jeg aldrig ansætte en flekser, der kun kunne arbejde 8-10 timer pr. uge.

Men det er VIGTIGT at skelne mellem EFFEKTIV arbejdstid og den tid, man er til stede i virksomheden. Det er to VIDT forskellige ting.

Hvis man som fleksjobber med løntilskud på 1/2 arbejder mere end 18,5 timer, så svarer det til "gratis overarbejde" for en ordinært fuldtidsansat.

Som ordinært fuldtidsansat ville jeg heller ikke arbejde mere end 37 timer uden at få betaling for det.... eller afspadsering



-----------------------------------------------------------------------
Indlæg 2
__________________________________________________ ____________

Så lykkedes det at finde Hjortens kommentarer om timeantal.... pyha... svede, svede...

Det, Hjort kalder "arbejdspræstation" er det, jeg kalder "effektiv arbejdstid".

Hjorten skelner mellem præstation og arbejdstid, og det er IKKE det samme. Man kan altså have en arbejdstid på 37 timer, med en præstation på 12,5 timer.


Citat:
Beskæftigelsesministerens besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S 2024 af 16. januar 2006 stillet af Thomas Krog (SF).

Spørgsmål nr. S 2024:

”Er det efter ministerens vurdering i orden at visitere personer, som kun kan arbejde en time om ugen, til et fleksjob?”

Svar: Fleksjobordningen er et godt redskab og på mange måder en succes. Ordni n- gen er med til at skabe et rummeligt arbejdsmarked og medvirker til, at me n- nesker med en varigt og væsentlig t nedsat arbejdsevne kan bruge deres ar- bejdsevne på arbejdsmarke det i stedet for at være henvist til passiv forsø r- gelse og et liv uden arbejde.

Tilkendelse af førtidspension forudsætter, at det er dokumenteret, at arbejd s- evnen er betydeligt og varigt nedsat. Arbejdsevnenedsættelsen skal være af et sådant omfang, at ma n ikke er i stand til at blive selvforsørgende ved in d- tægtsgivende arbejde, heller i kke i et fleksjob.

Der kan ikke tilkendes pension, hvis arbejdsevnen kan forbedres gennem ak- tivering, revalidering, behandling eller andre forebyggende foranstaltninger, således at der kan søges arbejde på det ordinære arbejdsmarked eller i fleksjob.

Visitation til fleksjob forudsætter, at det fx ved hjælp af revalidering er ko n- stateret, at arbejdsevnen er varigt nedsat. Ved visitation til fleksjob er der alene taget stilling til, om personen har en så varig og væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen, at pågældende er berettiget til et fleksjob.

Vurderingen af omfanget af den nedsatte arbejdsevne sker imidlertid først i forbindelse med ansættelsen i det konkrete fleksjob.

Der er ikke i loven fastsat en grænse for, hvor langt en person kan gå ned i arbejdstid og samtidig modtage løn for fuld arbejdstid.

Samlet set skal a r- bejdspræstationen sættes i forhold til den begrænsning i arbejdsevnen, der danner baggrund for fastsættels en af tilskuddet.

Nettoudgiften for den enkel- te arbejdsgiver skal derfor i princippet svare til den arbejdspræstation, som arbejdsgiveren modtager.

Det forhold, at tilskuddet er afhængigt af graden af den nedsatte arbejdse vne, betyder, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem tilskuddets stø rrelse og den konkrete arbejdstid.


Konstateres det, at pågældende i det konkrete job ikke er i stand til at bestr i- de arbejdet, så det svarer til den udbetalte løn minus løntilskuddet, kan man måske rejse det spørgsmå l, om pågældende overhovedet kan magte et fleksjob og dermed er korrekt visiteret.

En mulighed for personer med en meget lille arbejdsevne er, at kommunen i stedet tilkender den pågældende en førtidspension, og at personen bruger restarbejdsevnen i et job med løntilskud for førtidspensionister (skånejob) ..
http://www.ft.dk/samling/20051/spoer...202/243439.HTM

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af Webmaster; 10-12-2008 kl. 14:04. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indtægt imellem ledighedsydelse og førtidspension milas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-01-2011 14:04
Imellem flexjobs ulla65 Spørgsmål ang fleksjob 10 12-11-2010 10:25
reva 5 år, afslag på flex og nu kontanthjælp Alias Alt det andet 10 24-10-2010 20:17
Lidt godt kan man da opleve engang imellem. lola44 Dit og Dat 1 03-06-2010 07:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension