K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-12-2008, 21:58   #1
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Ret til skriftligt svar ?

Når jeg, via mail (altså skriftligt), henvender mig til min sagsbehandler med et spørgsmål, har jeg så ret til, at få et skriftligt svar? eller kan hun slippe afsted med at svare mig mundtligt ved det næste møde?

Sagen er, at jeg blev visiteret til fleks i foråret 2008, blev hurtigt henvist til anden aktør (en helt igennem positiv oplevelse) men uden at finde praktik/job.
Jeg blev afsluttet hos anden aktør 31/10, men hørte ikke fra ham i den forbindelse. For 15 dage siden ringede han mig så op, og vi havde en god snak, men så fortalte han, at han havde talt med min sagsbeh., som havde sagt, at jeg var sat i bero fordi jeg havde søgt pension. LØGN
Jeg røg op i det røde felt, og fløj til tastaturet, sendte hende en mail, med ? om, om det var korrekt at hun havde sagt sådan, og hvorfra hun i så fald havde det (det var ikke lige formuleringen).
Efter en uge uden svar rykkede jeg hende, i et pænt og sobert sprog. Denne mail besvarede hun, grunden til den manglende besvarelse var, at jobcentret har 14 dages svarfrist.
Okay, så måtte jeg jo væbne mig med tålmodighed.
Efter reglerne skulle jeg så have haft svar i går, men det fik jeg ikke.
I aftes sendte jeg hende så en mail, og gjorde opmærksom på, at svarfristen var overskredet, og spurgte samtidig hvad mødet i næste uge skal handle om.
I mødeindkaldelsen står der, at det skal handle om (kort fortalt) at få mig i ordinær beskæftigelse hurtigst muligt. Standardskrivelse.
Hun svarede så på, hvad mødet skal handle om, bl.a. om jeg havde søgt job, da det ville kunne få betydning for min fleks fremover, eller noget i den stil.
Men stadig ikke svar på det andet.
Det gjorde jeg hende så opmærksom på, i en ny mail, hvorpå jeg modtog en ny mail, hvori hun skrev, at "den tager vi på mødet og ikke før".
Så nu har jeg brugt dagen på, at lede efter et eller andet sted (lov og §) hvor der står, at jeg har ret til et skriftligt svar, men desværre uden held.
Er der en af jeg der har den i ærmet, og lige kan ryste den ud, så vil jeg blive utroligt glad, for nu er det dælme klagetid.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 00:45   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg kan ikke lige huske lovgivningen, men prøv at tjekke retsikkerhedsloven §3 og frem.
Du har selvfølgelig krav på skriftlig svar, når du skriver.
Elleres forvaltningsloven, i 20 erne.
Min hukommelse er ikke den bedste pt, men prøv dette.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 00:50   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg orker ikke at lede en hel masse, men jeg har sikkert et lille huld su kan benytte dig af.

Indenrigsministeriet har formuleret nogle regler om god sagsbehandling i kommunerne, de bygger på afgørelser fra ombudsmanden (prøv at lede der)

http://www.im.dk/publikationer/godbeh/godbehan.htm (reglerne fra Indenrigsministeriet)
Du bladrer 3 billeder ned, lige under 3. billed er en rød streg, så en blå tekst hvor der står "Høflig og hensynsfuld optræden" du går nu lidt længere ned, til: "Afgørelser skal normalt være skriftlige"
Der under står bla: "Det er desuden antaget, at særligt indgribende afgørelser skal være skriftlige.
Herudover følger det af god forvaltningsskik, at myndighedernes afgørelser normalt skal være skriftlige."
Lidt længere nede står der (neden under 4. billed) "Orientering om sagens gang

En offentlig myndighed er ikke forpligtet til at holde en borger orienteret om alt, hvad der sker i løbet af sagsbehandlingen.
Det er dog god forvaltningsskik, at myndigheden efter omstændighederne holder borgeren orienteret om væsentlige beslutninger om sagsbehandlingen.

Der kan du holde dig til, at det for dig er MEGET indgribende at skifte gruppe. Du kan spørge til hvorfor du ikke har fået det på skrift, og holde til at ligegyldigt ønsker at få det på skrift, hvis sagsbehandler har planlagt at du skal på en anden ydelse.
Lige så kan du holde til at det for dig, er en MEGET væsentlig beslutning om duu skal på FP.
Læser du den i gennem kan du garenteret finde flere punkter du kan vende til din fordel.

Og så smide et eller andet med at du tydeligt ser mindst 3 brud på Indenrigsministeriets udgave af "God behandling i det offentlige" Samt evt. spørge efter hvorfor xxx kommune ikke mener at det er relevant at følge den lige i din sag, og der sammen med klart og tydeligt skrive at du forventer at få en skriftlig redegørelse der for.

Husk nu prøv at lede blandt Ombudsmandens "ting" vejledningen bugger jo på afgørelser bla. der fra, jeg går ud fra at du har forsøgt at lede på ankestyrelsens hjemmeside *ss* Du kan også søge vejledningen på retsinfo.dk, og henvise til den.

Du kan garanteret også finde noget her: http://ombudsman.europa.eu/code/pdf/da/code2005_da.pdf Den Europæiske Kodeks
for God Forvaltningsskik se bla artikel 14 (s 14) hvilken din sagsbehandler faktisk selv har holdt til, men vælgher ikke at overholde, du har ret til svar inden for 14 dage, fertig basta.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 03:01   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg har ingen lov til dig....men et godt råd..

Husk at tage en båndoptager med til mødet og så spørg hende under mødet hvorfor hun ikke ville besvarer dit spørgsmål skriftligt...

Stil evt spørgsmålet igen så du får det med på optagelsen...(det spørgsmål du stillede hende i mailen)

Ikke for at gøre dig urolig....men man kunne fornemme at hun ikke spiller med åbne kort...siden hun ikke vil give dig det på skrift...

Hun kan selvfølgelig også bare være tilpas doven....at hun ikke mener at hun skal "spille" sin tid på et skriftligt svar når du alligevel kommer derop i næste uge...

Men for en sikkerheds skyld....så optag det...og evt i starten af mødet....bed hende om et skriftligt referat af mødet....
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 14:25   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Jeg kender heller ikke nogen lov om at der skal være skriftligt svar på alt, og det tror jeg heller ikke, der er.
Men det du kan gøre er, at du hver gang henvender dig skriftligt eks. over mail, skrive i mailen, at de skal skrive det og det oplysning i journalen....

Sagsbehandlere har notatpligt. De skal huske at skrive det i jounalen. Men det sker dog desværre nogengange, at de glemmer.

Jeg synes nu personligt, at det er fint nok, at I tager det hele op sammen, når I mødes. Dog undrer det mig, at mødet handler om "ordinær" beskæftigelse, nu hvor du nævner, at allerede er visiteret til fleksjob.... hmmm
Men hvis du har papirer osv. på at du er visisteret til fleksjob, så tag det endelig med til mødet - så har du beviset, hvis det skulle vise sig, at de mener, du ikke er... hmm..

Det var bare lige mine tanker...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 14:51   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Ikke for at gøre dig urolig....men man kunne fornemme at hun ikke spiller med åbne kort...siden hun ikke vil give dig det på skrift..
Det er lige nøjagtigt også min antagelse, og det gør det jo bare endnu mere vigtigt for mig, at forlange det på skrift.
M.h.t. at være doven og spilde tid, så mener jeg, at hun kunne have sparet alle de andre mails, hvis hun fra starten havde givet mig et fyldestgørende svar på mit spørgsmål.
Og du kan tro, at mp3'eren kommer med.
Jeg har nu afleveret en klage, hvori jeg bl.a. henviser til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, hvor der i §4 står, at "Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed."
Ifølge denne paragraf kan mennesker, som ikke forstår dansk, eksempelvis få en tolk med til møderne.
Jeg mener,at de fratager mig denne mulighed, da jeg har kroniske rygsmerter, hvilket påvirker både min hukommelse og min koncentration, så jeg ser skriftlige svar som en måde, hvorpå jeg kan huske hvad der er blevet svaret.

Jeg overvejer, at tage en veninde med, udelukkende for at stå stærkere, i tilfælde af, at hun sender mig et referat som er fejlagtigt.
Jeg kan jo ikke først påstå, at min hukommelse er påvirket af mine kroniske rygsmerter, og dernæst hårdnakket påstå, at jeg kan huske hvad der er sagt på et møde.

Curls, det med ordinær beskæftigelse kommer sig af, at det er en standardskrivelse.
Jeg har påtalt det overfor min tidligere sagsbehandler, og det var så også derfor jeg spurgte ind til, hvad mødet i næste uge skal handle om, medmindre selvfølgelig, at det skulle handle om det som der står i mødeindkaldelsen.
Jeg har tidligere startet sådan et møde med, at spørge om, hvorfor de har indraget min fleksbevilling, og du kan tro at hun måbede, hvorpå jeg gjorde hende opmærksom på hvad der stod i mødeindkaldelsen.
Jeg har ofte overvejet, at møde op til sådan et møde (om ordinær beskæftigelse til en flekser), og når sagsbeh. så begynder at snakke om alt andet end ordinær beskæftigelse, så bede om et nyt møde, da jeg ikke har haft mulighed for at forberede mig på det, som mødet faktisk skulle handle om.

Mange tak for alle svarene.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2008, 01:35   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan faktisk heller ikke umiddelbart huske at der er noget om det på skrift , men om ikke andet så er det god sagsbehandlingskik at svare borgere på spørgsmål og den § du selv har fundet frem tror jeg også fungere helt perfekt ..

Jeg syntes tillige at du ikke kun skal overveje men at du bestemt skal tage en med til det møde..
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ om at blive orienteret skriftligt om sagsbehandling? L.S. Alt det andet 4 31-07-2012 13:30
Svar ? hej123 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 24-05-2012 20:37
Skriftligt forløb op til sygedagpengestop?? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 20-11-2011 11:40
Skriftligt??? Nessa12 Alt det andet 15 15-08-2010 13:03
lægekonsulentens svar tije At søge førtidspension 67 20-01-2010 13:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension