K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2010, 10:18   #1
aloecare
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2010
Indlæg: 20
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
aloecare er ny på vejen
fra sygedagpenge til barselsdagpenge? er min forlængelsesmulighed jo ikke brugt op??

hej,
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan det forholder sig når man er på sygedagpenge og er igang med afklaring med forlængelse med §27 stk. 1 nr 2, og så man inden denne forlængelse på 26 uger er udløbet bliver sygemeldt pga graviditet. - så kommer man jo på barselsdagpenge og det er vel en anden kasse hvor man så når man skal have genoptaget sine sygedagpenge kan gøre brug af resten af de resterende 26 uger og derved få dem forlænget yderligere 13 uger da der j nu er lavet en ny lov der hedder 39 og ikke 26 så plus 13 uger.
min arbejdsevne er stadig ikke afklaret.

jeg har fundet dette på arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside:

Sygedagpenge
Lov nr. 247 af 23. marts 2010 om ændring af lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Loven indeholder bl.a. en udvidelse af forlængelsesreglen ved afklaring af sygemeldtes arbejdsevne, en forbedring af selvstændiges sygedagpenge ved delvist sygefravær og en ophævelse af bestemmelser om indbetaling til Særlig Pensionsopsparing.

Udvidelse af forlængelsesreglen i lovens § 27, stk. 1, nr. 2:
Forlængelsesreglen i lovens § 27, stk. 1, nr. 2, er blevet udvidet, således at sygedagpengeperioden kan forlænges i op til 39 uger, når det anses for nødvendigt for at kunne klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.

Lovændringen betyder alene en udvidelse af forlængelsesperioden fra op til 26 uger til op til 39 uger. Der sker således ingen ændringer med hensyn til reglens anvendelsesområde eller den hidtidige praksis på området.

Lovændringen træder i kraft den 1. april 2010, og finder anvendelse på personer, der modtager sygedagpenge den 1. april 2010 eller senere.

Heri ligger, at den udvidede forlængelsesregel ikke kan anvendes i den situation, hvor der ikke er en aktuel ret til sygedagpenge den 1. april 2010 eller senere, eksempelvis hvis en tidligere foretaget forlængelse af sygedagpengeperioden udløber med udgangen af marts 2010.

Hvis en person tidligere har fået forlænget sine sygedagpenge i op til 26 uger efter forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 2, og den pågældende den 1. april 2010 eller senere fortsat er i det aktuelle forlængelsesforløb, vil der med lovændringen være mulighed for at udvide forlængelsesperioden med op til 13 uger. Dette forudsætter imidlertid en konkret vurdering i den enkelte sag, herunder en vurdering af, at afklaringen af den sygemeldtes arbejdsevne vil kunne ske inden for de i alt 39 uger.



Det vil også være muligt at anvende den udvidede forlængelsesregel med en opdeling i flere perioder. Har en person således før 1. april 2010 fået forlænget sygedagpengene efter § 27, stk. 1, nr. 2, men eksempelvis efter 14 uger af forlængelsesperioden er overgået til sygedagpenge efter en anden af forlængelsesreglerne, vil der - hvis betingelserne for igen at anvende reglen i § 27, stk. 1, nr. 2 er opfyldt - være mulighed for at forlænge sygedagpengene med op til 25 uger (de resterende 12 uger + de nye 13 uger).
aloecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2010, 16:40   #2
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
Hej!

Kan fortælle dig hvordan det var da jeg gik fra sygedagpenge, på barsel og tilbage igen!

I 2008 fik jeg min datter og i den forbindelse skulle jeg fra sygedagpenge over på barselsdagpenge og ja, det er 2 forskellige kasser. Jeg skulle udfylde nogle skemaer i den forbindelse (om det stadig er sådan ved jeg så ikke, men det kan du i hvert fald få oplyst hos din kommune)

Da min barsel var ovre knap 1 år senere, skulle jeg på sygedagpenge igen og der bliver barslen faktisk en god ting, for den periode gør at sygedagpengeperioden rykker sig! Barslen ses ikke som en sygeperiode. Så i stedet for at falde sidste efterår, så er det først nu her jeg "løber tør"!

Håber det hjælper dig lidt!

KH
Anne Mette
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2010, 22:03   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Men det er kun, hvis man ikke har været ude i en forlængelse.

Ved faktisk ikke helt, hvordan det ser ud, når man har været ude i en forlængelse...
Det er et godt eksempel på en af de ting, som loven ikke umiddelbart har taget højde for.

Men i hvert fald: Havde du en eller flere uger tilbage af sygedagpengeforlængelsen inden du gik på barsel, og er du stadig uarbejdsdygtig, så burde du altså kunne få de uger...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 10:15   #4
aloecare
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2010
Indlæg: 20
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
aloecare er ny på vejen
hej anne mette,
Jeg forstår ikke helt hvad du mener? kan du forklare mig :-)
Da min barsel var ovre knap 1 år senere, skulle jeg på sygedagpenge igen og der bliver barslen faktisk en god ting, for den periode gør at sygedagpengeperioden rykker sig! Barslen ses ikke som en sygeperiode. Så i stedet for at falde sidste efterår, så er det først nu her jeg "løber tør"!

Andersine85
Hej :-) ja det vil jeg os mene og de skriver det jo deroppe i det jeg har skrevet med rødt?
har du mulighed for at undersøge det nærmere?
Og jeg har altså også meget svært ved at forstå at jeg ikke kan falde ind under nr. 4?? jeg er jo netop ikke afklaret og det er uvidst om jeg skal revalidring - selvom det skønner de ikke sansynligt lige nu. og flex plus fp har ikke været på tale andet end min læge har sagt flex
mvh
aloecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2010, 12:39   #5
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
4, falder du højst sansynligt ikke ind under, for det kræver, at man allerede nu ved, at det drejer sig om enten fleks eller pension, og så tæt på, lyder det ikke helt til at du er...

Men ved ikke lige hvordan jeg skulle undersøge det yderligere for dig, for du har jo fat i stedet markeret med rødt...

Men præcis hvor lang tid har du tilbage af din forlængelse?
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 21:19   #6
aloecare
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2010
Indlæg: 20
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
aloecare er ny på vejen
Hej :-)
Jeg havde 11 dage tilbage på den skole de havde sendt mig til - forrevalidering
Og 21 dage i alt tilbage af de 26 uger før barsel.
aloecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 21:23   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja så har du i hvert fald umiddelbart d. 21 dage.
Men det kan nok blive svært med yderligere forlængelser, hvis du ikke umiddelbart er afklaret, eller tæt på at være afklaret ift. rev, fleks eller pension.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 22:23   #8
aloecare
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2010
Indlæg: 20
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
aloecare er ny på vejen
ja det mener jeg jo os jeg har.. nu får vi se :-)
eller må jeg jo anke anke anke :-)
på den tid kan de vel finde ud af om det er revalidering og ellers er der jo så næst nr 4 tilflex eller fp.
Men jeg håber bare på at komme igang nu. det er ikke lykken at gå hjemme dag ind og ud.
tak for hjælpen :-)
aloecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fremmede persons papirer brugt i min sag... TBQ Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 03-10-2013 22:27
Man kan ikke stoppe sygedagpenge hvis ikke der er lavet ressourceprofil Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 10 01-12-2009 20:47
Aabenraa har brugt 250.000 for at spare 28.000 Ragdoll Politik og Samfund 2 28-10-2009 10:07
Arbejdskraften er der – den bliver bare ikke brugt Stella Politik og Samfund 1 02-11-2007 16:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension