K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2013, 15:43   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hjælp til at gøre bolig handicapvenlig

Er det nogle, der har styr på, om man kan få hjælp til at få lavet en rampe af en art?
Jeg bor i et hus, hvor der er en meget stejl trappe fra fortovet og op. Jeg har pga mine funktionsnedsættelser sværere og sværere ved at forcere trappen og har endvidere brug for at kunne komme op og ned med min rollator.

Trappen er så stejl, at det aldrig vil kunne lade sig gøre at lægge en rampe oven på denne. I stedet er man nødt til at grave og bryde ned langs med huset og fortovet og så lade rampen køre op med et knæk, så den ikke bliver for stejl.
Det er jo selvsagt noget, der bliver meget bekosteligt, og med mig på førtidspension bliver det næppe noget vi vil kunne betale selv.

Jeg tænker derfor, at man måske kan søge kommunen om hjælp til dette, da det jo er et behov, der er opstået i kraft af min funktionsnedsættelse - men kan man overhovedet det, eller vil de blot bede os om at flytte til en mere handicapvenlig bolig?
Skal lige siges, at vi ejer huset - ved ikke om det gør en forskel, men markedet er jo ikke lige til salg pt. Faktisk har vi længe forsøgt at sælge, netop fordi det er så vanskeligt for mig at komme ned, men det er endnu ikke lykkedes, og et eller andet skal vi jo gøre, hvis vi er nødt til at blive boende...

Nå, men jeg håber, der er nogle af jer, der har styr på om det muligvis kan lade sig gøre...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Boligændringer

Fra kollegaerne i Scleroseforeningen

http://scleroseforeningen.dk/boligændringer

Chek din kommunes serviceniveau og sagsbehandlingsfrist

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:32   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan sagtens lade sig gøre - kender også en der netop har fået lavet rampe og fået fjernet den oprindelige trappe op til huset.
Dog ved jeg det var ekstremt bøvlet, de skulle først søge tilladelse til at de måtte fjerne trappen der førte til huset, og der fik de flere afslag som de til sidst vandt ved en anke.

Der næst, fik de fjernet trappen og lavet rampen - et større projekt - som endte med et lån som skal tilbagebetales når de senere sælger huset, mener det er på omkring 105.000 kr. Også her var vejen brolagt med forhindringer og endte med en tabt anke.

Så det kræver lidt benarbejde og en masse godkendelser rundt omkring.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:32   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej frup, jep jep man kan søge det. Det er som regel en ergoterapeut, du skal have fat i den forbindelse med boligændring (såsom rampe). Det kan være en handicapafdeling eller en afdeling med hjælpemidler i din kommune, som du skal have fat i.

Når ergoterapeuten kommer på besøg, kan der måske være andre ting, som ergoterapeuten kan foreslå dig at få lavet, så det kan gøre tingene lettere for dig at bo i boligen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:37   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ok, der fik jeg skrevet noget sludder, de tabte den første anke om måtte IKKE fjerne trappen - det var sådan det var.

I stedet fik de lavet en lift eller elevator agtig ting - en stor plade man kan stille sig på med rollator (de er så kørestolsbrugere), som så løfter dem op til indgangspartiet, så trappen er bibeholdt...

Beklager fejlen....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:41   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som curls skriver er det hjælpemiddelcentralen du skal have fat i...og de vil som regel...hvis det er første gang...sende en ergoterapeut ud til dig for at finde ud af hvad du helt nøjagtigt skal have hjælp til...

Der kan jo være andre ting der kan give dig en bedre hverdag....ting som man ikke lige selv tænker over...

Hvis jeg var dig...så ville jeg henvende mig til dem skriftligt hvor du spøger ind til den hjælp du har brug for...

I nogle kommuner er de tunge at danse med....og i andre køre det bare som det skal....og det er jo ikke til at vide hvordan det er i din kommune...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:48   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar!
Var slet ikke klar over, at man skal søge om fjernelse af eksisterende trappe, men kan godt se logikken i det. Det kan jo sagtens tænkes, at vi ikke får lov til det...

Jeg har i forvejen haft kontakt til hjælpemiddelafdelingen og ergoterapeuten og der igennem fået forskellige hjælpemidler, bl.a. rollator, der dog kun kan benyttes, hvis der er nogen hjemme, der kan bære den ned og op. Der er ingen mulighed for, at min mand sætter den ned på fortovet, når han tager af sted om morgenen, da fortovet er meget smalt og i øvrigt skråner voldsomt, da vi bor midt på en bakke

Min kontakt til hjælpemiddelafdelingen har i øvrigt været rigtig god (men alt virker jo godti forhold til min kontakt til jobcenteret ;-))
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 17:58   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, du skal have godkendelse til at få fjernet trappen så du skal sende plantegninger mm med, samt prisoverslag - og du skal mindst indhente 3 tilbud, hvorefter sagen bliver vurderet i det politiske udvalg.
Og fordi i ejer huset, så kan ændringerne kun laves via et lån eller mod pant i huset..

Ergoterapeuten er den letteste brik, de plejer at være på din side, specielt hvis de kender til dig i forvejen og du allerede har fået hjælpemidler. Det er sagen videre der kan være ekstrem lang og bøvlet.

Dem jeg kender fik en masse rådgivning via VISIO, som viste sig at være guld værd.

Der er kun én vej, og det er at prøve og se hvad der sker!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 18:00   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kommunen forpligtiger sig til at sætte tingene tilbage til tingenes oprindelige tilstand hvis de ændre på noget...altså hvis man nu flytter derfra hvor man bor og har fået lavet nogle ting.....så derfor skal de selvfølgelig også overvej prisen for dette i forhold til hvad der skal laves...

Hmm ovenstående er ud fra at man bor til leje....jeg ved ikke hvordan det er hvis man ejer sin bolig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2013, 19:49   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har du måske mulighed for 2 rollatorer. Den ene tøjres nede på fortovet og en anden bliver i hjemmet? Har set, det kan få lov at fungere, men også ofte objekt for hærværk.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomisk hjælp+ny bolig Malene67 Alt det andet 8 26-09-2012 20:21
Hjælp til bytte af bolig miominmio Alt det andet 8 12-09-2012 09:19
Hjælp til anden bolig 2012 Alt det andet 0 19-01-2012 22:52
Hjælp ved ikke hvad jeg kan gøre!! sylvis De Unge 16 03-09-2009 21:41
Bolig hjælp Tzari Alt det andet 12 06-07-2009 12:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension